|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

האמת על מלחמת העצמאות: ניצול הצלחה – פרק 1

מערכת משמר העמק (א') "חמוש לצאת מול הייסורים"

פרק ראשון על מערכת משמר העמק ממחקר המשך, במימון "פורום המזרח התיכון" מפילדלפיה, חבריי, אנשי העסקים, משה לוי ויהודה מאיר רוט, וכן "גיוס המונים". זהו פרסומו הראשון של המחקר. פרק זה עוסק במאמצי הערבים להשמיד יישוב יהודי אחד לפחות; בהחלטת מפקד "צבא ההצלה", פאוזי קאוקג'י, להשמיד את קיבוץ משמר העמק; בהכנות הקיבוץ למבחן הצבאי המכריע, ובפרדוכס המיליטריסטי של הקיבוץ השמאלני
08/06/2018  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה   |   תגובות
קיבוץ משמר העמק [צילום: זולטן קלוגר לע"מ]


1. להשמיד יישוב יהודי

לשעת האמת הגיעו פאוזי קאוקג׳י ו"צבא ההצלה״, בתחילת חודש אפריל, במערכה על העמק. אז נטשו היהודים את האסטרטגיה הפאביאנית ואת תפיסת המלחמה החצי-סדירה ונערכו למלחמה כמעט-סדירה, בלא שהיה להם צבא שהוכן לסוג זה של מלחמה. התמריץ לכך היה המשבר במלחמת הדרכים שהניע את ארה"ב לסגת מתוכנית החלוקה והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. סביר להניח שקאוקג'י ומפקדיו בדמשק לא היו מודעים למהפך האסטרטגי העברי. לעומת זאת הם ידעו היטב שהיהודים נמצאים במשבר צבאי ושהאמריקנים יושבים על הגדר, והם קיוו להכות בברזל בעודו חם ולנצל את הצלחתם בהשמדת שיירות יחיעם, נבי דניאל וחולדה, להשמדת יישוב יהודי.

מדובר במשימה מרכזית שנטלו על עצמם, גם המפקדים המקומיים וגם מפקדי צבא ההצלה, מאז פרוץ המלחמה. הם הניחו שמהלך כזה יכה בהלם את היישוב היהודי, ומנהיגיו ייסוגו מתוכניתם להקים מדינה, כי הם יחששו שמפעל התיישבות בן 70 השנה ירד לטמיון. בעיני מנהיגים יהודים לא מעטים הייתה ההתיישבות חשובה מעצמאות. השמדה כזאת גם תניע מדינות רבות לסגת מתמיכתן ביהודים. כל הניסיונות עד אז להשיג יעד זה עלו בתוהו. המפקדים המקומיים נכשלו להשמיד את כפר יעבץ, את כפר אוריה ואת גוש-עציון, וגדודי צבא ההצלה נכשלו להשמיד את יחיעם ואת טירת צבי. הפעם תכנן קאוקג'י לתקוף יישוב מבודד בכוח חטיבתי, והיה בטוח שיצליח. אבל מסתבר שאנשי מטהו לא העמיקו במחקר המודיעיני שלהם ובחרו לתקוף דווקא יעד חזק במיוחד – את קיבוץ משמר העמק. ויתכן שהיו מודעים לעוצמה של משמר העמק, אך העריכו שלאחר השמדתה הם ישיגו את מטרתם האסטרטגית ומדינת ישראל לא תקום. בזיכרונותיו כתב קאוקג'י: "חזיתי שקרב גדול ייערך במשמר העמק ולא בכל מקום אחר".1 במחקרו: "הדיפת צבא ההצלה ממשמר העמק", הסיק ההיסטוריון הצבאי, אלחנן אורן, שקאוקג'י "ציפה שכאן ישיג הכרעה בעלת משמעות כל-ארצית".2 להערכה כזאת היה על מה להתבסס, ומכאן, שמדובר במהלך הכרעה ערבי בעל סיכויים לא מעטים, כפי שהוכיחה המערכה עצמה.

