|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

'הבלתי רשמיים': הסיפור האמיתי

סיפור הקמתה של ש"ס, כפי שתועד לכאורה ב'הבלתי רשמיים', לוקה בחסר גדול, ומציג את 1983 כשנת ייסודה של ש"ס, בעוד שניצני ההיפרדות המזרחית מהחרדיות האשכנזית, החלו להבליח עשר שנים לפני – ודווקא בבני ברק ולא בירושלים
22/10/2018  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
הרב עובדי יוסף. היכה את יריביו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

יועץ סתרים
הבחירות ב-1984 הסתיימו בהפתעה מוחלטת, בזכות 4 המנדטים שגרפה ש"ס. אריה דרעי, למקרה ששאלתם, היה אז יועץ סתרים חשאי, אלמוני, של הרב עובדיה.

'הבלתי רשמיים' הוא שמו של סרט סמי-תיעודי עלילתי, שיצר הסרוג אלירן מלכה, ובו תיעוד קולנועי של סיפור הולדתה של תנועת ש"ס. יוצרי הסרט הדגישו כי הוא נוצר "בהשראת אירועים אמיתיים", וכך הפכו אותו בהבל פה לתעודה היסטורית מוסמכת באשר לסיפורה של ש"ס.

ואולם, לא כך היה המעשה. עיקר נשמט מן הסרט, שטוען כי תנועת ש"ס נולדה ב-1983, על-רקע סירובה של רשת בתי"ס חרדיים בירושלים לקבל ללימודים את בתו של יעקב כהן, בעל בית דפוס ירושלמי קטן, בתואנות שונות, שמאחוריהן הסתתרה בעצם אפליה עדתית. ברוב ייאושו ליקט כהן הנ"ל סביבו שניים שלושה עסקנים ספרדיים ירושלמים, ועימם יצא לדרך שהניבה את תנועת ש"ס הארצית.

האמת ההיסטורית היא ששורשיה של ש"ס נבטו לראשונה כבר ב-1973, עשר שנים לפני הסיפור של 'הבלתי רשמיים', שבע שנים לפני שאלירן מלכה הגיח לאוויר העולם. הסיפור האמיתי תועד בספרִי 'ש"ס: הרוח והכוח – איך ניצחה ש"ס את הפוליטיקה הישראלית' (הוצ' 'אלפא תקשורת, 1998).

הכל החל כאמור בבני ברק של 1973. בעיר התורה והחסידות (כך נוהגים פרנסיה לכנותה) קמה רשימה חרדית עדתית מקומית, ושמה ס"ח (ספרדים חרדים), ביוזמת קבוצת עסקנים ספרדיים, ובראשם הרב אליהו רפול. ליוזמה הצטרפו רפאל פנחסי, לימים ח"כ ושר, שחבריו כינוהו מאחורי גבו 'הירקן', על שום עבודתו בחנות הירקות השכונתית של אביו בבני ברק, והרב יעקב בן שלמה, שהפך במרוצת הזמן לחבר מועצת חכמי התורה.

מי שהעניק רוח גבית עזה ליוזמה חריגה זו היה דווקא הרב מנחם שך, נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל 'האשכנזית'. לו היו חשבונות משלו. הוא תיעב את הריצה המשותפת בבני ברק של אגודת ישראל עם פועלי אגו"י הציונית-למחצה, והעביר את תמיכת חלק מהליטאים של בני ברק לרשימת ס"ח. כך הוא חשב להעניש את הרשימה 'הציונית לשליש ולרביע'. אפילו גדול הדור הליטאי דאז, רבי חיים יעקב קנייבסקי, 'הסטייפלער', הצהיר שהצביע למענה.

