|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פני המקצוע משתנים

מיקור חוץ לעורכי דין

8.5 מיליארד דולר - זה יהיה היקף השוק העולמי למיקור חוץ משפטי בעוד שנתיים. הצורך להתייעל ולהתמחות, מביא להעברת תיקים אפילו למדינות זרות. גם בישראל קיים אותו צורך, אם כי התחום עודנו בחיתוליו - אבל אין ספק שהענף ישתנה
15/02/2018  |   זהר פישר, ג'קי דונר   |   מאמרים   |   תגובות
השוק הכי גדול: הודו [צילום: אלטיף קאדרי, AP]

   רשימות קודמות
  משרדי עריכת הדין בעידן לוחמת הסייבר
  עורך דין - רד מעל מסך הטלוויזיה שלי

במהלך חצי מאה, בין התינוק הראשון של דור הבייבי-בום (1946), לבין התינוק האחרון המכונה מיליניאל" (2000), שינה המקצוע המשפטי את צביונו. מגילדה סגורה מסורתית ומצומצמת בממדיה, המקצוע הפך לגלובאלי, דינמי, תעשייתי. בחצי המאה הבאה, המיליניאל יחליף את דור ה"בומרז" כקבוצה הדמוגרפית השולטת בחברה. החברה עתידה להשתנות, ועימה מקצוע עריכת הדין בכלל והשירותים המשפטיים בפרט.

מיקור חוץ של שירותים משפטיים משמעו האצלת עבודה משפטית אל ארגון חיצוני או ארגון מקושר, המסוגל לבצע את העבודה בסטנדרטים גבוהים ובעלות אטרקטיבית. תופעה זו צמחה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, כהמשך לתופעת מיקור החוץ. במסגרת זו, פונה פירמת עורכי דין פונה לגוף חיצוני לשם האצלת משימה משפטית, החל מפרויקט נקודתי ועד לטיפול מלא בתיק, אך בדגש על תחומי ניסוח ובדיקה של הסכמים, עריכת מחקר משפטי, ניסוח מסמכים, עריכת פטנטים ועוד.

הפנייה לשירות משפטי גמיש יכולה לנבוע מסיבות מגוונות, בדגש על צורך בעו"ד בתחום התמחות שהמשרד אינו מתמקצע בו, או עו"ד המוסמך בסמכות שיפוט שונה או הדובר שפה זרה, צורך בעו"ד בשל עומס נקודתי, עריכת מחקר משפטי, מעבר על מסמכים או ראיות בתיק רחב היקף, ניסוח מסמכים, עריכת פטנטים, החלפת עורך דין המצוי בחופשה ארוכה ועוד.

בגלל חילופי הדורות

העיקרון מאחורי השיטה הוא פשוט: "עשה את מה שאתה עושה הכי טוב ותן לאחרים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב, ביעילות מירבית ובעלויות הנמוכות ביותר, הן עבורך והן עבור הלקוח". כלומר, מיקור חוץ משפטי עוזר למשרד למצוא את המשאב המתאים ביותר למשימה, במחיר הנכון, כשהמטרה היא שמירת איכות העבודה עבור הלקוח הסופי. לא פחות, שימוש בשירות משפטי גמיש מאפשר לעורכי הדין במשרד להתמקד בליבת העשייה המשפטית ובפעילויות חשובות ליעילות ורווחי הארגון, כגון המפגשים עם לקוחות או לקוחות פוטנציאליים.

התחום נחלק לשני סוגים עיקריים. הראשון: העברת פעילות מהותית של משרד עורכי הדין לחברה חיצונית, לעיתים אף במדינה אחרת בה כוח העבודה זול יותר. השני: העברת פעילות ממשרד עורכי הדין לעורכי דין עצמאיים (פרילנסרים) שמספקים שירותים משפטיים.

מדוע עלה הצורך בשירות גמיש בתחום המשפט? מקצוע עריכת הדין, הנחשב שמרני מאוד בכל הנוגע לפורמט העבודה, חווה מעט מאוד שינויים דרמטיים, אם בכלל. אך כיום, עם חילופי הדורות, עורכי דין רבים מואסים בשוק בו שעות העבודה במשרד הן אלו המכתיבות את הצלחת עורך הדין וקידומו ואת צמיחת המשרד.

