|   15:07:40
דלג
  אביחי מנדלבליט  
היועץ המשפטי לממשלה ממשלת ישראל
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הטענות הן הבל הבלים

דברי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפתיחת כנס לשכת עורכי הדין באילת, 27 במאי 2019
27/05/2019  |   אביחי מנדלבליט   |   נאומים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות

צבי, יהודה ואורי היו חברים ב"ועד הארצי הלוחם של הזוגות הצעירים חסרי הדיור". הם ביקשו לקיים הפגנה בירושלים, אשר תסתיים ברחבת הכנסת, אבל משטרת ישראל סירבה לאשר זאת, בטענה שההפגנה צפויה להביא להפרת הסדר הציבורי.

חיים, בנם של תמר ואריה, למד בבית ספר לחינוך מיוחד בבני ברק, והעירייה החליטה להעביר את המוסד למבנה אחר, המרוחק מסביבתם, בהתעלם מחוות דעת מקצועיות שהצביעו על הפגיעות הנפשיות הצפויות לילדים עקב כך.

שמואל וחנה, הורים שכולים, ביקשו לציין על המצבה הצבאית של בנם החייל את שמותיהם של אחיו. שר הביטחון סירב לבקשה בשל הצורך בשמירה על אחידות בהנצחה. הסיפורים הללו משנות ה-70 ותחילת שנות ה-80.

לחברת אסיף ינוב נגרם נזק כלכלי כתוצאה מהחלטת מועצת הרבנות הראשית לאפשר לכל רב מקומי להפעיל את שיקול דעתו, ללא הנחיות ברורות, ביחס לדיני הכשרות בשנת השמיטה. ולאה, עובדת עם ותק של 23 שנים בשירות בתי הסוהר, נאלצה לפרוש לגמלאות בגיל 57 בניגוד לרצונה, בהתאם לנוהל חדש שאומץ בשב"ס בנושא "שקילת הארכת שירות לסוהר בר-פרישה".

בכל המקרים האמורים, פסל בית המשפט העליון את הפעולה השלטונית, אשר פגעה באופן ניכר בזכויותיהם של אזרחים, בהיותה בלתי סבירה באופן קיצוני. המקרים הללו, ורבים דומים אחרים שמצויים בפסיקתו של בית המשפט, מדגימים היטב את חשיבותה של עילת הסבירות.

אזרחי המדינה יישארו חשופים

בחרתי לפתוח בדוגמאות אלו משום שלאחרונה פורסם כי קיימת כוונה להגביל עילה זו, או אפילו לבטלה. עילת הסבירות היא כלי עבודה משפטי חיוני, המאפשר לתקן ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות של השלטון מול האזרח. משמעות ביטולה היא פגיעה ישירה באזרחי המדינה, שייוותרו חשופים לאפשרות שיהיו החלטות שרירותיות של השלטון. לא תהיה לאזרח כל הגנה מפני פעולה של הרשות, שאולי נעשתה בסמכות, אך מתעלמת בצורה קיצונית מזכויותיו, ובכך פוגעת בו שלא כדין.

עילת הסבירות מבטיחה כי ההחלטות של רשויות השלטון במדינת ישראל יתקבלו באופן הגון, בצורה שוויונית, ללא שרירות וללא העדפת פלוני על פני אלמוני מסיבות שאינן ענייניות. עילת הסבירות מבטיחה כי זכויות הפרט יישמרו, וכי רשויות השלטון יפעלו לפי כללים של מינהל תקין וטוהר מידות.

חשוב להזכיר שעילת הסבירות איננה המצאה משפטית חדשה, וגם איננה חידוש ישראלי מקורי. המשפט הישראלי ירש אותה עוד מהמשפט המקובל האנגלי, ובית המשפט העליון השתמש בה כדי להעביר ביקורת על מעשי מינהל כבר בשנות ה-50. ממש לא מדובר בעילה הקשורה למה שמכונה "המהפכה החוקתית". ביטולה של עילת הסבירות איננו בגדר "החזרת הגלגל לאחור", אלא בגדר המצאת הגלגל מחדש - הפעם ללא ערובה משמעותית לזכויותיהם של אזרחי המדינה ולשמירה על שלטון החוק. ככל שאכן קיימת יוזמה שכזו, מן הראוי להתייצב כנגדה.

