|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

עוד מבט על החקירות

נתניהו הודה

העיסוק בענייניו של מילצ'ן היה הפרת אמונים ברורה האם מילצ'ן העניק מתנות דומות לחברים אחרים שלו? יאיר לפיד הוא למעשה עד מדינה יש לחקור במהירות את הטענות של אלשיך מה למדנו על ידיעות אחרונות
15/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
באותה סירה [צילום: פלאש 90]


הפרת אמונים
לא היחיד שייהנה מהחוק [צילום: AP]

אפילו אם מדובר בעניינים בטחוניים מן המדרגה הראשונה, אפילו אם ראשי ממשלה קודמים פעלו באותה צורה – נתניהו ביצע עבירה. בשל קשריו ההדוקים עם מילצ'ן, הוא היה חייב לכל הפחות לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, לדווח עליהם ועל המתנות ולקבל הנחיות האם וכיצד לפעול. נתניהו לא עשה את זה. הוא הסתיר את המתנות ופעל לטובת מילצ'ן

בנימין נתניהו הודה, בקולו ובתמונתו ובשידור חי, בהפרת אמונים. ברגע בו אישר שפנה לממשל האמריקני בנושא הוויזה של ארנון מילצ'ן – זו הייתה הודאה. אפילו אם מדובר בעניינים ביטחוניים מן המדרגה הראשונה, אפילו אם ראשי ממשלה קודמים פעלו באותה צורה – נתניהו ביצע עבירה. בשל קשריו האישיים ההדוקים עם מילצ'ן, הוא היה חייב לכל הפחות לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, לדווח עליהם ועל המתנות ולקבל הנחיות האם וכיצד לפעול. נתניהו לא עשה את זה. הוא הסתיר את המתנות ופעל לטובת מילצ'ן. זוהי הפרת אמונים.

נתניהו גם אישר שעסק בנושא הטבות המס לתושבים חוזרים, אם כי כאן התמונה יותר עמומה. מילצ'ן לא היה היחיד שיכול היה לצאת נשכר מהארכת תחולת החוק, שזכה לתמיכה רבה מצידם של אנשי מקצוע מחוץ למשרד האוצר (שתמיד רואה הכל דרך החור שבגרוש שלפניו). אם הנושא הזה היה מנותק מעניינים אחרים הנוגעים למילצ'ן, קרוב לוודאי שניתן היה לאפשר לנתניהו ליהנות מן הספק. אלא שהוא לא מנותק.

המשטרה טוענת שנתניהו סייע למילצ'ן בעוד דרכים: ענייני ערוץ 10, כניסתו האפשרית כמשקיע בערוץ 2, ייבוא רכב וחלפים. על הנושא השלישי אמר נתניהו שפעולותיו בנושא כשר האוצר היו לרעתו של מילצ'ן. לשני הראשונים נתניהו כלל לא התייחס בתגובותיו, מה שמרמז שאין לו תשובות טובות. גם כאן, ההקשר הוא הנקודה העיקרית: שורה של פעולות שמהן ייהנה אדם שלפי הודאתו של נתניהו עצמו הרעיף עליו מתנות במשך שנים. אם המשטרה צודקת, מדובר בדפוס פעולה התורם גם הוא להוכחת העבירה והיסוד הנפשי שלה. לכן, קשה לראות את נתניהו נחלץ מכתב אישום לכל הפחות בעבירות של מרמה והפרת אמונים.

קבלת שוחד
18 חודשים על 60,000 שקל [צילום: גלי תיבון, AP]

קיימת חזקה לפיה מתנות בלתי שגרתיות לעובד ציבור ולנבחר ציבור מהוות שוחד, ועליו הנטל לסתור חזקה זו. נתניהו יצטרך למשל להוכיח, שמילצ'ן הרעיף עליו מתנות הרבה לפני שהפך לאיש ציבור – ואת זה הוא אינו טוען; הגרסה שלו מדברת על מתנות מתחילת שנות ה-2000, כאשר אמנם לא היה ראש הממשלה, אך בהחלט שאף לחזור לתפקיד זה

לעבירת השוחד יש שני יסודות: מתת ובקשר לתפקידו הציבורי של המקבל. המתת אינו מוכחש; נתניהו רק טוען שהסכומים היו קטנים בהרבה, אבל זה לא משנה לעניין העבירה עצמה. אהוד אולמרט הלך ל-18 חודשי מאסר על 60,000 שקל. ההתמודדות הגדולה שלו היא עם שאלת הקשר לתפקידו הציבורי.

