|   15:07:40
דלג
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
[צילום: שיה מלכין]

רחל סוקמן - דיוקן בעולם האמנות

עשיתי קצת שיעורי בית לפני הראיון והתרשמתי מהישגיה של רחל היא עוררה את סקרנותי, שכן בפעמים המעטות שנפגשנו באירועים חברתיים, היא בלטה בצניעותה ובשלווה שהקרינה
15/05/2018  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
רחל סוקמן [צילום: באדיבותה של רחל סוקמן]

טרמינל [צילום: באדיבותה של רחל סוקמן]

[צילום: באדיבותה של רחל סומקין]

בפינת רחוב זמנהוף 6, על קיר בטון מעל משקוף כניסה, נראה שלט צנוע עם כותרת בעברית ובאנגלית המורה על שם המקום: "גלריה משרד בתל אביב" Office in Tel Aviv Gallery"". אל מול השלט התעוררה אצלי מיד אסוציאציה עם Uffizi ("משרדים"), השם של המוזאון המפואר בפירנצה.

הגעתי ל"משרד" כדי לראיין את רחל סוקמן, המייסדת והאוצרת הראשית של הגלריה. המקום הקטן, כ-60 מ"ר, מציג בימים אלו את התערוכה של ציורי האמן ג'ורג' פולדס. זאת ועוד: בעקבות בקשת אלמנתו, ארלט-פולדס זיסהולץ, יצא לאור לאחרונה ספר מהודר על חייו ויצירתו של פולדס, פרי עטה של רחל לאחר מחקר של עשור. השקת הספר הייתה במוזאון ישראל, ביתה השני, שכן שם עבדה ועשתה את הסטאז' לקורס האוצרות במסגרת לימודי המסטר.

"למעשה, פולדס הוא הפרויקט מס' 150 שלי", אומרת לי רחל בחיוך ומוסיפה שהגלריה חוגגת עשרים וארבע שנות פעילות, מאז 1994.

אליבא דאמת, עשיתי קצת שיעורי בית לפני הראיון והתרשמתי מהישגיה של רחל. היא עוררה את סקרנותי, שכן בפעמים המעטות שנפגשנו באירועים חברתיים, היא בלטה בצניעותה ובשלווה שהקרינה.

אמנות כדרך חיים: מחקר, כתיבה, אוצרות ויזמות

רחל היא בעלת תואר MA אצל פרופסור זיוה מייזליש, כלת פרס ישראל לאמנות, בחוג לתולדות האמנות של האוניברסיטה העברית, והתקדמה בתנופה אף כי החלה מנקודת האפס. היא המייסדת והמנהלת האמנותית של העמותה "המרכז לאמנות חזותית בתל אביב" מאז 1995, מייסדת ואוצרת ראשית של "גלריה משרד בתל אביב". כמו-כן, היא נשיאת AICA ישראל (Art International Critic Association) מאז 2013 וחברה בהנהלה הבינלאומית של האגודה. היא גם כתבה, הפיקה וביימה סרטים תיעודיים על אודות אמנים ישראלים, כולל סרט דוקומנטרי באורך מלא בשם "צהוב", שכלל גם אמנים פלשתינים, והוקרן בסינמטק בתל אביב.

רחל עסקה במחקר ופרסמה ספרים על אודות אמנים שונים. מלבד הספר האחרון על ג'ורג' פולדס כתבה מונוגרפיות על האמן אוזיאש הופשטטר ועל אבניאל מרדכי ("אבניאל מבצלאל"). עם התערוכות הרבות שאצרה במוזאונים שונים בארץ ובעולם, נמנית תערוכה מלווה בקטלוג "תל אביב בעקבות הבאהואז" בבניין הארץ ההיסטורי.

פרויקט הדגל: "טרמינל", כתב-עת בעל מוניטין

רחל היא המייסדת (1996) והעורכת הראשית של "טרמינל", כתב-עת דו-לשוני (עברית ואנגלית לאמנות המאה ה-21. "זהו כתב העת היחיד בארץ שמופיע בשתי השפות ומשמש חלון הראווה לאמנות ישראלית בחו"ל", אומרת לי רחל. הוא משמש מקור מידע עדכני על המתרחש בשדה האמנות לא רק בארץ אלא גם בעולם. בשנת 2000 הוצג בתערוכה בינלאומית בטוקיו בין עשרים מטובי כתבי העת לאמנות בעולם. בשנת 2004 זכה בפרס העיצוב מטעם האגודה למעצבים בישראל.

"טרמינל" יוצא לאור שלוש פעמים בשנה, בחנויות מוזאונים בארץ ובעולם, בין השאר במוזאון TATE בלונדון, MOMA בניו-יורק, ובמוזאונים יוקרתיים בפריז, בטוקיו ועוד.

"חשוב לי לציין", מוסיפה רחל, "שטרמינל נותן חשיפה לאמנים ערבים-פלשתינים וגם מאפשר הצצה לתוך כותלי הסטודיו של אמנים אנונימיים, לא רק אמנים בעלי שם. "הקריטריון לפרסום בכתב-העת, לדבריה, הוא תחום העניין ואיכות העבודה ולא יחסי הציבור או מעמד הכותב בקרב קהילת האוצרים והממסד.

