|   15:07:40
דלג
  יפעת בן-אריה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הרשות מצפצפת? זבש"ך

כאשר רשות מקומית מתעלמת מהחלטה של ועדת ערר, יתקשה מאוד האזרח הקטן לאכוף עליה לבצע את ההחלטה. הפתרון הוא בשני תיקונים לחוק
13/09/2018  |   יפעת בן-אריה   |   מאמרים   |   תגובות
אין סימטריה [צילום אילוסטרציה]

במאמר זה נדון בסוגיית אכיפת החלטות ועדות הערר ובלקונה הקיימת כיום בחוק. כאשר אדם מקבל פסק דין לטובתו בבתי המשפט, הוא רשאי לגשת להוצאה לפועל או להליך בזיון בית משפט ולממשו, זאת בהתאם לפקודת הביזיון או חוק ההוצאה לפועל. לשכת ההוצאה לפועל או מקביליה אוכפות בדרכים הנתונה להן על-פי חוק את פסיקת בית המשפט, וזאת לעיתים אף ע"י נקיטת צעדים חמורים כנגד החייב המסרב לשלם או לבצע.

סעיף 1 לחוק ההוצל"פ מגדיר מהו "פסק דין" אשר מכוחו ניתן לפנות אליה. נראה שהחלטות ועדות ערר אינן חוסות תחת הגדרה זו, שכן היא כוללת החלטות ופסקי דין אזרחיים, לרבות תשלום הוצאות בעניין שאינו אזרחי. חוסר זה מתבטא גם בהגדרת "בית משפט", שלכל היותר כולל בית דין דתי. והנה, צפה לה הלקונה בחוק כאשר החלטות של גופים מעין-שיפוטיים, כגון ועדת ערר לפיצויים והיטלי השבחה וועדות ערר לתכנון ובנייה, לא מכובדות בתחום ההוצאה לפועל/בזיון ולא ניתן להן מענה מספק בחוקים אחרים.

ועדות הערר הוקמו בשנת 1995 לאור תיקון 43 לחוק התכנון והבנייה, ולמעשה ניתן להן תפקיד מעין-שיפוטי בחלק מהתחומים והחלטותיהן הן נדבך חשוב בתחום התכנון והבנייה. לפני שהוקמו ועדות הערר, הסמכות הייתה מחולקת לנושאים כך שסוגיות היטל השבחה היו נדונות בבית משפט שלום, תביעות פיצויים היו נדונות בבית המשפט המחוזי, והליכי תכנון היו נדונים בבתי המשפט השונים.

לך תגבה את הפיצוי

ועדות הערר נחלקות לשני סוגים עם סמכויות שונות. האחת היא ועדת ערר לפיצויים והיטלי השבחה, שלרוב הסעדים אשר היא מעניקה הם כספיים. למשל, בתביעת פיצויים בגין ירידת ערך, הוועדה יכולה להורות על תשלום כסף לנפגע, ובהיטלי השבחה הוועדה רשאית להורות על שינויים בשיעור ההיטל. השנייה היא ועדת ערר לתכנון ובנייה, אשר תיתן לרוב סעדים אופרטיביים, למשל הוראה בדבר קבלות/דחיית החלטה/הוצאת היתר בנייה, אישור או שינוי תוכניות ועוד. בדרך כלל הביקורת עליה היא בידי בית המשפט המינהלי מכוח עילות מנהליות ובפרשנות מצמצמת.

ישנם מקרים בהם ועדת ערר מכריעה בסוגיה לטובת אזרח, למשל בתביעת פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, והמשיבה, שבדרך כלל תהיה רשות, לא פועלת בהתאם להחלטה השיפוטית ו"מושכת" את האזרח שנים רבות עד לקבלת הפיצויים המגיעים לו, אם בכלל. ישנם אף מקרים של החלטות ועדות ערר שהן בגדר צו עשה, ואם צו כזה לא מכובד על-ידי הרשות, קיימות לכך השלכות מרחיקות לכת הכוללות בין היתר הפסד ניכר ונזקים מצטברים. במקרים כגון אלו, ורבים אחרים, אזרחים נמצאים במאבק מתמיד מול רשויות ציבוריות על-מנת לקבל את שמגיע להם, אך הרשויות מושכות זמן מתעכבות ומתחמקות, והאזרח נותר "תלוי באוויר" עם הרגשה שיד הרשות על העליונה, כאשר בפועל אין לו כל אפשרות מעשית לאכוף את ההחלטה שניתנה לטובתו.

