|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הרבה מעבר לזדורוב

רומן עם רוצח

העיסוק הבלתי-פוסק בפרשת זדורוב מלמד על שבר באמון של הציבור כלפי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. בלי שינוי יסודי, לא נקבל שערה/סערה בכוס מים, אלא טורנדו העלול לסחוף את כל המדינה
26/10/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
לא מצדיק משפט חוזר [צילום: פלאש 90]

מדהים, פשוט מדהים. לא האפשרות שרומן זדורוב הורשע על לא עוול בכפו - הסבירות לכך נמוכה מאוד - אלא עד כמה חלקים ניכרים בתקשורת ובציבור מסרבים לקבל שלושה פסקי דין של שישה שופטים, עד כמה רוצח מורשע מקבל יחסי ציבור טובים בהרבה מאשר חשודים, ועד כמה יש נכונות להתעלם מן העובדות ומן ההיגיון. אז סליחה מראש: בשורות הבאות תקראו על עובדות והיגיון, ורק לאחר מכן ננסה להסביר מדוע קיים כזה חוסר אמון כלפי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט.

נחזור לפסק דינו של בית המשפט העליון, שדחה לפני שלוש שנים את ערעורו של זדורוב אשר הורשע פעמיים בבית המשפט המחוזי בנצרת. תומכיו של זדורוב מנופפים בדעת המיעוט של השופט יורם דנציגר, שסבר שיש לזכותו מחמת הספק. מעבר לכך שהרוב הוא הקובע, ומיד נזכיר מה אמר הרוב, חסידי זדורוב מתעלמים מאמירה אחרת של דנציגר: "מדובר במקרה גבולי, המצוי כ'פסע' מהרשעה. האפשרות שזדורוב הורשע על לא עוול בכפו אינה גבוהה ומחייבת התרחשות של סדרת צירופי מקרים נדירה". אבל לדעתו של דנציגר, עדיין קיימת אפשרות כזאת.

דעת הרוב, כאמור, הייתה שונה. בניגוד לטענה הנפוצה כאילו זדורוב הורשע על-פי הודאתו וייתכן שמדובר במקרה של הודאת שווא, ציין השופט יצחק עמית, כי ההרשעה ניצבת על שלושה נדבכים עצמאיים: התוודותו בפני המדובב, הודאתו בפני חוקריו והשחזור שביצע. על שלושה נדבכים אלה נערמות ראיות נוספות. "התוודותו של זדורוב בפני המדובב היא התוודות אותנטית שיש ליתן לה משקל רב", אמר עמית. "במהלך התוודותו חשף זדורוב פרטים אותנטיים מהרצח".

על הודאתו של זדורוב אמר עמית, כי אין כל עילה לפסול אותה. "ההודאה כללה פרטים מוכמנים שיכולים היו להיות ידועים רק לרוצח, כמו חוסר האפשרות לנעול את תא השירותים מבחוץ ואופן עמידת המנוחה בעת שיסוף גרונה", הוא ציין. גם השחזור שביצע זדורוב "כלל אלמנטים המעידים על האותנטיות שלו". עוד הזכיר עמית את רכיבי אישיותו של זדורוב, שהעיד על עצמו שהוא עלול לאבד שליטה, את שקריו לגבי מקום הימצאו בזמן הרצח ואת מעשיו לאחר הרצח שהעידו על נסיונו להסתיר את הראיות הקושרות אותו למעשה.

השופט צבי זילברטל הצטרף לעמית בציינו במיוחד את ההודאה-ההתוודות של זדורוב בפני המדובב, באומרו שניתן לומר במידה גבוהה של ביטחון שניתן לבסס עליה הרשעה. "אין בפנינו נתון שבהיוותרו בלתי מוסבר מחייב זיכוי, ועל כן לא נותר בליבי ספק שהרוצח הוא זדורוב", קבע זילברטל.