בריחת מצביעים

המרד הספרדי-ליטאי הניב 2 מנדטים בעירייה, מול 3 שבהם זכתה החזית התורתית (האשכנזית) אגו"י-פא"י. למזלה של ס"ח, חל פיצול בשורות החזית התורתית. נציג פא"י שמואל ויינברג, פרש ממנה לטובת ס"ח. עכשיו היו ל-ס"ח פלוס פא"י 3 מנדטים – ומכוחם עלה ויינברג לכס ראש העיר. נציג ס"ח, רפאל פנחסי, היה לסגן ראש העיר.

ב-1981 התקיימו בחירות לכנסת. לראשונה רצה בהן רשימה ספרדית דתית בעלת ציביון ציוני, תמ"י בראשות ח"כ אהרון אבוחצירא, שפרש מהמפד"ל. אגו"י, שמצד אחד נמנעה שיטתית מהצבת נציג ספרדי בקידמת רשימתה לכנסת, ומצד שני חששה מבריחת מצביעים חרדים ספרדים לחיקה של תמ"י, הציבה במקום ה-5 ברשימתה את העסקן החרדי המזרחי הרב יוסף מלמד, מראש העין. יו"ר אגודת ישראל הרב פינחס מנחם אלטר (לימים האדמו"ר מגור), התחייב בפניו בכתב, ש"אם חס וחלילה" תזכה אגו"י רק ב-4 מנדטים, תבוצע רוטציה שתאפשר כניסתו לכנסת לחצי קדנציה.

ההסכם אמור היה להתבצע ב-1983, אך כצפוי לא כובד. באותה שנה התקיימו בחירות לעיריות, והפעם נקמו החרדים הספרדים באגו"י, בהקמת רשימת ח"י העדתית, בראשות פנחסי סגן ראש העיר. ההצלחה בבני ברק של ס"ח ב-1973, הניעה הקמת שתי רשימות עדתיות נוספות שלא היה ביניהן כל קשר: ש"ס בירושלים, שיזם עסקן אלמוני בשם יעקב כהן (שהציב בראשה את פעיל המפד"ל לשעבר נסים זאב), וז"ך בטבריה. שלוש הרשימות הללו הן שהיוו את התשתית להקמת ש"ס הארצית.

נצחונן הסנסציוני של שלוש הרשימות העדתיות הללו היה מעבר לכל הציפיות: בבני ברק גרפה ח"י 6,166 קול, שהעניקו לה 3 מנדטים בעירייה, ומכוחם שב פנחסי לעמדת סגן ראש העיר. בירושלים זכתה ש"ס המקומית לכ-12,500 קול שהיוו 3 מנדטים בעירייה – לעומת 2 בלבד לאגו"י ואחד למפד"ל, למרות היותן של שתי האחרונות מושרשות עמוק בציבור הירושלמי. בטבריה סחפה ז"ך יותר מאלף קולות – כ-15% מכלל המצביעים, וזכתה במנדט אחד.

ההפתעה הייתה עצומה. מנהיגי שלוש הרשימות החרדיות מזרחיות התכנסו לחגוג, והשתעשעו ברעיון מרחיק לכם, של הצטרפות לפוליטיקה של הגדולים. כשסיכמו את כלל הקולות בבני ברק, ירושלים וטבריה, מצאו שהם מונים 18,500 קול, שמהווים כמעט מנדט בכנסת.

רשימה ארצית אחת

השנה הייתה כאמור 1983, שנה אחת בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-11. העסקנים חשבו נכון: אם רק ירושלים, בנ"ב וטבריה הניבו מנדט אחד, כי אז ודאי שמפלגה ארצית חרדית ספרדית, תגיע להישגים אלקטורליים שחבל לפספס. העסקנים נישאו אז על גלי האהדה שגבהו ברחוב הישראלי, בעיקר בפריפריה. בבאר שבע, למשל, הצליח עסקן מקומי ושמו שושן חורי, להחתים 16,000 איש על עצומה שקוראת לכל החרדים המזרחיים להתאחד תחת קורת גגה של רשימה ארצית אחת.

