|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המאבק נגד בית המשפט העליון

הימין ממשיך להטעות ולמכור בלופים

דוברים מהימין ממשיכים להעלות טענות כלפי בג"ץ, תוך התעלמות מוחלטת מן העובדות. זה מה שקורה כאשר מוציאים פסקי דין מהקשרם, מפברקים טענות ומעלימים את האמת
02/06/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
סער. אבי התיקון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

1. פרויקט השער של "דיוקן", מוסף סוף השבוע של מקור ראשון (30.5.19), היה סקירה ארוכה של חוקים שלדברי העיתון הפכו את בג"ץ לגורם המתערב בכל דבר ובכל עניין, גם אם אין לו הסמכה לכך בחוק. האיש הרע המרכזי בעמודים אלו היו כמובן אהרן ברק, ואליו הצטרפו כמעט כל השופטים מאז 1992.

אלא מאי? כדרכו של הימין בחודשים האחרונים, האמת והדיוק לא מילאו תפקיד חשוב בסקירה הזאת. ראשית, היא הייתה חד-צדדית לחלוטין. לא נזכר בה אף פסק דין בו בג"ץ דחה עתירה שביקשה לפסול חוק, דחה עתירה להתערבות בעבודת הממשלה או דחה עתירה שביקשה להורות לממשלה כיצד לפעול. וכאשר מביאים רק פסקי דין בהם בג"ץ כן התערב, ברור שמקבלים את הרושם המבוקש: השופטים הללו נדחפים לכל מקום.

לא ביצעתי מחקר אמפירי, ואני יכול רק לתת התרשמות של מי שעוקב מדי יום אחרי בית המשפט העליון מזה שמונה שנים: ברוב הגדול של המקרים - העתירות הללו נדחות. הנה דוגמה אחרונה שעולה על דעתי: לפני שבועיים בלבד דחה בג"ץ עתירה נגד ההיתר שנתנה המשטרה לקיים היום, יום ירושלים, את הריקודגלים בעיר העתיקה, תוך ששלושת השופטים מטילים ספק בזכות העמידה של עמותת השמאל שהגישה את העתירה.

שנית, לפחות שני פסקי דין שנכללו ברשימה, היו בבחינת הוצאת דברים מהקשרם בצורה מובהקת. אני אומר "לפחות שניים", כי זה מה שקפץ לעיני בקריאה מהירה ושלא הצריך ממני יותר מדי עבודת בדיקה; אני משער שהם אינם היחידים, כי כשמישהו נתפס בחוסר דיוק (בלשון המעטה) - הוא כבר חשוד לכל הרוחב.

האחד הוא פסק הדין בו בוטל חוק מס דירה שלישית. את דעת הרוב בפסק הדין הזה כתב נעם סולברג, המזוהה כשופט שמרן וממש לא אקטיביסט; אתם יודעים מי היה השופט היחיד שהתנגד לביטול? מני מזוז ה"אקטיביסט", לשעבר היועץ המשפטי לממשלה.

העתירות התקבלו משום שיו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ניהל דיון חפוז שלא אפשר לח"כים להתעמק בחוק, שהיה סבוך במיוחד; הוא התעלם מהאזהרה בזמן אמת של היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, ומהפנייה של היו"ר, יולי אדלשטיין. ועובדה שלאחר מכן השר משה כחלון לא הגיש שוב את החוק, כי כאשר הח"כים למדו במה מדובר - לא היה לו רוב. בג"ץ מילא בדיוק את תפקידו החשוב ביותר: להגן על המיעוט (במקרה הזה - מיעוט בכנסת) מפני עריצות של הרוב, שהעביר חוק בחופזה תוך מניעת דיון ממשי בו.

השני: ההיתר לכניסת 100 פלשתינים לטכס ביום הזיכרון האחרון. העיתון מצטט את דברי השופט יצחק עמית, ולפיהם אין להכתיב דרכי זיכרון למשפחות שכולות. נכון, הוא אמר זאת, אך רק בשולי הדברים. העתירה התקבלה משום שהנימוק היחיד של המדינה היה קיומו של סגר - והיא לא הסבירה במה שונים 100 פלשתינים אלו מאלפי אחרים שקיבלו היתר להיכנס למרות הסגר. מה באמת רצה הימין? שבג"ץ יתערב בפועל בתכנים של טכס זיכרון פרטי של משפחות שכולות. ולמה? כי הטקס הזה לא נראה לו.

2. הכתבה הזו והטענות הדומות לה מבוססות על טענה אחת כלפי העבר ועל דרישה אחת כלפי העתיד. הטענה לעבר היא, שבג"ץ מתערב על בסיס חוק יסוד כבוד האדם וחרותו, שהתקבל במחטף. אז הנה העובדות.

