|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

המניפולטורים

מניפולציה, מעצם טבעה וזה גם מקור שמה, היא יצירת הטעיה מכוונת מציאות שלטונית בה הציבור אינו בוחר את מנהיגיו מרצון חופשי ואינו יכול להשפיע על מעשיהם באמצעות משוב בלתי משוחד - איננה מציאות דמוקרטית; היא פיקציה מניפולטיבית של דמוקרטיה מעוותת
29/07/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
השפעות שליליות [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

תחומים רבים בחיינו מתנהלים במוצהר בדרך מסוימת ובפועל בדרך שונה או אפילו הפוכה לה. הוויה זו "מאורגנת" על-ידי קבוצות קטנות יחסית של בעלי עניין, שלהם נגישות טובה לאמצעי תקשורת, שלמדו את שיטות ההונאה ושטיפת המוח המתוחכמות של המאה ה-21, המתגלמות בעיקר ביצירת והפצת מציאות מדומיינת - "פייק ניוז" ופרשנות מונחית מטרה.

מציאות מדומיינת היא סדרת מצבים אמיתיים, שכוללת תיאור חסר וסלקטיבי של המצבים הרלוונטיים לאירוע מסוים ומדווחת בסדר, בדגשים ובליווי סיפור מעשה, שקושר את התמונות המדווחות, בסיפור שחלקו אמת וחלקו לא היה ולא נברא. נבהיר: אין בעולם המציאות "מציאות מדומיינת". מציאות כזו היא המצאה, שבאה לשרת מטרה או קבוצות אינטרסים. מאחר שהיא איננה אמיתית ואינה מכוונת להביא לידיעת הציבור את העובדות כיעד בלעדי, אלא "למכור" לו סיפורי בדים ובאמצעותם לעצב את תודעתו ועמדותיו בסוגיות שונות - היא מניפולציה; יוצריה כולם הם אפוא המניפולטורים.

ככל שגדול הפער בין העובדות לבין האופן בו הן מוצגות לציבור וככל שגדל חלקם של אמצעי התקשורת ביצירת מניפולציות והפצתן, מתעצמת המציאות המדומיינת, ואפשר בהחלט שתגבר על ההוויה הריאלית עד כדי טשטוש מלא שלה. המניפולטורים פועלים ככאלה דרך קבע. כחלק מהשיטה הם מקיימים קישורים וזיקות בין סיפורים מדומיינים וחוזרים עליהם לעיתים מזומנות. השיטה דומה לשיטה הגבלסית הידועה: אם אתה חוזר על שקר מספיק פעמים, סופו שייטמע במוחו של המאזין ויהפוך לדידו לחלק מתודעת המציאות שלו.

לחזרות על סיפורים מטוייבים" ולהגדלת מספר המקורות המשתמשים בהם, השפעה שוות-ערך לזו שיש לפעולה המודיעינית המכוונת לאימות מהימנותם של מקורות מידע, בעזרת מקורות "מהימנים" נוספים.

עולם שקרי

מניפולציה, מעצם טבעה וזה גם מקור שמה, היא יצירת הטעיה מכוונת. זו מושגת על-ידי רמיה, הונאה (הנעה לחשיבה ותפיסה מוטעות) ו"חצאי-אמת". היא מכוונת ליצור אשליית מציאות - תמונה מחשבתית של מציאות כביכול. בתמונה זו חלק חשוב מהעובדות בדוי או חסר, הסיבות הניתנות לתופעות המוסברות מוטות מטרה, ופירוש הקשרים בין כל אלה הוא מאמץ להוליך שולל את השומע ולהניעו לתגובה-מעשה התואמים את האינטרסים של המניפולטורים. החמור ביותר בעולם שקרי זה, הוא חוסר המודעות של המתופללים למצבם. חמורה לא פחות היא העובדה, שקבלת ההחלטות שלהם איננה חופשית ואיננה נגזרת מאישיותם וידיעתם את המציאות, אלא מהשפעות זרות וידיעות שגויות, הכל בכוונת מכוון.

קיומה של מציאות מדומיינת בתודעה של ציבור או קהילה, מקלה על מחולליה להרחיב את השפעתם ולהחילה על תחומים נוספים. המעניין ביותר בתופעה זו ובתהליכים המתלווים אליה, היא שהיא מתחוללת במיוחד בעולמות של מדעי החברה והרוח ונעדרת כמעט כליל בעולם מדעי הטבע. עולם זה, העולם "האמיתי", איננו סובלני למציאות מדומיינת, וחוקי הטבע, כפי שמקובל לחשוב, קבועים ואחידים בכל מקום. היא נעדרת בעולם מדעי הטבע, אבל לא מעולמם האנושי של העוסקים במדעים אלה. אחת הסכנות הגדולות ביותר לחברה מתופעה זו, היא ההונאה הענקית שקיימת במרחבי הציבור "הנאור", שאיננו מבחין בקיום התופעה והשפעותיה, או מתעלם מהם מטעמי נוחיות וסולידריות סקטוריאלית; זו כמעט הונאה מרצון.

