|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הסכם רגיעה חדש עם חמאס

הנהגת חמאס מסכימה עקרונית להצעת מצרים ושליח האו"ם מלדאנוב להסכם רגיעה עם ישראל בתמורה להקלת המצור על הרצועה. העסקה איננה כוללת את שחרור השבויים והנעדרים הישראלים ויש בה יתרונות וחסרונות לשני הצדדים
05/08/2018  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אל-ערורי. השתתף בדיונים [צילום: אתר האינטרנט של החמאס]

ב-2 באוגוסט הגיעה לרצועת עזה משלחת של הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל בראשותו של צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה, כדי להשתתף בדיונים על הסכם רגיעה חדש עם ישראל. הדיונים עסקו גם ביוזמה המצרית לפיוס בין פתח לחמאס ובנושאים נוספים אולם העדיפות ניתנה לדיון בנושא ההסכם החדש עם ישראל, את ההצעה גיבשו מצרים ושליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב. כניסת המשלחת לרצועה ממצרים, דרך מעבר רפיח, התאפשרה לאחר שישראל התחייבה בפני מצרים ושליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב כי לא תפגע בחברי המשלחת בזמן שהותם ברצועה.

מדובר בביקור חריג של הנהגת חמאס ברצועה שמזכיר את הביקור של ח'אלד משעל ברצועת עזה בשנת 2012 בעת ששימש כיו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לאחר הבחירות הפנימיות האחרונות בתנועת חמאס עבר משקל הכובד של מערכת קבלת ההחלטות מקטר לרצועת עזה, אסמעיל הניה ויחיא סינואר הם שמנהים את העניינים, אולם מכיוון שההחלטות החשובות מתקבלות בקונסנזוס, הרי שאישור הסכם רגיעה חדש עם ישראל מחייב את כינוס הלשכה המדינית ומועצת "השורא" (הפרלמנט של חמאס) לקבלת ההחלטה.

הדיונים ימשכו יומיים ואחר כך תצא משלחת חמאס לקהיר כדי למסור את תשובתה למודיעין המצרי ולשליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב, במקביל יכנס ראש הממשלה נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני לדון בהצעה.

רגיעה תמורת הסרת המצור

העיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה דיווח ב-2 באוגוסט את פרטי ההצעה להסכם הרגיעה החדש בין ישראל לחמאס כפי שהגיעו לידיו מפי מקורותיו בתנועת חמאס.

מדובר בהסכם לתקופה של 5 שנים שיבוצע בשלבים.

  • השלב הראשון - ימשך כשבוע ימים ובמהלכו תופסק כל הפעילות הפלשתינית על גבול הרצועה עם ישראל, שיגור בלוני ועפיפוני תבערה, הצתת עמדות של צה"ל וניסיונות חדירה לישראל בתמורה לפתיחה מלאה של כרם שלום ופתיחה באופן קבוע של מעבר רפיח בין מצרים לרצועת עזה.

  • השלב השני - שיפור תנאי המחייה ברצועה והסרה מלאה של המצור, הכנסת סחורות לרצועה והגדלת אספקת החשמל מהרצועה לישראל.

  • השלב השלישי - האו"ם יקים פרויקטים הומניטריים עבור רצועת עזה-יוקם נמל ימי באלכסנדריה במצרים ושדה תעופה בסיני, תיבנה תחנת כוח בסיני ותשוקם התשתית ברצועה. ישראל לא הסכימה להקמת נמל ושדה תעופה בתוך שטח הרצועה מחשש שהם ישמשו להעברת נשק מאירן עבור ארגוני הטרור ברצועה ומצרים קיבלה את האחריות להקמתם בשטחה.

אחמד יוסף בכיר חמאס אמר ב-3 באוגוסט לסוכנות הידיעות הפלשתינית "מען" כי היוזמה ההומניטרית של שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב נפרדת מתיק הפיוס בין פתח לחמאס ואין קשר בינהם. לדבריו, יוזמת מלדאנוב כוללת את פתיחת כל המעברים לרצועה, הכנסת כמותגדולה של סחורות, צמצום האבטלה, הקמת פרויקטים במגזר הפרטי והגדלת היצוא והיבוא. סכום של כ-600 מיליון דולר יוזרם כדי להניע את הכלכלה ברצועה, יוקמו פרויקטים להתפלת מים ולאנרגיה סולארית ותוגדל אספקת החשמל לרצועה.

