|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

"שמשון דער נעבעכדיקער"

זו חליפתי

בנימין נתניהו מן הסתם מזועזע מן הראוי שיהיה עליו לשלם בעצמו בעד הגנתו, אם כי יש כמה היבטים עקרוניים בהם הצדק איתו. זה לא צריך להסתיר את העובדה, שהתנהגותו הנהנתית נמצאת עמוק בטריטוריית הגועל
24/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
לא יכול לקנות לעצמו? [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

1. מותר לנחש, שהמשפטים שהכי עצבנו את בנימין (ושרה?) נתניהו בהחלטתה של ועדת ההיתרים, המונעת ממנו לקבל תרומות למימון הגנתו, הם אלה: "על שר עתיר נכסים לממן את הגנתו ממשאביו העצמיים תחילה וגם לגבי שר בעל פחות נכסים ייבדק תחילה שאיננו מסוגל לממן את הנדרש ממקורותיו. מהצהרות ההון שמגיש המבקש עולה שהמבקש הוא אדם אמיד. הוא נדרש אפוא להוכיח, בהתאם להחלטות הקודמות של הוועדה, כי מיצה את יכולותיו למימון עצמי בטרם יפנה לתרומות".

לא נתפלא, אם נתניהו נדהם/מו באמת ובתמים. להוציא כסף מהכיס?! איזה כיס? איפה יש ארנק? מה זה לשלם? עשר שנים של ראשות ממשלה, בהן כל הצרכים - החל ממגורים, דרך אוכל וכלה בכביסה - ממומנים בידי המדינה, יוצרים הרגל שקשה להיפטר ממנו, או לפחות לדעת מתי הוא אינו תקף. ונחזור בסיומם של הדברים לעוד היבט של נקודה זו.

2. המשפט שהכי הדהים אותי הקטן היה, שנתניהו קיבל "סיגרים ושתיים-שלוש חליפות" מידידו ושותפו (לדירת הוריו) ספנסר פרטרידג'. בצדק שואלת הוועדה, האם נתניהו אינו יכול לקנות בעצמו חליפות, ובצדק היא מורה להחזיר אותן או את תמורתן. גם אם זה חוקי - וספק אם אין כאן עבירה לכל הפחות על חוק המתנות - הסירחון המוסרי-התנהגותי הוא העולה השמימה.

הוועדה אינה אומרת מתי קיבל נתניהו את החליפות. אם זה היה בשנתיים האחרונות, בעיצומן של החקירות נגדו - הרי שמדובר בהתנהגות שעל גבול הפסיכוזה. ואם זה היה קודם - מדובר בעוד הוכחה לאופי הקמצני והנהנתי של נתניהו. ונא לזכור, שהחליפות הללו נחשפו בידי נתניהו עצמו בבקשתו לקבל מפרטרידג' עד מיליון דולר להגנתו. מי יודע מה עוד קיבל נתניהו מאנשים אחרים, שאינו נאלץ לגלות.

3. יהיה מי שיטען: החליפות הללו משמשות את נתניהו כראש הממשלה. תשובתי: לא משנה. אם הוא סבור שעליו לרכוש יותר ביגוד מכפי שהמדינה מקציבה לו, ייכבד ויבקש זאת. ואל תגידו לי שמיד יתנפלו עליו; זה נכון, אבל לנהנתנות של בני הזוג יש חלק ניכר בכך שכל הוצאה שלהם, כולל מוצדקת (ע"ע המטוס), מתקבלת בחשדנות ובביקורתיות. ואילו לגבי הסיגרים אין שום הצדקה: זה דבר פרטי לחלוטין, בעל סממנים מובהקים של - סליחה על הביטוי - פלצנות.

4. התגובה של נתניהו להחלטת הוועדה, אולי חמורה עוד יותר מהתנהגותו כפי שבאה בה לידי ביטוי (כולל קבלת מיליון שקל בלא אישור ובלא דיווח). לשיטתו, ההחלטה היא חלק מ"המטרה להקים ממשלת שמאל של לפיד-גנץ". כל מי שמעט שכל בקודקודו אמור להבין שאין שום קשר בין הדברים. איש אינו יודע מה הנטיות הפוליטיות של חברי הוועדה, והיא חוזרת על החלטה שניתנה לפני שהבחירות הוקדמו.

נתניהו מכוון כאן לבייס שלו, שלרוב אינו מצטיין במחשבה עמוקה ובהתייחסות לעובדות. נתניהו רוצה להיות קורבן ונרדף, כי זה מה שלדעתו יסייע לו בבחירות. מעניין איך הוא יציג את זה, לצד רצונו להיות מר ביטחון שישראל לא תשרוד בלעדיו. ללוי אשכול היה ביטוי מתאים: "שמשון דער נעבעכדיקער" - שמעון המסכן.

