|   15:07:40
דלג
  שרון מגנזי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
אילנה ברמן-פרנק. משט אקדמי חובק עולם
במצולות מדעי הים

חוקרת ימית מסוג אחר

הפרופסור אילנה ברמן פרנק היא חוקרת ימית חובקת עולם. כראש בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, הראשון מסוגו באקדמיה בישראל, היא מדגישה את החשיבות בהשתלבות נשים בענפי המחקר השונים במדעי הים ומספרת על מיזמי מחקר חשובים בחקר הימי שהיא מובילה. התחנה הימית DEEPLEV והמשט הבינלאומי לאיטליה עם סטודנטים ממדינות הים התיכון, הם שניים משיאי הקריירה האקדמית שלה
25/06/2019  |   שרון מגנזי   |   כתבות   |   כתבות פרופיל   |   תגובות
תחום גברי
"זה תחום שלאורך השנים נתפש כגברי בחלקים ממנו. עם זאת, אחת מהמדעניות הידועות ביותר בעולם בתחום מדעי הים היא דווקא אישה, סילביה אליס ארל, ביולוגית ימית אמריקנית כבת 85, שהגיעה לא מכבר לאוניברסיטת חיפה כדי לקבל תואר ד"ר של כבוד, להרצות בקונספט ההרצאות של TED וגם לצלול בקיסריה. ארל הייתה המדענית הראשית הראשונה של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית ואף שימשה כיועצת של נשיא ארה"ב ברק אובמה במהלך כהונתו"

העובדה כי 48% מחברי הסגל הבכיר של בית הספר למדעי הים הם נבחרת נשים חזקה מאוד, משמעותית ביותר עבור הפרופסור אילנה ברמן פרנק. אוניברסיטת חיפה היא היחידה בארץ עם בית ספר למדעי הים הקיים מזה כאחת עשרה שנים, וברמן פרנק עומדת בראשו מאז מרס 2018, לאחר קריירה אקדמית של 15 שנים באוניברסיטת בר-אילן.

ברמן פרנק: "זה תחום שלאורך השנים נתפש כגברי בחלקים ממנו. עם זאת, אחת מהמדעניות הידועות ביותר בעולם בתחום מדעי הים היא דווקא אישה, סילביה אליס ארל, ביולוגית ימית אמריקנית כבת 84, שהגיעה לא מכבר לאוניברסיטת חיפה כדי לקבל תואר ד"ר של כבוד, להרצות בקונספט ההרצאות של TED וגם לצלול בקיסריה. ארל הייתה המדענית הראשית הראשונה של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית ואף שימשה כיועצת של נשיא ארה"ב ברק אובמה במהלך כהונתו.

"המדענית שיזמה את קבלת "דוקטור לשם כבוד" של ארל באוניברסיטת חיפה והביאה אותה ארצה היא הד"ר בוורלי גודמן צ'רנוב מהחוג למדעים גיאו-ימיים של בית הספר למדעי הים. בנשיונל ג'יאוגרפיק בוחרים מדי שנה מדענים שעוקבים אחריהם לאורך הקריירה המדעית במיזם שנקרא "Emerging Explorers", ובעשר שנים האחרונות הארגון עוקב אחרי ההתפתחות האקדמית של בוורלי. כחלק ממיזם זה מצמידים מדענים צעירים למדענים בכירים יותר, והם שחיברו בין בוורלי ובין סילביה ארל.

מה חשיבות קיומו של בית ספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה?

ברמן פרנק: "מי שהקים את בית הספר למדעי הים הוא הפרופסור צבי בן אברהם, שהוא גם חתן פרס ישראל והגיע לפה מאוניברסיטת תל אביב, ובית הספר הזה הוא היחיד מהאוניברסיטאות בארץ שריכז את כל התחום הזה של מדעי הים תחת קורת גג אחת. המקור לכך הוא התפישה ההוליסטית של מדעי הים כתחום המכיל בתוכו דיסציפלינות שונות אשר מחוברות וחיוניות זו לזו. ביולוג ימי, למשל, צריך להבין את הפיזיקה והכימיה של המערכת הימית כדי להבין את הביולוגיה והאקולוגיה של האורגניזמים. כדי לצאת ולחקור את הים העמוק. מכל כיוון - גאולוגי, ביולוגי או כימי - אנו צריכים פיתוח של מכשירים מתאימים וכאן נכנס התחום של הטכנולוגיות הימיות".