כניסת "דור המילניום" (Millennials) למגזר המשפטי הזינה שתי תופעות. מחד-גיסא, התפתחות טכנולוגית ומשבר כלכלי עולמי הובילו לדרישה של הלקוחות להפחית בעלויות. דור הלקוחות הנוכחי חושב אחרת, קונה אחרת, מחפש את החדש והיעיל, ומעוניין בשירותים משפטיים זמינים, זולים ושקופים (ידועים מראש). מאידך-גיסא, דור המילניום רוצה לעבוד פחות מבעבר. זהו דור יעיל יותר הממצה נושאים במהירות, תזזיתי וטכנולוגי שאיננו מקובע מחשבתית.

כולם רוצים גמישות

במהלך השנים האחרונות החלה להתגבש ההבנה, כי דרוש מודל חדש וגמיש יותר לעיסוק במקצוע. בעקבות זאת, נוצר הצורך להעסיק עורכי דין באופן נקודתי, עבור ביצוע משימה או פרויקט, באמצעות שירות משפטי גמיש. גופי המיקור המשפטי מסייעים למשרדים להשיג עורכי דין איכותיים לתקופה או לפרויקט מבלי שיצטרכו להשקיע זמן בגיוס עורך הדין המתאים, ללא יחסי עובד-מעביד, ללא צורך בתקן קבוע וללא התחייבות לתקופת העסקה או למיקומה.

עורכי דין שכירים רבים עוזבים את המשרדים הגדולים והופכים לעצמאים, בעוד ראשי המשרדים מתקשים להבין בחירה זו. התשובה פשוטה: שעות, שכר וגמישות. רוב עורכי הדין העצמאיים בחרו לעזוב עבודה קבועה בשכר צפוי וידוע מראש, לטובת אורח חיים גמיש יותר, בו שעות היממה יכולות להכיל גם משפחה, חברים, תחביבים או עיסוקים אחרים לצד העיסוק המשפטי. עבודה משפטית גמישה מאפשרת לעורך הדין לבחור את התחום המשפטי בו הוא מתמקד, הזמינות בה יתן את שירותיו והלקוח עבורו יעבוד. העבודה הגמישה מאפשרת חופש פעולה, תוך שמירה על שכר משתלם.

המניע העיקרי לשימוש במיקור משפטי הוא חיסכון בעלויות, לצד חיסכון בזמן. חיפוש אחר עו"ד מתאים למשימה, שכירת עו"ד למשרה מלאה לצורך עבודה נקודתית ולאחר מכן הגעה למצבים של אבטלה סמויה במשרד, הם בעיה לא פשוטה. המיקור המשפטי מאפשר למשרד להרחיב את צוותו המשפטי לתקופה מוגבלת, והשמת הכישרון המתאים והמדויק למשימה הנדרשת, כדי להבטיח ביצוע תוך מומחיות וחיסכון בעלויות.

במיקור משפטי התמחור ידוע מראש, ללא הפתעות, וכך קל להעריך האם קיים חיסכון בעלויות. השירות המשפטי הגמיש מוגש על-ידי עורך דין עצמאי, המתמחר עצמו ללא תקורות, כלומר: התשלום הוא בעבור שירותים משפטיים בלבד.

משרדי עורכי דין נתקלים לא פעם בתנודות בהיקף העבודה, בתיק עם סמכות שיפוט שונה, בתיק המצריך שפה זרה או דורש תחום התמחות ספציפי, כאשר אופק העבודה הצפוי בתיק מעורפל או איננו ידוע מראש. מיקור משפטי מאפשר לתת מענה גם למצבים אלו.