הרוח החיה בהוצאת הרעיון הזה אל הפועל היה איש מיסתורי למחצה, הרב אליהו רפול, שכבר ב-1973 הקים את הרשימה החרדית העדתית הראשונה, ס"ח הבני ברקית. רפול העדיף תמיד לנהל את ההצגה מאחורי הקלעים. הוא כינס את העסקנים במשרדו בבני ברק, שלמרבה האירוניה מימנה אגודת ישראל את דמי השכירות שלו (בהיותו רשמית עדיין מבכירי אגו"י בבני ברק) - וסיכם עימם על הקמת רשימה ארצית.

ירושלים קיבלה את זכות הבכורה, ולפיכך נקבע כי בראשה יעמוד אחד משלושת המועמדים האפשריים: נסים זאב, נציג ש"ס בעירייה; הרב ראובן אלבז מישיבת 'אור החיים'; או הרב אברהם שרם מנהל ישיבת הדגל הספרדית 'פורת יוסף'. המקום השני נשמר כמובן לנציג ח"י מבני ברק, רפאל פנחסי סגן ראש העיר. על המקומות הבאים כלל לא דיברו. ממילא איש לא האמין שיעבירו יותר משני מנדטים.

המתכנסים החליטו שברכתו של 'גדול העיר', הרב שך, בוודאי לא תזיק. הרב שך המליץ לקבל גם את ברכתו של הרב עובדיה יוסף. איש לא זכר שלרב עובדיה הייתה סיבה משלו לקדם מהלך שייפרע מהמפד"ל, בגין סירובה בשנת 1983 להיענות לתחנוניו להאריך את כהונתו בתפקיד הרב הראשי לישראל, לאחר עשר שנות כהונה בתפקיד הרם, לצידו של הרב הראשי האשכנזי הרב שלמה גורן.

למפד"ל לא היה דבר נגדו. להפך. היא אפילו אהדה את הקו הפרו ציוני שלו. אבל המפד"ל רצתה בכל מחיר להדיח את האלוף (מיל') הרב שלמה גורן, מכס הרב הראשי, על-רקע עימות חריף שהפתח בינה לבין הרב גורן, בנושא החפירות הארכיאולוגית בעיר העתיקה בירושלים. שר החינוך זבולון המר נצטווה על-ידי הבג"ץ להמשיך בחפירות, וקיבל את הדין, אך הרב גורן פסק כי יש להפר פסיקת בג"ץ ולחדול מן החיטוט בקרקע, בטענה שמדובר בקברי יהודים. העימות הגיע לידי החלטת המפד"ל לפעול להדחת הרב גורן, באמצעות חוק חדש המגביל את כהונת הרבנים הראשיים ל-10 שנים.

המגרש של הגדולים

הרב עובדיה מצא עצמו בעין הסערה, על לא עוול. בעוד שהרב גורן השלים עם המזימה להדחתו בתום עשור לכהונתו, ביקש הרב עובדיה להמשיך בכהונתו. הוא הפציר במקורבו, עסקן המפד"ל אלי גבאי, לארגן לו פגישה עם השרים יוסף בורג וזבולון המר, במאמץ למנוע הדחתו. שניהם חמקו מהפגישה עימו, מתוך ידיעה שיתקשו להיענות למישאלתו ולכן יהיה עליו להיות מודח לצידו של הרב גורן. הרב עובדיה הממורמר נעלב עד עמקי נפשו, הפטיר באזני גבאי על עלבונו בציטוט הפסוק: "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלוּ" (שמ"א, ב', ל'). כעבור שנה הגיש את החשבון הכואב למפד"ל, כשתפס טרמפ על היוזמה להקמת ש"ס, שנועדה מבחינתו גם להכות במפד"ל שבעיניו נתפסה אשמה בהדחתו.