בצד דברים אלה, חשוב לי להדגיש בהקשר הזה, שאינני נמנה עם אלו הסוברים כי מערכות החוק והמשפט צריכות להיות חסינות מפני כל שינוי. מותר לבדוק. מותר לבחון. מותר לבקר. אך "אסור לשפוך את התינוק עם המים". בחינה כזו חייבת להיעשות בשיתוף ובצורה מכבדת, תוך שמירה על עקרונות היסוד של שיטתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, האמונה על הגנת אזרחיה ותושביה. לשיטתי, תהליכי שינוי - הנעשים באופן ענייני, תוך שיח ציבורי ופרלמנטרי מעמיק ודיאלוג מכבד עם מערכות החוק והמשפט - יכולים להביא לשיפור עבודתן של מערכות אלו ולחיזוק אמון הציבור בהן.

כך, למשל, פסקת ההתגברות שנדונה אף היא לאחרונה, ואשר תכליתה היא לאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ע"י בית המשפט מפאת אי-עמידתו באמות המידה החוקתיות, כבר עלתה לדיון בהזדמנויות שונות בעבר. מספר יועצים משפטיים לממשלה עסקו בנושא, כולל עיסוק שלי בתקופת הממשלה היוצאת. ככל שהממשלה החדשה שתוקם תבקש לעשות כן, בהחלט ניתן להמשיך בתהליך זה, תוך ליבון מעמיק ומושכל של האיזונים הדרושים במסגרת גיבושה של חקיקה מקיפה וכוללת בנושא כה מורכב ורגיש.

דמוקרטיה מחייבת איזונים ובלמים

העיקר הוא בכך שהשינויים העומדים על הפרק ייבחנו בתום לב, תוך הקפדה כי במסגרתם יישמרו המרכיבים היסודיים של מערכות החוק והמשפט - הכוללים את עצמאות הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה, ויכולתם להגן באופן אפקטיבי על זכויות האדם, המינהל התקין והאינטרס הציבורי. והכול, במטרה, המשותפת כמובן לכולם, להבטיח כי מדינת ישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית, המבוססת על שלטון החוק - אליו כפופים כל אדם וכל רשות מרשויות המדינה.

אכן, דמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב. דמוקרטיה מחייבת שמירה על מערכת אפקטיבית של איזונים ובלמים, לשם שמירה על חירותו ועל זכויותיו של כל פרט, ובמסגרתה נתון תפקיד מרכזי למערכות החוק והמשפט.

במדינה דמוקרטית הייעוץ המשפטי לממשלה נושא בתפקיד של סיוע לממשלה הנבחרת לקידום מדיניותה, כפי שאני פועל במסגרת כהונתי בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, וזאת - תוך עמידה על כך שמדיניות זו תיושם בגבולות הדין. אין מדובר בניסיון לפגוע בסמכויותיה של הממשלה הנבחרת או לגרוע מהן. ודאי שאין מדובר בניסיון של פקידים - כפי שאוהבים לכנות אותנו - להשתלט על הגה המדינה במקום הדרג הנבחר. המדיניות השלטונית היא עניין לדרג הפוליטי להכריע בו. אנו מקפידים על כך, אבל כל הפעולות צריכות להיות חוקיות. האם מישהו ירצה לחלוק על כך?

אני מאמין גדול במשילות, ובצורך של הממשלה להיות מסוגלת להוציא את מדיניותה אל הפועל באופן חוקי. ניתן לראות זאת באלפי ההכרעות המשפטיות שקיבלנו במהלך כהונתי בתפקיד, שברובן המכריע, למעט מקרים חריגים ביותר ובודדים במספר, פעלנו יחד עם הממשלה לקידום מדיניותה - בתחומי הביטחון, הכלכלה, ההתיישבות, ובעוד תחומים רבים נוספים.

הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם - מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית, המבוססת על ביזור הכוח ועל הפרדת הרשויות. בדמוקרטיה אין לאף אחת מן הרשויות כוח אבסולוטי, לא לשליט וגם לא למחוקק, לא לשופט וגם לא ליועץ, לא לשוטר וגם לא לראש העיר. המתח בין גורמי הכוח של רשויות המדינה הוא חלק אינהרנטי, חיוני, ומאזן במשטר הדמוקרטי. מערכות החוק והמשפט משמשות, אפוא, אבני יסוד חשובות במבנה המשטרי של מדינת ישראל. הן ערובה לעוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

דברים אלה חוטאים לאמת

טענה נוספת שהושמעה בימים האחרונים היא שכדי לאפשר לחברי הכנסת לקדם שינויים כאלה ואחרים בקשר למערכות החוק והמשפט, נדרש לקדם גם שינוי לחוק חסינות חברי הכנסת, תוך השבת המצב החוקי לזה שהיה בשנת 2005. על פי הטענה שהושמעה לאחרונה חברי הכנסת זקוקים כביכול לשינוי חוק החסינות כדי להגן על עצמם, לאור הרפורמות שהם מעוניינים לקדם במערכת המשפט. אותו דובר גם הוסיף וטען כי החוק נועד להתמודד עם לחצים שמופעלים עליי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה.

דברים אלו חוטאים לאמת, בלשון המעטה. הם מצטרפים לגל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית, שמבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו - ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים, כאילו מאן דהוא קשר קשר כזה או אחר על מנת להשפיע על הזירה הפוליטית מתוך מוטיבציות זרות.

טענות אלה הן הבל הבלים. התביעה הכללית, שבראשה אני עומד, איננה רודפת איש. היא רודפת רק את האמת ואת הצדק, ופועלת מתוקף סמכויותיה על פי חוק. בכל הנוגע לתיקי החקירה של ראש הממשלה, כל ההחלטות התקבלו בצורה מקצועית ועניינית, ללא כל הטיה, לא לכאן ולא לכאן. הדרך בה הלכנו עד כה, בה אני הולך כיום ובה לעולם אלך, היא אחת ויחידה - דרך הישר.

שום לחץ לא השפיע עלינו, וגם לא ישפיע עלינו בהמשך. איננו משרתים אף אחד, חוץ מהאינטרס הציבורי ומשלטון החוק. הם אשר מורים את דרכנו, ואת דרכי באופן אישי. על כן, כאשר נמצא חשד סביר לביצוע עבירה פלילית מצד ראש הממשלה - הוריתי על פתיחה בחקירה פלילית לבירור החשד. חקירות אלו נערכו באופן נחוש ויסודי, תוך חתירה לבירור האמת. הא - ותו לא.

מנגד, באותם המקרים, והיו כאלה, בהם הראיות שהוצגו בפני לא לימדו על חשד סביר לביצוע עבירה פלילית מצד ראש הממשלה - הוא גם לא נחקר כחשוד. תמיד בחנתי אך ורק את הראיות, ולא את זהות החשוד. לאחר השלמת החקירות, פעלתי לבחינת חומר החקירה שנאסף בשלושת תיקי החקירה בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד על פי לוח זמנים שנקבע מראש.

שיקולים מקצועיים בלבד

תוך כדי תהליך בחינת חומר הראיות, התקבלה החלטת הכנסת להקדים את הבחירות. החלטה זו של הכנסת להקדים את הבחירות לא הזיזה אותנו מהדרך. המשכנו לעבוד לפי אותו סדר לבחינת חומרי החקירה שנקבע מבעוד מועד. עבדנו בצורה סדורה ומקצועית ובסופה קיבלתי את החלטתי ביחס לשלושת התיקים.