שחרור השבויים והנעדרים הישראלים

לא יתבצע שחרור מיידי של 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס, הנושא ידון לאחר חודשיים מתחילת ההסכם, ייתכן שעסקת חילופי שבויים תתקיים במהלך תקופת הרגיעה. חמאס עומדת על דרישתה כי תנאי מוקדם לכל עסקה הינו שחרור 80 מחבלי חמאס ששוחררו ב"עסקת שליט" אך נעצרו מחדש ע"י ישראל בגלל שחזרו לפעילות טרור.

עמדת הזרוע הצבאית של חמאס

על-פי עיתון "אל-א'חבאר" הלבנוני, הזרוע הצבאית של חמאס הסכימה לאפשר לזרוע המדינית למצוא פתרון למצור מבלי להיכנס לעימות צבאי עם ישראל. אולם במהלך סוף השבוע הופצו שמועות ברצועת עזה כי הזרוע הצבאית בראשותו של מוחמד דף מתנגדת למתווה ההסכם שהוצע. עם זאת צריך לזכור כי יחיא סינוואר משמש, בנוסף להיותו מנהיג חמאס ברצועה, גם כמפקד בפועל של הזרוע הצבאית ולמשעה הוא זה שקובע.

נראה כי ההנהגה המדינית של חמאס החליטה כי זהו הזמן המתאים מבחינתה לקצור את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה" הנמשך כבר 4 חודשים לפני שהדברים מתדרדרים לעימות צבאי נרחב עם ישראל. היא רואה בהסכם הזה הישג חשוב ומבחינתה הוא מהווה את הסרת המצור שישראל הטילה על הרצועה ב-2007 לאחר שחמאס השתלטה בכוח על רצועת עזה, האם מצרים אכן תאפשר בפועל הפעלת נמל ימי ושדה תעופה בשטחה עבור חמאס ותפתח באופן קבוע את מעבר רפיח?
נמתין ונראה.

הפיוס בין חמאס לרש"פ

קשה להעריך אם תושג פריצת דרך בנושא הזה, גורמים בחמאס אומרים כי ההערות של פתח לטיוטת ההצעה המצרית החדשה הן קשות וכי המינווים שעשה מחמוד עבאס בשבוע שעבר בתוך הממשלה הפלשתינית(נביל אבו רודיינה לתפקיד סגן ראש הממשלה ושר ההסברה וקדרי אבו בכר לתפקיד שר האסירים) מעידים על כך שכוונתו לקבוע עובדות בשטח ולהקים ממשלה שלפתח ולא ממשלת אחדות.
אין גם בינתיים שום הסכמה של הרש"פ להסיר את הסנקציות שהוטלו על רצועת עזה.

בהנהגת חמאס חוששים שהרש"פ תנסה לטרפד את ההסכם כדי למנוע הישגים מחמאס. תנועת פתח פרסמה ב-4 באוגוסט הודעה שבה היא מזהירה את חמאס מפני הסכם רגיעה עם ישראל. בהודעה נאמר כי מדובר במגמה מסוכנת ואם תתקבל ההחלטה הזו הרי שמדובר בהפיכה נוספת נגד העם הפלשתיני ומתנה חינם לישראל שכן ארה"ב וישראל פועלות לפיצול הרצועה לקראת "עסקת המאה" וחיסול הבעיה הפלשתינית.

עיתון "אל-חיאת" דיווח ב-4 באוגוסט מפי גורמים פלשתינים בכירים כי מצרים ניסתה לשכנע את הרש"פ להיות חלק מההסכמות עם חמאס אך היא הגישה 4 הסתייגויות להצעת הפיוס המצרית, דבר שמקשה על אפשרות חזרתה לרצועת עזה.

אם תצליח יוזמת הפיוס של מצרים, הרש"פ תקבל לידיה את הפיקוח על הצד הפלשתיני של מעבר רפיח ועל הקמת הפרויקטים של האו"ם ברצועה, אם תיכשל היוזמה, מצרים היא שתפקח על מעבר רפיח ואת הפרויקטים של האו"ם יבצעו חברות מצריות.

לסיכום

על-פי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית ממקור פלשתיני מהימן, הנהגת חמאס כבר הודיעה למצרים ולשליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב על הסכמתה עקרונית לעסקת ההודנה החדשה עם ישראל וביקשה ערבויות לביצועה.

הסכם הרגיעה החדש בין חמאס לישראל איננו תלוי בפיוס הפנים פלשתיני, מצרים בנתה את ההצעה באופן שיקשה על מחמוד עבאס לטרפד את ההסכם אך הוא יכול להערים קשיים על ביצועו. גורמים בכירים בפתח כבר אומרים כי ההסכם מסייע לנשיא טראמפ לבצע את שלב "עזה תחילה" שהוא השלב הראשון של "עסקת המאה" שהרש"פ וחמאס מתנגדות לה בתוקף.

