|   15:07:40
דלג
  איתן לסרי  
מנכ"ל, בעלים אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

טורקיה לקראת הכרעה היסטורית על עתידה

הבחירות לנשיאות טורקיה צמודות מהצפוי משום שבפעם הראשונה מאז עלה לשלטון, ארדואן נתקל בשילוב של מצב כלכלי מתדרדר לצד מועמדותם של מספר יריבים שהמוביל בהם הוא מוהארם אינצ׳ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) לנשיאות
23/06/2018  |   איתן לסרי   |   מאמרים   |   משבר ישראל-טורקיה   |   תגובות
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן [צילום: יאסין בולבול]

ביום ראשון הקרוב ילכו אזרחי טורקיה להצביע בקלפי בבחירות גורליות, יהיו שיאמרו שהן הכי חשובות לעתידה של טורקיה כמעצמה אזורית וכמדינה יציבה ומתפתחת מזה 20 שנה. הבחירות לנשיאות טורקיה צמודות מהצפוי משום שבפעם הראשונה מאז עלה לשלטון, ארדואן נתקל בשילוב של מצב כלכלי מתדרדר לצד מועמדותם של מספר יריבים שהמוביל בהם הוא מוהארם אינצ׳ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) לנשיאות.

עד לפני כמה ימים התחזיות הראו על ניצחון בהפרש קטן של ארדואן כבר בסיבוב הראשון, אך בימים האחרונים חלה תפנית וניכרת נדידת קולות מצד מחנהו של ארדואן, מעיון בסקרים האחרונים עולה כי תומכי מפלגות הקואליציה שלו לא מצביעים בדפוסים המוכרים מהבחירות הקודמות. לטענת כולם "ארדואן צריך קואליציה, ותמיד יצטרך" והקרב עדיין פתוח בין הצדדים. אם הוא לא יקבל רוב ביום ראשון, הבחירות יעברו לסיבוב שני בעוד שבועיים ואז המשוואה תיפתח לרווחה - והפעם הכל יכול לקרות! הכל פתוח!.

התאריך המקורי לקיום הבחירות היה נובמבר 2019, אך ארדואן אמר בנאום טלוויזיוני שדרוש שינוי דחוף. "תחלואי השיטה הישנה מאתגרות אותנו בכל צעד". הוא ציין את המלחמה בסוריה ואת הכלכלה כאתגרים שהשינוי יסייע להתמודד עמם. הוא קיבל את ההחלטה בתיאום עם מנהיג המפלגה הלאומנית התומכת בו (MHP), דבלט בצ'לי, הצפויה לרוץ כגוש אחד עם מפלגת "חוק וצדק" (AKP) השלטת. כדי להיבחר שוב, ארדואן יצטרך להשיג 51% מהקולות.
הסקרים האחרונים מבליטים את הנושאים החשובים ביותר עבור העם הטורקי בבחירות גורליות אלו: כשליש מהם - 35% - אמרו שהכלכלה היא הנושא החשוב ביותר, כ-20% אמרו שהביטחון והמאבק בטרור הוא התחום החשוב ביותר בבחירות. וכ-15% מהנשאלים ציינו את האבטלה דווקא כתחום הקריטי ביותר מבחינתם. בצל משבר הלירה הטורקית שחווה המדינה בחצי השנה האחרונה ונוכח חשיבות הנושא הכלכלי לציבור ייתכן מאוד כי ארדואן לא ינצח בסיבוב הראשון וייגרר לסיבוב השני מול מוהרם אינצ'ה, מנהיג החילונים ושותפיו, ובמקרה כזה ייתכן מאוד כי מפלגת "הצדק והפיתוח" של הנשיא ומפלגת הקואליציה התומכת בו ייאבדו מכוחן בפרלמנט ואולי יאבדו גם את השלטון.

על-פי אותם סקרים מוהרם אינצ'ה, הנחשב למנהיג המחנה החילוני זוכה לכ-30% מהקולות. אחריו צועדת שרת הפנים לשעבר ויריבתו המושבעת של ארדואן מרל אקשנר עם כ-15% מהקולות. אחריה נמצא סלחאטין דמירטש כ-10% מועמד המפלגה הכורדית HDP, הנמצא עדיין במעצר מזה שנה.

השאלה הגדולה היא האם תומכי האפוזיציה יתאחדו הפעם במידה ויתקיים סיבוב שני לצד המועמד שיעלה מול ארדואן ויצליחו לחולל את המהפך? זה עדיין מוקדם לומר אך בכל מקרה גם אם ארדואן ינצח הן בבחירות לנשיאות והן ברוב בפרלמנט, אי-הודאות הפוליטית והכלכלית של טורקיה צפויה להמשך עוד זמן רב עד שהיציבות תגיע לטורקיה. הבחירות הללו נערכות בצל "מצב החרום" אותו אישר הפרלמנט בפעם השביעית! מאז הוכרז לאחר ניסיון ההפיכה ביולי 2016.

