|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שישה בשישי

פשוט ומסובך

הקדמת הבחירות פשוטה מדי פרשת חשוגי היא עניין אסטרטגי סבוך מי תכנן את ליגת האומות של אופ"א הבריטים לא הבינו כמה הברקזיט יהיה מסובך עבודות תשתית פשוטות נמשכות שנים תרמית צדקה סביב קבר רחל
19/10/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בריטניה פורשת מהאיחוד   |   תגובות
אין פתרון פשוט [צילום: ז'קלין מרטין, AP]


הקדמת הבחירות
פתח לסחטנות [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

80 חברי כנסת. זהו הרוב הדרוש כדי להאריך את כהונת הכנסת, ורק במקרה חרום ורק כל עוד זה המצב. כדי לקצר את כהונת הכנסת, די ב-61 תומכים. ברור מדוע יש צורך ברוב מיוחס ובמצב חריג במקרה הראשון – כדי שהח"כים לא ינציחו את עצמם – אבל לא ברור לי מדוע אין בו צורך במקרה השני. הרי אנחנו שולחים את נבחרינו למשך ארבע שנים, יש לנו סוג של הסכם איתם – אז מדוע שיוכלו להפר אותו בצורה פשוטה וחד-צדדית?

אמרתי כמה וכמה פעמים, ואומר זאת שוב: הבעיה מספר אחת במשילות אצלנו היא חוסר הוודאות לגבי משך כהונתן של הכנסת והממשלה. ב-70 שנה היו לנו 20 כנסות (ממוצע איכשהו סביר של 3 שנים וחצי) אבל 34 ממשלות (ממוצע של שנתיים). שר אינו יודע האם יכהן חודש, חודשיים, שנה, שנתיים או במקרה את כל הארבע. לכן, באופן טבעי, הוא עוסק – גם או רק – בצעדים מהירים ופופוליסטיים, במקום להקדיש את מירב זמנו לתכנון וביצוע לטווח ארוך.

לטעמי, לא צריך בכלל לאפשר לפזר את הכנסת. תפקידה של הממשלה הוא למשול לכל פרק הזמן אליו נבחרה, ותפקידה של האופוזיציה להקשות עליה ולהציב חלופה לקראת הבחירות הבאות. היכולת לפזר את הכנסת בכל עת, מעניקה לכל מרכיבי הקואליציה אפשרות לסחוט זה את זה, ולראש הממשלה – להפעיל שיקולים אישיים זרים. בתור הרע במיעוטו, צריך לחייב רוב של 80 גם לפיזור הכנסת. אם זה לא יהיה כל כך פשוט, אולי זה לא יהיה בכלל.

ארה"ב וסעודיה
קשר אסטרטגי ארוך טווח [צילום: AP]

כיצד צריכה ארה"ב להגיב על הירצחו של העיתונאי ג'מאל חשוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול? זוהי דוגמה למצב מסובך מאוד, בו אין תשובות קלות – למרות שכמו תמיד, יש דרישות פופוליסטיות מצד מי שאינו נושא באחריות.

סביר להניח שאם ברק אובמה היה בבית הלבן, הוא היה ממהר לגנות את סעודיה במילים חריפות ואולי אף מעניש אותה. אובמה שם במקום הראשון את נושא זכויות האדם, ולצד זאת הפגין בורות מוחלטת בנוגע למזרח התיכון. יש קולות בארה"ב שדורשים מדונלד טראמפ לנהוג באותה צורה.

טראמפ חושב אחרת. בביקורו בריאד בתחילת כהונתו הוא הצהיר, כי לארה"ב אין כוונה לכפות את ערכיה על מדינות אחרות. סעודיה היא בעלת ברית חשובה מאוד של ארה"ב, במיוחד מול אירן – שהיא האיום הגדול ביותר על היציבות במזרח התיכון. סעודיה גם התחייבה לרכוש נשק אמריקני ב-110 מיליארד דולר, וזה לא אומר רק משרות והכנסות בטווח המיידי, אלא גם קשר אסטרטגי ארוך טווח. אז מה עדיף?

ניתן לטעון, שאם סעודיה רצחה את חשוגי – זה עניינה הפנימי. אבל זה טיעון פורמליסטי וציני, המתעלם מכך שחשוגי התגורר בארה"ב וכתב בוושינגטון פוסט. אבל הוא לא היה אזרח אמריקני. אבל בכל זאת מדובר ברצח בוטה של אדם רק משום שהביע את דעתו. אז מה גובר? בקיצור: מסובך מאוד ואין תשובה אחת נכונה.

ליגת האומות
סוס שתוכנן בידי ועדה [צילום: הקטור פוסטינה, AP]

כך מסבירה ויקיפדיה את מבנה ליגת האומות של אופ"א, הנמצאת כעת בעיצומה: "הנבחרות שובצו לארבעה דרגים (שייקראו ליגות) בהתאם לדירוג פיפ"א בנובמבר 2017, לאחר סיום מוקדמות מונדיאל 2018. בדרג א' ובדרג ב' יש 12 נבחרות, בדרג ג' יש 15 נבחרות ובדרג ד' יש 16 נבחרות.