החוק הונח על שולחן הכנסת לקריאה טרומית ב-11.3.91. הדיון המוקדם התקיים ב-30.4.91 והכנסת החליטה ברוב של 14 מול אפס להעביר אותו לוועדת חוקה, חוק ומשפט. הוא הונח לקריאה ראשונה ב-13.11.91 - אחרי עוד חצי שנה. הכנסת אישרה אותו בקריאה ראשונה ב-14.12.91, ברוב של 40 מול 12 ונמנע אחד. יו"ר ועדת החוקה באותה עת היה אוריאל לין מהליכוד. שר המשפטים היה דן מרידור, גם הוא מהליכוד. ראש הממשלה היה יצחק שמיר. לממשלה היו 65 חברי כנסת (ימין, דתיים וחרדים).

החוק הועלה לקריאה שנייה ושלישית ב-17.3.92, אחרי שנה של דיונים. זה לא היה סוד; סדר היום של הכנסת מתפרסם מראש ברבים. איש לא מנע משום חבר כנסת לבוא לדיון ולהצביע. על-פי פרוטוקול הישיבה, נכחו בה כמה וכמה ח"כים מהימין והמפלגות החרדיות: גדעון גדות, בני בגין, מיכאל איתן, גרשון שפט, אליקים העצני, אברהם רביץ, יצחק לוי, יאיר לוי, שלמה דיין, שמואל הלפרט, חיים קופמן, אריה גמליאל, אהוד אולמרט - וזה בנוסף למרידור ולין (ואלו רק הח"כים שדיברו).

על-פי דיווח למחרת בעיתון הארץ, שאינו חשוד בנטייה לימין, מי שבלטו בהיעדרם מהדיון היו דווקא חברי הכנסת של מפלגת העבודה; רק שבעה מבין 39 חברי הסיעה באו להצבעה. הדבר הוביל לקבלת הסתייגות של המפלגות החרדיות, ולפיהן ניתן לבטל את חוק כבוד האדם על-ידי חקיקת חוק יסוד אחר. פרוטוקול הדיון במליאה מעלה, כי מבין חברי הליכוד - רק שניים טרחו להשתתף בקביעות בדיונים בוועדה: היו"ר לין וראובן ריבלין. אז לוועדה הליכוד לא בא, ואילו במליאה היה לו רוב.

החוק אושר ברוב של 32 מול 21 ונמנע אחד. הפרוטוקול אינו אומר באיזו שעה התקיימה ההצבעה הסופית, אך ניתוח השעות המופיעות בו מוביל למסקנה שהיה זה בסביבות השעה 20:00-19:00 - שעה סבירה לחלוטין. וזה אחרי ארבע קריאות (כולל טרומית, כי זו הייתה הצעת חוק פרטית) ושני סבבים של דיוני ועדה במשך שנה.

בקיצור: לא מחטף ולא רבע מחטף. עכשיו תראו את הצביעות: על חוק שעבר בהליך מסודר וממושך, אומר הימין שהוא היה מחטף; על חוק שעבר בתוך לילה אחד (דירה שלישית), אומר הימין שהוא היה תקין. למה? כי השיח אינו עקרוני אלא תועלתני, והטיעונים אינם אמת אלא פוזיציה.

חוץ מזה, אם לדעת הימין חוק היסוד הועבר במחטף והוא יצר מהפכה שהכנסת לא התכוונה אליה - מדוע הוא איננו מתקן אותו? כדאי להזכיר, שבנימין נתניהו נמצא בשלטון כבר עשר שנים רצופות. אה, אין לו רוב? - אז על מה בדיוק הטענה?

3. הדרישה לעתיד היא לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כדי למנוע "וטו של שופטי העליון" או "חבר מביא חבר". אז הנה עוד עובדה. עד שנת 2008, די היה ברוב רגיל של חמישה מבין תשעת חברי הוועדה כדי למנות את שופטי העליון. באותה שנה אישרה הכנסת תיקון לחוק, לפיו צריך שבעה מבין התשעה. את התיקון יזם איש ימין - גדעון סער. הרעיון היה למנוע מצב בו שלושת השופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין יוכלו להעביר מינויים בניגוד לדעת ארבעת הפוליטיקאים. אבל מה הוא עשה בפועל? העניק לשופטים את הכוח לבלום כל מינוי שאינו נראה להם.

מאז עברו 11 שנים, מתוכן הימין בשלטון במשך עשר שנים. למה הוא לא שינה את החוק? אגב, אפשר לקבוע שצריך רוב של שישה מבין תשעת חברי הוועדה - ואז בכל מקרה יהיה צורך בפוליטיקאים כדי למנות שופט. אבל הימין רק עסוק בצעקות ובטענות, במקום להעביר שינוי פשוט לחוק כפי שידע לעשות לפני 11 שנים (כאשר לא היה בשלטון, למרבה הגיחוך). ואם גם לזה אין רוב - אז שוב: מה בדיוק הימין רוצה? לכפות דעת מיעוט?

4. דוברי הימין אינם מבינים, שההתבטאויות הללו רק יזיקו להם בטווח הארוך. אולי הן טובות כדי להשיג כותרות ולשלהב את השטח בטווח הקצר, ודאי לקראת הבחירות הקרובות. אבל הן חותרות תחת עמדות ראויות להישמע ואף מוצדקות שיש בפיהם. משום שאם חלק מדבריהם כוזבים/מטעים - הם יוצרים חוסר אמון בכל דבריהם.