לאחרונה קרא האו"ם לסיום מצב החרום בטורקיה, והאשים את ממשלת אנקרה במעצרים המוניים, בפיטורים שרירותיים ובהפרות זכויות אדם אחרות. כ-160 אלף איש נעצרו ומספר דומה של עובדי ציבור הודחו מתפקידיהם מאז ניסיון ההפיכה מול ארדואן לפני כשנתיים. בנוסף לכך, כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה נסגרו ועשרות עיתונאים נעצרו.

הצלחתו של ארדואן לשנות את החוקה ולהקים משטר חדש הבנוי על-פי מידתו אינה מפתיעה. במשאל העם שהתקיים לפני כמה חודשים ניצחו תומכי הרפורמה של ארדואן ביתרון קטן, ובכך נקבע כי יבוטלו סמכויותיו של ראש הממשלה ושל הקבינט, וכי הנשיא יהפוך לרשות המבצעת כולה, כך שיוכל לפסוק בענייני המדינה המהותיים. בנוסף, בכל חמש שנים צפויות בחירות חדשות, הן לנשיאות והן לפרלמנט. הפרלמנט יאבד את זכותו להפנות שאילתות ישירות לנשיא. עוד עוגן בחוקה כי לרשות השופטת, כולל בית המשפט העליון, כמעט ולא יתאפשר לערער על סמכויותיו של ארדואן.

לדעת רבים קבלת שינויי החוקה, על 18 סעיפיה, הופכת את ארדואן לסולטן ששלטונו כמעט בלתי ניתן לערעור. מדובר באיש פוליטי מנוסה מאוד, בעל אמביציות חסרת גבולות אשר ידע לנצל את מפלגתו ומדינתו לצורך שאיפותיו האישיות ובחירתו מחדש, הן בזירה הפנימית והן בקידום מעמדה הבינלאומי של ארצו.

טורקיה תחת ארדואן הגיעה למספר הישגים לא מבוטל הן ברמה הפנימית והן ברמה הבינלאומית, לצד אירן היא מעורבת מאוד ומשפיעה על הנעשה באזור ולמעשה החליפה שתי מעצמות ערביות שנחלשו מצרים וסוריה, לאחרונה טורקיה התקבלה כחברה ב"פורום אסטנה", יחד עם רוסיה ואירן, פורום המתיימר לקבוע את עתידה של סוריה, אך במקביל מצאה את עצמה בסדרת סכסוכים עם רוב שכנותיה לאחר שהגיעה לעימות עם ישראל, מצרים, סוריה, סעודיה, עירק לצד החמרת יחסיה עם קפריסין, ויוון ומשבר קשה מאוד שחוותה מול פוטין ורוסיה לאחר שהופל מטוס הקרב הרוסי שחדר למרחב האווירי שלה למספר שניות ומאז מנסה ארדואן בכל מחיר לחזק את הקשר מול רוסיה ולרכוש מערכות צבאיות ממנה. על פניו נראה כי קטר היא בעלת הברית היחידה שלה באזור עקב אינטרס משותף בתמיכתן בתנועת האחים המוסלמים.

ארה"ב מחפשת מוצא למצב הבעייתי שהציב ארדואן באזור בהתחברותו לרוסיה ולאירן ובהתקפתו על הכורדים בני בריתה, אך נראה כי טרם גיבשה אסטרטגיה מתאימה. למרות שטראמפ הודיע שארה"ב תוציא את חייליה מצפון סוריה, נראה שמעורבות אירן וטורקיה בסוריה ובאזור ההולכת וגדלה מחייבת את ארה"ב להישאר באזור לבקשת מספר לא מבוטל של בני חסותה כדי לפקוח עין ולהיות זמינה לכל שינוי ואיום שיבוא.

ביחסי הפנים, ארדואן שולט במדינה באמצעות מפלגת הצדק והפיתוח האיסלאמית AKP שהקים יחד עם עבדאללה גול אשר זוכה בכל מערכות הבחירות מאז 2002, מה שאפשר לה לאגור עוצמה אדירה שהובילה לשינויי החוקה אותם ביקש לקבל מזה שנים ולשנות את טורקיה כמעט מקצה לקצה. יהיו שיאמרו כי מדיניותו של ארדואן באזור הייתה אמורה להביא ל"אפס בעיות עם שכנים" על בסיס משנתו של אחמט דאווטאולו, הוגה המדיניות הטורקית החדשה ששימש כשר החוץ שלו והוחלף, אך בפועל היא נחלה כישלון בינלאומי צורב.