אין סמכות וכלים

נראה, כי למצב זה קיימות מספר סיבות. ראשית, ועדת הערר נעדרת יכולת וכלים להנפיק בעצמה את היתר הבנייה. כידוע, הנפקת היתר כרוכה במספר הליכים כגון בדיקות ודרישות בנוגע לאגרות בנייה, היטל השבחה, היטלי הפיתוח ועוד אשר חובה לגבות בהליך ההיתר.

שנית, קיים ספק אם מבחינה משפטית ועדת הערר מלכתחילה מוסמכת להנפיק היתר. בית המשפט המחוזי קבע (עת"מ 44471-05-17), כי ועדת הערר אינה מוסמכת להוציא בפועל את ההיתר. אם מבקש ההיתר עומד בתנאים הנדרשים לקבלתו והוועדה המקומית מתעלמת מהחלטות חלוטות של ועדת הערר, מבקש ההיתר רשאי לפנות לבית המשפט לעניינים מינהליים.

שלישית, ועדות מקומיות נמנעות לעיתים מלהנפיק היתרי בנייה מסיבות שונות, כגון כאשר ההיתר עומד בניגוד למדיניות שלהן או מטיל עליהן נטל כספי או אחר. בנסיבות אלה, ועל אף הוראות החוק הברורות, לוועדות המקומיות קיימת יכולת לעכב מתן היתרים על-ידי גרירת רגליים, הוספה של תנאים חדשים שונים ומשונים, דרישות כספיות חדשות והכל במטרה להימנע מהוצאת ההיתר.

פתרון חלקי לסוגיה ניתן במסגרת תיקון מס' 124 לחוק התכנון הבנייה. התיקון קבע, כי במקרה בו הוועדה המקומית אינה מנפיקה היתר בנייה על-אף החלטה של ועדת הערר, תוכל רשות הרישוי המחוזית, הפועלת תחת הוועדה המחוזית, לתת את ההיתר ויהיו נתונות לה כל הסמכויות של הוועדה המקומית ובכלל זאת גבייה של אגרות והיטלים.

ואולם, לתיקון זה יש חיסרון בולט: האזרח עלול להתעכב עוד, הוא נאלץ לעבור לערכאת תכנון אחרת, והיעילות הולכת ונעלמת. זאת ועוד: מדוע המחוקק יצר מלכתחילה הפרדה בין החלטות של ועדות ערר לבין החלטות של בית המשפט? מדוע לא יבוצעו בגוף אחד כל ההחלטות? האם ראוי להעניק לרשויות אפשרות להתעלם מצווי ועדת הערר?

עוד זמן ומשאבים

בפועל, האזרח שהרשות מתעלמת ממנו, נאלץ לפתוח בהליכים בבית המשפט, ורק לאחר מתן פסק דינו ניתן לפנות להוצאה לפועל. אלא שהדבר לא פשוט, גורם לעינוי דין, עלויות נוספות והתמשכות הליכים. גם במקרה בו בעל דין ירצה לפתוח בהליך של סדר דין מקוצר, גבייה בהליך כזה לא בהכרח תצלח כיוון שמספיק שהנתבע יעלה הגנה אפשרית ולו בדוחק מפני התביעה, המסלול יעבור לסדר דין רגיל.

תחושה קשה זו מתעצמת ביתר שאת כאשר המצב הפוך. אם הרשות מקבלת החלטה לטובתה בוועדת ערר כנגד האזרח, היא זכאית לפעול לגביית חוב ללא עיכובים, כאשר היא רשאית להטיל עיצומים חמורים שתכליתם לתמרץ את החייב לשלם בהקדם.

