|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המלך ויקראם והערפד

בדומה ל"אודיסיאה" של הומרוס היווני, "ספר האגדה" היהודי, "מטמורפוזות" של אובידיוס הרומי, "אלף לילה ולילה" הערבי, "דקמרון" של בוקצ'יו האיטלקי או "סיפורי המלך ארתור" האנגלי, גם ספר זה מביא את הניחוח האופייני והייחודי של תרבות בעלת שורשים עמוקים
05/03/2018  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

המלך ויקראם והערפד׳, היא אסופה של אחת עשרה אגדות עם הודיות עתיקות, שהופיעה באנגלית לראשונה לפני למעלה ממאה שנה, ב-1870. אולם האוסף ההודי המקורי מכיל עשרים וחמישה סיפורים הינדיים, שנכתבו במקור בסאנסקריט ותורגמו אחר כך גם ללשונות הודיות עממיות יותר.

מתרגם האסופה לאנגלית היה נוסע וסופר מפורסם, סיר ריצ׳ארד ברטון, שהביא לעולם המערבי מניחוחו של המזרח. הוא תרגם לאנגלית את ה׳קאמה סוטרה׳ ואת סיפורי ׳אלף לילה ולילה׳, וכתב ספרים רבים על עלייתו לרגל למכה ומדינה, על מסעו לדהומיי, על מסעותיו לחקר מקורות הנילוס, ועוד.

המלך ויקראם היה דמות חצי-היסטורית, מעין "המלך ארתור" של המזרח. מלך בשם ויקראמאדיטיה, שפירוש שמו הוא "שמש הגבורה" (׳ויקראמה׳ פירושו ׳און׳) אכן מלך בהודו העתיקה, ובדמותו נקשרו אגדות עם רבות. אחת מהן, המלך ויקראם והערפד, היא סיפור המסגרת של אסופת הסיפורים והמשלים המובאת בספר זה.

בין השאר מספרים על המלך ויקראם, שממש ברגע לידתו נולדו עוד שני אנשים: האחד יוגי, נזיר בעל כוח עליון, והשני בנו של עושה-שמן. רגע הלידה המשותף הוביל אותם גם לגורל משותף, או לפחות משיק.

המלך גאנדארבה-סינה, אביו של ויקראם, ראה לימים את היוגי עושה מדיטציה, גופו קבור באדמה והוא מתנזר מאכילה, משתייה ומכל מנעמי העולם הזה; על פניו זוחלות נמלים ובשערות ראשו נכנסים ויוצאים עכבישים, ולמרות זאת שריר בפניו אינו זע. המלך התפעל מכך עמוקות, אך נערה רקדנית התערבה איתו על מטיל זהב, שבכוחה להביא אליו את היוגי המתנזר ותינוק על כתפו.

במרמה הצליחה לפתות את היוגי — לו סיפרה שהיא בת-אל — לשאת אותה לאישה ולהוליד לה ילד. אז הביאה אותו אל ארמון המלך כפי שהבטיחה, ותינוקו על כתפו. היוגי, שהבין כי הולך שולל, קילל את המלך, נמלט ליער, שחט את תינוקו שלו ונשבע לנקום בויקראם, בן המלך, בעזרת בנו של עושה-השמן.

יום אחד, לאחר שויקראם היה למלך, הגיע לחצרו היוגי מחופש לסוחר צעיר בשם מאל דאו, ומדי יום היה נותן בידי ויקראם תפוח ובו אבן אודם גדולה ויפה. משרבו התפוחים והמלך גילה מה יש בתוכם, פנה אל הבחור ושאל איך יוכל להשיב לו כגמולו. זה, בתשובה, ביקש ממנו לבוא יחד עם בנו הצעיר לפגוש אותו בלילה מסוים באתר לשריפת המתים על גדת הנהר גודאוורי. כשהגיעו ויקראם ובנו למקום נגלה לעיניהם מראה מבעית: באמצע הילולה מקפיאת דם של שדים, רוחות רפאים וחיות טרף, ישב היוגי, שאנטה-שיל שמו, וכל לבושו אזור-חלציים. גופו השחור מצובע היה בפסי גיר לבנים, חגורת עצמות אדם הקיפה את מותניו ופניו היו משוחות באפר ממדורות המתים. בשתי ידיו החזיק עצמות ותופף בהן על גולגולת אדם. לשאלתו החוזרת של המלך היאך יוכל לגמול לו על נדיבותו, ענה כי כל מבוקשו הוא שהמלך ויקראם ובנו יילכו מייד לאתר שרפה אחר, במרחק שעה או שעתיים של הליכה, ויביאו אליו משם גופה התלויה על עץ מימוזה.

