|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שתי בירות לעם אחד

במדינת תל אביב קם העם היהודי

ירושלים הנה עיר בלתי יצרנית ואינה מייצרת עוד תרומה אמיתית, מלבד אותה מובלעת בהר הצופים - לא תרומה לתרבות, לא למדע, לא לכלכלה, לא לאמנות עיקר קיומה, כמו בסוף תקופת הברזל, הנו מרכז עסקני מיוזע, שואב כספים וכוחות אנוש לריק
24/06/2018  |   אורון שוורץ   |   מאמרים   |   תגובות
תקופת הברזל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

כוחות שמרנים
ירושלים הנה עיר בלתי יצרנית, מרכזת כוחות שמרנים במקרה הטוב, ריאקציונרים במקרה השכיח, ואינה מייצרת עוד תרומה אמיתית, מלבד אותה מובלעת בהר הצופים - לא תרומה לתרבות, לא למדע, לא לכלכלה, לא לאמנות.

עתה, רגע לאחר משבר מסי-רגב, רגע לפני משבר האירויזיון-רגב ומעט אחרי פרשת השגרירות האמריקנית, יש לומר מילה על סינדרום ירושלים הפוקד את ארץ הקודש. קשה היה למשל שלא להתרשם מן האווירה המשיחית בטקס חניכת השגרירות האמריקנית בירושלים. לרגע הרגיש הטקס כהצצה בערוץ של מטיפים נוצרים באחד מערוצי המיסיון האמריקנים. ברטולד ברכט, המחזאי הדגול נהג לכנות רגעים מטלטלים כרגעי "הזרה" - הפיכתו של המחזה השגור לזר, חדש, מטלטל.

לכאורה, חניכת שגרירות בירושלים אינה מראה שגור, ואולם טקס צ'אפחות הדדיות בין מנהיגינו המצוינים, הנו מכבר מראה שכיח במקומותינו - פרקטיקה רווחת. ראה ערך טקסי ימי עצמאות, נוסח מנהרת הזמן או סתם תחרות על סטופר זמן מסך לפני, אחרי או בזמן טקס נוסח קוריאה הצפונית כנגד שורת חיילים הזועקים במלוא גרון - "אני נשבע!".

ההזרה הברכטיאנית גורסת כי רק באמצעותה ניתן לנער את תודעתו של הבורגני המנומנם, אשר כבר התרגל לכל מניפולציה של השלטון או של ערוצי הפריים טיים. זהו הפוסט מודרניזם בהתגלמותו - אין כבר גבוה, נמוך, טוב או רע. להבדיל, ברכט שחי בעידן שבו הדמוקרטיה הגרמנית הופכת בעזרת שאגות העם הנלהב, לדיקטטורת אימים; בעבורו, ההזרה הייתה הזעקה שיכול היה לזעוק רק כשנמלט מארצו ששינתה את פניה.

ואולם סאגת העברת השגרירות לירושלים, יותר משהיא מעידה על רצון הפריץ לרצות את השטעטל שבארצו או שבארצנו, סאגה זו חושפת בעיקר פן אחר בישראליות - התגברותם של כוחות תיאוקרטיים ולאומיים או אף לאומנים, על הליברלים. חזון ציוני שהשתבש.

זהו המקום להרהר במהותה של ירושלים: הסמל הקדום של הממלכה היהודאית, אשר בשנת 1,000 לפנה"ס לערך, הייתה יישוב מאובק וקמל. עם ניתוצה של ממלכת ישראל בידי האשורים בשנת 701 לפנה"ס, ושקיעתה של האימפריה האשורית, זכתה הממלכה היהודאית הענייה מדרום בחלון זמן המסתיים בשנת 586 לפנה"ס, עם החורבן הבבלי. בחלון תור הזהב של הממלכה היהודאית, מחברת שכבת כהנים את יצירת המופת של המקרא, אך גם אז, ירושלים הנה עיר כהנית, שאינה מצויה על כל דרך מסחר חשובה, עיר בלתי יצרנית, שואבת הוזים ומשאבים. המלך יאשיהו ביוצרו מהפכה אלימה, מהפיכת "יהוה אחד" לקראת סופה של המאה השביעית לפנה"ס, מרכז את הפולחן אצלו, בירושלים, במקדש, המהווה למעשה את הבנק של הממלכה, וזאת מבלי שהמקדש יתרום דבר לכלכלת הממלכה ולרווחת תושביה.

שלוחה גרמנית

ואולם אז כהיום, ירושלים הנה עיר בלתי יצרנית, מרכזת כוחות שמרנים במקרה הטוב, ריאקציונרים במקרה השכיח, ואינה מייצרת עוד תרומה אמיתית, מלבד אותה מובלעת בהר הצופים - לא תרומה לתרבות, לא למדע, לא לכלכלה, לא לאמנות. עיקר קיומה, כמו בסוף תקופת הברזל, הנו מרכז עסקני מיוזע, שואב כספים וכוחות אנוש לריק, מרכז שאינו רחוק במהותו מזה של תום התקופה העותמאנית - יישוב יהודי בלתי ריבוני החי על כספי חלוקה. אז כהיום ירושלים היא נטל.