נתניהו אומר שוב ושוב, שהמתנות היו במסגרת יחסים אישיים ושכל פעולותיו היו ענייניות ולטובת המדינה. מה שפועל לזכותו הוא האופי של אותן מתנות: סיגרים, תכשיטים, שמפניה – מתנות שאפשר לראות בעיניים ולהרגיש בידיים (וגם לשאוף לריאות ולהכניס לקיבה). היינו מצפים מאדם מתוחכם כמו נתניהו ומאדם מנוסה כמו מילצ'ן שימצאו דרכים קצת יותר נסתרות. אבל טיפשות איננה טענת הגנה טובה.

כבר ציינתי, שקיימת חזקה לפיה מתנות בלתי שגרתיות לעובד ציבור ולנבחר ציבור מהוות שוחד, ועליו הנטל לסתור חזקה זו. נתניהו יצטרך למשל להוכיח, שמילצ'ן הרעיף עליו מתנות הרבה לפני שהפך לאיש ציבור – ואת זה הוא אינו טוען; הגרסה שלו מדברת על מתנות מתחילת שנות ה-2000, כאשר אומנם לא היה ראש הממשלה, אך בהחלט שאף לחזור לתפקיד זה.

אפשרות אחרת היא להוכיח שמבחינת מילצ'ן אלו הן מתנות שגרתיות שהוא נותן גם לחברים אחרים, שאינם יכולים לתת לו מאומה בתמורה; גם טענה כזאת לא שמענו. ואם נתניהו ירצה לטעון שהסתמך על חוות דעת של עו"ד יעקב וינרוט – יהיה עליו לעמוד בתנאים נוקשים שקבע בית המשפט העליון לטענת ההסתמכות (חוות דעת כתובה המבוססת על נתונים מלאים ומתעדכנת עם שינוי הנסיבות). בקיצור: מדובר על נטל כבד מאוד.

גם הטענה לפיה פעל רק לטובת המדינה אינה מסייעת לנתניהו. צבי בר הורשע בקבלת שוחד למרות שבית המשפט קבע, כי קידם את האינטרסים של תושבי רמת גן במקביל לאלו של היזמים ששיחדו אותו. במשפט הולילנד התבססו כל ההרשעות על עצם המתת, ללא כל הוכחה של תמורה. במהופך מדברי המלאך למלך כוזר, בהחלט ייתכן מצב בו רק הכוונה אינה רצויה והמעשים עצמם רצויים – ודי בכך להרשעה בשוחד.

עד המדינה
לא ראוי להיות ח"כ [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

עד מדינה רגיל מקבל תמורה בדמות אי העמדה לדין או הקלה בעונש. לפיד מקווה לקבל בתמורה את ראשות הממשלה. די בכך כדי להטיל ספק משמעותי במניעיו וממילא גם בעדותו, בדיוק כמו בעדותו של עד מדינה המחייבת חיזוק משמעותי

יאיר לפיד הוא למעשה עד מדינה, וכך יש להתייחס אליו. זה נובע משתי סיבות. הראשונה והשולית: גם הוא מקורב מאוד למילצ'ן ואפילו עבד אצלו, ולמרות זאת עסק – ולו בצורה מינורית – בחוק מילצ'ן ובכך ביצע אף הוא עבירה של הפרת אמונים. אפשר גם לשאול מדוע לא רץ למשטרה ברגע בו נתניהו לחץ עליו לקדם את החוק, כפי שהוא טוען כעת; השתיקה הזאת הופכת את לפיד לשותף לדבר עבירה. השנייה והעיקרית: יש לו הרבה מאוד מה להרוויח מעדותו נגד נתניהו.

עד מדינה רגיל מקבל תמורה בדמות אי-העמדה לדין או הקלה בעונש. לפיד מקווה לקבל בתמורה את ראשות הממשלה. די בכך כדי להטיל ספק משמעותי במניעיו וממילא גם בעדותו, בדיוק כמו בעדותו של עד מדינה המחייבת חיזוק משמעותי. ראוי גם שהפרקליטות תדרוש ממנו להפסיק להתבטא בפומבי על הפרשה בכלל ועל חלקו בה בפרט, משום שכל התבטאות שלו מפחיתה את אמינותו ומוכיחה את האינטרס האישי העצום שיש לו. חוץ מזה, עד איננו אמור להיות השופט – אבל לפיד כבר מדבר על "האשמות" נגד נתניהו וקורא לו להתפטר. זו התנהגות פסולה בתכלית.

עוד הערה לגבי לפיד: דוד אמסלם גינה אותו על "הלשנתו" וחזר למנטרה הקבועה – "ולמלשינים אל תהי תקווה". הציטוט הזה מלמד על בורות, משום שאותה תפילה נתקנה נגד מי שהלשינו על היהודים לרומאים ובכך סיכנו את חייהם, אבל לא זה העיקר. אם אמסלם אינו מבין את החובה האזרחית והציבורית לדווח על עבירות – הוא אינו ראוי להיות חבר כנסת. ועם כאלו תומכים, נתניהו לא צריך אויבים.