כשל לוגי

כעת נראה את סיפור השערה המעוררת סערה. בניגוד לפרסומים בשעות האחרונות, לא נקבע שהיא שייכת ל-א"ח - בן-זוגה לשעבר של א"ק, שלדבריו התוודתה באוזניו שהיא הרוצחת. הבדיקה היחידה שניתן היה לבצע בשלוש השערות הבלתי-מזוהות הייתה בדיקה מיטוכונדריאלית, המצביעה על מטען גנטי שנמצא במשפחות רחבות בנות כמה דורות, ועובר דרך נשות המשפחה. שערה אחת מתוך השלוש נמצאה מתאימה לפרופיל המיטוכונדריאלי של א"ח. הלה הוא אחד מקבוצת אנשים רחבה, שלא ידוע מה מספר חבריה, שיכולים להתאים לשערה שנמצאה.

הבה נדבר קצת על א"ק. קודם כל, הטענה של א"ח עלתה במסגרת סכסוך זוגי ביניהם - וזה כבר אומר משהו על משקלה. שנית, היא אישה מעורערת בנפשה שלא ניתן לייחס משקל של ממש לדבריה, אפילו אם נאמרו; וידוע שיש מי שמייחסים לעצמם פשעים שבכותרות. שלישית, התומכים בגרסתה נופלים בכשל לוגי: הם טוענים שלא ניתן להסתמך על ההודאה של זדורוב - שניתנה במשטרה ואושרה בידי שבעה שופטים (כולל דנציגר) - אך טוענים שצריך לקבל את ההודאה של, שהיא רק עדות שמיעה על דברים בעלמא. זה לא מחזיק מים וזה רחוק מלהצדיק משפט חוזר על-פי התנאים הקבועים לכך בפסיקה.

מדוע, אם כך, אתם קוראים ושומעים כל כך הרבה על כמה שזדורוב חף מפשע? אם היה זה ספר של ג'ים קלנסי, היה מתגלה בסופו כיצד מעצמה זרה מבצעת מסע דיס-אינפורמציה מתוחכם באינטרנט וברשתות החברתיות, כדי לזרוע חוסר אמון במערכת המשפט הישראלית. אבל אנחנו רוצים כאמור לדבוק בעובדות, וכאן יש כמה הסברים אפשריים.

הרצח של תאיר ראדה גרם זעזוע עמוק, ובצדק. ילדה בת 13 הולכת לבית הספר וגרונה משוסף בו! זה לא עוד רצח; זה גורם לכל הורה, לכל סב ולכל אח לדמיין שזה עלול לקרות גם ליקיריו. משפחת ראדה עצמה לא השתכנעה שזדורוב הוא הרוצח ודבריה זכו לחשיפה רבה. אמצעי תקשורת מסוימים מצאו שזריעת ספק באשמתו של זדורוב משרתת את הרייטינג שלהם ואולי אג'נדות נסתרות נוספות.

מחדלים ושקרים

אבל כל זה לא יכול היה לפרוח אלמלא הקרקע הדשנה של חוסר אמון במשטרה, בפרקליטות ובמובן מסוים בבתי המשפט. השתיים הראשונות קנו ביושר רב את חוסר האמון הזה, ואילו האחרונים הם קורבן לפוליטיקאים פופוליסטים וגם לטעויות של עצמם. ונסביר.

בשנים האחרונות חשפנו כאן שוב ושוב מחדלי חקירה חמורים, כולל בתיקי רצח. בית המשפט המחוזי מרכז הצביע מספר פעמים על תופעה של "תשאולים נעלמים": חקירות מהותיות בתיקי פשע חמור שאין להן כל תיעוד. בתיקים פחות חמורים מתגלה ששוטרים משקרים, מחפים זה על זה, בודים ראיות ומפברקים דוחות. רק השבוע קבע הנציב דוד רוזן, כי פרקליטות שיקרו לבית המשפט בתיק רצח. בתיקים חמורים אחרים קבעו בתי המשפט שהפרקליטות הסתירה ראיות, לחצה על עדים ומסרה חצאי אמיתות ואף שקרים. בתיק זדורוב עצמו שיקר לא אחר מאשר פרקליט המדינה, שי ניצן, שהשקר הוא לחם חוקו התמידי.