תיאודור הרצל, שעה שהחל לפתח את רעיון הקיום הריבוני היהודי בארץ ישראל, לא יכול היה להסתיר את סלידתו מירושלים ומכל מה שהיא מסמלת - ניוון, עוני, בערות, מחשכים. בעבור הרצל, שהתנועה שהקים קידשה קידמה - תרבותית, מוסרית, פוליטית, כלכלית, ואילו ערכים אלה שעה שעמד הרצל לרגליה, היו הכל מלבד מה שייצגה ירושלים. בביקורו היחיד בארץ הקודש, בבקשו לפגוש ולשכנע את הקיסר הגרמני להקים שלוחה גרמנית בארץ הקודש, וזאת באמצעות נוכחותו של יישוב יהודי, בביקור זה כתב הרצל המאוכזב ביומנו - "כשאזכרך בימים הבאים, הו ירושלים, לא יהא זה זיכרון נעים. קובעת טחובה בת אלפיים שנים, מלאה אכזריות, קנאות וזוהמה פושטת בסמטאות המעופשות. ... אם אי-פעם נקבל את ירושלים, ואם עוד יהיה לאל ידי לפעול, הדבר הראשון שאעשה יהיה לנקותה" (תיאודור הרצל 31.10.1898, מתוך הביוגרפיה "הרצל במבוך הגלות" מאת ארנסט פאוול, בהוצאת כנרת זמורה ביתן).

שבעים שנה מאוחר יותר, הצבר האולטימטיבי משה דיין, העיר כשהוא מעקם את אפו לאחר כיבוש העיר ביוני 1967 - "מה אנחנו צריכים את כל הוותיקן הזה?!".

אפילו הכרזת המדינה העברית, במאי 1948 לא נעשתה בירושלים אלא דווקא בתל אביב. אמנם, הייתה ירושלים מנותקת מכבישי השפלה, ואולם מעמד סמלי כל-כך בעיר המסמלת יותר מכל את העברי החדש, אינו ניתן לביטול במחי יד.

תל אביב, לכן, היא הסמל האולטימטיבי של התנועה הציונית, של העברי החדש. אדם ועיר שקמים מן החולות ומן הים, נטולי "האכזריות והקנאות" כדבריו של הרצל, נטולי היד המושטת לקחת, עירם של אלה עומדים ברשות עצמם, ללא רגשי נחיתות, זוכרים את עברם המצוי מרחק של 45 דקות נסיעה מזרחה בכביש מספר 1, אך אינם מתעקשים להדמות ולחיות עבר זה שוב ושוב כגזירת גורל. לא בכדי, "קפוצי-התחת" מצויים בתל אביב, שכן שם, בתל אביב אפשר לומר את שבפיו של העברי החדש אשר יהדותו מתבטאת לא באכילת כשר או בהנחת תפילין או שאר מנהגים פאגנים, אלא בעובדה שהוא מדבר עברית, ישראל היא מדינתו הריבונית, הוא זוכר ומכיר את הכתיבה המקראית אך בארון הספרים שלו ישנם ספרים רבים אחרים בעברית תוססת וחיונית. במגדלים בתל אביב רואים אומנם את הרי ירושלים ביום ללא אובך, אך מעל מסך המחשב נשקף גם הים הפתוח למערב.

ובכן, זהו הזמן להרהר בעצב - הזרה ברכטיאנית: האם הישראלי החדש, הציוני, זקוק לבירה משלו? האם תל אביב אינה מסמלת את היהודי הליבראלי החדש, הרבה יותר מאשר ירושלים המסמלת יהודי אחר, שונה בתכלית? האם לא הגיעה העת להכריז על שתי בירות לעם אחד? יבחר האדם החופשי בתקווה האופטימית שעל החוף לרגלי גורדי השחקים והקידמה; ואילו אנשי כבלי המסורת, שיבחרו להם בעיר ההיא ויעזבו אותנו באמ'שלהם.


הכותב הוא עורך-דין העוסק במשפט פלילי ובזכויות אדם, ומשמש כשותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס.
תאריך:  24/06/2018   |   עודכן:  24/06/2018
אורון שוורץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במדינת תל אביב קם העם היהודי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הג'וקר
24/06/18 14:43
 
