|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
התקפה ישראלית בדמשק, 10.5.18 [צילום: AP]

שקרי אירן בסוריה

אירן מנסה לעמעם את ניסיונה להתבסס בסוריה, מסיבות פנימיות וחיצוניות. מדיניות זו רווית מתחים פנימיים וכדי להיחלץ מהם, פתחו משמרות המהפכה וחיזבאללה במסע תעמולה שקרי
08/10/2018  |   יוסי מנשרוף   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
   רשימות קודמות
  עלי לא-לא

מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, בונה אירן בהדרגה מפעל התבססות בסוריה, שמסתמך על מעורבות ישירה בלחימה בסוריה מצד כוחות משמרות המהפכה ומערך המליציות הטרנס-לאומיות השיעיות בעיקרן שהקימה וטיפחה.

אירן מנסה לעמעם ככל הניתן את התבססותה בסוריה. מדיניות העמעום משרתת אותה משני הבטים. ראשית, היא משרתת אינטרס פנימי, כיוון שהיא עונה לצורך להסתיר ככל האפשר את המשאבים המרובים שהמשטר משקיע בסוריה על חשבון אזרחי אירן, בשעה שאחת הדרישות המרכזיות של המפגינים באירן היא להעביר את תקציבי העתק הללו מסוריה לטובת שיפור מחייתם. שנית, מדיניות זו משרתת את הניסיון האירני להסוות ככל הניתן את נוכחותה מעיניהן של המתנגדות הראשיות להתערבותה ובראשן ישראל, ארה"ב וסעודיה.

אלא שמדיניות העמעום זו היא רווית מתחים פנימיים, כיוון שאירן אינה יכולה לשמור על פרופיל נמוך בשעה שהיא מבססת את נוכחותה הצבאית בסוריה, ולכן התפשטותה גוררת תקיפות ישראליות. באמצעות סדרת מתקפות אוויריות ואחרות המיוחסות לה, עומדת ישראל מאחורי הקווים האדומים שהציבה לעצמה בסוריה: מניעה של התבססות אירנית בסוריה ושל זליגת אמל"ח מתקדם מאירן לחיזבאללה. ישראל אישרה שמ-2012 עד אוגוסט 2017, תקפה בסוריה קרוב ל-100 פעמים משלוחי נשק אירנים שיועדו לחיזבאללה ולארגונים אחרים. בנוסף, בתחילת ספטמבר 2018 אישרה ישראל שמאז ראשית 2017 תקפה למעלה מ-200 יעדים אירנים בסוריה.

אירן סופגת ולא מגיבה

מתקפות אלו מחדדות את המתח הפנימי הטבוע בבסיס מדיניות ההתבססות האירנית בסוריה. בניסיון להיחלץ מהמתח הזה, השיקו בכירי משמרות המהפכה קמפיין שקרי לפיו המתקפות הישראליות אינן משמעותיות, ואילו מתקפות הגומלין של אירן נגד ישראל הן קטלניות. זאת למרות שאירן הודתה רשמית ששבעה חיילי המשמרות נהרגו באפריל השנה במתקפת הגומלין שבצעה ישראל נגד בסיס T4 הסורי, ממנו שוגר הכטב"מ האירני שחדר לישראל בפברואר.

אל מול מדיניותה האקטיבית של ישראל נגד אירן בסוריה, עמדה אירן במבחן שהתמקד סביב השאלה כיצד תגיב לתקיפות הישראליות. אולם למעט מתקפת הנגד הכושלת של כוחות קודס בגולן ב-10 במאי, במסגרתו נורו 32 טילים לעבר הגולן, מתוכם ארבעה יורטו והיתר נפלו מחוץ לישראל, אירן נקטה במדיניות פאסיבית ולא פעלה נגד ישראל. זאת, אף שספגה מהלומה בתקיפה שביצעה ישראל בתגובה למתקפת הטילים האירנית, בה הותקפו 70 יעדים אירנים בסוריה בתוך שעתיים במסגרת מבצע "בית הקלפים", ולמרות שהיא ממשיכה לספוג תקיפות ישראליות נוספות. כך עלה שבעוד שעלי חמנאי הצהיר שאירן תגיב בנחרצות אם תותקף, היא הפגינה חוסר מעש.

אל מול המציאות הזאת, בחרו משמרות המהפכה וחיזבאללה להסתיר את העדר התגובה היעיל באמצעות שורה של שקרים, שנועדו להציג את אירן כצד המנצח שהסב לישראל אבידות רבות בנפש וברכוש.

