|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שירים בקצה הזיכרון, בקצה האור

הגעגוע והזיכרון והחלומות הם הנשק הסודי שלו, הם כוחות הרוח המאפשרים לו לנסוק למעלה, לראות במבט על את המציאות, לדלות תובנות לגבי העתיד
06/11/2018  |   הרצל חקק   |   כתבות   |   תגובות
דודו איל [צילום: תפארת חקק]


משבר השיבה המאוחרת מלווה את שירתו של דודו אייל לאורך שנים ושירים. כמשורר הוא מבקש להיות מגדלור בין דורות, להביט בעיני רנטגן על חליפות הזמנים, לחפש פּשר, לבקש דרך.

בספר שיריו החדש 'שירים על הקצה' הוא כותב שיר שנראה כמניפסט:

"אדם ישוב אל / בית אביו ואמו/ ויגלה עצמו מחדש".

דווקא דרך השיבה המאוחרת, לאחר כל סערות השינויים, יש דרך להגיע לגילוי העצמי, לראות את האור שחיפשנו כל השנים.

המשך השיר הופך את השיבה לסוג של התקדשות לנבואה:

"בבגרותו יוכל להאמין

שיש מלאכים עם/שש כנפים לאחד".

מיד עולה לפנינו תמונת ההתקדשות של ישעיהו הנביא בפרק ו', את הגחֶלת שבאה אל פיו, מלאכי המרכּבה האלוהית מקיפים את החיזיון המופלא.

והנה אותה גחלת, אותה רצפָּה בלשון הנביא, הופכת כאן לחיזיון אישי:

"לעת ערב הוא יניח

קטורת על גחליו

נפשו הסוערת תהיה כענן

מרחף בין כתליו". עמוד 38.

היטב יודע המשורר, שהזמן שינה הכול, שחוֹבה עליו לחזור אל מה שבנה אותו, מה למד כל חייו, לתת כבוד לערכים ולרוח של המאה הקודמת.

"במאה הזו דברים נעשים

אחרת מן המאה הקודמת" - עמוד 40

והוא נס אל הלילה, אל שעת חצות, כדי למצוא מרגוע ומזור:

"ולעתים שעות חצות בהן

נכתבות מילים בודדות

ההופכות לשיר".

כמשורר נאבק דודו אייל על מורשת דורות, על מילים הנכתבות בסתר, שירים הנלחמים על חייהם. ראינו זאת כבר באחד משיריו הידועים ביותר - 'אהבת הארץ", וכך שר באהבה ובקדושה:

דודו אייל - סייג/אהבת הארץ

אָבי עָלה לְאֶרֶץ ישׂראֵל

וּשְׁני צְרורות עַל גבּו,

אֶחד של אהֲבַת הזוּלָת,

הַשני של אהֲבַת הָאָרץ.

דודו אייל אכן ידע, שהאהבה והערכים והרוח הם אבני היסוד של חיינו, ויש לשוב אליהם, גם אם הם נראים כנחלת המאה הקודמת. בהמשך השיר אנו חשים שהמשורר בעטו הרגיש יודע לתת כבוד לסבל, כבוד לסובלים, הוקרה לאביו שלא נואש, שנלחם על דרכו:

כַּפּות יָדיו חֲבוּשות,

וּרצועות של יבָּלות

לֹא ערערו אֱמונתו.

בְּכיסו הִטמין את

גַאוות הַלוחם וְהחולם.

פָּרַט לִפרוטות חֲלומות כְּמוסים

וְקָנה מציאוּת מָרה וְכואבת.

השיר מספר סאגה כואבת: האב מבקש להתקרב אל הארץ החדשה, לתת לחייו הקודמים ולערָכים שלו להתמודד עם המציאות החדשה, לא לאַפשר לזיכרונות לעצור בעדו מלגעת בחלומות החדשים, במאה החדשה:

רוּחות הָאָרץ הִכניס לְביתו,

זִכרונותָיו גֵרֵש הַחוצה

וּפָתח דלת וְחלון לִפנֵי

מַשבֵי הַתקווה לֶעתיד.

השיר המרגש של דודו אייל היטיב לתאר את העלייה לארץ, את משבר ההשתרשות והקליטה ואת שִׁברו של החלום. ככל שקראנו בשירו זה ובשירים אחרים, קלטנו את הקונפליקט בין הדורות, בין האהבות:

בעיני האב אהבת הארץ היא אכן העֵרך המדריך את חייו, וכל תהפוכות חייו לא הזיזו אותו מאהבתו. דור הולך ודור בא: בעיני דור הבנים נסדקה אהבת הארץ לאחר המגע עמה.