הונאה זו, מאיימת בראש וראשונה על הדמוקרטיה כאידיאולוגיה וכשיטת ממשל וניהול חיים קהילתיים. דמוקרטיה מבוססת, בין היתר, על השתתפות רחבה של ציבור בעלי זכות הבחירה בהכרעות הנוגעות לחברתם. השתתפות זו נעשית בערוצים שונים - מהם ממוסדים מאוד דוגמת בחירות ומשאלי-עם ומהם ממוסדים פחות דוגמת רשתות תקשורת חברתיות, סקרי דעת קהל, הפגנות ומעורבות בפעילות ארגונים חוץ פרלמנטריים. כאשר תקשורת מעבירה נתוני אמת, כלומר דעות, שאיפות, רצונות ותחושות בלתי אמצעיות, או דעות מזוהות ככאלה, היא משדרת למנהיגות ברמות השונות משוב ציבורי אמין. כאשר היא מייצרת מציאות מדומיינת, אין סיבה שלא תתפלל באמצעותה גם את ערוצי הקשר המחזירים את המשוב הציבורי אל המנהיגות. התוצאה: עולם השקרים מורכב ודומיננטי יותר ומנתק את הציבור ותחושותיו האמיתיות מהמנהיגות הנבחרת.

מציאות שלטונית בה הציבור אינו בוחר את מנהיגיו מרצון חופשי ואינו יכול להשפיע על מעשיהם באמצעות משוב בלתי-משוחד - איננה מציאות דמוקרטית; היא פיקציה מניפולטיבית של דמוקרטיה מעוותת.

חוקי המשחק

הסכנה אינה מסתיימת כאן. הציבור עשוי להיות מולך שולל על-ידי המניפולטורים, אבל המציאות הריאלית איננה משתנה כתוצאה מכך, משום שהיא אינה קוראת עיתונים ואינה צופה בטלוויזיה. בסופו של יום, חש הציבור את השלכות המציאות הריאלית על חייו ולא את השלכות המציאות המדומיינת. הפער בין השתיים, הוא גורם מפתח למשברים חברתיים ומנהיגותיים, שהמניפולטורים הם בין מחולליהם העיקריים. אובדן אמון במנהיגות או בשיטה, אך בוודאי בשניהם, הוא סכנה למבנה ולחוקי המשחק הדמוקרטיים.

ניסיונותיהם של המניפולטורים לשמר את כוחם והשפעתם על אמצעי התקשורת, דומים דמיון רב לדפוס ההתנהגות של "אבירי" מערכות הכספים (בנקים וחברות פיננסיות) והטייקונים הכלכליים הגדולים. אלה כאלה מחפשים דרכים להגן על האינטרסים המעניקים להם יתרונות רבי משמעות. "אבירי" הכספים והעסקת עובדים (תעשיה ומסחר) עושים זאת באמצעות הכסף - מבנים ארגוניים כלכליים אדירים, המחלקים תרומות, מתנות, שוחד ועוד, ומפעילים שתדלנות וקמפיינים ליצירת תדמית רצויה. "אבירי" התקשורת המניפולטיבית, מגינים על עצמם כיום בעיקר באמצעות המערכת המשפטית. לשם כל אימצו אלה ואלה פרשנות פוסט-מודרנית לתפיסת מהותה של דמוקרטיה בימינו, והפכו את ה"אינדיבידואליזם" ליריב העיקרי של "החברה" ואת "בית המשפט לחוקה" להיפוכו של "המחוקק". גם זה וגם האחר הם טריפה - פרשנות מעוותת של מהות הדמוקרטיה, שבאה לשרת אינטרסים של חוגים מצומצמים ועתירי כוח השפעה, במקום להתנהל על יסוד רצון האמת של כלל הציבור.

ההוויה החדשה הולכת ונחשפת וסופה של האמת לצאת לאו כשם שחוק הלאום אינו פוגע בדרוזים אלא אם הם בוחרים לומר זאת במצח נחושה, בתמיכת המניפולטורים. בעלי הכנסה נמוכה תורמים ומתנדבים יותר מבעלי הכנסה גבוהה (יחסית, כמובן). החלטה לא למנות אקדמאית בכירה לנציגה רשמית של ישראל בארגון בינלאומי לאחר שבעבר יצאה חוצץ נגד המדינה, איננה אפליה אלה התגוננות לגיטימית נגד מלעיזים. הרמטכ"ל לא נבחר בכדי לחנך את הציבור הישראלי ברוח אמונותיו החברתיות, אלא לספק לו את ההגנה היעילה ביותר, בתמורה לכוח ולאמצעים שהועמדו לרשותו על-ידי המדינה. מגבלות פונדקאות על להט"בים אינן באות לשלול מהם את הזכות להורות, אלא להגן על התינוקות מפני השפעות שליליות אפשריות. שירות צבאי או לאומי אינו יכול לחול רק על חרדים ולא על ערבים או צפונבונבונים. לימוד יהדות ותנ"ך בבתי הספר אינם הדתה, וקביעת יום חופשי מעבודה דווקא בשבת היהודי, כהסדר קבוע במדינת ישראל - הוא הדבר הנכון לעשותו. מסתנני עבודה אינם פליטים ומחבלים אינם לוחמי חופש; והרשימה ארוכה מאוד.