שקרים בטהרן ובביירות

בנאום המרכזי שנשא בטהרן במסגרת יום ירושלים ביוני 2018, התכחש סגן מפקד המשמרות, חוסין סלאמי, למתקפות שביצעה ישראל נגד אירן בסוריה מאז אפריל. לדבריו, לאחר שבעיצומה של מתקפת הטילית האירנית בתגובה למתקפה ב-T4, העבירה טהרן מסר לישראל לפיו אם ישראל תגיב למתקפה האירנית, המשמרות "ישטיחו את תל אביב באמצעות טילים", ומאז היא נמנעה מלתקוף את אירן.

בנאום בטהרן בחודש יולי טען ראש המחלקה המדינית במשמרות המהפכה, ידאללה ג'ואני, שבמתקפה הטילית נגד ישראל בגולן ירו כוחות קודס למעלה 60 טילים מהם נהרגו 50 איש. ג'ואני טען שישראל מחביאה את האבידות שספגה במתקפה זו, ותיאר אותה כאחוזת שיתוק לאחר שלדבריו במתקפה זו קיבלה מסר אירני דרך רוסיה, לפיו אירן תשגר טילים לעבר תל אביב אם המתקפות הישראליות יימשכו.

דובר המשמרות, רמזאן שריף, הסביר באותו חודש לערוץ אל-מנאר של חיזבאללה, שהמתקפות הישראליות בסוריה נועדו להסיט את דעת הקהל העולמית מחוסר הלגיטימיות של מדינת ישראל, שקמה על אדמות פלשתין הכבושה. רמזאן שריף הצהיר שישראל אחוזת אימה ואינה יכולה לעמוד בפני אירן וחיזבאללה בסוריה. בכירים אחרים במשמרות הכחישו את הטענה הישראלית, לפיה במבצע "בית הקלפים" הותקפו למעלה מ-70 יעדים אירנים, וטענו שהתקיפה הסתכמה בשיגור טילים בודדים.

חוסין דאליריאן, ראש הדסק הצבאי בסוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם המשמרות, אף הגדיל לעשות וטען שבפעולת הנקם האירנית על התקיפה הישראלית ב-T4, תקפו המשמרות בטילים עשרה בסיסים חשאיים של חיל המודיעין הישראלי ברמת הגולן ופגעו במתקנים מודיעיניים רגישים, ובהם ציוד האזנה ומכ"מים. לדבריו, אירן הפגינה עליונות מודיעינית בכך שזיהתה את הבסיסים החשאיים הללו.

חיזבאללה השתתף גם הוא בבניית מסכת השקרים. בחודש מאי טען חסן נסראללה, שבמתקפת הנגד של כוחות קודס נורו 55 טילים שפגעו בדיוק רב בבסיסי צה"ל לאחר שישראל לא הצליחה ליירטם, והוסיף שישראל מסתירה את האבידות שספגה במתקפה הזו. באוגוסט תיאר נסראללה את ישראל כמדינה חלשה, והצהיר שהיא חסרה מוטיבציה להילחם ולכן אינה ערוכה למלחמה נוספת.

מדוע אין תגובה צבאית

בבסיס מדיניותה נגד ישראל בסוריה, שוקדת אירן על בניית מערך התקפי מול ישראל, תוך שהיא לוקחת בחשבון שגם אם מרכיב ממנו ייפגע, היא תוכל להתבסס בצורה נרחבת בסוריה ולהעביר לחיזבאללה אמל"ח מדויק ומתקדם. כחלק מההתבססות הצבאית השקטה ורצונה להסתיר מהציבור האירני את ההוצאות הכבדות הכרוכות בה, היא מתכחשת לקיומם של בסיסיה ברחבי סוריה, ומכאן שאינה יכולה לאשר את הפגיעה בהם. תגובה צבאית למתקפות הישראליות עומדת לפיכך בניגוד למדיניות העמעום שאימצה אירן.

במקביל, נראה שהשיקול האירני שלא להגיב למתקפות הישראליות נובע משילוב שלושת הגורמים הבאים:

1. תגובה אירנית עלולה לפעול נגד האינטרס האירני, כיוון שהיא עלולה לגרור את אירן למלחמה נגד ישראל. מלחמה כזו, לפי איומים שהשמיעה ישראל, עלולה לכלול את מתקני הגרעין של אירן עצמה ולשים קץ למשטרו של בשאר אסד.

2. תגובה אירנית עלולה לסכן ישירות את מפעל ההתבססות. בהתאם לחשיבות האסטרטגית שמייחסת טהרן לשימור השפעתה בסוריה ושימור משטרו של אסד, היא השקיעה מאז ב-2011 לפחות 15 מיליארד דולר בשנה. כספים אלה מושקעים בעיקר במתן קו אשראי למשטר אסד לרכישת נפט וטובין אחרים אך גם בהוצאות אחרות, ובהן הפעלתן של המליציות השיעיות שהציבה אירן בסוריה.