2. ״החטא הקדמון״

מעט מההיסטוריה הביטחונית של קיבוץ משמר העמק הרלוונטית למערכה: חמישה-עשר הראשונים מבין קבוצת המייסדים של הקיבוץ – חברי תנועת ״השומר הצעיר״3 מפולין, גליציה ומערב רוסיה – עלו, בשנת 1926 על הקרקע שנרכשה מיוסף בק חליל, על גבעה (תשעים מטרים מעל פני הים) במרחק שלושים קילומטרים מחיפה ועשרים ושניים קילומטרים מג׳נין, על הגבול שבין עמק יזרעאל לרמת מנשה והרי אפרים. אחרי מספר שנים חברו אליהם גם שאר חברי הקיבוץ. שכניהם היו ארבעה כפרים ערביים: מדרום רוביה-תחתא, רוביה-פוקא ונרנריה,; ומצפון-מערב, אבו-שושא, שוואדי אבו-שושא חצץ בינו ובין אדמות משמר העמק. הכפרים רוביה-תחתא ואבו-שושא שכנו על גבעות גבוהות מזו של משמר העמק. הישוב העברי הקרוב ביותר למשמר העמק, במרחק ארבעה קילומטרים מצפון מערב, היה קיבוץ הזורע, גם הוא סמוך לכביש חיפה-ג׳נין. בין משמר העמק ל-הזורע חצצו הכפרים הערביים אבו-שושא ואבו-זוריק. את הקיבוצים עין השופט (נוסד ב-1937) ורמת-השופט (נוסד ב-1941) שברמת מנשה – הרחוקים ממנו רק שלושה קילומטרים בקו-אוויר – קשר שביל צר ומתפתל שעבר בתוך יער. הכפרים הערביים ברמת מנשה היו – ריחניה, דליית א-רוחה וכופרין. כעשרה קילומטרים מפרידים בין משמר העמק לבין המושבים נהלל וכפר יהושע, וקיבוץ שריד שבעמק יזרעאל המערבי. השביל שהוביל ממשמר העמק לנהלל עבר בשדות, ובחורף היה מלא בוץ ולא עביר לכלי-רכב.

משמר העמק היה אפוא ישוב ספר מוקף כפרים ערביים, יעד מפתה לקאוקג׳י. בסביבתו היה לערבים יתרון כמותי וטופוגראפי, וגישה נוחה ממרכזי הכוח שלהם בשומרון, והיו קשרים בין הערבים המקומיים ובין ״צבא ההצלה״. קאוקג׳י לא העריך נכונה את עוצמתם של הישובים העבריים, לכן בחר במשמר העמק לזירת ההתמודדות, בעוד שהיה דווקא היישוב החזק בסביבה.

