|   15:07:40
דלג
  ערן לרמן  
סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

מצרים מול חמאס: טוב לישראל

התפקיד המרכזי של מצרים בהסדרה מול החמאס ברצועת עזה, חשוב לאינטרסים המצריים - ויש בו גם יתרונות משמעותיים מבחינת ישראל. זהו גם חלק מההידוק חסר התקדים של היחסים בין שתי המדינות
13/04/2019  |   ערן לרמן   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
סיסי. אויב משותף [צילום: AP]

הרגיעה החלקית והשברירית שהושגה בימים האחרונים מול חמאס ושאר "פלגי ההתנגדות" ברצועת עזה - בתמורה למחוות בעלות משמעות כלכלית מצד ישראל - רחוקה מלפתור את בעיות היסוד שמציבה המציאות הביטחונית והמדינית הקשה והמורכבת בזירה זו. תסכולם המתמשך של תושבי עוטף עזה, ושל רבים אחרים בישראל, מובן ואף מוצדק, אך אין פירוש הדבר שיש פתרונות פלא שמישהו מסתיר בשרוולו. עיסוק שיטתי ומתמשך בניהול הסכסוך, גם ללא "הכרעה" במובנה המקובל, הוא כנראה הדפוס שעדיף לישראל להתמיד בו בטווח הזמן הנראה לעין. האלטרנטיבות קשות ויקרות יותר, וסיכויי הצלחתן מוטלים בספק.

בתוך כך, התפקיד הייחודי שממלאת מצרים - וליתר דיוק, מנגנוני המודיעין המצרי, שאין בהפעלתם כדי להעניק גושפנקא דיפלומטית ל"ממשלת" חמאס בעזה - הוא בעל ערך משל עצמו בראייה האסטרטגית הרחבה, הן עבור ישראל והן עבור אחרים באזור השותפים לסדרי העדיפויות שלה. בדומה לדרך שבה ישראל מסתייעת ברוסיה בזירה הסורית, תרומתה של מצרים מאפשרת העברת מסרים חריפים הישר להנהגת חמאס. אלה נשענים, בתורם, על יכולתה המוכחת של ישראל לגבות מחמאס מחיר כבד באמצעים צבאיים. כך מתנהל למעשה מהלך דיפלומטי משולש שנועד, מבחינתה של ישראל, להביא לרגיעה מתמשכת ככל האפשר, אך מבלי להיקלע לדיאלוג ישיר עם גורמים המחויבים אידאולוגית להשמדתה.

בצידה הכלכלי של המשוואה ניצבת קטר (המקורבת לאחים המוסלמים ולכן גם לחמאס) כגורם מממן - תפקיד שמטבע הדברים מצרים אינה יכולה לממשו. העברת מזוודות הכסף נובעת מכך שמנגנוני הרשות הפלשתינית ברמאללה חוסמים העברות בנקאיות לעזה, וקטר נאלצת להשתמש במזומנים, בסגנון המזכיר סרטי פשע הוליוודיים. אך גם אם קטר היא בגדר "מנהל הכספים", ההנהגה המצרית שומרת בידיה את מעמד "המנכ"ל", הגורם המנווט את המהלכים בכללותם. מסיבות גאופוליטיות מובנות מאליהן, אין לחמאס ברירה אלא להיענות למסר המצרי.

להעמיק את השת"פ עם מצרים

בכך טמונים יתרונות מספר העומדים בפני עצמם עבור ישראל. העדפתה הברורה באשר למרכזיותה של מצרים אכן באה לידי ביטוי גם בעת סבבי הלחימה ב-2009/2008 ("עופרת יצוקה"), 2012 ("עמוד ענן") ו-2014 ("צוק איתן"), ובכמה "סבבים קטנים" מאז. באופן פרדוקסלי, דווקא ב-2012 קל היה לרתום את משטרו של מוחמד מורסי לריסון חמאס. ישראל הציבה בפניו איום גלוי, שלפיו הרחבת הפעילות הצבאית עד כדי מהלך קרקעי רחב, אם הדבר יידרש, תציב את מצרים בפני דילמה קיומית - האם היא נאמנה לאינטרסיה הלאומיים המובהקים (כולל שימור השלום עם ישראל) או לזיקתו של משטר "האח'ואן" אל אחיו שמעבר לגבול. מורסי אכן נרתם להשגת הרגיעה, ואף זכה לשבחיה של הילרי קלינטון על תפקידו.