"ברחבי העולם ישנם כבר זמן רב מכונים רבים למדעי הים באוניברסיטאות, לעומת זאת בארץ, עד לפני עשר שנים כאשר הוקם בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, התחומים השונים של מדעי הים היו מפוזרים בין הפקולטות השונות באוניברסיטאות. כך אוקייאנוגרפים פיזיקליים ישבו, למשל, במדעי כדור-הארץ, בעוד ביולוגים ימיים השתייכו למחלקות למדעי החיים וכדומה. יש הבדל בין מכון מחקר למדעי הים כגון המכון לחקר ימים ואגמים לישראל שהוא מכון ממשלתי ובין בית ספר למדעי הים במוסד אקדמי כמו באוניברסיטת חיפה. בנוסף למחקר היישומי, מהות בית הספר למדעי הים שלנו היא קידום המחקר הבסיסי והוראה של הדור הבא של המדענים בתחום".

הובלה נשית במדעי הים

להוביל מהלכים
"חשוב מאוד לדור הצעיר של מדעניות באקדמיה, לראות שאנו יכולות להגיע לתפקידים בכירים ולהוביל מהלכים, במיוחד בתחומים שבהן יש מסורתית פחות נשים בכירות. סטודנטיות צריכות לדעת שאפשר לשלב קריירה ומשפחה גם בתחום כמו מדעי הים, שבו יוצאים לים או לשדה ונמצאים רחוק מהבית. גידלתי ארבע בנות לאורך הקריירה האקדמית שלי, ולא ויתרתי על משפחה בשביל קריירה אלא ניסיתי לשלב. אני גאה לעמוד בראש בית ספר המוכיח את המצוינות של החוקרות ואת יכולתן להוביל בתחומים רבים במדעי הים"

אילו ענפי ידע קיימים בבית הספר למדעי הים?

ברמן פרנק: "יש לנו ארבעה חוגים עם 31 חברי סגל בכיר. עוד בטרם הוקם בית הספר, היה קיים כבר החוג לציוויליזציות ימיות, שגם בו לנשים מדעניות היה מקום חשוב וכיום יש בו שתי חוקרות מובילות - הפרופסור רות שחק גרוס והד"ר דבורה צביקל, שעוסקות בנושאי מחקר מרתקים. דבורה צביקל עוסקת למשל בספינות טבועות. חוג נוסף הוא החוג למדעים גיאו-ימיים שעוסק בנושאים של אסדות וקידוחים, נחשולי צונאמי עתיקים והשפעות של תהליכים הקשורים להתפלה על הסביבה החופית ועל המערכת הימית. בחוג זה שלוש חוקרות שכל אחת מומחית בתחומה, ד"ר רויטל בוקמן, ד"ר רגינה כצמן וד"ר בוורלי גודמן צ'רנוב. בחוג לביולוגיה ימית ישנו רוב נשי, כאשר הפרופסור תמי לוטן היא ראש החוג. החוג הרביעי שהוא חוג חדש מרתק וחשוב מאוד, הוא החוג לטכנולוגיות ימיות. אחת החוקרות בחוג זה, הד"ר טלי טרייביץ, מפתחת במעבדה שלה מיקרוסקופיה תת-מימית ואופטיקה תת-מימית ולאחרונה אף הקימה חברת הזנק בתחום ראייה ממוחשבת תת-ימית.

מה המשמעות מבחינתך לרוב נשי בחוגים השונים של מדעי הים?

