|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אנשי הנדל"ן של השבוע

הפתעה: חן שפירא משפיר מדבר (קצת)

הצעיר מבין ארבעת האחים, האחראי על עסקי הנדל"ן של הקבוצה, הופיע באופן נדיר בפומבי, וגם דיבר קצת הסיבה: השקת שכונת ענק בחריש האם ימכרו במועד ובתנאים טובים 900 דירות לשוק החופשי?
01/02/2019  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
הראל שפירא. האח התאום [צילום: יוטיוב]

ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברת הנדל"ן המובילה שפיר, אינם אוהבים לדבר, להצטלם או להתראיין. גם כאשר הפכו ב-2014 לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה לא שינו ממנהגם. בשיחות פרטיות הם נוהגים לומר: הציבור לומד על פעילותנו מתוך הדיווחים לבורסה ומהדוחות התקופתיים את כל מה שעליו לדעת, ואיננו חייבים להוסיף ראיונות אישיים.

השבוע (יום ג', 29.1.19) קרה משהו חריג: החברה תתחיל (מוצ"ש, 2.2.19) לשווק ולפרסם שכונת מגורים גדולה, 1,524 דירות, בחריש. לרגל האירוע, שינתה החברה ממנהגה, והזמינה עיתונאים לסיור בשטח. שניים ממנהלי החברה, שכירים, הסבירו, ענו על שאלות וחשפו מידע רב שאינו מופיע בדיווחים לבורסה.

בצד עמד, בצניעות, לבוש בפשטות, ללא חליפה ועניבה, אדם אלמוני כמעט: חן שפירא, אחד מארבעת בעלי השליטה בחברה. הוא לא השתתף בהסברים, וייתכן שחלק מהנוכחים אף לא הכיר אותו. לאור המפגש המיוחד, ניאות להשיב על שאלות News1.

"נאכלס 40 חודש לאחר הזכייה – כפי שהתחייבנו"

חן שפירא והמנהלים האחרים אמרו שהחברה פעלה במהירות רבה. ב-12 בדצמבר 2017 זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל, לרכישת המתחם. היום, לאחר 13 חודשים בלבד, הסתיימו או עומדות להסתיים עבודות הפיתוח. החברה קיבלה כבר לפני זמן מה, מהמועצה המקומית, התרי חפירה ודיפון. בשבוע שעבר – ציין חן שפירא – קיבלה החברה התר בנייה ל-700 דירות ראשונות (יש לזכור שהתרי חפירה ודיפון והתרי בנייה הם נושאים שונים).

החברה מקווה לסיים בניית כ-1,300 דירות, ולאכלס אותן, בבניינים בני 7 קומות ויותר, באפריל 2021 - ארבעים חודשים אחרי שזכתה במכרז, בדיוק כפי שנכתב בתנאי המכרז ובחוזה. "בניית 200 דירות נוספות, בשולי המתחם, רובן בבניינים בני 3 קומות בלבד, תסתיים חצי שנה מאוחר יותר" – ציין שפירא. גם זה, בהתאם לחוזה. ואכן, בדיקת News1 העלתה, שמותר לחברה לסיים בניית חלק מסוים מהדירות גם 50 חודשים לאחר הזכייה במכרז, והיא תעמוד גם בתנאי זה.

איך עושים זאת?

שפירא ועוזריו: "עבדנו בקצב מהיר מאוד ובלתי מקובל. דוגמה בולטת – התכנון לא הופקד בידי משרד אדריכלים אחד או שניים, אלא בידי 50(!) משרדי אדריכלים. חלקם, למשל, עבד על תכנון מבני הציבור; כל משרד והבניין שלו".

השליטה בחברה היא בידי ארבעה אחים. האם חילקתם ביניכם את האחריות לפי חלקי השכונה?"

שפירא: "לא. ארבעתנו אחראים באותה מידה על המיזם כולו".

מקור מקורב לחן שפירא הוסיף שהחברה מנהלת מגעים עם בנקים, לקבלת ליווי פיננסי כמקובל. החברה רווחית, ולא נראה כיום שתהיה לה בעיה.

חן ואחיו חתמו על הסכם לתיאום פעילות

חן שפירא (51) נכח השבוע באירוע בתוקף תפקידו כאחראי על תחום הזכיינות והנדל"ן של הקבוצה. האח הבוגר ישראל (62) אחראי על תחום התשתיות. אחיו התאום, הראל, הוא מנכ"ל החברה. האח הרביעי גיל (56) אחראי על תחום התעשיה.