תערוכות והחוויה הישראלית

שיתוף הפעולה עם ערבים-פלשתינים מצא ביטוי גם במסגרת הפסטיבל "10 במוסררה", שהתקיים בשכונת התפר מוסררה בירושלים. פסטיבל זה הוא אירוע בינלאומי ומוקד להתרחשויות אמנותיות המגלמות בתוכן את ההוויה החברתית והפוליטית של ירושלים בפרט וישראל בכלל. רחל כתבה והפיקה קטלוגים לעשר תערוכות של אמנים ישראלים במוסררה, ומכאן שם הפסטיבל שהיא בחרה. למרות זאת, רחל מודה בכנות: "לא תמיד הצלחתי. רציתי לארח בירושלים המזרחית תערוכה משותפת ישראלית-פלשתינית, אבל אוצר התערוכה התעקש על השם 'תחת הכיבוש הישראלי', ולכן נטשתי את הרעיון".

גם התערוכה הקבוצתית "מזמור אישה", שהוצגה במרץ/אפריל 2014 לציון עשרים שנות פעילות לגלריית המשרד, שיתפה אומניות ישראליות מקהלים שונים - יהודיות וערביות, עולות חדשות מחבר העמים ועוד: ביניהן חנאן אבו חוסיין, אניסה אשקר, דפנה ערוד, מגי רום, אתי לב, נטשה בריליאנטובה, לילך בר עמי. מטרת הפרויקט היא יצירת דיאלוג. היוצרות מדברות על מעמדה של האישה בחברה הישראלית ועל מהותה. הן מציגות את הנשיות לא ממקום שברירי ופגיע אלא ממקום רב עוצמה. תערוכה זו, מתועדת בכתב העת "טרמינל" באופן חריג לציון עשרים שנות הגלריה.

תערוכה מיוחדת בשם "תחנה בתנועה", שנערכה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב במשך שנה שלמה, מינואר 96 ועד ינואר 97, כללה 51 אמנים ישראלים ובינלאומיים. היא נאצרה, הופקה ותועדה ע"י רחל בשלושה גיליונות בכתב-העת "טרמינל", שזו הייתה דרכו הראשונה. עמוס שוקן מעיתון "הארץ" עזר להוציא את כתב העת לאור בחמש השנים הראשונות לקיומו.

פרסים יוקרתיים

כהוקרה על כל הישגיה זכתה רחל לפרס אוצרות יוקרתי מטעם אוניברסיטת שיקגו ומוזאון "Renaissance Society". כל שנה מוגשים 5,000 מועמדים מכל העולם. רחל לא הגישה את מועמדותה בעצמה, הגיש אותה הנספח התרבותי האמריקני בישראל. ועדה יוקרתית בוחרת חמישה זוכים ורחל נמנתה עמם, הראשונה בישראל שזכתה לפרס.

בפרס נוסף זכתה רחל מטעם משרד התרבות בישראל, שבוחר כל שנה בשלושה אמנים ואוצרים. הפרס מאפשר להם לנסוע לפריז (למושבת האמנים) ולהשתמש בסטודיו במשך חצי שנה. תקופת השהות בעיר האורות תרמה לה המון: אין התחייבויות, "רק לנשום את העיר, את האמנות, את המוזאונים".

גם באמנות יש פוליטיקה

"הביטי, לא תמיד הדרך הייתה קלה. אני לוחמת מטבעי, מוכנה לעבוד קשה ועם זאת, נוחה לבריות, אבל לא על חשבון היושרה האישית שלי. לפעמים יש פוליטיקה גם בתחום האמנות"... מוסיפה רחל בציניות קלה. "אבל אני חייבת לציין שלמזלי, פגשתי את יונה פישר שהיה מנהל מוזאון ישראל, ואני שמחה לציין שהוא אחד האוצרים היחידים שתמך בי, לימד אותי את כל רזי האוצרות, הוא היה המנטור שלי. שנינו חברנו לאוצרות משותפת בתערוכת "ממצאים" במוזאון תפן. זכיתי לעבוד במחיצתו וללמוד ממנו, זו חוויה לכל החיים. עד היום, במשך עשרות שנים אנחנו חברים".

אני מעיפה מבט בגלריה. על הקירות תמונות שמן דיכאוניות של ג'ורג' פולבס - "אמן שניצח את גורלו", ניצול שואה שציוריו משקפים את השפעת עברו על דיוקניו העצמיים. גיליונות "טרמינל" מונחים על השולחן בקצה הגלריה, והאחרון משך תשומת ליבי בשערו "ME TOO", כולו מוקדש למחאה הנשית שמצאה ביטוי אצל יוצרות אמנותיות מכל העולם. אחרי הכול, "טרמינל" הוא כתב-עת לאמנות המאה ה-21...