הבחירות ב-1984 הסתיימו בהפתעה מוחלטת, בזכות 4 המנדטים שגרפה ש"ס. אריה דרעי, למקרה ששאלתם, היה אז יועץ סתרים חשאי, אלמוני, של הרב עובדיה. את הרשימה הוביל הרב יצחק פרץ, רבה של רעננה, שנלקח 'מאחורי הצאן' למשימה, בהיותו אישיות רבנית ייצוגית, מקובלת על הרב שך ועל הרב עובדיה.

אבל הניצחון של ש"ס ב-1984 נרשם בעיקר על שמו היה הרב עובדיה. הוא היכה באמצעות ההתארגנות העדתית שעליה תפס טרמפ, בכל יריביו: המפד"ל הצטמקה מ-6 ל-4, אגו"י צנחה למחצית ונותרה עם 2 מנדטים, ואפילו תמ"י איבדה 2 מתוך 3 המנדטים שלה.

ב-1985 עלתה ש"ס לשחק במגרש של הגדולים, וניצחה בגדול. מאז הפכה לשחקן משמעותי בפוליטיקה הישראלית. וכל השאר היסטוריה.

תאריך:  22/10/2018   |   עודכן:  22/10/2018
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'הבלתי רשמיים': הסיפור האמיתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכל רואים שבמלחמה עם מדינת עזה הגיעה ממשלת נתניהו לדרך ללא מוצא: כל אחד מן הפתרונות המוצעים יחזיר אותנו למצבנו הקודם וכל הקורבנות שייפלו בדרך, יתברר שנפלו לשווא. מילכוד 22: לכבוש את הרצועה כדי לחסל שם את מדינת הטרור החמאסית שחיזבאללהואירן הולכים והופכים אותה לאיום ממשי בגבולנו הדרומי? ומה נעשה שם אחרי הכיבוש?
22/10/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים
הפרלמנט התיישב, כמנהגנו, בבית הקפה ביום ששי בבוקר לשתות קפה עם קרואסון ולפטפט רכילות וגם פוליטיקה. באמצע הדרך, לפתע, העיר יותם: "לא שמתם לב, שלא הייתי כאן בשבוע שעבר"? השיב לו מישהו - "'בגין אמר: לא שואלים גבר איפה הוא בילה את הלילה'... אז אנחנו לא שאלנו".
22/10/2018  |  יאיר דקל  |   מאמרים
ככבר עשרות שנים שאני לא נכנס למכוני הרישוי של "דינמומטר". השבוע עברתי ביד אליהו, סמוך למכון הרישוי "דינמומטר", ונזכרתי שאני חייב להעביר את המכונית טסט עד סוף החודש. זו הייתה טעות גדולה לבחור במכון הרישוי הזה לעשות בו את הטסט, ועל טעויות משלמים.
22/10/2018  |  משה נסטלבאום  |   מאמרים
כואב לי הלב באשר לפרסומים האחרונים על דן מרגלית. בעיני הוא איש מוערך גם בתקשורת ואהבתי לצפות בהופעותיו. אם הפרסומים לגבי מרגלית נכונים, אז הוא לגמרי לא בסדר גם אם חלפו כ-30 שנה. חייו הציבוריים הסתיימו מכל מקום בין אם הפרסומים נכונים ובין אם לא, שלא לדבר על הנזק ההרסני לו, למשפחתו וחבריו.
22/10/2018  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
גם שנים לאחר רצח הנערה תאיר ראדה בבית ספרה שבקצרין עדיין נותרו תהיות רבות בדבר זהותו הברורה של הרוצח, שלא הותיר אחריו שום עקבות. שידור הפרק הרביעי בטלוויזיה של הסדרה הדוקומנטרית "צל של אמת" רק חיזק עוד פי כמה וכמה את התחושה הברורה שבהעדר ראיות מוצקות כלשהן, קשה להשלים עם העובדה שרומן זדורוב, שנידון למאסר עולם באשמת ביצוע הרצח, כלל איננו בעצם הרוצח.
22/10/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il