|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
נבון. קיבל 18 נקודות לחיאני-שהם. ציון מירבי אידריס. סדר מופתי

שיפוט מהיר / סיכום שנת המשפט תשע"ח

ציוני שיא לשופטים ב-2017/18

הציון הממוצע הגיע ל-94.1 - הגבוה ביותר בשמונה שנותיו של המדור "שיפוט מהיר" תצוגות שיפוט מרשימות לצד אירועים שליליים מלמדים שהרבה מאוד תלוי בשופט/ת המדור חשף מקרה חמור של משוא פנים מצד שופטת והצביע שוב על הליקויים המערכתיים בבתי המשפט לתעבורה נמשכות הבעיות בהתנהלותם של עורכי דין: איחורים, העדרויות, חוסר בקיאות והתנהגות מבזה
17/07/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
הציונים הממוצעים ב"שיפוט מהיר"
שנת המשפט
יעילות
מזג שיפוטי
ציון כולל
תשע"א
87
84
85.5
תשע"ב
88
86
87
תשע"ג
92
88
90
תשע"ד
92
90
91
תשע"ה
94
91
93
תשע"ו
94.5
93
93.7
תשע"ז
93.6
92
92.8
תשע"ח
94.1
94.1
94.1
תש"פ
96.7
95.5
96.1
כך אנו מודדים
"שיפוט מהיר" נועד לבחון את השופטים בעיני הציבור הנזקק לשירותיהם. לאור זאת, וגם משום שהבדיקה נעשית בזמן אמת באולם ונמשכת כשעה, היא מתמקדת ביעילות ובמזג שיפוטי. המדור אינו מתיימר לבדוק את הידע של השופטים ואת איכות ההחלטות, ואינו בוחן אותם לאורך זמן. מאחר שמדובר בהתרשמות סובייקטיבית נקודתית ולא במדע מדויק, גם הציונים הם כאלו – תוך שמירה על פרמטרים אחידים. הציון המירבי בכל קטגוריה הוא 9 ולא 10, מתוך תפישה עקרונית – כמאמר בית המשפט העליון – ש"השלֵמות אינה נחלתו של שופט בשר ודם".

הציון הממוצע של השופטים שנסקרו במדור "שיפוט מהיר" בשנת המשפט תשע"ח הגיע ל-94.1 - הגבוה ביותר בשמונה שנותיו של המדור. עם זאת, השנה היו חמישה מקרים בהם לא ניתן היה להעניק ציונים לשופטים, כולל מקרה חמור במיוחד של משוא פנים. בסך-הכל ביקר השנה המדור ב-41 אולמות, מצפת ועד אילת, וניתנו ציונים ל-36 שופטים.

השנה נרשם לראשונה ציון זהה בבחינת היעילות ובבחינת המזג השיפוטי, בעוד בשנים קודמות הציון ביעילות היה לרוב גבוה יותר - משום שיעילות ניתנת ללימוד, בעוד מזג שיפוטי הוא במידה רבה עניין של אופי. את הציונים הגבוהים ניתן לייחס חלקית לפריסת השופטים שנבדקו: 31 שופטי שלום, שישה שופטים מחוזיים וארבעה שופטי עבודה. משמעות הדבר היא, שחלק ניכר מהשופטים מונו בשנים האחרונות, וציוניהם הגבוהים נובעים הן מהמרץ הטבעי של תחילת הכהונה והן מהליכים משופרים בוועדה לבחירת שופטים.

כמו בשנים האחרונות, כך גם השנה הושם דגש על הליכים בהם השופטים מעורבים במיוחד: פשיטות רגל, מעצרים, ימי מוקד פליליים, קדם משפט ותביעות קטנות. ואכן, כמעט בכל המקרים ניתן היה להתרשם בצורה משמעותית מן השופטים בביקור שאורכו הממוצע הוא שעה.

תלונה נגד ליאורה אדלשטיין
דמביץ. הנמוך ביותר

את הציון המירבי (18 נקודות) קיבלו השופטים הבאים: אביגיל פריי, איתי רגב, הלית סילש, אחסאן כנעאן, רמי חיימוביץ, אלעד שביון, נעמן אידריס, מוצטפא קאסם, ויסאם חיר, ניר מישורי לב-טוב, סאמר חטיב, יריב נבון, טל לחיאני-שהם, רונן פיין ונועה גרוסמן. 17 נקודות קיבלו השופטים הבאים: לימור ביבי, אלישבע חן, תומר אורינוב, איל באומגרט, הדסה אסיף, שרה מאירי, יניב הלר, שרונה צור-גינור, דוד שאול גבאי-ריכטר ועידית ברקוביץ.

השופטים הבאים קיבלו 16 נקודות: איטה נחמן, מיכאל תמיר, ליאת ירון, תמר נסים-שי, אידית קליימן-בלק, אורנה סנדלר-איתן וענת חולתא. 15 נקודות קיבלו: מיה רויזמן-אלדור, עדי בר-טל וירון גת. הציון הנמוך ביותר, 13 נקודות, ניתן לשופט דניאל דמביץ, משום שבמשך שעתיים וחצי לא הצליח לסיים שני תיקי תביעות קטנות. השופטים להם לא ניתן ציון היו יצחק שמעוני, שרית דרוקר, רגד זועבי, ליאורה אדלשטיין וראיד עומרי.