הטענות של אלשיך
לחקור לפני ההחלטות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אם יימצא שהיה ממש בטענות של אלשיך וריטמן – יש למצות את הדין עם מי שניסה לשבש את החקירה בצורה כה בוטה. אם יימצא שאין להן יסוד – יהיה צורך לשקול האם עובדה זו אינה מחייבת בחינה מחודשת של סיכומי החקירה בידי גורמים משטרתיים אחרים

העובדה שהמשטרה הגישה את סיכומיה אומרת, שזהו המצע העובדתי והמשפטי עליו מתנהלים כעת תיקים 1000 ו-2000. זה אינו אומר שצריך להתעלם מהאינטרסים האישיים של רוני אלשיך ורוני ריטמן, שעלולים היו למלא תפקיד בקביעת הסיכומים. לכן, חובה לחקור את הטענות כאילו נתניהו ומקורביו ניסו ללכלך על החוקרים בפרשה.

מי יכול לחקור את זה? לא המשטרה עצמה, זה ברור. אולי המחלקה לחקירות שוטרים – למרות שזה לא לגמרי המנדט שלה, וספק אם היא מסוגלת לנהל חקירה כזאת. יש לי רעיון יוצא דופן: המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח). היא מטפלת בעבירות שחיתות בצבא ויש לה לכל הפחות ידע בסיסי בניהול חקירות כאלו. יש משהו הדומה לתקדים בהקשר זה: כאשר עלו טענות נגד עו"ד אורי קורב על הטרדה מינית, הביא אביחי מנדלבליט קצינה מהפרקליטות הצבאית משום שבתוך הפרקליטות היה קשה למצוא מישהו שאיננו מכיר את קורב או עומד בקשרי עבודה איתו.

את החקירה הזאת צריך לנהל במהירות ולסיים לפני שמנדלבליט מתכנס להחלטות בתיקי נתניהו. אם יימצא שהיה ממש בטענות של אלשיך וריטמן – יש למצות את הדין עם מי שניסה לשבש את החקירה בצורה כה בוטה. אם יימצא שאין להן יסוד – יהיה צורך לשקול האם עובדה זו אינה מחייבת בחינה מחודשת של סיכומי החקירה בידי גורמים משטרתיים אחרים. מכאן הדחיפות והחשיבות של החקירה.

נוני מוזס
יותר גרוע מישראל היום [קוקו, פלאש 90]

על פניו, מו"ל ידיעות אחרונות מצוי בבעיה קשה. הוא אינו מכחיש ואינו יכול להכחיש את תוכן שיחותיו עם נתניהו, אם כי עד כה ראינו רק קטעים בודדים מתוכן ללא ההקשר הכולל שהוא בעל חשיבות עצומה. אבל בהתבסס על אותם קטעים, מוזס הציע לנתניהו שוחד או היה מוכן לתת לו שוחד: סיקור אוהד יותר (או לפחות עוין פחות) בתמורה להחלשתו של ישראל היום.

גם אם מוזס ייחלץ מהפרשה ללא כתב אישום (כאדם פרטי קשה להאשים אותו בהפרת אמונים), עדיין יש כאן צל כבד ביותר על אמינותו של ידיעות אחרונות. עצם הנכונות הזאת מלמדת שני דברים: שלא מדובר במערכת עצמאית המנותקת מן האינטרסים של הבעלים, ושהקו המערכתי נגד נתניהו הוכתב ומוכתב משיקולים עסקיים של התחרות מול ישראל היום. אם זה המצב, ידיעות אחרונות עוד יותר גרוע מישראל היום: הביביתון של שלדון אדלסון פועל משיקולים אידיאולוגיים; האנטי-ביביתון של מוזס מונע משיקולים כספיים.

לקראת ההחלטה
להעביר את המסר לציבור [צילום: פלאש 90]

העובדות לא ממש ישנו לפוליטיקאים ולפרשנים ולפרחחי פתח תקווה. בנושא של נתניהו, הדעות מקובעות מראש והן בשחור-לבן, בלי שום גווני ביניים ובלי שום מקום לשיקול דעת ענייני על בסיס עובדתי. אבל לכל הפחות צריך לעשות כל מאמץ להעביר מסר מקצועי וענייני

איש לא ייצא להפגין מול ביתו של אביחי מנדלבליט בקריאה שלא יאמץ את סיכומי המשטרה במלואם או בחלקם. איש לא יעתור נגדו אם יחליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו. רוב התקשורת תקשור לו כתרים אם יגיש, ותייסר אותו בשוטים ובעקרבים אם לא יגיש. מנדלבליט צריך פה את כל החוסן והיושרה שצבר בעשרות שנים של שירות ציבורי מסור, תהיה ההחלטה אשר תהיה.