"זה עונשו של בדאי - אפילו אומר אמת, אין מאמינים לו", כותב רש"י. זה בדיוק מה שקרה למשטרה ולפרקליטות: הן משקרות, מפברקות ומסתירות כל כך הרבה פעמים - עד שכבר לא ניתן להאמין להן. והדג מסריח מהראש: ניצן הוא כאמור שקרן פתולוגי, ואילו רוני אלשיך יודע לשחק עם העובדות והמספרים כאשר זה נוח לו. בשני הגופים הללו לא רק שאין תרבות ארגונית של ענישה על שקרים, אלא שגם נוצר הרושם שהיא מעודדת אותם.

שקרנים הביתה

ומה עם בתי המשפט? כאשר פוליטיקאים בכירים טוענים על בסיס יום-יומי שבית המשפט חורג מסמכותו, שהוא פוגע בדמוקרטיה, שהוא מזיק לביטחון, שהוא מפריע לטיפול בבעיות לאומיות - זה מחלחל. הציבור הרחב אינו מבדיל בין שאלות חוקתיות לבין עובדות פורנזיות, בין בג"ץ לבין בית המשפט לתעבורה, בין מסתננים לבין סוחרי סמים. מבחינתו, אם בית המשפט (כמוסד) פועל בצורה פסולה - אזי הוא פועל בצורה פסולה לכל רוחב הקו.

מערכת בתי המשפט אינה יכולה לנקות את עצמה לחלוטין מהמצב הזה. יש מקרים בהם פסיקת בג"ץ היא לכל הפחות בעייתית. יש שופטים המתנהגים בצורה פגומה. האזרח מן השורה עלול להיתקל בשופטים שייראו לו מתנשאים ומנותקים. העומס במערכת מונע לעיתים מהצדק להיראות. ובעיקר: הציבור הרחב אינו מבין דקויות, אינו יורד לפרטים ואינו מבחין בניואנסים - והמערכת טרם מצאה (אם בכלל חיפשה) פתרון להנגשת פסקי הדין.

המקרה של זדורוב צריך להדאיג את כולנו - ולא בשל החשש שאדם חף מפשע יושב בכלא; הסיכוי לכך נותר נמוך מאוד, אולי נמוך ביותר. אנחנו צריכים לדאוג משום שהפרשה חושפת את השבר ביחסי האמון בין חלק משמעותי מאזרחי ישראל לבין מערכות האכיפה והצדק, שבלעדיהן - איש את רעהו חיים בלעוֹ ובלעדיהן לא ייתכנו סדר ודמוקרטיה. כל המערכות חייבות לבצע בדק בית - החל מהפוליטיקאים, נשיאת העליון והמפכ"ל והיועץ המשפטי לממשלה, וכלה בעוזר המשפטי, היומנאי בתחנה והמתמחה בפרקליטות.

מבחינה מעשית, יש צורך חיוני בשינוי יסודי שיעמיד את האמת בבסיסה של המערכת. וזה אומר: השאלה הראשונה שצריך לשאול את המועמדים למפכ"ל המשטרה היא: האם אתה מוכן לפטר מהמשטרה כל שוטר שיימצא ששיקר. פרקליט המדינה הבא חייב להיות שופט מחוזי, בעל מוניטין ללא רבב שיתחייב לפטר כל פרקליט שישקר. הפוליטיקאים צריכים לחשוב מעבר לכותרת הנקודתית, להימנע מהתקפות על בית המשפט ולהשמיע ביקורת עניינית ומכובדת. מערכת בתי המשפט צריכה למצוא דרך להנגיש את פסקי הדין ואף להגיב כאשר מתפרסמות ידיעות המציגות אותם בצורה מטעה.