המקרה החמור ביותר בו נתקל המדור, לא רק השנה אלא בכל שנותיו, היה באולמה של אדלשטיין בבית המשפט לתביעות קטנות באילת, שם היא נשאה פנים בצורה מובהקת ובוטה לטובתו של עורך דין שגם יוצג בידי עורך דין נוסף. News1 הגיש תלונה לנציב התלונות של שופטים, אליעזר ריבלין, הבודק אותה.

המזימה של התובעת והסניגור
זועבי. לא הצליחה לדון

אירועים חמורים מאוד התרחשו גם באולמו של שמעוני, שם תובעת (עינת מי-רז) וסניגור (איתמר בן-עמי) רשמו לבדם פרוטוקול וניצלו את איחורו של שמעוני כדי לרקום מזימה – ממש כך – כיצד להוציא מהמדינה פיצוי לתובעת בשל כאבי גב. שמעוני לא קיבל ציון משום שבנוסף לאיחורו הניכר, למעשה לא ניהל כל דיון של ממש בעת ביקורו של המדור.

לדרוקר לא ניתן ציון משום שבניגוד מוחלט לחוק ולפסיקה, היא אסרה על הח"מ להיכנס לאולמה. פנייה להנהלת בתי המשפט אומנם הניבה תשובה מהירה למדי, לפיה אין מניעה להיכנס לאולם, אך הדבר כבר לא התאפשר מסיבות של לוחות זמנים.

כמו בשנים קודמות, גם השנה הצביע המדור על בעיות רוחב אגב תיאור המתרחש באולמות ספציפיים. זועבי לא הצליחה לנהל דיונים ממשיים בשל העדרות והתנהגות מופקרת של עורכי דין ונאשמים. הביקור באולמו של עומרי חשף שוב את המצב העגום בבתי המשפט לתעבורה, בהם מתנהל "סרט נע" של תיקים ובעיקר של הסדרי טיעון הנקבעים בו במקום ותחת לחץ.

לבעיות שלו חייב להינתן מענה מערכתי. בנוגע להתנהגותם של עורכי דין ונאשמים, הפתרון צריך להיות שילוב של הרחבת פרויקט המזכירות היוזמת – הפעילה כיום בבתי משפט השלום במחוז הצפון ומשיגה תוצאות מצוינות – ויד קשה של השופטים כלפי המאחרים והנעדרים. בהליכים אזרחיים יש לפסוק הוצאות ואף לתת פסקי דין בהעדר; בהליכים פליליים – לחלט ערבויות ולוודא שהמשטרה מבצעת צווי הבאה. ואילו כאשר מדובר בעורכי הדין, יש להטיל הוצאות אישיות ואף להגיש תלונות ללשכה. בתחום התעבורה דרושה רפורמה מקיפה, שתתחיל מצמצום ניכר במספר העבירות עליהן ניתן להישפט ותימשך בקביעת נהלים מחייבים להסדרי טיעון, כך שהם ייחתמו לפני הדיון ולא בבית המשפט.

יד רכה מדי לעו"ד
חולתא. הסדר בעייתי

בכמה אולמות נתקל המדור ביחס רך מדי של השופטים כלפי עורכי הדין – בין אם ביצירת אווירה חברית שאינה מתאימה לבית משפט, ובין אם בהעדר אסרטיביות כלפי עורכי דין שהתנהגו בצורה בלתי ראויה ואף מבזה. כך היה אצל אידית קליימן-בלק, איטה נחמן, אורנה סנדלר-איתן וירון גת. מזג שיפוטי פירושו לא להקל מדי – בדיוק כמו לא להחמיר מדי. שופט המאפשר לעורכי דין לעשות ככל העולה על רוחם, חוטא לתפקידו וגורם לפגיעה בכבודם של בית המשפט ושל המערכת בכלל. המענה מצוי כולו בידי השופטים: החל מהערה לפרוטוקול, דרך הטלת הוצאות אישיות ועד הגשת תלונות אתיות ללשכה.

מקרה צורם אחר התרחש באולמה של ענת חולתא, אשר אישרה הסדר טיעון למרות שיכלה לראות במו עיניה עד כמה הוא בלתי תקין, כאשר הסניגור לוחץ ללא הרף על הנאשם – שלבסוף נכנע למרות שאינו מבין את כל הפרטים. זהו מקרה של עודף יעילות, וכמו עם המזג השיפוטי – גם כאן אין לסטות לשום קיצוניות. כשם שסחבת היא פסולה, כך – ואולי ביתר שאת – אין לקבל יעילות יתר הפוגעת בזכויות נאשם ובמיוחד כאשר מדובר בשלילת חרותו.