ויקראם ובנו יצאו למלא את בקשתו, וכשהגיעו אל האתר השני התברר להם שהגופה התלויה אינה אלא באיטאל (ערפד) חי — שד שנכנס בגופות של מתים ומקנן בהן. השד התחמק מהם והסכים לבסוף להסגיר את עצמו רק בתנאי אחד: שבעת שיישאו אותו אל היוגי, יספר הוא באוזניהם סיפורים. והסכם עשה הבאיטאל עם המלך ויקראם: שאם לא יוכל המלך להתאפק, ויגיב לדבריו במילים, יעזוב אותו השד וישוב למקומו על העץ; אבל אם יכבוש המלך את יצרו ולא יגיב, יניח לו הערפד להביאו אל היוגי ואף ימסור את עצמו מרצונו לידיו של הקוסם, ולויקראם יניח להפיק ממנו חסד שרק הוא, והוא בלבד, יכול להעניק.

אבל, האם בלכתו כך בדרך והערפד צרור על שכמו, זוכר המלך ויקראם את אזהרתו של הענק, שאמר לו פעם כי היוגי מבקש להרוג אותו, ושלשם כך יישתמש נגדו בבנו של עושה-השמן? האם יש קשר כלשהו בין הבאיטאל לבנו של עושה-השמן, והאם לא נשקפת למלך ויקראם סכנה איומה בסוף אותה דרך?

זהו סיפור המסגרת. כל אחד מאחד עשר הסיפורים המקוריים המובאים להלן סופר על-ידי הבאיטאל למלך ויקראם ולבנו בדרכם אל היוגי שאנטה-שיל.

מדובר אם כן במחרוזת של סיפורים נפרדים, כל אחד מהם פנינה בפני עצמה, שהחוט המקשר ביניהם הוא המעשה במלך ויקראם ובערפד.

ספר זה תורגם לעברית מתוך העיבוד האנגלי שכתב ריצ׳ארד ברטון, שליקט ותרגם את האגדות לאנגלית. ברטון הוסיף הערות שוליים והערות בגוף התרגום (המובאות בסוגריים). כדי להקל על הקורא האנגלי, עושות רבות מההערות הקבלה בין מושגים המוכרים במערב. שמרנו ככל הניתן על רוח המקור במהדורה העברית.

ראוי לציין, כי ספר זה נערך, באנגלית, על-ידי איזבל ברטון, אשתו של ריצ׳ארד ברטון — ששרפה לאחר מותו את כל כתביו הארוטיים, שלא פורסמו עד אז.

איזבל ברטון, אשתו של רי׳צארד (הצעירה ממנו בארבעים שנה), ערכה את הסיפורים בקפדנות פוריטנית, שהביאה מבקרים רבים לטעון כי הנוסח הוא ״יותר ברטונית מאשר הינדית״. אולם עובדה היא כי, למרות שבמאה ה-91 ראו אור מספר נוסחים אנגליים של ״אגדות ויקראם״ — חלקן בתרגום קפדני ומלא — דווקא הנוסח המתורגם והערוך על-ידי הברטונים הוא שכבש את לב הקוראים, שרד את השנים הרבות והודפס בלא פחות מ-007 מהדורות שונות.

האיורים המקוריים, שצויירו במהדורה המקומית על-ידי ארנסט גריסט, מובאים גם במהדורה העברית. התמונה הראשונה בספר הינה של אלברט לצ׳פורד.

אסופה של 11 אגדות עם

המלך ויקראם, עליו הוטלה קללה בזמן לידתו, יוצא יחד עם בנו להביא את הבאיטאל אל היוגי שאנטה-שיל כדי שיסיר את הקללה
▪ ▪ ▪

"המלך ויקראם והערפד" היא אסופה של אחת עשרה אגדות עם הודיות עתיקות יומין, המביאה את התרבות ההינדית במיטבה. סיפורים אלה היו מוכרים בתרבות ההודית בשפה הסאנסקריטית החל מהמאה ה-12 והופיעו לראשונה באנגלית במאה ה-19, לפני כ-150 שנה.

מלקט ומתרגם האסופה לאנגלית היה ריצ'ארד ברטון – חוקר ארצות וסופר ידוע, (מי שתרגם את "אלף לילה ולילה" ו"קאמה סוטרה" לאנגלית) והיא נערכה על-ידי אשתו, איזבל. ספר זה הפך להיות ל"ספר האגדה" הרשמי של הודו, הודפס ב-700 מהדורות שונות ושימש מקור לעשרות ספרים, מחזות וסרטים שהופקו במרוצת השנים.