בנובמבר 2014 חתמו ארבעת האחים על הסכם בעלי שליטה, שלפיו יפעלו בתיאום בניהול ענייני הקבוצה. זה לא עניין פשוט. כאשר החברה מעסיקה יותר מ-1,000 עובדים, ופעילה בכל תחומי הנדל"ן בין היתר באמצעות 17 חברות בנות משמעותיות.

חן שפירא הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת תל אביב. ככל שלושת אחיו, הוא בעל 17.3% מחברת שפיר. שכרו החודשי עומד על 120 אלף שקל, צמוד למדד מלפני כמה שנים. בשנת 2017 – הדוחות לשנת 2018 עדיין לא פורסמו – עמד שכרו החודשי הכולל ברוטו, כולל כל ההפרשות המקובלות, על 2.58 מיליון שקל.

בנוסף, קיבל מענק של כ-2.2 מיליון שקל, הנגזר מרווחי החברה בשנה קודמת. יצוין, שתנאים אלו זהים לכל ארבעת האחים.

דיבידנדים ב-40.5 מיליון שקל

אבל השכר והמענקים הם רק חלק קטן ממה שחברת שפיר מעניקה לבעלי השליטה בה. ב-2017 קבלו ארבעה האחים דיבידנד של 162 מיליון שקל, חייב במס, כלומר 40.5 מיליון שקל ברוטו לכל אחד, כולל לחן. לא קשה לשלם, כי לחברה גדולה ורווחית זו יש עודפי מזומנים, שעמדו בסוף 2017 על כ-920 מיליון שקל. העסקים מנוהלים ממשרדי החברה ברחוב ברקת 12 בפתח תקוה.

התנאים הנלווים של חן שפירא כוללים חופשה שנתית בת 35 ימים, לצבירה ללא הגבלה, שאותם יוכל לפדות בכל עת. בנוסף, הוא זכאי לחופשת מחלה בת 24 ימים בשנה, עם צבירה ללא הגבלה, ואפשרות לפדות במזומן 50% מימים אלו. חן שפירא זכאי גם למענק ימי הבראה של 15,000 שקל, וכמקובל הפרשות לפנסיה, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות ועוד, כמקובל אצל מנהלים בכירים במשק.

חוזה ההעסקה של חן שפירא בחברת שפירא הוא עד סוף 2019. אם ירצה לעזוב, בהודעה מוקדמת כמקובל, הוא זכאי לחופשת הסתגלות בת שישה חודשים, בשכר מלא. ושוב – תנאים אלו זהים לאחים ישראל, הראל וגיל, על-פי הפרסומים הרשמיים, יש שוויון מוחלט בנושאים אלו ודומיהם בין ארבעת האחים.

לא נעים: נעצרו לחקירה

לכאורה הכל טוב ויפה. אולם לפני שנה כמעט בדיוק אירעה תקלה לחברה: ב-8 בפברואר, בשעת בוקר מוקדמת, הופיעו חוקרי משטרה בבתיהם של חן ואחיו, ועצרו אותם לחקירה. החשד: מתן שוחד. איש אינו חושד בארבעת האחים שנתנו שוחד, חלילה. מדובר בחשד לגבי עובד של החברה, שניהל בעבר – וכבר לא מנהל כיום – חברת-בת של שפיר הנדסה ברומניה. ספק אם חן ואחיו בכלל הכירו את הסיפור, אבל יש להם כנראה אחריות-על בתור בעלי השליטה.

חן ושלושת אחיו שוחררו לאחר חקירה בת כמה שעות, ללא תנאים מגבילים. אולם המשטרה הטילה עיקול על חשבונות בנק של החברה. ארבעת האחים אמרו שהדבר מפריע מאוד לפעילות השוטפת. לפיכך, סוכם להמיר את המגבלה בערבות, המוארכת מפעם לפעם.

באחרונה, לפני חודשיים, אושרה הארכת הערבות, בת 45 מיליון שקל, בארבעה חודשים נוספים. כלומר, לפחות עד אפריל. זה מראה, לכאורה, שהחקירה סביב הסיפור של רומניה עדיין לא הסתיימה.

במישור העסקי, מתעורר סימן שאלה לגבי המיזם בחריש: החברה מקווה למכור 1,500 דירות ויותר, כ-600 מהן במחיר למשתכן, וכ-900 לשוק החופשי. אולם בשנה האחרונה לא הצליחה רשות מקרקעי ישראל למכור אפילו מגרש אחד בחריש, כי אין ביקוש של יזמים. שמונה מכרזים הסתיימו בלא כלום. לפני כחודש וחצי נכשלה הרשות בניסיון למכור מגרש לבניית 240 דירות בשכונת "המגף", כי איש לא הגיש הצעה. מניין הביטחון, שאפשר יהיה למכור בלוח זמנים ובמחירים סבירים את כל המיזם?