בלי שינוי כזה, זדורוב הוא רק ההתחלה. בלי שינוי כזה, נראה קמפיינים שיקראו לשחרר רוצחים, פדופילים, אנסים ושודדים. בלי שינוי כזה, יהיו מי שיקחו את החוק לידיהם משום שלא יאמינו שהמערכת הממלכתית מסוגלת לתת מענה צודק. ובקיצור: בלי שינוי כזה, לא נקבל שערה/סערה בכוס מים, אלא טורנדו שיאיים לסחוף איתו את המדינה כולה.

תאריך:  26/10/2018   |   עודכן:  26/10/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רומן עם רוצח
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סוקר
26/10/18 08:49
2
ככה
26/10/18 09:43
3
המאוכזב
26/10/18 10:11
4
אחד שמבין
26/10/18 10:13
5
אהוד פרלסמן
26/10/18 10:16
6
פישלון
26/10/18 10:40
7
קורןנאוה טבריה
26/10/18 11:08
8
משפטן
26/10/18 11:13
9
חחםםם
26/10/18 11:50
10
משה יצחק
26/10/18 12:05
11
סניל
26/10/18 13:06
12
חשדנית
26/10/18 13:45
13
מישהו
29/10/18 00:28
 
חשדנית
29/10/18 09:16
14
נגעלת
6/11/18 15:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שרת המשפטים, איילת שקד, עודנה סבורה שיש להשעות לשנה את השופטת רונית פוזננסקי-כץ בפרשת המסרונים, ולא להדיח אותה משיפוט. עמדתה של שקד הוגשה לבג"ץ (יום ד', 24.10.18) לקראת הדיון בשבוע הבא בעתירתה של פוזננסקי-כץ נגד החלטת בית הדין המשמעתי להדיח אותה.
24/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות בתיק רצח מסרו מידע שקרי לבית המשפט, והמלצתו של הנציב דוד רוזן בעקבות זאת היא לחדד את הנהלים. משרד המשפטים פרסם (יום ד', 24.10.18) את עיקרי ההחלטה שנתן רוזן בתחילת החודש.
24/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד המשפטים הודיע כי פרופ' טליה איינהורן, החברה בוועדה לאישור מינויים בכירים, משתמשת כדין בתוארה כפרופסור. בכך סתר ממצאי כתבה שפורסמה בנושא בעיתון הארץ ובה הועלו ספקות ביחס לאופן שבו קיבלה את התואר. "נראה כי לאורך השנים השתמשה גב' איינהורן בתואר פרופסור בהתאם לאישור שהוענק לה במוסדות להשכלה גבוהה שהעסיקו אותה, ומכאן אנו לא מוצאים כי נפל פגם בהתנהלותה", לשון הודעת משרד המשפטים.
23/10/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הביטחון ומשרד החוץ הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה חסרת יסוד לאיסור פרסום על פסק דין, אשר הוגשה כלאחר יד ואפילו ללא תצהיר תומך - אומר (7.10.18) סגן נשיא בית המשפט, שאול שוחט, אשר דחה אותה.
22/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט (בדימ.) אליעזר ריבלין, קובע כי מספר התלונות הממוצע שהוגשו נגד שופטים עמיתים, במהלך שנתיים לאחר מועד מינויים, גבוה יותר מאשר בשנתיים לפני פרישתם וגבוה מהתלונות נגד שופטים מכהנים באותה תקופה.
14/10/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   רצח הנערה בקצרין  /  מי ומי  
ביקורת על השב"ס והפרקליטות  /  איתמר לוין
מחדלי חקירה ותביעה הביאו לזיכוי משוחד  /  איתמר לוין
הפרקליטות טענה נגד עקרונות שלטון החוק  /  איתמר לוין
הסהר של חלם  /  איילת שקד
הפרצוף האמיתי של אליעד שרגא  /  איתמר לוין
החשדות והתוצאות: אז המשטרה אמרה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il