חברי משמר העמק היו מבחירי תנועת ״השומר הצעיר״ והתנועה הקיבוצית. אחדים מהם היו מנהיגים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, החברה והתרבות. חיי הרוח סערו בקיבוץ, ושם המוסד החינוכי שלו הלך לפניו. האינטלקטואלים שבחרו בעבודת כפיים ובחיי קומונה השקיעו את כל משאביהם הרוחניים במשק ובחברה הקיבוצית, וכבר בשנת 1929 למדו לדעת שבענייני ביטחון מוטב להם לסמוך על עצמם: כשפרצו מאורעות תרפ"ט (1929) התגוררו במשמר העמק רק חמישה-עשר החברים הראשונים (לרבות שלוש נשים), וכל חימושם היה שני רובי-ציד (ברישיון), שני רובים אנגליים, ושני אקדחים (ללא רישיון). מפקדת גוש נהלל, שלא הייתה מסוגלת לעזור להם, הציעה שיעזבו את המקום לזמן מה. נציג הקיבוץ ביקש תגבורת ממפקד חיפה, יעקב פת, וקיבל ממנו רק תשעה רימונים. כשהותקף הקיבוץ (ב-28 באוגוסט 1929) שלחו אליו השלטונות הבריטיים שוטרים ערבים שסיכנו את המתגוננים יותר מאשר את התוקפים. ואף-על-פי-כן נהדפה ההתקפה. אחרי יומיים תקפו הערבים שוב, ואז נענו חברי הקיבוץ לבקשת מפקד המשטרה הבריטי, ועברו לעפולה. שוטרים בריטים שמרו על חצר הקיבוץ כשהעלו הערבים את הגורן באש. אחרי שישה ימים השיגו חברי משמר העמק מעט נשק מקיבוצי עמק יזרעאל, וחזרו הביתה, על-אף התנגדות הבריטים. השוטרים הנרגזים הפקירו אותם לגורלם, אך הערבים לא תקפו אותם שוב. באוקטובר 1929 עלו כל חברי הקבוצה על הקרקע בנקודת הקבע. רבים מחברי התנועה הקיבוצית וה"הגנה" ראו בנטישה הזמנית הזאת חטא שאין לו כפרה. אחרים הצדיקו את חברי משמר העמק והאשימו את ה"הגנה", שלא סייעה לקיבוץ המבודד.4

״החטא הקדמון" – ששת ימי הנטישה – העיק על מצפונם של חברי משמר העמק, והביא אותם, במודע או שלא במודע, להפקת לקחים ולהחלטה: לא עוד! הם הקדישו לביטחון את מיטב חבריהם והרבה משאבים כספיים, ולא סמכו על ארגון ה"הגנה", על הישובים האחרים ועל השלטונות. בשנת תש״ח היו מוכנים - נפשית ופיסית – (אף כי עם ייסורים אידאולוגיים) לעמוד לבדם מול כל תוקף. משמר העמק היה אחד הבסיסים העיקריים של ה"הגנה" משנת 1936, וסמוך לו היה בסיס האימונים המרכזי שלה, ג׳וערה5. ביער של משמר העמק התאמנו אנשי הפו״ש וארבו לכנופיות. בקיבוץ וביער התאמנו חברי הפלמ״ח, והכשרות מגויסות עבדו והתאמנו במשק. המגע האינטימי עם יחידות האליטה של ה"הגנה", רצח של אחד מחברי הקיבוץ על-ידי ערבי מכפר שכן,6 ושחרור בשער הקיבוץ שלושת ילדי משפחת לזרוביץ, שהוריהם נרצחו על-ידי כנופיית אבו דורה,7 הגביר את המודעות הביטחונית של חברי משמר העמק. בזמן מלחמת העולם השנייה התאמנו בג'וערה, ביער משמר העמק, יחידות פלמ"ח, ובמקצת הזמן מדריכיהם היו בריטים. המודעות הביטחונית העמיקה.

בסוף מארס 1948 כתבה חברת הקיבוץ, אמה תלמי8, ביומנה: ״למעשה הננו צבא מגויס בלי צו, בלי חתימה וכיוצא באלה... צבא מוזר. הסיכוי של אדמה חרוכה. נסיגה בתימרות עשן. אין גבול ומרכז כאחד. לנו יש קו אחד בלבד, אין לנו ׳קו ראשון׳... אולי פראזות הן? אך באמת אין לנו לאן לסגת, וטוב לדעת זאת מראש.״9