נראה שאין בעיה לגבי 600 הדירות המוזלות במחיר למשתכן, כי יש ביקוש גדול של זוגות צעירים, והמחירים אכן נמוכים בכ-200 אלף שקל ויותר ממחירי דירות רגילות במיזם ובמקומות אחרים בעיר הנבנית. אך השאלה מתעוררת לגבי 900 הדירות לשוק החופשי. חן ואנשיו הצביעו השבוע על היחודיות של השכונה - כולל בנייה ברמה גבוהה, עם שטחים ירוקים יותר מהמקובל בחריש, עם מיזמי-משנה שיתופיים בתחומי המסחר ושטחי הציבור. News1 ביקש מהחברה הסברים מפורטים יותר, תוך השוואה למצב השוק והמכרזים כאמור למעלה. עד פרסום הכתבה לא הגיעו הסברים נוספים.

תאריך:  01/02/2019   |   עודכן:  01/02/2019
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפתעה: חן שפירא משפיר מדבר (קצת)
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגוחך
2/02/19 18:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי הקדים את הבחירות? מה נקבע בעניין אשכנזי בפרשת הרפז? האם לבני היא מגנת הדמוקרטיה? מהו הרקורד של שלמה בן-צבי? איזו הוכחה יש לכך שהמשטרה מדליפה מחקירות? ומי אמור היה לממן את החומה בגבול מקסיקו?
01/02/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
ז'אן קלוד גרימברג, שבעברו אב שסבל מהשואה, גר בצרפת אך ממשיך לשאת על כתפיו את שק האנטישמיות המוטחת בכל יהודי באשר הוא. סיפורו, הנשען על חייו הפרטיים, נסב על סופר יהודי ממוצא פולני, שסביו וסבתותיו הושמדו בשואה, החי לו שאנן בצרפת הליברלית, כביכול, ולא מתעניין בדבר אצל שכניו או בפוליטיקה. לחייו של היהודי האתאיסט נכנס שכנו הקתולי, דמות שלגרימברג משמשת מודל לרוב הצרפתים הקתולים הנבערים, הספוגים באנטישמיות מתוך דרשות הכומר בכל יום ראשון בכנסיה. הנודניקיות והטרחנות של הקתולי, מול האופי החיובי של היהודי מהווים את נדנדת השיחות ביניהם, ואת קצב העלילה.
31/01/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
העם היהודי נוצר אחרי 400 שנים של היותו עבד במצרים. בשנת 70 לספירה לאחר כיבוש מדינת יהודה בימי רומי בו נטבחו רוב היהודים ויתרם נשלחו לשוק העבדים ברומא, משם התפזרו לכל העולם, חזר נושא העבדות עם פוגרומי חמלניצקי במאה ה-16. מאות אלפים מיהודי פולין ומזרח אירופה נטבחו, ואלפים נמכרו כעבדים. סיפורו של יעקב העבד היהודי, שמתאהבת בו ונדה, בת מעבידו הגוי, ודרכו לחופש הודות לקיום מיצוות פדיון שבויים - ידוע מהפקת "גשר" הקודמת ב-2002.
30/01/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מאיר חרמון, מרצה וסופר, איש אקדמי, אוהב תנ"ך, המתפרנס גם כנגר ואיש אחזקה - חושף בפנינו גישה שיטתית לעיון בפשט התנ"ך הגישה נותנת כלים לגילוי משמעויות ותובנות מחודשות ובכך עשויה להעשיר את חייו של כל אחד מאתנו
30/01/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
גילויים חדשים בפרשת ההיתרים לעבודות השבת בגשר יהודית בתל אביב, מעלים חשש כי שר העבודה והרווחה חיים כץ פעל בניגוד לחוק. בשבוע שעבר פרסם חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) הודעה לעיתונות, בה לצד גינוי לעצם קיום העבודות בשבת, נאמר כי העבודות בשבת יתבצעו בידי עובדים לא-יהודיים. דובר יהדות התורה שפרסם את ההודעה לא ידע לומר על מה הסתמך גפני כאשר אמר זאת, אולם ל-News1 נודע כי כאשר הוגשו תוכניות העבודה על הגשר למשרד העבודה לפני כחצי שנה על-ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, התבקש השר חיים כץ לאשר את עבודתם של ארבעה עובדים יהודיים. כץ דחה את הבקשה ולא הסכים שעובדים יהודיים יהיו שותפים בעבודה.
29/01/2019  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il