"הנבחרות בכל דרג (ליגה) חולקו לארבעה בתים. בשתי הליגות העליונות הבתים הן של שלוש קבוצות. בליגה השלישית יש בית של שלוש נבחרות ושלושה בתים של ארבע נבחרות, ובליגה הרביעית יש ארבעה בתים של ארבע נבחרות. המשחקים בכל בית ייערכו בשיטת משחקי בית וחוץ בין כל הנבחרות בבית. ארבע הנבחרות בדרג א' שיסיימו את שלב הבתים במקום הראשון יתמודדו בשלבי הגמר של הטורניר ביוני 2019, ובסיומו תוכתר אלופה לליגת האומות.

"בנוסף, ארבע המנצחות בכל אחד מהדרגים האחרים יעלו לשלב הראש-בראש, כאשר המנצחת של כל דרג תעלה ישירות ליורו. בסיום של שלב הבתים ייקבעו עולות ויורדות בין הדרגים השונים. ארבע הנבחרות המנצחות של הבתים בליגות השונות יעלו לליגה הגבוהה יותר. ארבע האחרונות בכל אחת מהליגות יירדו לליגה הנמוכה יותר. הנבחרת הגרועה ביותר במקום השלישי בליגה השלישית תרד לליגה הרביעית. השינויים הללו ייכנסו לתוקף בפעם הבאה שיתקיימו משחקי הליגה, כחלק ממוקדמות מונדיאל 2022".

בקיצור: את מבנה ליגת האומות כנראה תכננה אותה ועדה שהופקדה על תכנון סוס ויצא לה גמל.

תשתיות
שנתיים ולא רואים את הסוף

כמה זמן צריכה להימשך בנייה מחדש של מסוף אוטובוסים, שכל מה שיש בו זה כביש ורציפים? חודשיים, שלושה, חצי שנה? בסך-הכל זה פרויקט פשוט מאוד: קצת סלילה, קצת הנחת מדרכות, קצת התקנת ספסלים וגגות, ושלום על ישראל. אבל בפועל – שלום לא על ישראל, כי אצלנו זה נמשך ונמשך ונמשך. זה מה שקורה במסוף 2000, ליד תחנת הרכבת בתל אביב. העבודות החלו בספטמבר 2016, היו אמורות להסתיים בנובמבר 2017, אבל נכון לאוקטובר 2018 – ממש לא ברור מתי יסתיימו.

כנ"ל ברחוב סוטין שליד ביתי. כל אורך הרחוב הוא בערך 250 מטר, אבל עיריית תל אביב הייתה צריכה בערך שנה כדי לשפץ אותו – צינורות, סלילה ומדרכות. ואחרי שסיימו כביכול, חפרו שוב וסללו שוב ופתחו שוב ובנו שוב, כי כל פעם עשו עוד טלאי ועוד משהו שלא בוצע כהלכה ועוד משהו ששכחו בדרך. אפרים קישון תיאר כך בשנות ה-50 את האופן בו סוללים כביש בישראל, ושום דבר לא השתנה. כי כמה שיותר פשוט – ככה יותר מסובך.

ברקזיט
לא חשבו על הכל [צילום: אליסטר גרנט, AP]

אני לא מצליח להבין מה עבר לבריטים בראש ביוני 2016, כאשר הצביעו בעד הפרישה מהאיחוד האירופי. אבל די ברור לי מה לא עבר להם בראש: כמה שזה מסובך. שיהיה צורך לפתור עשרות שאלות אסטרטגיות, מאות שאלות טקטיות ואלפי סוגיות בחיי היום-יום. שהם עלולים למצוא את עצמם בלי חומרי גלם, בלי מזון, בלי תרופות ובלי קשרי תעופה. שתהיה להם בעיה ענקית בגבול בין אירלנד לצפון אירלנד. שהם יתקשו להמשיך לעבוד ברחבי היבשת. שחברות בינלאומיות יעתיקו את משכנן מלונדון לערים אחרות.

תאריך היעד לביצוע הברקזיט הוא 29 במארס 2019, והסכם – אין. למרות שהושגו הבנות בנקודות רבות, נראה שמדובר במשוואה בינארית: או הסכם על הכל או העדר הסכם בכלל. ואם לא יהיה הסכם בכלל, המשמעות תהיה תוהו ובוהו שיפגע קשות באחת המדינות החשובות ביותר בעולם – כלומר בכל העולם. הנה לנו דוגמה בולטת מאין-כמותה לסכנותיו של הפופוליזם המתלהם, שמאחורי הסיסמאות הסוחפות שלו יש מעט מאוד מחשבה, אם בכלל.