המלך ויקראם היה דמות חצי – היסטורית, מעין "המלך ארתור" של המזרח. מלך בשם ויקראמאדיטיה, שפירוש שמו הוא "שמש הגבורה" אכן מלך בהודו העתיקה, ובדמותו נקשרו אגדות עם רבות. אחת מהאגדות, המלך ויקראם והערפד, היא סיפור המסגרת – החוט המקשר בין אחד עשר הסיפורים שכל אחד מהם הוא פנינה בפני עצמה.

האסופה מביאה סיפורים אותם מספר באיטאל – שד ערפדי המקנן בתוך גופות של מתים. המלך ויקראם, עליו הוטלה קללה בזמן לידתו, יוצא יחד עם בנו להביא את הבאיטאל אל היוגי שאנטה-שיל כדי שיסיר את הקללה. ויקראם ובנו לוכדים את הערפד, ובמשך מסעם אל היוגי מספר להם הבאיטאל סיפורים שונים, שבמרכזם יחסים בין גברים ונשים.

בדומה ל"אודיסיאה" של הומרוס היווני, "ספר האגדה" היהודי, "מטמורפוזות" של אובידיוס הרומי, "אלף לילה ולילה" הערבי, "דקמרון" של בוקצ'יו האיטלקי או "סיפורי המלך ארתור" האנגלי, גם ספר זה מביא את הניחוח האופייני והייחודי של תרבות בעלת שורשים עמוקים.

ספר זה תורגם לעברית מתוך העיבוד האנגלי שעשה ריצ'ארד ברטון. ברטון הוסיף הערות שוליים והערות בגוף התרגום. (המובאות בסוגריים). כדי להקל על הקורא האנגלי, רבות מההערות עושות הקבלה למושגים המוכרים במערב.

הספר מלווה באיורים המקוריים שצויירו על-ידי ארנסט גריסט.

"המלך ויקראם והערפד"- סיפור המסגרת המורחב

מספרים על המלך ויקראם, שממש ברגע לידתו נולדו עוד שני אנשים: האחד יוגי, נזיר בעל כוח עליון, והשני בנו של עושה־שמן. רגע הלידה המשותף הוביל אותם גם לגורל משותף, או לפחות משיק.

המלך גאנדארבה־סינה, אביו של ויקראם, ראה לימים את היוגי עושה מדיטציה, גופו קבור באדמה והוא מתנזר מאכילה, משתייה ומכל מנעמי העולם הזה; על פניו זוחלות נמלים ובשערות ראשו נכנסים ויוצאים עכבישים, ולמרות זאת שריר בפניו אינו זע. המלך התפעל מכך עמוקות, אך נערה רקדנית התערבה איתו על מטיל זהב, שבכוחה להביא אליו את היוגי המתנזר ותינוק על כתפו.

במרמה הצליחה לפתות את היוגי — לו סיפרה שהיא בת־אל — לשאת אותה לאישה ולהוליד לה ילד. אז הביאה אותו אל ארמון המלך כפי שהבטיחה, ותינוקו על כתפו. היוגי, שהבין כי הולך שולל, קילל את המלך, נמלט ליער, שחט את תינוקו שלו ונשבע לנקום בויקראם, בן המלך, בעזרת בנו של עושה־השמן.

יום אחד, לאחר שויקראם היה למלך, הגיע לחצרו היוגי מחופש לסוחר צעיר בשם מאל דאו, ומדי יום היה נותן בידי ויקראם תפוח ובו אבן אודם גדולה ויפה. משרבו התפוחים והמלך גילה מה יש בתוכם, פנה אל הבחור ושאל איך יוכל להשיב לו כגמולו. זה, בתשובה, ביקש ממנו לבוא יחד עם בנו הצעיר לפגוש אותו בלילה מסוים באתר לשריפת המתים על גדת הנהר גודאוורי. כשהגיעו ויקראם ובנו למקום נגלה לעיניהם מראה מבעית: באמצע הילולה מקפיאת דם של שדים, רוחות רפאים וחיות טרף, ישב היוגי, שאנטה־שיל שמו, וכל לבושו אזור־חלציים. גופו השחור מצובע היה בפסי גיר לבנים, חגורת עצמות אדם הקיפה את מותניו ופניו היו משוחות באפר ממדורות המתים. בשתי ידיו החזיק עצמות ותופף בהן על גולגולת אדם. לשאלתו החוזרת של המלך היאך יוכל לגמול לו על נדיבותו, ענה כי כל מבוקשו הוא שהמלך ויקראם ובנו יילכו מייד לאתר שרפה אחר, במרחק שעה או שעתיים של הליכה, ויביאו אליו משם גופה התלויה על עץ מימוזה.