אם בית המשפט לא יהיה קשוב היטב לחקיקה של הכנסת ונאמן לרוחה, סופו שהמדינה לא תהיה קשובה אליו ותאמר לו זאת במפורש. להערכתי, הבנת תופעת המניפולטוריקה האוכלת כל חלקה טובה במקומותינו, אם טרם נלמדה במלוא כיעורה וסכנותיה, תעשה זאת בקרוב.

המניפולטורים, בחלקם, פועלים כשקרנים מקצועיים להשכיר. אנשים תמימים שנלכדו ברשתם, רואים בהם, לפחות במשך תקופה מסוימת, אורים ותומים המייצגים "עולם עובדות וערכים מתוקן ומשופר". לפיכך הם מסנכרנים עצמם לפעול בהתאמה עם המציאות המדומיינת והסבריה עד שיתפכחו. כשיבינו לאשורו את הסיבוב שעשו עליהם המניפולטורים, יכעסו כעס רב ויפנו להם עורף. ישראלים אינם אוהבים להיות פראיירים ותעשיית התיפלול כל כולה מכוונת לכך.

תאריך:  29/07/2018   |   עודכן:  29/07/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המניפולטורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
29/07/18 15:49
2
מדוייק
31/07/18 21:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכיכר הייתה מלאה במוצאי השבת בהרבה צבועים, תרתי משמע, שאף לא אחד מהם עורר בי רחמים או סימפטיה על מר גורלו. הם נלחמו על זכותם, כביכול, להיות הורים לילד שאישה זרה תביא לעולם, תמורת הרבה מאוד כסף, אולם המטרות האמיתיות שלהם בהתכנסות מעוררת הבחילה היו אחרות לגמרי. אנרכיזם פוליטי היה דגלם. ההתנגדות למדינה שהיא מעצם טיבה יהודית, לא רק מכוח חוקי היסוד שלה, אלא לאור המסמך המכונן שלה, שאותו ניסח בקפידה רבה דוד בן-גוריון, הייתה מסמלי המחאה המזויפת שלהם.
29/07/2018  |  חיים משגב  |   מאמרים
כל אחד מכיר (גם אם לא ביקר) באצטדיון בלומפילד ביפו. יש בירושלים גם מוזאון המדע על שם בלומפילד ובהר הצופים ספריית מדעי הרוח ומדעי החברה על שם... בלומפילד. אני לא הגעתי לכל אלה, אלא לגן בלומפילד שנמצא ממש ממש מאחורי מלון המלך דוד והוא אחד משורת גנים באזור, שכוללת את גן הפעמון ועוד. המדריכה, אפרת אסף, הביאה אותנו לגן זה במסגרת סיורינו בירושלים. אתרים יפהפיים, שלא הכרתי.
29/07/2018  |  יאיר דקל  |   מאמרים
העברת "חוק הלאום" בקולות הח"כים החרדים היוותה סטירת לחי מהממת למה שגדולי ישראל בנו במשך יותר ממאה שנה, כחומה בצורה נגד ההשקפה הציונית-לאומנית-חילונית. רבי סעדיה גאון היה האיש שהניח את היסוד המבדיל את עם ישראל משאר אומות העולם - מבחינה רוחנית ולא אתנית. "אין אומתנו אומה אלא בתורתה". הבסיס הזה היה במשך שנות דור ההבדל בין עם ישראל לשאר אומות העולם. אפילו הקומוניזם האנטי דתי הודה תיאורטית באמיתה זו כשטען שהיהודים אינם אומה אלא דת. ההיסטוריה הוכיחה כי מי שהתנתק בעם ישראל מהתורה ומהמצוות, לא זכה לדור רביעי יהודי אלא התאדה בהתבוללותו בין האומות. גם מי שהתגיירו לתוך עם ישראל הפכו ליהודים ממש או לחלופין לא הצליחו לשמר את האומה ממנה באו לצד האמונה בדת יהודית. כל התיאוריות ההזויות על "גרמנים בני דת משה" או "ערבים יהודים" נותרו כהזיות פטרייה.
29/07/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
דווקא מתוך תמיכתי בחוק הלאום חשובה לי הביקורת שהופנתה כלפיו מצד אזרחים נאמנים למדינת ישראל שאינם יהודים. שוחחתי השבוע עם כמה מחבריי הדרוזים שהם עבורי הרבה יותר מאחים לנשק. הם באמת נפגעו.
29/07/2018  |  גרשון הכהן  |   מאמרים
הרומנים האתניים מהווים כיום 90% מאוכלוסיית מדינת הלאום הרומנית. שטחה של רומניה 238,391 קמ"ר ואוכלוסיתה מונה כ-21.5 מיליון נפש שחיים ברומניה ועוד מספר מיליונים עובדים בעיקר במדינות האיחוד האירופי.
29/07/2018  |  דויד סנדובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il