הדברים היו סבוכים הרבה יותר ב-2014, נוכח האיבה העמוקה של חמאס למשטרו של עבד אל-פתח א-סיסי - אך בסופו של דבר שבה המעורבות המצרית ומילאה תפקיד חשוב. כיום, המשטר המצרי מגלה גישה מתוחכמת ואפקטיבית המשלבת תגמולים להנהגת חמאס עם מנופי לחץ משמעותיים.

לישראל חשוב, בראש ובראשונה, להעמיק את שיתוף הפעולה עם מצרים. היחסים בין שתי המדינות עמדו עד כה באופן מרשים, משך ארבעים שנה, בשורה של מבחנים לא פשוטים: האירועים באזור (מתקיפת הכור בעירק ב-1981, מלחמת לבנון ב-1982 והאינתיפאדה של סוף שנות ה-80 ועד לעימותים עם הפלשתינים בעשורים האחרונים) והטלטלות הפוליטיות במצרים עצמה לא ערערו את הגיונו של הסכם השלום - שביסודו ניצבת ההכרה המצרית בעוצמתה של ישראל, אך הוא נתמך גם באינטרסים משותפים.

כיום, העמידה יחד מול אתגר הטרור בסיני, מחד-גיסא, ומול השאפתנות והחתרנות הטורקיות במזרח הים התיכון, מאידך-גיסא, הביאה את הקשרים לרמה חסרת תקדים. על-רקע השותפות בהסדרה בעזה, ובעידן של אינטגרציה בתחום האנרגיה (תוזכר הקמתו בראשית השנה של "פורום הגז של מזרח הים התיכון", הכולל את איטליה, יוון, קפריסין, מצרים, ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית), ייתכן כי יסתמן גם סיכוי מסוים לתמורה באקלים הציבורי האנטי-ישראלי במצרים.

גם מול דאעש בסיני

בה בעת, תפקיד התיווך חשוב מאוד גם עבור מצרים עצמה (ולכן גם עבור ישראל, שיש לה עניין רב בשימור היציבות במצרים ובעלייתה על מסלול של צמיחה כלכלית). הידרדרות חמורה במצב בעזה, ומצוקה העלולה להוביל לכך שיופעלו לחצים לפריצת הגבול, מצטיירות בקהיר כסיוט: הדבר האחרון שהמצרים זקוקים לו הוא עוד מיליוני פיות להאכיל.

מעבר לכך, ביסוס אחיזתו של המודיעין המצרי כגורם מעצב ומשפיע יש בו כדי לאכוף על ארגוני הטרור הפלשתינים לחדול ולהימנע ממתן סיוע ל"מחוז סיני" של המדינה האיסלאמית (דאעש) ושאר גורמים חתרניים בחצי-האי. סיוע זה מן הרצועה מילא בעבר הלא-רחוק תפקיד, שהמצרים היו מודעים לו היטב, בהתעצמותם של גורמים אלה, המנהלים מלחמה אכזרית וממושכת נגד השלטונות ונגד גורמים באוכלוסייה שהעזו להתייצב נגד דאעש. כיום, הושגה הרתעה מצרית יעילה נגד המשך הסיוע הפלשתיני לארגוני הטרור בסיני.