ישום ההסכם והרגיעה שתושג על גבול רצועת עזה יאפשרו לישראל להשלים את הקמת המכשול הקרקעי הגדול מסביב לרצועת עזה ולהתמקד מבחינה ביטחונית בסכנת הנוכחות הצבאית האירנית בסוריה. אולם, אין בהסכם הסכמה של חמאס לשחרר את 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיה והמשא-ומתן על שחרורם יקח עוד זמן רב. אין גם בהסכם הרגיעה שום התחייבות של חמאס להפסיק את התעצמותה הצבאית, בניית מנהרות,ייצור רקטות ופיתוח אמצע לחימה, לרצועה יוכנסו כמויות גדולות של מלט וברזל לבניית הפרויקטים של האו"ם וחלק מהם בודאי יגיע לידי הזרוע הצבאית של חמאס. חמאס תוכל גם לנצל את תקופת הרגיעה לשקם את יכולותיה הצבאיות שנפגעו בהפצצות חיל-האוויר הישראלי, על-פי גורמים בחמאס היא איבדה כתוצאה מהן כ-20 אחוזים מיכולותיה הצבאיות.

הסכם הרגיעה החדש מחזיר את שני הצדדים להפסקת האש ששררה בגבול הרצועה אחרי מבצע צוק איתן, מלחמת ההתשה של חמאס נגד ישראל שנמשכה 4 חודשים תביא כנראה להקלות במצור המוטל על הרצועה ולשיפור המצב ההומניטרי בה והיא תחזק את שלטון חמאס בעזה ולא תחליש אותו.

תאריך:  05/08/2018   |   עודכן:  05/08/2018
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכם רגיעה חדש עם חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
6/08/18 09:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראשי כנסיות בישראל הביעו חשש (שבת, 4.8.18) כי "חוק הלאום" שנחקק בשבוע שעבר בכנסת ישראל נועד להכשיר הפקעת קרקעות הכנסייה. לדבריהם, מהלך זה מנוגד להבטחה מפורשת שנתן להם ראש הממשלה, בנימין נתניהו בחודש פברואר השנה, לאחר שראשי הכנסייה סגרו את כנסיית הקבר בירושלים.
04/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
"וְאכלתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ, לֹא תָּחוּס עֲלֵיהֶם...", הפסוק הזה מפרשת השבוע, פרשת "עקב", פרץ לעברי מאחד מתחנות הרדיו, אותו נידב לקהל הנוסעים נהג באוטובוס של חברת "דן", בו נסעתי ביום ששי. לפסוק הזה נדרש בהתלהבות רבה הקרין, ששמש גם בתפקיד דרשן, פעם שניה ובהטעמת יתר. משם דילג והגיע לספר דברים פר' ז' פס' כ"ד: "וְנָתַן מַלְכֵיהֶם בְּידְךָ וְהֶאֱבַדְתָּ אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם, לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ עַד הַשְׁמִידָם וְנָתַן מַלְכֵיהֶם בְּידיך וְהֶאֱבַדְתָּ אֶת שְׁמָם...". גם פסוק זה נקרא בהטעמה רבה והקרין מצא לנכון לחזור ולשנות את הפסוק באטיות רבה ובהטעמה רבה.
04/08/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"מספר המתאבדים באינתיפאדה הראשונה היה 2,026 ובשנייה 5,050. כמה היו בשתי האינתיפאדות?" כך לומדים תלמידי כיתה ד' ברשות הפלשתינית (ספר מתמטיקה, חלק 1, עמ' 25).
04/08/2018  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
המגזין האמריקני, "פוריין פוליסי", חושף (יום ו', 3.8.17) תכתובת דואר אלקטרוני ששלח בראשית השנה, ג'ארד קושניר - חתנו של נשיא ארה"ב, שמונה בידי דןנלד טראמפ לגבש תוכנית שלום בין ישראל לשכנותיה הערביות.
03/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
יומיים לפני ששרי הקבינט המדיני-ביטחוני ידונו באישור הסכם הסדרה בין ישראל לחמאס, במסגרתו יוזרמו לרצועה למעלה מ-600 מיליון דולרים, חוגג ארגון הטרור ניצחון, במקביל להמשך פעולות הטרור לאורך הגדר.
03/08/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
עתירה נמהרת של שורת הדין  /  איתמר לוין
ליברמן עצר העברת דלק וגז לעזה  /  איציק וולף
תמלילי פרשה 2000 לא ייחשפו  /  איתמר לוין
חוטף עזה  /  אביתר בן-צדף
ראש הממשלה הצליח  /  אריה גל
גלאי אמת פלשתיני - מערכת החינוך  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il