ובנימה אישית

רחל סוקמן, הגיעה מבית בו לא הייתה אמנות. היא נולדה בלינץ, אוסטריה, והגיעה עם הוריה ושלושת אחיה הבוגרים לארץ. תחילה היו במחנה עולים ליד חדרה, משם עברו למושב צופית. "אבי הגיע לארץ עם חברים שהיו איתו בקבוצת החלוץ בפולין והם עזרו לו להשתלב במפלגת העבודה שדאגה לפרנסת משפחתו. הוא קנה משאית ועבד כנהג שהוביל פועלי קק"ל לצרעה ואשתאול. לצרעה ואשתאול. "אני מאוד גאה באבי שידע לדבר עברית ולימד אותי את השירים הראשונים בעברית שאני זוכרת עד היום".

הימים היו קשים, תקופה בה הפדאיונים היו מתגנבים בלילות ומנסים לגנוב את הפרות. היא זוכרת את ניתוקי החשמל בלילות, כמה פחדה מהחושך... כילדה הרגישה בודדה ושונה מיתר ילדי המושב. במושב צופית נישאה לבחיר ליבה שהכירה בירושלים במהלך שרותה הצבאי והקימה משפחה. בעלה, לדבריה, תמך ותומך בה כל הזמן, לולא הוא, לא הייתה יכולה להגיע להישגיה. אף שעברו מאוחר יותר לכפר סבא, רחל מציינת שהיא נשארה מושבניקית בנשמתה. "אני מעשית, קמה בבוקר ומכינה את רשימת המשימות שלי להיום".

"ובכל זאת", אני מקשה, "מה החלום שלך עכשיו"?

עיניה נוצצות והיא עונה לי מיד בהתלהבות: "אני חולמת על הגלריה, העמותה וכתב-העת, שלושת הפרויקטים אותם יזמתי, שיחברו יחד להתקיים מבנה גדול יותר המאפשר מופעים בצורה הולמת, שיהיה תקציב לכל זה, שכתב-העת יהיה מופץ עוד יותר בעולם. יהודים רבים ברחבי תבל רוצים לדעת על אמנות ישראלית. צריך מישהו עם דם חדש שימנף את המפעל. עשיתי הרבה, אבל אני יודעת שצריך להמשיך..."

אין ספק, ה"טרמינל" והגלריה של רחל רחוקים עדיין מן הטרמינל בחזונה, אידיאל חלומותיה!

תאריך:  15/05/2018   |   עודכן:  15/05/2018
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רחל סוקמן - דיוקן בעולם האמנות
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Gonnie Salmon bas
16/05/18 09:41
2
רינרין
16/05/18 17:57
3
שכנה בשכונה
17/05/18 00:08
4
מגי רום
20/05/18 10:05
5
אלזה
21/05/18 03:23
6
א. וינשטיין
21/05/18 08:09
7
אדריאן בלומנטל
24/05/18 00:22
8
שיוש מלכין
24/05/18 17:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג שבועות בפתח ולרגל החג, לכל בוחרי הארוחה החלבית כמיטב המסורת, להלן טיפים חשובים ביותר לשמירה על אכילה נכונה ומבוקרת של מוצרי החלב והמאכלים החלביים בחג שבועות:
15/05/2018  |  סמדר גמליאל  |   כתבות
האם אתם מכירים את משפחת המורכבים? לא, אנחנו לא מדברים על המשפחה שעברה בדיוק לדירה שממול, אלא לאחת ממשפחות צמחי המרפא המוכרות ביותר ברפואת הצמחים.
15/05/2018  |  שרון קוצר  |   כתבות
בין אם בפארקים, על חוף הים או בשולי הכביש, ריצה ללא ספק הפכה לאחד מענפי הספורט הטרנדיים בשנים האחרונות. הריצה היא אחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר בזכות הזמינות שלה, ההשקעה הכספית הזניחה ובשל היותה אחת מהפעילויות הטובות ביותר לשריפת אנרגיה שמקורה בשומן. אולם, העיסוק ההולך וגובר בפעילות באופן בלתי מקצועי ולעיתים בלתי מבוקר - מוביל לפציעות, לשברי מאמץ ולעומס על המפרקים.
15/05/2018  |  אורי סלע  |   כתבות
ארצנו התברכה בשבעה מינים, האם הברכה היא לכולם? "כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה, ארץ נחלי מים, עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר, ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון. ארץ זית שמן ודבש". (דברים פרק ח' פסוקים ז'-י').
15/05/2018  |  עינת מזור-בקר  |   כתבות
הבוקר, על ההליכון, צפיתי ב"בוקר ספורט" - אבל גם ראיתי, על המסך מולי, את הדיווח של CNN על האירועים אתמול (14.5.18) ברצועת עזה. עשר דקות הקדישה רשת החדשות המובילה בעולם לנושא. הם הביאו דיווחים מהשטח, ראיינו איזשהו פלשתיני, ציטטו את אבו מאזן, הקרינו קטע קצרצר מתגובת הבית הלבן ושוחחו עם חבר קונגרס. מה לא היה? - אף מילה מהצד הישראלי.
15/05/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il