בג"ץ אכן הפך לאקטיביסטי מדי. הוא אכן מתערב יותר מדי. האיזון בין הרשויות אכן הופר לטובת בית המשפט. יש בהחלט מה לתקן. בבחירת השופטים צריך לבטל את המונופול של שופטי העליון על עבודתה של "ועדת השתיים" הבוחנת קידום שופטים, וניתן לחשוב על מעבר לרוב של שישה בבחירת שופטי העליון. ביחסי הרשויות צריך להעביר את חוק יסוד החקיקה, שיקבע כיצד בג"ץ מבטל חוק וכיצד הכנסת יכולה לחוקק אותו מחדש. בהתנהלות בית המשפט צריך לצמצם בצורה משמעותית את זכות העמידה.

הדרך להכניס תיקונים אלו איננה עוברת בבלופים, השמצות ואיומים - משני הצדדים. היא עוברת בדיון רציני, ענייני, מכבד ועובדתי - משני הצדדים. נכון לעכשיו, הפוליטיקאים ותומכיהם מן הצד הימני של המפה אינם מראים שום נטייה לנהל דיון כזה.
הצעח חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו / פרוטוקול הכנסת, 17.3.92
אישור חוק יסוד כבוד האדם וחרותו בקריאה שנייה ושלישית

תאריך:  02/06/2019   |   עודכן:  02/06/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הימין ממשיך להטעות ולמכור בלופים
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
2/06/19 08:28
 
לא הבנתי
2/06/19 09:36
 
מגיב ותיק
2/06/19 13:03
 
קראתי, תודה.
2/06/19 16:38
 
מגיב ותיק
2/06/19 21:33
 
בלבול מח
5/06/19 09:04
 
חחחחחחחחחחחחחחחחח
2/06/19 10:43
2
משפטן ותיק
2/06/19 09:19
3
פנחס
2/06/19 09:42
4
ה.א
2/06/19 10:23
5
משה, עורך-דין
2/06/19 10:33
6
יאיר ל
2/06/19 10:42
7
באום
2/06/19 11:04
 
מה לא ברור?
2/06/19 11:33
 
באום
2/06/19 12:21
 
אנחנו מתקדמים.
2/06/19 12:47
 
באום
2/06/19 17:26
 
אתה צודק לחלוטין
2/06/19 19:00
 
באום
2/06/19 20:13
 
ע_הראל
2/06/19 16:00
 
ע_הראל
2/06/19 12:40
 
ע_הראל
2/06/19 17:09
8
כותרת המאמר
2/06/19 20:30
9
תמהתני
2/06/19 20:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
בשעות שקדמו לישיבת הוועדה לבחירת שופטי בית המשפט העליון בפעם הראשונה, ביקשתי מהצוות שלי בקשה חריגה. ביקשתי להשאיר אותי לבדי בחדר. אחרי כל הרעש, בין הישיבות הארוכות, ביקשתי לחוש את הרגע בשקט ובאין מפריע.
27/05/2019  |  איילת שקד  |   נאומים
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יוצא נגד ההצעות למנוע מבית המשפט העליון לפסוק על-פי עילת הסבירות. הוא גם יצא נגד הנימוקים המוצגים לשינוי חוק החסינות, אם כי לא במישרין נגד ההצעה עצמה.
27/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"מינוי שופטים על-ידי נציגי ציבור", דורש פורום קהלת. "בג"ץ יאשר איחוד משפחות פלשתיניות ויוביל לאזרוח מיליוני פלשתינים", מזהירה התנועה למשילות ולדמוקרטיה. שני גורמים אלו - מהמובילים בתחום המשפט במחנה הימין - פרסמו בסוף השבוע (יום ו', 24.5.19) מודעות בעיתונות המגזרית, בדרישה לבצע שינויים מרחיקי לכת בנוגע לבית המשפט העליון. בעיה קטנה: מדובר בשקרים והסתה.
26/05/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
חברת הבנייה מ.י שחם נדל"ן, שיוצגה בידי עו"ד מעיין בכר, התחזתה לעותרת ציבורית וניסתה לגרור לבג"ץ סכסוך אזרחי בינה לבין האגודה השיתופית להתיישבות בברקן. התוצאה: עתירתה נדחתה והיא חויבה בהוצאות בסך 30,000 שקל.
22/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
המהפכה החוקתית מבית מדרשו של אהרן ברק לא יכלה להתבצע בלא צעד טכני לכאורה, שבפועל הוא מהותי ביותר: הרחבה ניכרת של זכות העמידה בבג"ץ. אף בית משפט, כולל בית המשפט העליון, אינו יכול לדון אלא בנושאים המוגשים לו - וכדי לעגן את זכויות היסוד החוקתיות, היה צורך שמישהו יפנה לבג"ץ ויטען שהממשלה, הכנסת או רשות אחרת פוגעת בהן.
20/05/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il