אם הייתי במקומו והייתי רואה שאני נוטה שלא לאמץ במלואן את מסקנות המשטרה – למשל: להגיש כתב אישום רק על הפרת אמונים ורק בפרשת המתנות – הייתי בונה בזהירות ובהדרגה את העברת המסר לציבור. אני לא מדבר על הדלפות, אלא דווקא על אמירות גלויות שמסבירות – ברמה התיאורטית, כמובן – מהן יסודות עבירת השוחד ומהי רמת ההוכחה הדרושה במשפט פלילי בכלל ונגד איש ציבור בכיר ביותר בפרט. הדברים נכונים גם אם ההחלטה המתגבשת תהיה כן ללכת על אישום בשוחד, אם כי שם הם נחוצים בצורה פחות מובהקת.

שיהיה ברור: העובדות לא ממש ישנו לפוליטיקאים ולפרשנים ולפרחחי פתח תקוה. בנושא של נתניהו, הדעות מקובעות מראש והן בשחור-לבן, בלי שום גווני ביניים ובלי שום מקום לשיקול דעת ענייני על בסיס עובדתי. אבל לכל הפחות צריך לעשות כל מאמץ להעביר מסר מקצועי וענייני.

תאריך:  15/02/2018   |   עודכן:  15/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו הודה
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כביכול אובייקטיבי
15/02/18 09:42
 
ע_הראל
15/02/18 11:12
2
ישע.
15/02/18 10:24
3
משה דב
15/02/18 10:41
 
ע_הראל
15/02/18 12:46
 
איתמר לוין נמאסת
16/02/18 18:04
 
למגיב
17/02/18 20:45
4
אריה קרישק
15/02/18 10:57
 
ע_הראל
15/02/18 15:45
 
אלון לוי
15/02/18 20:22
 
ע_הראל
15/02/18 21:47
5
באום
15/02/18 11:16
 
ע_הראל
16/02/18 12:54
6
?
15/02/18 12:17
7
מבשרת
15/02/18 12:52
 
ע_הראל
15/02/18 14:05
 
מתווה זמני
16/02/18 00:03
8
איששש
15/02/18 15:05
9
ישראל עמיאל
15/02/18 22:34
10
?
16/02/18 07:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
שלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים פרסמו סקרים כדי לבחון את השפעת פרסום סיכומי המשטרה בעניין חקירות פרשות 1000 ו-2000. בכל הסקרים נשאלו שאלות בנוגע לעמדות הציבורי - עמדות אותן ניתן יהיה לבחון אם יחזיקו לאורך זמן ובערוצים המסחריים גם סקרי מושבים בכנסת אילו היו הבחירות נערכות כיום.
14/02/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, פנה (יום ד', 14.2.18) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לבדוק טענות בדבר ניסיון לאסוף מידע על חוקרים של המשטרה. הפניה נעשתה בעקבות ראיון שסיפק מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, לתוכנית "עובדה", בו טען כי חוקרים פרטיים עוקבים אחרי חוקרי המשטרה.
14/02/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בחומר שאספתי ברשת החברתית (אין לי מושג מי חשף אותו ולמי מגיע הקרדיט), נראו שני ציטוטים של לפיד הסותרים זה את זה (בדקתי באופן אישי את מקוריותם של הציטוטים לרבות התאריכים שלהם): "הייתי שותף בשנים האחרונות בעשרות רבות של שעות דיונים על נושא המנהרות במישור המבצעי בקבינט, בוועדות חוץ וביטחון, בוועדת המשנה למודיעין, באוגדת עזה, עם ראשי הישובים בעוטף..." ( 20 באפריל 2016), כשלושה חדשים אחר כך (ב-27 ביולי 2016) הוא התבטא במילים הבאות: "לא היה דיון מעמיק בנושא מנהרות חוצות הגדר לפני מבצע צוק איתן".
14/02/2018  |  עמוס שנער  |   מאמרים
נתניהו סיבך את עצמו לכל הפחות במרמה והפרת אמונים כאשר טיפל בענייניו של מילצ'ן מבלי לחשוף את המתנות ממנו בפרשת מוזס נראה שמצבו של מו"ל ידיעות אחרונות הוא הקשה באמת שיקולים פוליטיים יקבעו האם ממשלת נתניהו תמלא את ימיה מעורבותם של אלשיך וריטמן בגיבוש המסקנות מטילה סימן שאלה משמעותי סביב ממצאי המשטרה רצוי מאוד שמנדלבליט יחליט כמה שיותר מהר
14/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בנימין נתניהו אינו צריך להשעות את עצמו בעקבות ממצאי החקירות בעניינו, ובוודאי שאינו צריך להתפטר. זוהי המסקנה המתבקשת מבחינה משפטית ומבחינה דמוקרטית.
14/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il