|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דיוקן נרחב בניו-יורק טיימס

ויליאם פ' באר האמיתי

שר המשפטים הופך לאדם החשוב ביותר בממשל טראמפ. מדובר בדמות מורכבת, של מי שאינו קנאי מפלגתי - אך הופך להיות מגן נלהב של הנשיא. בעיני מבקריו, הוא נלהב מדי
17/06/19  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
באר. למדנות, נצרנות, שמרנות [צילום: סטיב הלבר, AP]

באר כשר המשפטים בשנת 1981 [צילום: AP]

עם הנשיא ג'ורג' בוש האב [צילום: בארי תומה, AP]

זמן לא-רב לפני פרסום הדוח של רוברט מולר, שוחח שר המשפטים האמריקני, ויליאם באר, עם הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גראהם על השלב הבא: לחקור את החוקרים, או ליתר דיוק – לבחון כיצד החלה החקירה בפרשה הרוסית. חודשיים מאוחר יותר, בידיו של באר הוראה מהנשיא דונלד טראמפ לסוכנויות המודיעין לשתף פעולה בחקירה זו, וסמכות גורפת לפרסם מסמכים מסווגים – גם אם אנשי המקצוע יתנגדו לכך.

המהלך הזה מסמל את הפיכתו של באר לדמות החשובה ביותר בממשל טראמפ, אומר ניו-יורק טיימס בכתבה מקיפה עליו. במקביל, קציני מודיעין לשעבר ואישים מתונים במפלגה הרפובליקנית התאכזבו ממנו: הם קיוו, כי באר המנוסה והישר יוכל לרסן את טראמפ. כעת הם רואים אותו כמי שמעלים עין ממעשיו הפסולים של הנשיא, מרח את החקירה נגדו ומוכן לחשוף מידע חסוי לצרכים פוליטיים. אז מיהו ויליאם פ' באר האמיתי?

בחינת עברו של באר וראיונות עם כ-25 מעמיתיו מעלה, לדברי הטיימס, שדמותו מורכבת. הוא לא א-פוליטי כפי שטוענים תומכיו, ולא חד-מפלגתי כפי שטוענים מתנגדיו. הימין אינו יכול לבנות עליו כתומך עיוור של טראמפ, ואילו השמאל אינו יכול לפטור את מעשיו כתרגילים פוליטיים גרידא. באר עצמו סירב להתראיין, כשם שהוא אינו נוהג להשיב לביקורת הפוליטית הנמתחת עליו.

החלום: לעמוד בראש ה-CIA

באר נולד ב-23.5.1950 למשפחה שהקנתה חשיבות רבה ללמדנות, נצרות ושמרנות רפובליקנית. אביו היה קצין מודיעין במלחמת העולם השנייה ואקדמאי מוביל אחריה, וגם מנהיג המפלגה הרפובליקנית באזור מגוריו שבמנהטן. באר הצעיר היה רפובליקני שמרני מנעוריו, תוך שהוא מפגין תבונה וקסם שמאוחר יותר יקנו לו חברים משני צידי המתרס הפוליטי. באר קיבל תואר שני מאוניברסיטת קולומביה במדעי המדינה ובלימודי סין. במסיבת אחווה באוניברסיטה הוא פגש את אשתו, קריסטין.

אחרי שנים סיפר באר, כי חלומו היה לעמוד בראש ה-CIA. הוא החל לעבוד כמתמחה בסוכנות, ובמקביל למד משפטים באוניברסיטת וושינגטון. עד מהרה הוא התאהב במקצוע זה, והיה עוזרו המשפטי של שופט הערעורים השמרן הנודע מלקולם ווילקי. האחרון היה תומך נלהב בזכויותיו של הנשיא (הוא התנגד להחלטה שהורתה לריצ'רד ניקסון למסור את קלטות ווטרגייט), ואת הדעה הזו הנחיל גם לעוזרו. בשנים 1983-1982 עבד באר בלשכת היועץ המשפטי לבית הלבן של רונלד רייגן, ובממשלו של ג'ורג' בוש האב עמד בראש המחלקה המשפטית של משרד המשפטים – שפרשנותה לחוקה מחייבת את כל זרועות הממשל.

בארבע שנותיו בממשל בוש, מתוך 17 חודשים כשר המשפטים, יישם באר את תפיסותיו לגבי סמכויותיו הנרחבות של הנשיא. הוא היה מעורב עמוקות בהחלטה לפלוש לפנמה ולעצור את הנשיא, מנואל נורייגה. באר גם קבע, כי בוש אינו זקוק לאישור הקונגרס לצורך הפלישה לעירק במלחמת המפרץ – אם כי המליץ שיקבל בכל זאת החלטה התומכת במהלך. הוא ראה נושאים מסוימים במשקפיים משפטיות ופוליטיות כאחת, כמו למשל שאלת מתן מקלט לרבבות תושבי האיטי שנמלטו לאחר הפיכה צבאית במדינתם.