אבו גוקר
24/06/18 20:29
2
מעריץ
24/06/18 14:52
3
קלמן1
25/06/18 11:03
4
הירונימוס
25/06/18 12:11
5
נדב
25/06/18 12:38
6
באום
25/06/18 18:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אין בתורה כלל שום מעשה או נבואה רק בשנה הראשונה (לצאת בני ישראל ממצרים) בשנה הארבעים". כך לדברי הפרשן אבן עזרא על הפסוק "וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם" (במדבר כ',א'). המעשה הראשון אפוא באותה שנה אחרונה הוא מותה של מרים. בת 127 שנה הייתה. בת בכורה לעמרם וליוכבד, שביטאו במתן שמה 'מרים' -שמחה בלשון מצרים - את אושרם על שנתברכו בבת ראשונה. חכמים נטו לקשור מקור שמה למרי, מתוך רגשי הערצה על שנערה בת שבע חרפה נפשה להפר גזירת המלך שציווה על השלכת כל בן עברי היאורה. "וַתֵּתַצַּ֥ב אֲחֹת֖וֹ מֵרָחֹ֑ק לְדֵעָ֕ה מַה-יֵּעָשֶׂ֖ה לֽוֹ" (שמות ב',ד'). מכאן, עוד לפני קריעת ים סוף בה הובילה שירת נשים בתופים ובמחולות, שהייתה נביאה. שראתה רחוק. מדרשי אגדה עושים אסוציאציה בין "וַתֵּתַצַּ֥ב" לבין "וְהִנֵּ֨ה ה' נִצָּ֣ב עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י ה' אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵאלֹהֵ֖י יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ" (בראשית כ"ח,י"ג), ואומרים "מכאן שהייתה בה רוח הקדש", אך מותר להניח כי כיוונו יותר לצירוף מֵרָחֹ֑ק - לְדֵעָ֕ה וממנו דרשו שראתה כי הילד עליו שמרה למרחוק, עד אשר אומץ על-ידי בתיה בת פרעה, עד שיגדל ויצא אל אחיו, עד שיהיה האיש משה אשר יוליך את עם העבדים למימוש נבואת ה' לאברהם. והנה באה עד שערי הארץ המובטחת, וַתָּמָת שָׁם.." - בקדש בה ישבו ישראל שנים הרבה - "...וַתִּקָּבֵר שָׁם" לא זכתה להיכנס לארץ 'לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ', לא בחייה ולא במותה. זה היה בא' בניסן.
24/06/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ביום ראשון הקרוב ילכו אזרחי טורקיה להצביע בקלפי בבחירות גורליות, יהיו שיאמרו שהן הכי חשובות לעתידה של טורקיה כמעצמה אזורית וכמדינה יציבה ומתפתחת מזה 20 שנה. הבחירות לנשיאות טורקיה צמודות מהצפוי משום שבפעם הראשונה מאז עלה לשלטון, ארדואן נתקל בשילוב של מצב כלכלי מתדרדר לצד מועמדותם של מספר יריבים שהמוביל בהם הוא מוהארם אינצ׳ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) לנשיאות.
23/06/2018  |  ד"ר איתן לסרי  |   מאמרים
במשך כמעט שנה שוגר שדר מלשכת ראש הממשלה, כי השר יובל שטייניץ, בן חסותו של נתניהו, יהיה יו"ר הסוכנות היהודית במקום נתן שרנסקי הפורש. והכל קיבלו זאת כמובן מאליו. והנה ראו זה פלא: ועדת המינויים של הסוכנות המונה עשרה חברים השמיעה צפצוף חזק לכיוון החלטת ראש הממשלה. תשעה חברים בוועדה החליטו בהפתעה, כי הם מעדיפים את יצחק (בוז'י) הרצוג שכלל לא היה מועמד לרשת את שרנסקי.
23/06/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אינני יודע עד לאיזה מרחקים נגיע עם השחיתות פה. טראמפ מגיע. אפשר לחשוב מי זה טראמפ. אז בשבילו לקנות שולחן? מה רע בשולחן שכבר ישנו? למה אי-אפשר לעבור עם סמרטוט? אי-אפשר לקנות קצת צבע אצל שמיל בחומרי בניין ולמרוח? שולחן חדש לטראמפ? למה מי הוא בכלל?
23/06/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
הפרשיה הראשונה בפרשת השבוע (במדבר יט) מדברת על חֻקַּת הַתּוֹרָה שזה דיני פרה אדומה. הפרשיה הבאה מספרת (פרק כ): [א] וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן, בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַיֵּשֶׁב הָעָם, בְּקָדֵשׁ; וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם, וַתִּקָּבֵר שָׁם. [ב] וְלֹא-הָיָה מַיִם, לָעֵדָה... חז"ל שואלים ומובא ברש"י: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה? והם עונים: לומר לך מה קרבנות מכפרין אף מיתת צדיקים מכפרת. ומה הקשר בין מות מרים להעדר הפתאומי של המים? מכאן שכל מ' שנה היה להם הבאר בזכות מרים. עד כאן לא נאמר בשום מקום בתורה שארבעים שנה היו לעם ישראל מים בזכות מרים. גם לא נרמז שמרים עצמה ידעה על כך. רק אחרי מותה מתגלה שלמרים מגיעה התודה על מציאות המים במדבר.
22/06/2018  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il