המצב הכלכלי הטוב שהשיג בעשור הראשון לכהונתו סופג חבטות בשנתיים האחרונות. אומנם הכלכלה הטורקית נמצאת במקום ה-17 בין הכלכלות המובילות בעולם, עם צמיחה של 7.4% ב-2017, כפליים מהשנה הקודמת והכי גבוהה בקבוצת ג'י-20 של הכלכלות הגדולות. אך טורקיה סובלת לאחרונה מאינפלציה של יותר מ-10%, והגירעון בחשבון השוטף גדל ביותר מ-60% בפברואר האחרון לעומת שנה קודם לכן, הלירה הטורקית נפלה בכ-25% מספטמבר 2017, והגיעה לשפל של - 4.75 לירה לדולר. אחת הסיבות לנפילת הלירה היא הקונפליקט המתמשך בין נשיא טורקיה לבין הבנק המרכזי. נפילתה של הלירה החלה כבר בקיץ 2016, עם ניסיון הפיכה הכושל נגד ארדואן. למרות זאת, ארדואן ממשיך לטעון כי נפילת המטבע הטורקי היא קונספירציה בינלאומית ומתקפה של אויביה של טורקיה נגדה וכמובן היהודים משחקים כאן תפקיד חשוב בהאשמות שווא הללו. באופוזיציה מדברים כבר על "ההפתעה הצפויה" בבחירות, שבהן הלירה עשויה לשחק תפקיד חשוב מאוד בניצחון שלהם על ארדואן. איש עדיין לא מעז לנבא שארדואן יובס בבחירות, אבל תוצאת ניצחון או הפסד הם שיקבעו אם טורקיה התחילה להבין שהנס הכלכלי שמינף את ארדואן במשך 15 שנה מתפוגג והולך או עומד במקום לתקופת ביניים לפני צמיחה מחודשת.

בשונה מבחירות קודמות, שבמרכזן עמדו סוגיות מדיניות-ביטחוניות, מערכת הבחירות הנוכחית מתקיימת על-רקע משבר כלכלי מאיים על יציבותה של טורקיה המשלב אינפלציה (כ-12%) ושיעורי אבטלה גבוהים (10% ) יחד עם לירה נחלשת באופן דרסטי. ארדואן אומנם נחשב למועמד הדומיננטי, אך סקרים עדכניים הצביעו על מאבק צמוד מאוד. נכון לרגע זה, תסריט אפשרי בהחלט שהנשיא הטורקי לא יצליח לגייס תמיכה של יותר מ-50%, מה שיוביל לסיבוב שני. ושם הוא צפוי לפגוש שני יריבים עיקריים: הבכיר שבהם, מוהרם אינצ'ה (54), מועמד השמאל-מרכז החילוני מורה לפיזיקה בעברו ממפלגת העם הרפובליקנית (CHP) הזוכה לתמיכה של כ-30% . ושרת הפנים לשעבר, מראל אקשנר (62), שעומדת בראש מפלגת IYi (מפלגת הטוב). היא מצדה התחייבה כי אם תזכה בבחירות, תבטל את מצב החרום שהופעל מאז ניסיון ההפיכה. ההתפתחויות שלעיל מעוררות ביקורת על ארדואן וממשלתו. אלה גם הבחירות הראשונות מאז ניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן. למזלו, לצד מנהיג אופוזיציה חדש יחסית המנסה לאחד כוחות רבים המפוצלים מזה שנים, קשה יהיה לאתגר את שלטונו. ללא ספק! למצב הכלכלי ובעיקר ללירה הטורקית יש חשיבות מכרעת בבחירות הללו. נציגי המשקיעים חוששים מהבטחתו, שלפיה אם ייבחר - יפקח על המהלכים הכלכליים מקרוב מאוד, נמתין לתוצאות.

ד"ר איתן לסרי מנכ"ל אתגר, שימש כיועץ בכיר בממשלות ישראל, יזם עסקי הפועל בין השאר בטורקיה.

תאריך:  23/06/2018   |   עודכן:  23/06/2018
ד"ר איתן לסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טורקיה לקראת הכרעה היסטורית על עתידה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר ישראל-טורקיה
מועמד האופוזיציה בבחירות לנשיאות טורקיה, מוהארם אינצ'ה, שמאיים על שלטונו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, הכריז כי במידה וייבחר כנשיא בבחירות שיתקיימו מחר (יום א', 24.6.18) יחדש את קשריה הדיפלומטיים של טורקיה עם משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד. "אמנה שגריר בדמשק בתוך עשרה ימים ואשיב את ארבעת מיליוני הפליטים הסורים חזרה למולדתם לצלילי תזמורת", אמר.
23/06/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ראש ממשלת טורקיה, בינאלי ילדרים, האשים את מארגני תחרות האירוויזיון בפברוק תוצאות תחרות האירוויזיון לטובת ישראל, כדי שהתחרות בשנה הבאה תתקיים בירושלים. על הזמרת נטע ברזילי הוא אמר: "היא לא הייתה טובה. הישראלים לא יודעים לשיר. הם יודעים רק להרוג".
16/06/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, השווה (יום ו', 18.5.18) את פעולות ישראל נגד הפלשתינים לזוועות שביצעו הנאצים ביהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.
18/05/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שב ותוקף את ישראל. במהלך כינוס פוליטי בעיר אדנה, הוא כינה (יום א', 1.4.18) את ראש הממשלה "טרוריסט" והוסיף: "אל תמציא שקרים ובדותות על הרפובליקה הטורקית. מוטב שלפני הכל תרסן את עצמך. הצבא שלנו אינו פוגע באיש".
01/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל עוקבת בשבע עיניים אחרי הקשרים בין טורקיה לבין תנועת חמאס מאז פרשת ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" במאי 2010 וחשיפת הקשרים העמוקים בין נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן לבין יו"ר הלשכה המדינית דאז של חמאס ח'אלד משעל.
16/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il