מדי פעם עולה בעיה של התנהלות הצדדים עצמם, בעיקר בבית המשפט לתביעות קטנות. מקרה כזה תואר בשנה שעברה, והשנה היינו עדים לו באולמה של עדי בר-טל. למרות שמדובר במי שאינם מיוצגים, וברור שהיחס אליהם צריך להיות בהתאם, אין לאפשר פריקת עול, הקמת קול והתנהגות מבזה. כאן הפתרון הוא פשוט: הטלת הוצאות.


תופעות חיוביות בולטות
קאסם. פתרון מאוזן

כמו תמיד, נתקל המדור בלא מעט מקרים של עורכי דין שלעיתים לא מגיעים, ואם הם מגיעים אזי הם לא מוכנים, ואם הם מוכנים אזי הם מתנהגים בצורה פסולה. ראינו זאת בכמה אולמות שכבר צוינו, ומקרה בולט אחר התרחש אצל שרה מאירי. שם התברר שעורכי דין אינם שולטים בפרטים בסיסיים של תביעותיהם, ובמיוחד אותה עורכת דין שלא ידעה לומר האם הלקוח שלה ימני או שמאלי. לא נתעייף מלומר זאת: לא רק שצריך להעלות מאוד את חסמי הכניסה למקצוע, אלא שיש גם לפעול להעלאת רמתם של אלו שכבר נמצאים בו (למשל: השתלמויות חובה) ואף לנסות ולהוציא ממנו את מי שאינם ראויים לכך.

לצד כל אלו, מן הראוי לציין כמה תופעות חיוביות בולטות בהן נתקל השנה המדור, וזאת מעבר לטפיחה על השכם המגיעה לשופטים ולשופטות שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר. נעמן אידריס ניהל יום של דיונים פליליים בסדר מופתי, ביעילות ותוך הקפדה לפעול במקרים בהם עורכי דין ונאשמים לא התייצבו. ניר מישורי לב-טוב הוכיח שדיוני מעצרים יכולים להתנהל בשקט ובצורה מסודרת; זה תלוי רק בשופט. אחסאן כנעאן נתן שיעור לדוגמה בדרך בה יש לנהל ולנצל דיוני קדם משפט. מוצאפא קאסם ניווט בצורה מעוררת כבוד בין שמירת קופת הביטוח הלאומי לבין מציאת פתרון לעובד שנפגע. כל אלו מלמדים, כי הרבה מאוד תלוי בשופט/ת – ולכן הציפיות שלנו הן בהתאם.

תאריך:  17/07/2018   |   עודכן:  17/07/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ציוני שיא לשופטים ב-2017/18
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
17/07/18 08:31
2
איתמר אמר
17/07/18 09:11
3
ירושלמית
17/07/18 10:17
4
ליאור רנן
17/07/18 12:39
5
ארי כספי
17/07/18 16:40
6
אחד מהעם 9
19/07/18 21:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שלושה חודשים לאחר ששופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פוזננסקי-כץ, הודתה והורשעה בהפרת כללי האתיקה לשופטים בפרשת המסרונים - עניינה עודנו תלוי ועומד בפני בית הדין המשמעתי. כך עולה מבדיקת News1. הסדר הטיעון בין שרת המשפטים, איילת שקד, לבין פוזננסקי-כץ לא כלל הסכמה לגבי העונש.
13/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב התלונות על שופטים, אליעזר ריבלין, קובע (11.7.18) ששופט בית משפט השלום בתל אביב, עלאא מסארווה, הוציא צווי חיפוש לקויים.
12/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: ירון גת, בית משפט השלום בתל אביב
10/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
הפרקליטות היא הגוף החזק ביותר במדינה, כי הוא עושה מה שהיא רוצה ומתי שהיא רוצה ולמי שהיא רוצה. הוראות של בית המשפט העליון עוברות לה מעל הראש, החלטות של בתי משפט אחרים הן המלצות בלבד, אנשיה מבצעים שוב ושוב עבירות אתיות ואולי אף עבירות פליליות. ככה זה כאשר בראשה עומד שקרן כרוני והיא זוכה לגיבוי של היועצים המשפטיים ובג"ץ. ובכל זאת, ניתן לשנות משהו - אם השופטים והשרה איילת שקד יקחו את המושכות לידיהם
06/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרקליטות המדינה החליטה במודע שלא לאכוף חוק פלילי, משום שניסוחו הסופי בידי הכנסת נעשה שלא על דעתו של משרד המשפטים. כך עולה ממכתב ששלח המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, ליועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת, ישראל פת.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
איתמר בן-גביר, השר לביטחון לאומי, מייעד לתפקיד המפכ"ל את קצין המשטרה אבשלום פלד, שעסק בבנייה לא חוקית בביתו תוך סיפוח שטח פתוח לביתו וגידורו
חלי ממן
חלי ממן
במהלך הארוחה רצוי שהשתייה תהיה דלת קלוריות - לדוגמא: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף    בנוסף לערכם הבריאותי הם יהיו גם קישוט צבעוני לשולחן החג
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il