5. לצד זאת, כדאי לשים לב לכמה נושאים עקרוניים בהם לנתניהו יש טיעונים מוצדקים. יש בעיה בכך שהמדינה - בכובע זה או אחר - מגבילה את המשאבים שעומדים לרשותו של חשוד/נאשם כדי להגן על עצמו. מדובר במעשה של כמעט יום-יום: המדינה תופסת רכוש שלדעתה הושג בעבירה או בהלבנת הון, לעיתים כמעט את כל רכושו או לפחות רכושו הנזיל של החשוד/הנאשם, וכעת אין לו דרך לממן את הגנתו. זו הסיבה לכך שגם שולה זקן וגם רונאל פישר נזקקו לשירותי הסניגוריה הציבורית - דהיינו לקופת המדינה (מצב אבסורדי כשלעצמו).

במקרה של נתניהו, מדובר במגה-תיק שניהולו - אם יוגש כצפוי כתב אישום - יעלה מיליוני דולרים. יואב יצחק חשף בזמנו, כי הונו של נתניהו מסתכם ב-12 מיליון דולר. אין זה סביר לדרוש מאיש לממש אחוזים משמעותיים מרכושו, כדי לממש את זכותו הטבעית והיסודית להתגונן בבית המשפט. בעוד למדינה אין מגבלות תקציביות, היא יכולה להטות משפט בכך שתמנע מן הנאשם את ההגנה הטובה ביותר.

הוועדה מתייחסת לכך באמירה בעייתית: מאחר שהמדינה מייצגת את האינטרס הציבורי, סביר להניח שיהיו לה יותר אמצעים. עם כל הכבוד, זוהי אמירה שגויה ופסולה. האינטרס הציבורי האמיתי הוא משפט צדק, בו האשם מורשע והזכאי מזוכה. לשיטתה של הוועדה, מגיע למדינה יותר כוח - גם במחיר אפשרי של הרשעות שווא. זוהי חשיבה מסוכנת, שאינה הולמת מדינה דמוקרטית.

6. בעיה נוספת היא מעורבותו של אביחי מנדלבליט בתהליך. הוא גם חיווה את דעתו על בקשתו של נתניהו, וגם היה זה שלמעשה קבע שכעת עליו להחזיר מיליון שקל לבן-דודו נתן מיליקובסקי. מנדלבליט עשה זאת בכובעו כיועץ המשפטי, בעוד בכובעו כראש התביעה - הוא יחליט האם להעמיד לדין את נתניהו. במילים אחרות: התובע מתערב במימון הגנתו של הנאשם. אם זה לא ניגוד עניינים, אני לא יודע מה כן.

7. הדרך הנכונה היא באמצע: לקבוע שנתניהו חייב לממן בעצמו את הגנתו עד לשיעור סביר מתוך הונו (תוך בדיקה כמה ממנו נזיל), ולאפשר לו לגייס תרומות מעבר לכך, תוך יצירת מנגנון שיבטיח שאין המדובר בטובות הנאה. ויש גם מקום להסדיר אחת ולתמיד את הנושא, לאור הריבוי המצער של אישי הציבור העומדים לדין.

8. נסיים בנושא בו פתחנו: התנהגותו של נתניהו. גם יריביו מודים, שמדובר באדם מוכשר ביותר, בעל יכולות שכליות יוצאות דופן בקנה מידה עולמי. הבעיה עם נתניהו היא באופיו, ששחצנות ונהנתנות הן מהקווים הבולטים ביותר בו. אחרי עשר שנים בשלטון, נתניהו כנראה פיתח עוד קו - שהוא מסוכן במיוחד: תפיסת "מגיע לי".

שכרו של ראש ממשלת ישראל אכן רחוק מלהיות הולם. מדובר בכ-50,000 שקל ברוטו, כאשר הנטו הוא בערך מחצית. נכון שיש לו דיור ומזון ורכב והוצאות, אבל עדיין מדובר בשכר נמוך מזה של בעלי יכולת סחיטה בשירות הציבורי, ובוודאי הרחק מזה של מנהלים במגזר הפרטי. כאשר זה השכר מצד אחד ואלו החובות והבעיות מצד שני, קל מאוד להתחיל לחשוב שלממלא המשרה מגיעה "השלמת הכנסה".

זהו הלך הרוח שלרוב מוביל לשחיתות ומעילות, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי: לא מתגמלים אותי כראוי, לא מעריכים את מה שאני עושה, אחרים עובדים פחות ומקבלים יותר. האם נתניהו עבר את הגבול המפריד בין מגעיל לבין פלילי? את זה נדע אם וכאשר יועמד לדין. דבר אחר ברור: הוא עמוק בטריטוריה של המגעיל.