נדידה מארץ לארץ מתוארת בדרך כלל במונח הגירה. אך האב אינו מהגר לארץ סתמית, ולכן הפועל המתאים להגירתו הוא "עלייה". עקירה מארץ לארץ מחייבת היפטרות מחפצים רבים, כיוון שתלאות הדרך אינן מאפשרות נשיאת משאות רבים מדי. איננו מופתעים על כן כאשר הוא מתאר את עליית האב כשהוא נושא עמו "שני צרורות על גבו". תיאור כזה של אדם הנושא שני צרורות על גבו נראה מציאותי. וכאן מתברר שהדובר השירי מפתיע אותנו: "אחד של אהבת הזולת/השני של אהבת הארץ".

מתברר פתאום, שהצרורות שהאב נושא עמו בצאתו מן הגולה לארץ המולדת הם צרורות מטאפוריים ולא צרורות של חפצים. המשמעות של הצרורות היא ערכית. בצרור אחד הוא נושא עמו את ערך אהבת הבריות ובצרור שני את ערך אהבת הארץ. למרות שהדברים אינם נאמרים מפורשות, האב ספג מורשת רוחנית בארץ המוצא שממנה עלה, ואת המורשת שהונחלה לו הוא מביא לארץ ישראל עם עלייתו אליה.

אבל שימו לב, יש ערכֵי יסוד שהם צֶלם הקדושה שבו, ואת זאת אינו עוקר מלבו:

בְּכוֹבע מִצחיָה הֵליט עֵיניו

מֵחֶזיונות חוּצְלָארץ,

וְשָבְלֵי בְּשָׂמיו עָלו מִבְּגדיו

גַם אחרֵי עֲבודות הַדחק.

גם בשִׁפלותו שומר האב על צלמו הרוחני. עבודות הדחק הקשות אינן מוחות ממנו את בשָׂמיו. הבושם מבטא כאן את המעטפת הרוחנית: שמירת האב על כבודו האנושי, הנאמנות שלו לרוחניות שלו. ושימו לב, כיצד ערכֵי המאה הקודמת, המורשת הישנה, אינם ננטשים:

בְּכיסו הִטמין את

גַאוות הַלוחם וְהחולם.

משורר יודע, כמה חשוב להיאבק על מהות ועל זהות, וכאן אנו מבינים מאין ינק דודו אייל מודעות זו. בדרך בה כתב על אביו, לומדים אנו על ערכיו. אביו בשיר, שהעלינו כאן, אינו מוותר על זהותו ועל מהותו האנושית. את גאוותו מגדיר הדובר השירי כ"גאוות הלוחם והלוחם", דהיינו: האב ממשיך גם במצבו השפל מבחינה חומרית ללחום על ערכּו האנושי.

הרצון להגשים חלומות אינו עוזב אותו, וכך בספרו החדש של דודו אייל אנו קוראים:

"אני לוכד חלומות ותיק המזהה פרצופם

אחר כך משלח אותם לדרכם

אולי יתגשמו, אני לא נופל

במלכודות חלומיות כי מתעורר בזמן

גם אם אני ממשיך לחלום", עמוד 52

הגעגוע והזיכרון והחלומות הם הנשק הסודי שלו, הם כוחות הרוח המאפשרים לו לנסוק למעלה, לראות במבט על את המציאות, לדלות תובנות לגבי העתיד.

"בראשית תמיד יבוא הגעגוע

אחר כך הזיכרון זוכר"

עמוד 20.

אבל השנים שחלפו לימדו אותו שבמאה הזאת, יש להישמר, יש להתכונן לתהפוכות, לרוחות הזרות.

"אנחנו עוד נזכור ונשכח הרבה" והוא רואה את העננה המבקשת למחוק הכול, לגרש אותו מִגַן העדן האבוד:

"רחש פתאומי מעל ראשך

מונח כאבחת החרב המתהפֶּכת", עמוד 20.

גם שירי האהבה משוטטים באותו גן עדן, בחיפוש אחר קָצה אבוד: קצה הוא מצב של סיכון, של עמידה על סף תהום. התפילה מחכה בקצה הגשר, בקצה השביל ממתינה הגאולה. וכך שר דודו אייל:

שִׁירִים עַל הַקָּצֶה שִׁיר קָצֶה מְדַפְדֵּף בְּחַיַּי מִקָּצֶה לְקָצֶה

תְּמוּנָתֵּךְ מַבִּיטָה בִּי בְּרַכּוּת כִּי בְּסוֹפוֹ שֶׁל יוֹם נֶעֱלָמִים הַהִסּוּסִים וְכָל הַסְּפֵקוֹת. לַיְלָה צוֹלֵל עַל כֻּרְסָתִי תְּפִלַּת עַרְבִית נִשְׁמַעַת מִמֶּרְחַקִּים.

לדודו אייל קילומטראז' בשדה השירה:

רשימת ספרי השירה שכתב:

"חסר שקט", טרקלין, 1977. "שלוה מדומה", אלף, 1986. "לרחף בגובה נמוך", אלף, 1988. "כוכבים משייטים בקפה", תמוז, 1993. "זמן מושאל", ירון גולן, 1993. "סיפור אהבה ירושלמי", רומן בהוצאת תמוז, 1993. "מירב האפשרויות", בית הסופר, 1996. "שפת סתרים משורטטת", תמוז, 2000. "קו תפר", עקד, 2003.