ראוי לציין, כי בעבר עלתה, הצעה במסגרת תזכיר תיקון 90 לחוק התכנון והבנייה, לתקן את החוק במטרה להקל על גביית פיצויים שנפסקו על-ידי ועדות ערר, אולם, למרבה הצער, הצעה זו לא קודמה.

התוצאה היא, שהאזרח ניצב בפני שוקת שבורה, ללא כל יכולת מעשית לממש את הכרעת ועדת הערר. האבסורד הוא שקיימת החלטה שיפוטית שהכריעה במחלוקת בין הצדדים, אלא שבמקום שיפנה להוצאה לפועל/הליך בזיון, הוא מוצא עצמו מתרוצץ בין משרדי הרשות בתחנונים, עד שהרשות ברוב טובה תואיל לשלם לו.

ראוי שהמחוקק יפתור לקונה זו, לרבות בדרך של סנקציה כספית אם הרשות איננה מכבדת את החלטת ועדת הערר ולא מציגה טעם ענייני למחדלה. בנוסף, על המחוקק לתקן את החוק כך שהחלטות ועדת הערר ייכנסו להגדרת פסק דין, על-מנת למנוע מוועדות סרבניות לשלם לאזרח ולכבד צווים והחלטות של ועדות הערר, ולהוקיע התנהלת זו.


הכותבות הן ממשרד צבי שוב העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  13/09/2018   |   עודכן:  13/09/2018
עו"ד יפעת בן-אריה, עו"ד ספיר זילבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"תגיד, למה אתה אף פעם לא מעלה אותי כהן"?
13/09/2018  |  אמיר מויאל  |   מאמרים
רבות נכתב על העומס בכבישים, עומס שנגרם מעודף כלי רכב על כל ק"מ סלול ברחבי ישראל. נתון מוכר וידוע שמשתנה מדי חודש בחודשו. כמו להמחיש, הנה נתוני רשות המיסים שמהם עולה כי בחודש אוגוסט 2018 הובאו לארץ 22,525 כלי רכב פרטיים, עלייה של 14.5% בהשוואה ליבוא באוגוסט 2017. מתחילת השנה נוספו לכבישי ישראל 194,770 כלי רכב, עלייה של 32.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רשות המיסים מספקת לנו את ההסבר לעליה במבט במספרים ועל פיו יבוא נמוך של כלי רכב נרשם בתחילת שנת 2017 בשל הקדמת היבוא לדצמבר 2016 ובהמשך נרשם יבוא גבוה של כלי רכב נוסעים לאורך שלושת החודשים הראשונים בשנת 2018 שנובע בחלקו מהרצון לרישום כלי הרכב כמודל של שנה חדשה.
12/09/2018  |  ד"ר מיכאל מירו  |   מאמרים
מזל טוב לאתי (ולכלל הזוגות הטריים, שנישאו זה עתה) לרגל נישואיה!
12/09/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בחודשים האחרונים בוחנת לשכת עורכי הדין בקליפורניה את האפשרות לפיה מי שאינם עורכי דין או גופים מסחריים יוכלו להחזיק בבעלות במשרד עורכי דין. תומכי המהלך, ביניהם אקדמאים ומשפטנים בכירים, טוענים, כי פתיחת השוק לבעלות יכולה להוביל לשוק עריכת דין חדשני ותחרותי, לייעל מערכות, להביא השקפות עולם שונות ולבצע שינויים במבנה שכר הטרחה. זאת, לאור השקעות כספים אפשריות ממקורות נוספים.
12/09/2018  |  עו"ד זהר פישר  |   מאמרים
למרבה הצער, גולת הכותרת של ההתעוררות והתשובה נתפסת בהתמסרות מוחלטת לעינוי הנפש. צום נתפס כתשובה הנאותה אין כל משמעות לצום אם אינו מלווה בנטילת מאמץ לכינונה של חברה המושתתת על אדנים של צדק חברתי
12/09/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il