ברמן פרנק: "חשוב מאוד לדור הצעיר של מדעניות באקדמיה, לראות שאנו יכולות להגיע לתפקידים בכירים ולהוביל מהלכים, במיוחד בתחומים שבהן יש מסורתית פחות נשים בכירות. סטודנטיות צריכות לדעת שאפשר לשלב קריירה ומשפחה גם בתחום כמו מדעי הים, שבו יוצאים לים או לשדה ונמצאים רחוק מהבית. גידלתי ארבע בנות לאורך הקריירה האקדמית שלי, ולא ויתרתי על משפחה בשביל קריירה אלא ניסיתי לשלב. אני גאה לעמוד בראש בית ספר המוכיח את המצוינות של החוקרות ואת יכולתן להוביל בתחומים רבים במדעי הים. רוב החוקרות פה נמצאות ב'שלבים צעירים' בקריירה האקדמית שלהן, ולכן חשוב להן להתקדם במסלול האקדמי מחקרי ובנוסף להציב כעובדה שיש מסה קריטית של חוקרי ים בכל התחומים של מדעי הים שמרוכזים במקום אחד ועם שיעור גבוה של חוקרות. כעת אנו נמצאים בפתח העשור השני של פיתוח בית הספר למדעי הים עם אתגרים חדשים ופה אני נכנסת לתמונה".

כיצד הגעת לתחום של מדעי הים?

ברמן פרנק: "נולדתי בארה"ב וגדלתי בקיבוץ עמיעד, וכיום אני גרה בקיבוץ כפר הנשיא. אבי היה ממייסדי המעבדה לחקר הכנרת באתר ספיר ב-1968 והמנהל הראשון שלה. נחשפתי למדע מגיל צעיר מאוד. הסתובבתי במעבדה והכרתי את אווירת המחקר, שיחקתי במבחנות, הייתי קרובה למים ויצאתי הרבה לכנרת. מאז היותי ילדה נסענו כל המשפחה למספר שבתונים בחו"ל במכוני ים מהידועים בעולם. יש תמונה במשרדי עם אבא כשאני יושבת בתוך הנעליים שלו. אולי זאת מטאפורה לעתיד כי באופן מסוים באמת בסוף נכנסתי לנעליו".

בתיכון רצתה ברמן פרנק ללמוד אקולוגיה, וחלומה היה להיות חוקרת קופים כמו המדענית המפורסמת ג'יין גודול. לאחר השירות הצבאי החליטה ללמוד אקולוגיה, אך באקדמיה בארץ עדיין לא היה אז תחום מוגדר כזה. כבעלת אזרחות אמריקנית עם שפת-אם אנגלית, החליטה לנסוע ללמוד בארה"ב, למדה באוניברסיטת קליפורניה תואר ראשון משולב באקולוגיה כמקצוע ראשי, למדה גם היסטוריה ואף רקדה בלט. כשחזרה ארצה לקיבוץ, כבר הייתה נשואה לבן זוגה רפי ובהריון.

ברמן פרנק: "רציתי להמשיך לדוקטורט. לא ידעתי אומנם באיזה תחום בדיוק, אבל היה לי ברור שעם תינוק לא אוכל להיות חוקרת קופים באפריקה כפי שחלמתי. בנוסף, גרנו בגליל העליון, שאין בו אוניברסיטה קרובה והיה עלי למצוא מכון מחקר בגליל".

סיפור המחקר
בטיול משפחתי

מקבעי חנקן
"היצורים שאני חוקרת, מקבעי חנקן, הם בין היצורים העתיקים בעולם שחיים נושמים ותורמים למערכת הביולוגית העולמית. אנו מכירים אותם מהיבשה, מקטניות – שבשורשי המערכת שבה הן גדלות יש חיידקים שעוזרים להן לקלוט חנקן, שהוא אחד מהיסודות הנדרשים לחומצות אמינו ולחלבונים, מאבני הבניין ההכרחיים של הגוף עבור כולנו בטבע, מצמחים ומבעלי חיים"

מה הרקע למחקר שלך בדוקטורט?

ברמן פרנק: "כיתתי רגלי באוטובוסים בסוף חודש תשיעי למכון מחקר מיגל בגליל העליון, שעוסק במחקרים מעניינים הקשורים לחקלאות ולביוטכנולוגיה. נפגשתי עם חוקרת חדשה לחקר ימים ואגמים בכנרת ששבה מדרום אפריקה - הד"ר תמר זהרי. פגשתי אותה והתלהבתי מאוד ממה שהיא עושה. הייתי צריכה אוניברסיטה תומכת, ומצאתי גם מנחה נוסף מאוניברסיטת בר-אילן.