כפי שפורסם, היו ניסיונות להפעיל עלינו לחצים לשנות מסדר העבודה שקבענו. חלק הפצירו להזדרז בקבלת ההחלטה, וחלק הפצירו לעכב את קבלת ההחלטה. כל אחד משיקוליו ומניעיו. גם לאלה וגם לאלה השבתי אותה התשובה - אני פועל על פי שיקולים מקצועיים בלבד. הדבר היחיד שמנחה אותי בדרכי הוא קבלת החלטה מיטבית המבוססת אך על חומר הראיות והדין החל עליהן.

המשכתי בדרכי, ומיד לאחר יום הדיונים האחרון שערכתי, נתתי את החלטתי לפיה מצאתי כי יש תשתית ראייתית לכאורית לכך שראש הממשלה ביצע עבירות פליליות, ועל כן אני שוקל להעמידו לדין פלילי, וכי כמקובל הוא מזומן לשימוע לפני שאקבל החלטה סופית. כשם שקיבלתי את ההחלטה לשקול הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, מבלי שהסיטו אותי מהדרך המקצועית שלאורה אנו עובדים, כך מתקבלות יתר ההחלטות ביחס לשימוע עצמו. הכול באופן ענייני.

כך, למשל, היה גם ביחס למועד השימוע. לכתחילה קבעתי כי השימוע של ראש הממשלה, כמו גם של יתר החשודים בתיקים אלה, יתקיים תוך שלושה חודשים ממועד העמדת חומרי החקירה לרשותם, כלומר, עד 10 ביולי. סירבתי לבקשה של באי כוח ראש הממשלה לדחיית מועד השימוע כל עוד שהם נמנעו מלקחת את חומרי החקירה ולהעריך לאורם את לוח הזמנים הדרוש להיערכותם.

לעומת זאת, החשודים האחרים לקחו את חומרי החקירה כנדרש, ולאחר שלמדו אותם - הגישו בקשות מנומקות הנסמכות על חומרי החקירה שבידיהם לדחיית מועד השימוע. לאחר בחינת הבקשות, נמצא כי בנסיבות העניין נכון לדחות לאותם חשודים אחרים את מועד השימוע לתאריך 15 באוגוסט.

לאחר שבאי כוחו של ראש הממשלה לקחו גם הם את חומר החקירה, ועל בסיסו ביקשו לדחות מועד השימוע בשנה תמימה, שקלתי את בקשתם, ובשים לב למכלול השיקולים - החלטתי שאין מקום לקבלה במלואה. בהתחשב במועדי השימוע שנקבעו לחשודים האחרים, ולשיקולים מקצועיים נוספים שפרטתי במכתבי לבאי כוח ראש הממשלה, קבעתי כי השימוע של ראש הממשלה יתקיים בתאריכים 2 ו-3 באוקטובר. כל ההחלטות הללו התקבלו באופן ענייני.

זו אינה המטרה האמיתית

לנוכח זאת, הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו היא חסרת כל ביסוס. קשה שלא להתרשם שזו איננה המטרה האמיתית העומדת בבסיס הכוונה לקדם את התיקון לחוק החסינות, או כל דבר חקיקה אחר שנועד לשנות מהמצב המשפטי הקיים בהקשר זה. גם הטענה כי תיקון זה נדרש כדי להגן על חברי כנסת שמבקשים לקדם חקיקה שקשורה למערכות החוק והמשפט, היא מופרכת לחלוטין. אין כל קשר בין הדברים.

האמת צריכה להיאמר - עבודת התביעה הכללית בקשר לתיקי ראש הממשלה היא מקצועית, עניינית ויסודית. לאורך כל הדרך, עמדנו מול לחצים משני צידי המתרס, ולא נכנענו להם. לעולם לא ניכנע לשום לחץ שהוא. ככל שבאי-כוחו של ראש הממשלה יתייצבו לשימוע במועד שנקבע, טענותיהם יישמעו בלב פתוח ובנפש חפצה ויישקלו לעומקן כנהוג. אני מאמין גדול בחשיבותו של תהליך השימוע, ואינני אומר זאת מן השפה ולחוץ.