ויקראם ובנו יצאו למלא את בקשתו, וכשהגיעו אל האתר השני התברר להם שהגופה התלויה אינה אלא באיטאל (ערפד) חי — שד שנכנס בגופות של מתים ומקנן בהן. השד התחמק מהם והסכים לבסוף להסגיר את עצמו רק בתנאי אחד: שבעת שיישאו אותו אל היוגי, יספר הוא באוזניהם סיפורים. והסכם עשה הבאיטאל עם המלך ויקראם: שאם לא יוכל המלך להתאפק, ויגיב לדבריו במילים, יעזוב אותו השד וישוב למקומו על העץ; אבל אם יכבוש המלך את יצרו ולא יגיב, יניח לו הערפד להביאו אל היוגי ואף ימסור את עצמו מרצונו לידיו של הקוסם, ולויקראם יניח להפיק ממנו חסד שרק הוא, והוא בלבד, יכול להעניק.

אבל, האם בלכתו כך בדרך והערפד צרור על שכמו, זוכר המלך ויקראם את אזהרתו של הענק, שאמר לו פעם כי היוגי מבקש להרוג אותו, ושלשם כך ישתמש נגדו בבנו של עושה- השמן? האם יש קשר כלשהו בין הבאיטאל לבנו של עושה -השמן, והאם לא נשקפת למלך ויקראם סכנה איומה בסוף אותה דרך?

המלך ויקראם והערפד. מאת: איזבל וריצ'ארד ברטון. האגדות הקסומות של הודו – סיפורי ההרפתקאות, הכישוף ואהבה שכבשו את לב הקוראים. תרגום לעברית: אירית מילר. הוצאת אסטרולוג. (207 עמודים, 98 שקל).
תאריך:  05/03/2018   |   עודכן:  05/03/2018
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש בחיים פצעים מסוימים שכמו סרטן מכרסמים בנשמה בדממה ומכלים אותה. היות שבדרך כלל נהוג לייחס את המכאובים העמוקים האלה למישור התאונות האקראיות, התרחשויות נדירות ויחידניות, אי-אפשר לדבר עליהם עם אחרים. אם אדם בכל זאת מדבר או כותב עליהם, אנשים מעמידים פנים כאילו הם מקבלים אותם, תוך הערות עוקצניות וחיוכים מפוקפקים. אולם בפועל הם נוהים אחר אמונות רווחות ודבקים במושגיהם העצמיים על דברים כגון אלה. הסיבה היא שכאבים אלה הם חשוכי מרפא. האֲרוּכָה היחידה היא שכחה באמצעות יין, או באמצעות שינה מלאכותית המושגת על-ידי אופיום ושאר סמים מקהי סבל. למרבה הצער, השפעתם של סמים אלה חולפת. אחרי זמן מה, במקום להקהות ולשכך, הם רק מוסיפים לכאב.
05/03/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
1
06/02/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
כמה אנחנו?
30/01/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
אני פונה לכל תלמידי היוגה, במזרח ובמערב, להתחיל לעסוק גם ביוגה מעשית רוחנית, באופן הנכון, לאחר הטמעת האמיתות והאידיאלים המובאים כאן, ואני מקווה כי כל תלמיד יזכה לרווח מספר זה
08/01/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
אני אלמנה. בעלי, עמוס, נפח את נשמתו לפני שמונה-עשרה שנה, מת ממחלה ממארת, אולי קצת באשמתי. לא הייתי נאמנה לו בחלק מחיינו המשותפים. הוא ידע זאת ושתק אבל הדבר הזה אכל אותו מבפנים, ולבסוף גם הרג אותו. הוא היה אדם טוב, קצת יבש, רואה חשבון קטן בעל משרד קטן בעיר התחתית בחיפה, כזה שהביא אתו את העבודה הביתה מדי יום ביומו. ערבים שלמים היה מסתגר בחדרו עד השעות הקטנות של הלילה עם ספרי החשבונות של לקוחותיו, מקיש במכונת החישוב המרעישה והמטמטמת שלו, מאזין למוזיקה קלאסית מרדיו טרנזיסטור ישן ומזניח אותי, אשתו התוססת ותאבת החיים.
19/12/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il