לאחר תבוסתו של בוש בבחירות 1993, פנה באר לעריכת דין בתחום התאגידים והפך למולטי-מיליונר. בשנת 2012 הוא כבר היה מזה שלוש שנים בפרישה-למחצה, חבר במועצות מנהלים של חברות ונהנה מן החיים. ואז חלתה בתו הבכורה, מג מק'גאוגיי, בסרטן הלימפומה. מאוחר יותר היא סיפרה, שאביה התמודד עם המחלה כמו עם תיק מסובך, למד את כל הפרטים ולבסוף נמצא הטיפול שהציל את חייה.

"מטחנת הבשר הזאת"

לפי כל הדיווחים, מציין הטיימס, באר לא היה להוט להצטרף לממשל טראמפ. ג'ב בוש היה הבחירה הראשונה שלו למועמד הרפובליקנים לנשיאות, אם כי מאוחר יותר הוא תרם לקמפיין טראמפ. הוא סירב לייצג את טראמפ כעורך דין פלילי, באומרו: "אני לא רוצה להכניס את ראשי למטחנת הבשר הזאת". אולם יועציו של טראמפ ראו את באר כמחליף מושלם לג'ף סשנס, אותו הכריח טראמפ להתפטר בנובמבר שעבר: בעל משקל בממסד הרפובליקני ומכובד בידי עורכי הדין, שהיה שותף לפחות למקצת מדעותיו של הנשיא.

באר כינה בפומבי במילה "מטופש" את חקירת שיבוש ההליכים בידי רוברט מולר, ובמזכר שהעביר מיוזמתו למשרד המשפטים אמר שמדובר בחקירה בלתי אחראית. לדבריו, יש יותר סיבות לחקור האם תרומות שקיבלה הילרי קלינטון השפיעו על פעולותיה כאשר הייתה שרת החוץ, מאשר לחקור את קשריו של טראמפ עם רוסיה. בבית הלבן גם אהבו את גישתו של באר בנושא סמכויות הנשיא, וציפו שהוא יוכל להגן על טראמפ מבין דרישות הדמוקרטים שיחשוף את דוחות המס שלו.

אחד מידידיו של באר אומר, כי הוא החליט לבסוף שאינו יכול לעמוד מן הצד בעוד ארה"ב גולשת לעבר שיתוק חוקתי ופוליטי. היו לו שתי מטרות כאשר קיבל על עצמו את תפקיד שר המשפטים: להוות חיץ בין הבית הלבן לביטן משרד המשפטים, ולמנוע מחקירת מולר להחליש את נשיאותו של טראמפ. מבקריו טוענים, שהוא הפך למעשה לעורך דינו של הנשיא.

החלטותיו של באר לאחר קבלת דוח מולר, ובמיוחד קביעתו לפיה אין די ראיות כדי להאשים את טראמפ בשיבוש הליכים, מן הסתם יהיו נושא למחלוקת עוד שנים רבות. הן באר והן מולר נאלצו להתמודד עם סוגיות חסרות תקדים, ללא פסיקה וללא קווים מנחים של משרד המשפטים. הם היו חלוקים בנושאים משפטיים, בשאלה מה לומר לציבור ובעיקר בנוגע לחומרת מעשיו של טראמפ. מולר סבר שנסיונותיו להתערב בחקירה היו פסולים וכנראה אף פליליים; באר ראה בהם תגובה מובנת למתקפות הבלתי-פוסקות על טראמפ.

בהתאמה לאינטרסים הפוליטיים

כמה מחבריו של באר סברו אשתקד, שהוא חוזר למשרד המשפטים רק כדי לנווט אותו במשבר החקירה הרוסית; כעת ברור שאין זה כך. בניגוד לסשנס, שקולו נעלם בגלים שיצר טראמפ, באר פועל בתחומים רבים. הוא נפגש עם תובעים פדרליים בקצב של שניים ליום; הוא הורה לחקור טענות על הפליית עובדים להט"בים; הוא התקשר אישית לאמה של קליה מולר, עובדת רווחה אמריקנית שנרצחה בסוריה ואשר ביקשה את סיועו של משרד המשפטים בבירור גורלה של בתה.

לדברי הטיימס, בכל שבוע ניתן לראות עד כמה רצונו של באר להגן על טראמפ, עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הנשיא. בעצרת בחירות בפנסילבניה בחודש שעבר, טראמפ תקף כהרגלו את מי שניהלו את החקירה נגדו, ואז הוסיף בחיוך עגמומי: "ובכן, יש לנו שר משפטים חדש נהדר, שעומד לבחון את זה היטב – לבחון את זה היטב".

בהנהגתו של באר נאבק משרד המשפטים נגד צווים של הדמוקרטים בבית הנבחרים, שלדעתו נעדרים טעם לגיטימי – נימוק שבתי משפט פדרליים דחו בעבר. ועדת המשפטים של הבית כבר המליצה להאשים אותו בבזיון בית הנבחרים, והדמוקרטים שקלו להגיש תביעה נגדו לאחר שסירב להעביר להם את כל דוח מולר ואת הראיות הנלוות אליו; השבוע הושג הסכם על העברת חומר הראיות.