ברובד הרעיוני והסמלי, ההנהגה והדרג המקצועי במצרים מייחסים זה מכבר חשיבות מדינית רבה למה שהם מכנים "התפקיד המצרי" בענייני האזור: מעמד הבכורה שלה במערכת הערבית והאזורית, הנובע מכך שיש למצרים נגישות כמעט לכל הגורמים - כולל ישראל. הם משתמשים בכך כדי לנהל מהלכים דיפלומטיים שיבצרו את ערכה של מצרים כגורם מפתח שאי-אפשר בלעדיו, הן בעיני המערב והן בעיני מדינות באזור התומכות בה בממד הכלכלי. יש לכך חשיבות יתרה לנוכח הביקורת המוטחת במשטרו של סיסי על-ידי גורמים בקונגרס ובזירה האירופית בשל סוגיות זכויות האדם במצרים. תרומה לניהול מושכל של הסכסוך, תוך נטרול מצבי משבר ומניעת שפיכות דמים נרחבת, היא אפוא בגדר מרכיב חשוב של ה"תפקיד" ההיסטורי. בעידן של קרבה אסטרטגית חסרת תקדים בין ישראל להנהגה המצרית, ישראל שותפה (ולו בעקיפין) לאינטרס של קהיר, גם בהיבט זה.

שחיקת המיתוס של ההתנגדות

יש גם שיקול מרכזי החורג מן הממד הבילטרלי. בנסיבות שנוצרו, האזור כולו עד לכך שתנועת "התנגדות" בעלת אופי ג'יהאדי כמו חמאס (ולצידה שלוחה מובהקת של אירן כמו הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני) מוצאת עצמה נזקקת שוב ושוב לכוחה ולהשפעתה של מדינה כמו מצרים - שהנהגתה מחויבת ברמה האידיאולוגית והאסטרטגית דווקא למאבק נחוש באיסלאמיזם הפוליטי על כל צורותיו. נאומו של סיסי באוניברסיטת אל-אזהר (ינואר 2015) הוא טקסט מכונן של ההתייצבות הנחרצת נגד "הסטייה" הרעיונית הגלומה באחים המוסלמים (שחמאס היא זרוע שלהם), אל-קאעידה, דאעש ודומיהם.

לאורך זמן, האפקט המשולב של לחצים ישראלים (והרתעה כלפי חמאס, גם אם בעייתית וחלקית) ומעורבות מצרית מובהקת, שוחק אפוא את המיתוס של ההתנגדות. המאמצים שהנהגת חמאס משקיעה, בטווח המיידי, המכוונים בעיקר ל"סחיטת" תגמולים חומריים, מציבים גם הם - במובן מסוים - סימני שאלה על המחויבות האידאולוגית של חמאס לרעיון הג'יהאד, ברמה העקרונית. כאמור, גם ההישענות על תפקידה של מצרים - בעיתות מצוקה ומשבר - מעידה על כך שבמאזן הכוחות במאבק המחנות האזורי, ידו של "מחנה ההתנגדות" איננה על העליונה.

כל זה אינו יכול לכבול את ידיה של ישראל אם יתחדשו פעולות ההתגרות של חמאס והארגונים האחרים בעזה בהיקף רחב; שימור ההרתעה ושיקומה חשובים יותר מאשר האינטרס המדיני מול מצרים. אולם, כל עוד המהלכים מתנהלים במסגרת המאמץ המתמשך של החודשים האחרונים - שמצרים ממלאת בו תפקיד מרכזי בניסיון להגדיר "גזרים" הולמים שיאפשרו להוריד את גובה הלהבות (פשוטו כמשמעו, כולל עפיפוני התבערה ובלוני הנפץ) - יש לישראל עניין לבסס את התפקיד המצרי, במסגרת הגיון "ניהול הסכסוך".