3. להיות או לא להיות

הסינתזה הלוחמנית של חברי משמר העמק בין האידאולוגיה המרכסיסטית/פוסט-לאומית/פציפיסטית לבין האיומים הקונקרטיים על הרכוש ועל הנפש הייתה פרי רמת האינטלקטואלית הגבוה של מנהיגי הקיבוץ. הם לא רק שלא התעלמו מן המציאות הביטחונית המאיימת כרוב מנהיגי היישוב אלא הבינו שהתעלמות זאת מאיימת עליהם ישירות ולכן אין לסמוך על המנהיגים. משבר הדיסוננס הקוגניטיבי שלהם, כפה עליהם לנטוש את הדרך שלה הטיפו ולבחור בדרך שלה הטיף יריבם האידיאולוגי זאב ז'בוטינסקי: להקים "קיר ברזל" ליישובם שעיקרו לא אמצעי מלחמה שאותם ניתן לרכוש בכל עת אלא העמקה בהוויית הצבא והמלחמה ואינטלקטואליזציה מתמדת של הנסיבות הביטחונית כדי להגיע מוכנים באופן מיטבי לשעת המבחן העליון שאותה ניסח ויליאם שכספיר במחזהו הגאוני "המלט":

"להיות או לא להיות זאת השאלה.
מה נעלה יותר: לשאת באורך-רוח
חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו,
או אם חמוש לצאת מול הייסורים
למרוד וקץ לשים להם!"10

חברי משמר העמק בחרו למרוד ונתנו בכך דוגמה לא רק לחברי תנועתם האידיאולוגית אלא גם למנהיגי היישוב ובראש וראשונה לדוד בן-גוריון, שבמקביל למערכת משמר העמק חל מהפך באסטרטגיה שלו – מאסטרטגיה פאביאנית של דחיית הכרעה לאסטרטגיה של הכרעה.

_______________
בשבוע הבא: אחרי ארבעה חודשי מלחמה החטיבות של היהודים היו עדיין מיליציוניות ורוב חברי היישובים דאגו לשדותיהם ולא להכנות למלחמה; לעומתם באופן יוצא דופן חברי משמר העמק התכוננו למלחמה; חדירת "צבא ההצלה" לארץ ישראל דרדר את המצב; המבוגרים הערבים רצו שקט והצעירים רצו להילחם; בחודש מארס – הרוג ראשון בגזרה; פעולת גמול נגד הכפר רוביא תחתא; מידע שמפקד צבא ההצלה מבקש לכבוש יישוב יהודי ומפקד משמר העמק מגביר את ההכנות.

הערות

1. א"צ, זיכרונות קאוקג'י; Journal of Palestine Studies, Beirute No 4, 1972' p. 43.
2. אלחנן אורן, הדיפת צבא ההצלה משמר העמק, מערכות 295-294, יולי 1984, עמ' 120.
3. בתנועת "השומר הצעיר" היה פרדוקס מובנה: לאומיות (ציונות) ומרקסיזם. האידיאולוגים שלה ניסו ליישב את הסתירה הפנימית בסיסמה "אחוות עמים", שאם תתגשם, לא תהיה אלימות ביניהם. אחווה בין יהודים לערבים בארץ ישראל לא התקיימה מראשית ההתיישבות הציונית, כפי שחזו גם אחד העם משמאל, וגם זאב ז'בוטינסקי מימין, אף שבחיי היום יום נדמה היה שיש לה סיכוי. למציאות הזאת לא התכוננו חברי "השומר הצעיר, נפשית, ולעתים גם פיסית, נתנו פתרונות רק לאחר מעשה, ושילמו על כך מחיר יקר.
4. סת"ה ב/1 עמ' 340-335; עמירם אזוב, "משמר העמק לא תיפול" דביר, 2013 עמ' 15-14; ראיונות והתכתבויות עם יהודה יבזורי.
5. ג'וערה גבעה ומבנה ברמות מנשה, אשר שימשו בעבר כבסיס ראשוני להתיישבות וכמחנה ההדרכה המרכזי למפקדים של ארגון "ההגנה", ולאחר מכן כבסיס גדנ"ע ומוזאון. שמה העברי של הגבעה הוא "גבעת נֹח", על שם חבר קיבוץ עין השופט, שנספה בתאונת-מטוס (ויקיפדיה)
6. אזוב, עמ'15.
7. מצגת שהעלה לרשת האינטרנט אורי איתיאל בשת 2012.
8. סופרת וחברת כנסת.
9. אמה לין, "דפים מיומן לא צבאי", בתוך "משמר העמק במערכה", ספריית הפועלים, 1950, עמ' 28.
10. תרגם: אברהם שלונסקי