שיריו של דודו אייל חגים מעל חייו, מעל אהבותיו, ולעתים אנו חשים, שהוא סובב במדורי חייו כאיש זָר הצופה מן הצד, כאורח לא קרוּא ששב שיבה מאוחרת, מחפש סודות ישנים בעולם, באותו גן עדן לא נשכח, באותה מאה קודמת.

לא שכחנו את השורות המאירות שכתב לנו דודו אייל:

"אדם ישוב אל / בית אביו ואמו/ ויגלה עצמו מחדש".

כן, גם אנו גילינו את דודו אייל מחדש.

דודו אייל-סייג, "שירים על הקצה", הוצאת עקד, עורכת שילהב קסט, 2017, 82 עמודים.
תאריך:  06/11/2018   |   עודכן:  06/11/2018
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שירים בקצה הזיכרון, בקצה האור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה זה 'כתב חזית'? רון בן ישי תרגם כך את המונח המקצועי מאנגלית (frontline reporter). כלומר, כתב, שמתמחה בסיקור זירות לחימה ומשברים - בניגוד לכתב לענייני צבא, המסקר צבאות. ספרו מהווה אני מאמין מקצועי של בן ישי, המעיד במהלך כתיבתו על הרפתקנותו (עמ' 116). אולם, הוא עשה זאת בשיטה של "ניהול סיכונים"; וכשהתברר לו, בלוב של קדאפי, שעבר את הגבול, החליט לסיים את ההרפתקה (פרק 12).
06/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   כתבות
במלאת 100 שנה למינוי מארק שאגאל לקומיסר התרבות בחבל עירו ויטבסק ברוסיה, יזם CENTRE POMPIDOU בפאריס יחד עם ה JEWISH MUSEUM בניו-יורק תערוכה המתמקדת בתקופת האינקובציה של האוונגרד הרוסי שנוצר ב1918, הודות למהפכה הרוסית של 1917. המישטר הסובייטי מחק את כל חוקי המישטר הצאריסטי הקודם, והפיח בלב האמנים את הרוח לקחת חלק בשנוי מבנה החברה מתוך האמנות. מארק שאגאל חלם להקים בית ספר לאמנות וכן מוזאון לאמנות הרוסית, וזכה להכשר לשניהם הודות לרצון המהפכנים. לצידו כמורים ותיאורטיקנים לאמנות הזמין אליו את מיטב היוצרים אז - בראשם: אל ליסיצקי המהנדס שילמד ארכיטקטורה וגרפיקה, ואת קזימיר מלביץ׳ בציור ובתיאוריה. ציוריו של מאלביץ׳, שקיבעו אותו כמייסד ה"סופרמאטיזם" (צלב אדום על-רקע שחור) והקמת הקולקטיב UNOVIS שייסד אל ליסיצקי, הובילה את התלמידים (שלמדו חינם במכון הפתוח לכל אחד) מהאימפרסיוניזם אל המופשט הגאומטרי והסופרמטיזם של מלביץ׳ והגאומטריות אל ליסיצקי. עבודות של אמנים אלה מוצגות בתערוכה.
05/11/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האם משה ליאון הבטיח לחרדים בירושלים ששני הרבנים הראשיים הבאים של העיר יבואו משורותיהם? גם אם לא, מה שמעורר סלידה הוא עצם האפשרות שיהיה דיל שכזה, ויותר מכך - השמות שהועלו בדיווח על המגעים לקראת ההכרעה בבחירות לראשות העיר בשבוע הבא.
05/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בבית העלמין בבית אלפא שבעמק חרוד הנושק למרגלות הר הגלבוע, שוכן קברו של משה (מוסה) גולדנברג חבר קיבוץ בית אלפא, ממקימי הקיבוץ, שהיה במשך שנים רבות מוכתר המקום., מוסה עסק שנים רבות במשימות חלוציות וביטחוניות ולא אחת סיכן נפשו. בשנות ה-30 של המאה הקודמת פעל לצד חיים שטורמן בגאולת רכישת קרקעות מטעם קק"ל באזור גוש חרוד ועמק בית שאן. לאחר שחיים שטורמן נהרג בעלות רכבו על מוקש ב-14 בספטמבר 1938 יחד עם חבריו אהרן אתקין וד"ר דוד מוסינזון, לקח מוסא על עצמו את המשך ניהול וארגון רכישת קרקעות בעמק בית שאן והאזור.
05/11/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
והפעם על הכוכב המוכר והאהוב מכולם... יופיטר. משבוע זה ועד חודש ינואר 2020, ייכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים והמוכר גם בשם צדק = יופיטר למזל קשת. כולנו מחכים לו כיוון שהוא מביא איתו שפע, הזדמנות והקלה וכמובן כל אחד במקום שכוכב זה בעיקר משפיע עליו.
05/11/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il