הודו, הפיליפינים, ארה"ב, בריטניה

בהודו קיים כל הדרוש כדי להעניק שירותי מיקור משפטיים מתקדמים מהשורה הראשונה: ברחבי המדינה פרוסים מעל 900 בתי ספר למשפטים, מה שמוביל ל-70,000 בוגרי משפטים מדי שנה, 1.2 מיליון עורכי דין ו- 130 פירמות מקיור חוץ. היתרון בהודו, הוא שהחוקים המקומיים ומערכת המשפט דומים מאוד לאלו הנהוגים בארה"ב ובאנגליה, וההליכים המשפטיים בה מתנהלים באנגלית.

הודו נמצאת במקום הראשון בעולם מבחינת כמות העבודה המשפטית הנשלחת אליה ממדינות שונות ובזכות הזרמת עבודה משפטית מארה"ב. תעשיה זו בהודו צמחה בקצב של 60% לשנה בשנים 2005-2000. התחום ממשיך לגדול בקצב של 8.2% לשנה והוא נחשב ל"דבר הבא" בעולם העסקים בהודו. האוניברסיטה הפתוחה הלאומית של הודו (האוניברסיטה הגדולה בעולם) החלה להציע לימודים לתארים מתקדמים למיקור של שירותים משפטיים. הודו צפויה להגיע למקום הראשון בעולם מבין ספקיות שירותי מיקור משפטיים.

הפיליפינים נמצאת במקום השני בעולם, אחרי הודו, מבחינת היקף עבודות המיקור המשפטי המוצאות אליה ממדינות שונות, עם כמות מכובדת של למעלה מ-60,000 עורכי דין. שיעור המשכורות של עורכי הדין נמוך בהרבה מזה הנהוג באנגליה או בארה"ב, מה שהופך אותה ליעד אטרקטיבי למיקור. בעוד ששכר מתמחה באנגליה הוא 45,000-30,000 ליש"ט לשנה, בפיליפינים הוא 8,000-5,000 ליש"ט בשנה בלבד.

בארה"ב פועלת אחת החברות הגדולות והמובילות בתחום המיקור המשפטי - Axiom - המונה כ-2,000 עורכי דין בעלי מומחיות בכל גווני הקשת המשפטית ו-11 סניפים ברחבי העולם. הפירמה היא אחת מספקיות השירותים המשפטיים הגדלה בקצב הגבוה בעולם; הייחוד שלה נעוץ בעובדה, כי היא מסוגלת להעניק שירות מקיף לאתגרים משפטיים קלים ומורכבים כאחד, וזאת תוך קיצוץ מחצית העלויות של השירותים המשפטיים.

עורכי הדין מקבלים מהפירמה את התנאים הסוציאליים הבסיסיים לרבות ביטוח בריאות, אך את המשכורת הם מקבלים רק כאשר הם נשכרים על-ידי הלקוח לביצוע עבודה, וגובהה נקבע בהתאם לניסיונו המשפטי של כל אחד מהם.

בבריטניה הוקמה בשנת 2007 חברת Lawyers On Demand, שהוקמה כאלטרנטיבה לשירותים המשפטיים הקלאסיים, כדי לשנות את צורת עבודת עורכי הדין, היועצים המשפטיים והצוותים המשפטיים. כיום ל-LOD סניפים בלונדון, סינגפור, ניו-יורק, ברלין, מלבורן, הונג קונג, דובאי וסידני. לקוחות LOD הם משרדי עורכי דין מובילים בעולם, בנקים בינלאומיים, קרנות הון שונות, תאגידי ענק וחברות המעניקות שירותים פיננסיים שונים ועוד.

ומה עם ישראל?

גם בישראל קיים הצורך, אולם השימוש אינו נפוץ בדומה למתרחש בארה"ב או במערב אירופה, למעט מיזם ראשון מסוגו (LawFlex) שהושק לפני כשנתיים. כמו במדינות אחרות, ניתן למצוא גם בישראל מספר סיבות לצורך בשיטת המיקור. אחת מהן היא הדרישה הכללית להפחתת עלויות, וכך גם בתחום המשפטי. מעבר לכך, יש צורך באיזון בין קריירה למשפחה גם בישראל, והולכת וגוברת ההבנה, כי עבודה לאורך שעות ארוכות בשכר שאיננו מתגמל היא בלתי אפשרית, באופן שדרוש מודל גמיש יותר לעיסוק במקצוע תוך איזון עם חיי המשפחה והפנאי.