תאריך:  08/06/2018   |   עודכן:  08/06/2018
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מערכת משמר העמק (א') "חמוש לצאת מול הייסורים"
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראומה
8/06/18 09:41
 
חבר קיבוץ יגור
8/06/18 10:37
 
קוממה מדינה.
8/06/18 12:46
 
מתבנון
9/06/18 09:57
 
דתיים וחרדים.....
9/06/18 14:00
 
בת האיכר
9/06/18 19:20
 
עובדות ניתן לבדוק
10/06/18 10:55
 
חיים ומשה
10/06/18 14:31
2
ילידי 1972 נדהמים
9/06/18 01:49
 
מאוניברסיטת לטביה
9/06/18 05:38
 
אורי מילשטיין
9/06/18 09:44
3
מקס פאואר
9/06/18 08:36
 
והרב קוקו היו....
9/06/18 11:40
 
חיים ומשה
9/06/18 15:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה
זה הפרק האחרון ב-69 הפרקים של כרך ד' "ממשבר להכרעה" בסדרת ספריי על מלחמת העצמאות, שפרסמתי לפני 30 שנה בהוצאת "זמורה ביתן מודן". בשבוע הבא אתחיל לפרסם כאן פרקיי המשך ממחקר חדש שלא התפרסם עד כה על מלחמת העצמאות שבראשו עומד המזרחן המפורסם פרופ' דניאל פייפס, חבריי, אנשי העסקים, משה לוי בעל אות הגבורה מלחמת יום הכיפורים, ויהודה מאיר וכן "גיוס המונים" מתומכיי מכל העולם בחקר האמת
01/06/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
המשך הבריחה מן הקסטל, הפקרת פצועים שדיממו למוות או נרצחו על-ידי הערבים; דמותו של נחום אריאלי שפיקד בחודשים הראשונים של המלחמה על הדרך לירושלים, מתל אביב ועד לטרון, והיה מבחירי המפקדים הקרביים במלחמה; המורשת של נחום אריאלי: הכרת השטח חיונית להצלחה בקרב
11/05/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
חוסר תקשורת בין אנשי גדוד "מוריה" לאנשי הפלמ"ח גרמה לפריצת הערבים לכפר; כוחות רבים של חטיבת "עציוני" ושל גדוד הפלמ"ח בגזרת ירושלים יושבים באפס מעשה ואינם מנוצלים לקרב ההכרעה בקסטל; תגבורת בפיקוד נחום אריאלי מגיעה לקסטל מאוחר מדי, ומקצת מאנשיה נפגעים מיד; נחום אריאלי מייעץ לטבנקין לסגת מן הקסטל; לוחמים יהודים בורחים מן הקסטל
04/05/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
חיסולו האקראי של עבד אל-קאדר אל-חוסייני על הקסטל מהווה שלב חשוב במהלך הכרעה יהודית בקרב כושל של היהודים; מול כאלף ערבים שהתאספו לתקוף את הקסטל ולחלץ את עבד אל-קאדר נצבו פחות ממאה אנשי חטיבת "עציוני" הירושלמית, עייפים עד מוות, למרות שמפקד הגזרה, יוסף טבנקין, קיבל כבר ביום הקודם פקודה להחליפם
20/04/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
יוסף טבנקין, מפקד הגדוד הרביעי של הפלמ"ח, מסרב פקודה ואינו מחליף את מגיני הקסטל, אף שהפיקוד על הכפר הועבר אליו; המפקד הערבי הנערץ, עבד אל-קאדר אל-חוסייני, ששב מדמשק, נוטל את הפיקוד על ההתקפה על הקסטל; ההתקפה הערבית נבלמת
13/04/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il