היוזמה החשובה ביותר של באר היא הבדיקה האם אנשי ביון נגדי פעלו בצורה פסולה כאשר חקרו את הקשרים בין רוסיה לבין קמפיין טראמפ. בין היתר הוא מבקש לבדוק את הסתמכותו של ה-FBI על מחקר שמימנה המפלגה הדמוקרטית, כתימוכין לבקשתו מבית המשפט לצוטט ליועץ לשעבר בקמפיין טראמפ. "הייתה לי תחושה ששינו את הכללים לרעת טראמפ", אמר באר לפני שהתמנה לשר המשפטים.

בשבוע שעבר סיפק באר את ההגנה החזקה ביותר שלו עד כה על טראמפ, בראיון לרשת CBS. הוא אמר, כי לא ראה כל הוכחה לכך שטראמפ פוגע במוסדותיה של המדינה, אבל ייתכן שדווקא מי שחקרו את הנשיא – ואשר לדבריו ריגלו אחרי הקמפיין שלו – הם שעשו זאת. כאשר נשאל האם, כפי שטוען טראמפ, אותם חוקרים ביצעו מעשה בגידה, השיב באר: "לא במובן המשפטי". יש הטוענים, באמירות אלו באר הופך מהמושיע של משרד המשפטים לסכנה עליו. אחרים אומרים: לא, עדיין לא.


תאריך:  17/06/19   |   עודכן:  17/06/19
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ויליאם פ' באר האמיתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מנדוזה
17/06/19 10:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
הדוברת היוצאת של הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס, אמרה בסוף השבוע (14.6.19), כי היא מקווה להיזכר בזכות השקיפות והיושרה שלה. האמירה הזאת גרמה לפרשנית התקשורת של וושינגטון פוסט, מרגרט סליבאן, לפרוץ בצחוק – אבל לשקר לציבור ולקבל תשלום על כך איננו משהו מצחיק, היא כותבת. האקבי-סנדרס טוענת שדיברה אמת – בשמו של שקרן. והיא עשתה זאת ללא בושה, ובלא להבין מהו תפקידו של דובר הבית הלבן. היא הוליכה שולל את העיתונאים ובאמצעותם את הציבור האמריקני.
16/06/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"דיפלומטיה מיועדת להבטיח הישרדות למאה הבאה; פוליטיקה – לשבוע הבא", קובע סר האמפרי אפלבי. זה יכול להיות מוטו להתמודדות על ראשות המפלגה השמרנית וראשות ממשלת בריטניה, שהחלה בשבוע שעבר, כאשר המנכ"לים של משרדי הממשלה מתכוננים לשינוי נרחב בהרכב הממשלה ולשינויי מדיניות בכל התחומים, כמו גם לאפשרות של משבר חוקתי נוסף – מדווח טיימס הלונדוני.
16/06/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המועמדים לראשות המפלגה השמרנית ולראשות ממשלת בריטניה מפזרים הבטחות שונות בנוגע לברקזיט, האמור לצאת לפועל בסוף אוקטובר – שלושה חודשים לאחר שהמנצח יחליף את תרזה מיי. ההבטחות נעות בין מו"מ מחודש עם האיחוד האירופי לבין פרישה ללא הסכם.
16/06/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הפסיכולוגיה המודרנית קובעת, כי רוב בני האדם יסתכנו יותר כדי למנוע הפסד מאשר כדי להשיג רווח – וקביעה זו מסייעת להבין את הפגנות הענק המשתקות את הונג-קונג מזה מספר ימים, כותב אקונומיסט.
14/06/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עד לפני שבוע ידעו מעטים בלבד מיהו איוון גולונוב – עיתונאי עצמאי המדווח על שחיתות במוסקבה. דיווחיו פורסמו באתר "מדוזה" הפועל בלטביה. המשטרה והפרקליטות ברוסיה התעלמו ממנו. אבל ב-6.6.19 הוא נעצר במוסקבה, הוכה והואשם באחזקה והפצה של סמים. הם מנעו ממנו להיפגש עם עורכי דין וסירבו לבצע בדיקות פורנזיות. זו הייתה תפירת תיק ברורה, מדגיש אקונומיסט. מאוחר יותר הודתה המשטרה, כי התמונות המציגות סמים בדירתו של גולונוב, צולמו במקום אחר.
14/06/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת טראמפ-רוסיה  /  מי ומי  
"ההקשר הכולל של הפרשה הרוסית מלמד שטראמפ לא שיבש החקירה"  /  איתמר לוין
פול מנפורט המשיך לעבוד באוקראינה  /  איתמר לוין
"ההשבתה יכולה להימשך שנים"  /  איתמר לוין
איומי המכס פוגעים בארה"ב  /  איתמר לוין
לכלוא את טראמפ? לא ממש  /  איתמר לוין
יבולים נשרפים בסוריה ועירק  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il