3. נראה שלנוכח המחאה הגוברת באירן, שאחת הדרישות המרכזיות בה היא "כסף לעם האירני ולא לסוריה", המשטר אינו יכול להרשות לעצמו להצטייר כצד המובס בסוריה. חוורונה של המדיניות האירנית בסוריה עלול לתת למפגינים רוח גבית ולמנף את המחאה. לפיכך, מפעל ההכחשה האירני נועד לייצר מצג שווא, לפיו המתקפות הישראליות אינן משמעותיות ואילו התגובה האירנית נגד ישראל היא אפקטיבית.

הכותב הוא חוקר לענייני אירן המהפכנית, האיסלאם השיעי הפוליטי, רשתות שיעיות טרנס-לאומיות במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  08/10/2018   |   עודכן:  08/10/2018
יוסי מנשרוף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ברקע המתיחות בגבול הצפון, הודיע שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו לנשיא ולדימיר פוטין כי מערכת טילי האס-300 הועברה בהצלחה לידי משטר אסד. טילים אלה הם טילים מסוג טילי קרקע-אוויר שמסוגלים לשמש נשק נגד מטוסים ונגד טילים בליסטיים.
02/10/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
במרכז לדת ושלום בג'קרטה בירת אינדונזיה נפתח השבוע סבב שני של קורס ללימודי עברית. את הקורס מעביר סאפרי סלה, מוסלמי שפרסם בראשית השנה את המילון העברי-אינדונזי הראשון.
28/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
אחת הסיסמאות הפופולריות ביותר בעולם הערבי היא "זריקת היהודים לים". למרות שהסיסמה בת שבעים, היא עדיין מצוטטת ללא הרף בתקשורת הערבית, אך עם שינוי משמעותי של הכוונות. המצטטים מציגים סיסמה זו כהוכחה למדיניות הכושלת של מנהיגי ערב שדגלו בסיסמה שהביאה תבוסות לערבים במלחמתם נגד ישראל. מי המציא את הסיסמה ומי אימץ ודגל בה?
28/09/2018  |  שאול מנשה  |   מאמרים
אף כי מעולם היא לא הוגדרה ככה, מדיניות ישראל למנוע מאירן להפוך לגרעינית ולהתבסס בסוריה ודרכה להמשיך להעביר אמצעי מלחמה מתקדמים לחיזבאללה בלבנון, היא דוקטרינה מבית מדרשו של בנימין נתניהו. בדרך כלל דוקטרינה היא אסטרטגיה מדינית וביטחונית בזירה הבינלאומית מפרי יצירתם של מנהיגי המעצמות, שיעדיה לשרת אינטרסים גלובאליים שלהם. זו של נתניהו היא יותר מקומית ויותר ממוקדת ובתור שכזו השיגה עד היום תוצאות משביעות רצון. אולם הפלת המטוס הרוסי בסוריה עומדת לשנות את אחד מעקרונותיה המרכזיים ואף כי לרבים קשה לתאר זאת כך, האירוע הוא בבחינת פגיעה ממשית בכנף הדוקטרינה. כל מי שמנסה להעריך כי ישראל תמשיך במערכה זו כבעבר תוך הקפדה יתרה להימנע מתקרית חדשה עם הרוסים מביע משאלת לב גלוייה. משאלת לב סמוייה נדרשת לתקווה כי לא יתרחשו אסונות קשים יותר.
27/09/2018  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
25 בני אדם נרצחו, מתוכם לפחות 12 חיילי משמרות המהפכה האירניים, בפיגוע טרור במצעד של הצבא המציין את היום בו תקפה עירק את אירן בשנת 1980. רבים מההרוגים הם צופים ועיתונאים. ביניהם: נשים וילדים.
22/09/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
בכיר בממשל: ישראל תתקשה מול חיזבאללה  /  איתמר לוין
אירן תפצה קורבנות פיגוע  /  עומר כרמון
יותר ממאה נחתים אמריקניים הועברו לדרום סוריה   /  אביתר בן-צדף
חיזבאללה יצא נשכר מסוריה  /  איתמר לוין
האולטימטום של עבאס  /  יוני בן-מנחם
הבסיס המעורער של מוחמד  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
מיכאל מירו
מיכאל מירו
ישראל נכנסה לעזה בלי תוכנית מסודרת. הרצועה הפכה לאיי חורבות, אזרחים עזתים נהרגו ובאמת לא משנה אם מדובר בשלושים אלף או בפחות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il