מקצוע עריכת הדין משתנה. בין היתר, לנוכח דרישת השוק להפחית בעלויות, שינויים רגולטורים, התפיסות החדשות של המקצוע, ההתפתחות הטכנולוגית והגלובליזציה, אשר עתידים להמשיך להשפיע על השוק העולמי המשפטי.

לא רק המקצוע משתנה, אלא גם המחשבה. בשונה מהעבר, היום ניתן לפרק (Decompose) שירות משפטי, על-מנת למצוא את הרכיבים המתאימים ביותר להעניק את השירות, בעלות המתאימה לכל הצדדים.

שוק השירותים המשפטיים במיקור חוץ הולך ותופס תאוצה, באופן שהיקפו צפוי להגיע ל-8.5 מיליארד דולר בשנת 2020. מיקור משפטי או שירותים משפטיים גמישים על שלל צורותיהם מקובלים היום כמשאב בנוף המשפטי. עבור משרדי עורכי דין ונותני שירותים משפטיים קטנים כגדולים, זוהי אפשרות אסטרטגית ומבצעית חשובה - ובמציאות הכלכלית בה אנו חיים, לא ניתן עוד להתעלם מיתרונותיה.

תאריך:  15/02/2018   |   עודכן:  15/02/2018
עו"ד זהר פישר, עו"ד ג'קי דונר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חבר הכנסת אמסלם מכיר היטב את סידור התפילה. מעל דוכן הכנסת השמיע חלק מהברכה, שנוספה לתפילת שמונה עשרה - "וּלַמַּלְשִׁינִים אַל תִּהְיִי תִּקְוָה", ברכה שבהמשכה ישנה קללה על המלשינים ועל "כָּל הַמִּינִים ... וְכָל אוֹיְבֵי יִשְׁרָאֵל" לכולם מבקשת הברכה "יִכָּרְתוּ" ומוסיפה פנייה מיוחדת לבורא עולם, שיפעל לכך, שהמלשינים והאויבים הכרוכים יחדיו "תְּכַלֵּם וְתַשְׁפִּילֵם וְתַכְנִיעֵם בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ".
15/02/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ראו איזה טוב לחיות בטלה-נובלה ששמה ״משפחת נתניהו״ כך עוסקים כולנו בראש הממשלה או בשרה׳לה זוגתו או ביאיר בנם ורק שוכחים אנו דברי אלוהים חיים למשה בהר סיני, כפי שמשה מסר לעמו (שמות כ״ב:27): ״אלוהים לא תקלל, ונשיא בעמך לא תאור״
15/02/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מקעקעים, סוגה בעייתית, אין אפס ליקויים, אינם מיטיבים עם עמם ו'מקרה-הכל' חודש טוב משנכנס אדר מרבין בשמחה
15/02/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מדי יום מפרסם דובר הצבא המצרי הודעה על הישגי הצבא המצרי במלחמה נגד הטרור בחצי האי סיני במסגרת המבצע הצבאי הגדול נגד שלוחת דאעש "ווילאת סינא"(שלוחת סיני), חופש העיתונות נעלם, הצנזורה המצרית פועלת בקפדנות ואמצעי התקשורת המצריים נדרשים לסקר את המבצע בקו התקשורתי שקובע הצבא, לכן אפשר למצוא הרבה דיווחים על הצלחות בטיהור קיני טרור של דאעש, הריגת טרוריסטים, מעצר מאות אחרים, השמדת מחסני תחמושת, תפיסת כלי נשק וחומרי חבלה וגיחות הפצצה של חיל-האוויר המצרי על יעדי טרור.
15/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אי-אפשר לכתוב על פרשיות ביבי ודעתו על העתונאים בלי להתחיל בדברים שאמר ראש הממשלה ופורסמו ב-ynet על-ידי רן בוקר לפני חודש וחצי בלבד (21.12.17):
15/02/2018  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il