הדפוס הנוכחי גם מסייע בניהול (ואף בקיבוע) המצב של בידול עזה מן הרשות הפלשתינית - אף על-פי שהמצרים ממשיכים לעסוק, לכאורה, ב"פיוס" חסר התוחלת בין אבו מאזן לחמאס. לישראל, בטווח הנראה לעין, עדיף מצב זה של תלות חמאס בהשפעה מצרית מבחוץ על פני החלופות האפשריות - ובכלל זה הרעיון (שהיו ישראלים שהשתעשעו בו) של שלטון מצרי ישיר. לא רק שמצרים אינה רוצה בכך בשום אופן - גם מבחינת ישראל יש בכך סיכון בלתי סביר. אילו נדרשה מצרים לממש זאת, היה הדבר כרוך בהצבת סד"כ סדיר גדול של צבא חזק יחסית ומודרני במרחק לא רב מאזורי הליבה של ישראל. המתכונת הנוכחית, על-אף מחירה המתמשך, טובה יותר בראיית מאזן הכוחות.


סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.

הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
תאריך:  13/04/2019   |   עודכן:  13/04/2019
ד"ר ערן לרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצרים מול חמאס: טוב לישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה עמר
13/04/19 21:07
2
שלמה עמר
13/04/19 21:07
3
שלמה עמר המערבי
13/04/19 21:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
ההיסטוריה של הרגעים בהם הוחמץ הסיכוי ימיה ממש כימי הסכסוך עצמו. בשנת 1919, עם סיום הכיבוש העות'מאני, ולקראת תחילתו של המנדט הבריטי הכל עדיין היה פתוח. בקרב ערביי ארץ ישראל היו מנהיגים שונים, ולא מעטים מהם, אם מתוך פרגמטיזם, אם מתוך חשבון עסקי-כלכלי ואם מתוך מתינות לשמה היו מוכנים לחיות בשלום לצד היהודים.
11/04/2019  |  אליזבט רימיני  |   מאמרים
הכרתו של הנשיא דונלד טראמפ בריבונותה של ישראל על רמת הגולן, היא בעלת השלכות מגה-חשובות על הדיפלומטיה הישראלית-פלשתינית בהמשך הדרך. ההחלטה מאששת את חוק התשואה הפוחתת: ערבים המסרבים לעשות שלום עם ישראל מאבדים זכויות ונכסים ככל שהזמן עובר. אבו מאזן - לתשומת ליבך.
06/04/2019  |  דוד וינברג  |   כתבות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גילה (יום ד', 3.4.19) בהצהרה שמסר כי עצמותיו של חלל צה"ל זכריה באומל זוהו בוודאות, ובצמידות אליהן נמצאו גם סרבלו והציצית שלו. מן המכון לרפואה משפטית נמסר כי שילוב היכולות המדעיות והטכנולוגיות במכון לרפואה משפטית, בתחומי הרפואה המשפטית, מעבדת דנ"א ומעבדה אנתרופולוגית הובילו לזיהוי חיובי של החלל, ולחשיפת ממצאים פורנזים שאיפשרו לשפוך אור על אופן מותו וסיבת המוות.
03/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן מקדמת את ביטחונה הלאומי ומעמדה הבינלאומי של ישראל, ובמקביל מעניקה רוח גבית לאינטרסים אמריקנים במזרח התיכון.
25/03/2019  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
הנשיא דונלד טראמפ שוב הפתיע את העולם כשהכריז כי הגיע הזמן להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. על-פי גורמים מדיניים בירושלים, דבריו של טראמפ יעוגנו גם בצו נשיאותי שעליו יחתום בימים הקרובים במהלך ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בארה"ב.
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"הגולן היה ויישאר שטח סורי"  /  איציק וולף
"הזמן להכיר בריבונות ישראל על הגולן"  /  איתמר לוין
נחשפה התוכנית הסודית של חיזבאללה בגבול סוריה   /  מירב ארד
להיזהר ממלכודת דבש  /  ד"ר רון בריימן
חטיפת ורצח שלושת הצעירים בגבעת עדה [1938]  /  אלי אלון
לשקם את משרד החוץ  /  ד"ר ערן לרמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il