בימים הקרובים תוקם, ככל הנראה, ממשלה חדשה. אנחנו בייעוץ המשפטי לממשלה נפעל, כתמיד, לסייע לממשלה החדשה לקדם את מדיניותה, בגבולות הדין. אנחנו נקדם בברכה את שר המשפטים החדש אשר ימונה, וזו גם ההזדמנות להודות לשרת המשפטים היוצאת, הגברת איילת שקד, על העבודה המשותפת שהביאה הישגים רבים למשרד המשפטים.

בד בבד, נמשיך לעמוד על המשמר ולהגן על שלטון החוק במדינת ישראל, למען אזרחי המדינה. למשימה זו - של שמירת הערכים של שלטון החוק והמשפט - ישנם שותפים רבים באולם הזה, ובלשכת עורכי הדין בכלל. בכך, מגשימה הלשכה ומגשימים חבריה את הוראת סעיף 1 לחוק לשכת עורכי-הדין, התשכ"א-1961, הקובע כי הלשכה "תפעל למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל".

תאריך:  27/05/2019   |   עודכן:  27/05/2019
אביחי מנדלבליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטענות הן הבל הבלים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
28/05/19 11:29
 
עובד 1
28/05/19 16:07
 
עובד 1
29/05/19 16:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יוצא נגד ההצעות למנוע מבית המשפט העליון לפסוק על-פי עילת הסבירות. הוא גם יצא נגד הנימוקים המוצגים לשינוי חוק החסינות, אם כי לא במישרין נגד ההצעה עצמה.
27/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
גורם העויין את נתניהו הצליח להצטרף לתפקיד בכיר אצל אורגן המספק שירותים לנתניהו מעמדו החדש היה עשוי לאפשר לו לקבל את כל המידעים הרגישים והנפיצים ביותר בנוגע לתיקי נתניהו ובני משפחתו אותו גורם השמיץ בעבר הלא-רחוק את נתניהו וכתב: "הבוגד השפל שדינו עונש מוות בעוון בגידה..."
25/05/2019  |  יואב יצחק  |   חדשות
אביחי מנדלבליט פסול מלשמש כיועץ המשפטי לממשלה. הוא אדם מוכשר מאוד, אדם חכם מאוד, אדם ישר מאוד, אדם ערכי מאוד. אבל היום (24.5.19) הוא ביצע מהלך פגום מן היסוד, המלמד על שיקול דעת לקוי בצורה שאינה מאפשרת לו להישאר בתפקיד - ובוודאי שאינה מאפשרת לו לקבל החלטה בנושא החשוב ביותר העומד לפתחו: תיקי בנימין נתניהו.
24/05/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
הוועדה למתן היתרים העניקה (יום ה', 23.5.19) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ארכה של חודש למסירת המידע שאותו היא מבקשת כתנאי לדיון בבקשתו להיעזר בספנסר פרטרידג' במימון הגנתו.
23/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
כביטחוניסט תמכתי בהתמדה במתן מועד ג' לבחינות לסטודנטים שנקראו לשירות מילואים. היו מרצים באוניברסיטה, שמטעמים מאוסים, התנכלו לחיילי המילואים וסירבו עד שכפו עליהם מועד ג', וטוב שכך. אבל מעולם לא היה מקום להעניק מועד ג' לבחינה לסטודנט עצל ובליין שהלך להשתזף על חוף הים או נסע לטיול בחו"ל.
23/05/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
הגנת נתניהו: חדד לבדו?  /  איתמר לוין
השימוע לנתניהו יתקיים ב-2 וב-3 באוקטובר  /  איתמר לוין
חוק החסינות הוגש רשמית  /  איתמר לוין
תורת משפט חדשה  /  צ'לו רוזנברג
מי פנוי בבלפור  /  איתמר לוין
על צביעות וחסינות  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il