קבר רחל
כנראה בכלל לא שם [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]

ראש השנה העיקרי לתרמיות הצדקה הוא א' בתשרי, וראש השנה השני בחשיבותו הוא ל"ג בעומר, אבל יש כמה מועדי-משנה נוספים. אחד מהם יחול מחר – י"א חשון, יום פטירתה של רחל אמנו. כמו מדי שנה, מבטיחים עלונים צבעוניים מהודרים את כל הישועות והנחמות והרפואות וההצלחות למי שיתרום למוסדות האומרים שהם קשורים לקבר רחל. כמו תמיד, מדובר בדרך פשוטה ומהירה: קצת כסף (בעצם הרבה כסף), רצוי בהוראת קבע, והכל יסתדר.

זוהי תרמית, משום שזו אינה דרכה של היהדות. צדקה היא מצוה חשובה מאוד והשכר המובטח עליה הוא גדול, אבל היא אינה בלעדית. אין לה משמעות אם היא ממומנת בכסף שלא הושג ביושר; היא אינה חזות הכל אם לצידה מתעלמים ממצוות ומבצעים עבירות; היא אינה באה במקום תשובה ותפילה.

במקרה של קבר רחל, אפשר לטעון שהתרמית כפולה – משום שקרוב לוודאי שזה בכלל לא קבר רחל. אם גולי בבל עברו ליד הקבר אחרי שיצאו מירושלים, כפי שמספרים חז"ל (מאות שנים לפני "זיהוי" המקום הנוכחי), הם לא הלכו דרומה לבית לחם אלא צפונה לעבר עירק של ימינו. לא סביר שהקבר יהיה דווקא בנחלת שבט יהודה, ולא בנחלת שבט בנימין – שהיא אכן מצפון לירושלים.

צריך להתחיל להתייחס להבטחות הצדקה הללו כמו לתרמיות פונזי. אם מישהו מבטיח לכם תשואה קבועה של 10% בשנה, הוא רמאי. אם מישהו מבטיח לכם שידוך/רפואה/פרנסה/ילדים תמורת כך וכך פעמים ח"י שקלים, הוא רמאי. והגיע הזמן שגם המשטרה תיכנס לתמונה ותבלום את התרמיות הללו, שרבבות נופלים להן קורבן.

תאריך:  19/10/2018   |   עודכן:  19/10/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פשוט ומסובך
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן אזרי
19/10/18 11:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בריטניה פורשת מהאיחוד
מנהיגי בריטניה ויתר מדינות האיחוד האירופי נפגשים בבריסל (יום ה', 18.10.18), למה שמוגדר כ"רגע האמת" בשיחות הברקזיט. על-פי לוח הזמנים שנקבע בשעתו, המטרה היא להגיע כעת להסכם שאותו ניתן יהיה לאשר בפסגה מיוחדת בחודש הבא, כך שניתן יהיה ליישמו במועד הפרישה – 29.3.19.
18/10/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בריטניה והאיחוד האירופי לא הצליחו (יום ב', 15.10.18) להגיע להסכם על אופן ביצוע הברקזיט, ערב פסגת מנהיגי האיחוד הנחשבת להזדמנות הכמעט-אחרונה להגיע להסכם. בריטניה תפרוש מהאיחוד ב-29.3.19, עם הסכם או בלעדיו.
15/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
יש להגביל את חופש העיתונות כדי שלא תוכל להפר זכויות יסוד של פוליטיקאים – סבור נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר. הוא דיבר בראיון שפורסם בסוף השבוע שעבר (6.10.18) בעיתונים באוסטריה ואשר את עיקריו מצטט העיתון הבריטי גארדיאן.
08/10/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משרד ראש הממשלה בבריטניה מתכונן בחשאיות למקרה של עזיבת האיחוד האירופי ללא כל הסכם, מה שמכונה "ברקזיט של תאונת דרכים" – חושף (יום א', 7.10.18) העיתון דיילי מייל. התוכניות הן למקרה בו תוכנית צ'קרס של ראש הממשלה, תרזה מיי, תידחה סופית בידי האיחוד האירופי או לא תאושר בפרלמנט.
07/10/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בפרלמנט הבריטי אין רוב לעזיבת האיחוד האירופי בלא הסכם, אין רוב להסכם נוסח נורבגיה עם האיחוד, אין רוב לתוכנית צ'קרס של ראש הממשלה תרזה מיי, אין רוב להסכם דמוי קנדה עם אירלנד, אין רוב למשאל עם חוזר, אין רוב לבחירות חדשות. אין רוב לכלום, קובע דניאל פינקלשטיין בטיימס. אם בריטניה תגיע למועד הפרישה – 29 במארס הקרוב – כאשר היא ממשיכה להתווכח על הדרך לבצע אותה, מישהו יצטרך לעשות משהו. והמשהו הזה עשוי להיות בכל זאת משאל עם שני על עצם הברקזיט.
04/10/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il