הוועדה למתן היתרים, החלטה 1/2019 / החלטה בבקשה לדיון מחודש
בנימין נתניהו אינו רשאי לקבל תרומות למימון הגנתו המשפטית

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  24/02/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זו חליפתי
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביביסט
24/02/19 14:46
 
שלהבת
25/02/19 05:09
2
יאיר ל
24/02/19 14:52
3
תקוה ב
24/02/19 15:07
 
alice
26/02/19 14:10
4
חםםם
24/02/19 15:09
5
חגיגות השבעים
24/02/19 15:18
6
מהפך
24/02/19 15:32
7
מיכאלזק
24/02/19 15:36
 
א.ל. רמת-גן
24/02/19 16:01
8
לקובע מה מוסרי?
24/02/19 15:44
9
כוכי
24/02/19 16:09
 
ייתגיסו לצו 8
24/02/19 16:24
10
אלטע קאקער
24/02/19 17:52
11
א.ל
24/02/19 20:59
12
איתמר לוין זבל
24/02/19 23:35
13
רוחו של אלשיח'
25/02/19 03:52
14
ישראל בר-ניר
25/02/19 04:36
15
חיון
25/02/19 05:48
16
סופרטנקר לנדלן
25/02/19 07:15
17
אמיר1234
25/02/19 07:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
מחזה התעתועים של גנץ, לפיד ונספחיהם התרחש ברגע מעניין בהיסטוריה של מדינת ישראל - ערב שיגורה לירח של החללית הישראלית הראשונה. כמעט לא ניתן לדמיין פער גדול ומהותי יותר בין שתי התמונות. מצד אחד - התפלשות בבוץ הפוליטי הנכלולי הצבוע והנגטיבי ("מסע צלב" ישראלי נגד ראש ממשלת ישראל) כביטוי של קידמה לאומית; ומהצד השני - אחד ההישגים הטכנולוגיים הגדולים של ישראל מעודה: פריצה טכנולוגית, משמעותית, לעבר החלל. פריצה מתרחשת בימי כהונתו של נתניהו. חרף העובדה שמדובר בפרויקט אזרחי, במימון אזרחי, קשור היסוד הטכנולוגי עליו נשען הפרויקט במעמדה ויכולותיה הטכנולוגיים של ישראל. יכולות אלה קיבלו דחיפה ומאמץ ניכרים ביותר בזכות מדיניותו של נתניהו להפוך את ישראל לאומת סטארט-אפ, לקדם בה את היסודות המדעיים והטכנולוגיים ואת שיתופי הפעולה הבינלאומיים, שהם תנאי הכרחי ליכולות אלה.
24/02/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
מעתה ועד יום הבחירות הכל ידברו על המפץ הפוליטי וייחשבו את הסיכויים והסיכונים. העובדה שזה התרחש היא חדשה כי בישראל חיבורים וויתורים פוליטיים בסדרי גודל דומים אינם עניין של יומיום. משחקי אגו אישיים וכסאות מוסיקליים היו מהמאפיינים המרכזיים של המערכת הפוליטית מאז ימים ימימה. בימים רחוקים כאשר הייתה מפא"י שזכתה בבחירות כדרך שגרה, עניינים אלה היו מוצנעים כי הכל נסגר בדלת אמות. בעשורים האחרונים שיטת הבחירות אומנם לא השתנתה אבל הן התמקדו בראשי המפלגות והכל קם ונפל על האיש. זה קרה עם רבין, ברק, שרון ובעיקר נתניהו שנושא על גבו את הליכוד כבר עשור ברציפות, יותר מכל ראש ממשלה אחר כולל בן-גוריון!
24/02/2019  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון לעתור לבג"ץ כדי שיתאפשר לו לקבל תרומות למימון הגנתו המשפטית. נתניהו טוען, כי האיסור שהוטל עליו הוא חלק מהמאמץ להקים ממשלת שמאל בראשותם של בני גנץ ויאיר לפיד. נתניהו פרסם (יום א', 24.2.19) תגובה חריפה במיוחד על החלטת ועדת ההיתרים, אשר דחתה את בקשתו החוזרת לאפשר לו לממן מתרומות את הגנתו והורתה לו להשיב 300,000 דולר שכבר קיבל.
24/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, עומד להודיע בימים הקרובים את החלטתו בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביסוד החשדות: ביצוע פעולות תוך ניגודי עניינים, האסורות על-פי חוק. כך בתיק 1000 (ארנון מילצ'ן - מתנות), כך בתיק 2000 (ארנון מוזס), וכך בתיק 4000 (בזק - שאול אלוביץ').
23/02/2019  |  יואב יצחק  |   מאמרים
אלו תיקים פליליים מועברים להחלטה שיפוטית (מוגש בהם כתב אישום), ואלו תיקים פליליים מושלכים לפח האשפה של ההיסטוריה? אליבא דיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הכלל הוא ראיות. או במילים אחרות רק הראיות מדברות.
21/02/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il