"נרשמתי לדוקטורט בבר-אילן בתחום מחקר של השפעה של דו תחמוצת הפחמן על פריחה וקריסה של אצה שהייתה אצה דומיננטית בכנרת (אצות הן הבסיס של מארג המזון והן אלו שמייצרות את החמצן שאנו נושמים). עשיתי את הדוקטורט עם הד"ר זהרי והפרופסור צבי דובינסקי מבר-אילן יחד עם הפרופסור יונתן ארז מהאוניברסיטה העברית. כשהתחלתי את הדוקטורט, הייתי כבר אם לבת והיום אני אם לארבע בנות: שקד (29), ירדן (26), ענבל (21) ועדי (14)".

ברמן פרנק יצאה לפוסט דוקטורט למשך ארבע שנים (2002-1998) באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי אצל אחד החוקרים המובילים בעולם באוקיינוגרפיה ביולוגית, תחום בו היא עוסקת עד היום. היא חזרה ארצה לבר-אילן כמרצה בכירה והקימה שם מעבדה באוקיינוגרפיה ביולוגית ואקולוגיה מיקרוביאלית בפקולטה למדעי החיים. העבודה בבר-אילן הייתה מאתגרת מאוד מבחינה גאוגרפית, לדבריה, כך שלא הגיעה לאוניברסיטה מדי יום, אבל מספיק כדי לפתח מעבדת מחקר פעילה עם קבוצה נהדרת. ברמן פרנק הצליחה להתקדם במסלול האקדמי עם מחקריה השונים, לגייס תקציבי מחקר ולשתף פעולה עם חוקרים מכל העולם.

מחקר מקבעי חנקן

במה מתמקד המחקר שלך?

ברמן פרנק: "היצורים שאני חוקרת, מקבעי חנקן, הם בין היצורים העתיקים בעולם שחיים נושמים ותורמים למערכת הביולוגית העולמית. אנו מכירים אותם מהיבשה, מקטניות – שבשורשי המערכת שבה הן גדלות יש חיידקים שעוזרים להן לקלוט חנקן, שהוא אחד מהיסודות הנדרשים לחומצות אמינו ולחלבונים, מאבני הבניין ההכרחיים של הגוף עבור כולנו בטבע, מצמחים ומבעלי חיים. רובנו צריכים לקלוט את החנקן בצורה מסוימת. בצמח קולטים את החנקן בצורה אנאורגנית, ובעל חיים קולט את החנקן על-ידי אכילת צמחים או יצורים אחרים.

"חנקן N2 הוא היסוד השכיח ביותר באטמוספירה (כ-70%), אולם לרובנו חנקן זה אינו בר-השגה. ישנם יצורים שעשו קיצורי דרך ומצליחים לקחת חנקן מהאטמוספירה. אחת הבעיות הגדולות בים ובקרקע היא חוסר בחנקן, וכדי לפתור זאת, אנחנו מדשנים את הקרקע בחנקן מלאכותי. מקור החנקן המלאכותי הוא בתהליך שבו בני האדם פענחו את הריאקציה שבעלי החיים העתיקים עושים כבר מיליוני שנים כשהם קולטים חנקן אטמוספירי והופכים אותו לאמוניה. על היצורים הללו אני עובדת במחקר שלי ובעיקר על מקבעי החנקן הימיים".

מהן הדרכים לקיבוע חנקן?

ברמן פרנק: "היום יש לנו תהליך תעשייתי שמחקה את הטבע ומייצר לנו כמויות גדולות של דשן חנקתי לטובת דישון השדות ואספקת מזון חקלאי לאוכלוסיות הגדלות. חלק מהיצורים בים יודעים להשיג לעצמם חנקן על-ידי קיבוע חנקן, אבל בשל העובדה שזהו תהליך מורכב, לא כל מולקולה שהם מקבעים נכנסת לבניית הגוף שלהם. חלק מתבזבז והופך במים לחנקן שהוא זמין ליצורים אחרים. כלומר, למעשה אותם יצורים ימיים מוסיפים לנו חנקן חדש לאטמוספירה. בין אותם יצורים נמצאות הכחוליות (ציאנובקטריה), שהן חיידקים פוטו-סינטטיים, אבות אבותיהם של הצמחים העילאיים, כמו גם קבוצות שונות של אצות שהן המקור להתפתחות של כל צמחי המים. קבוצת חיידקים אלו יצרה את החמצן שאנו מסוגלים לנשום ובעצם אפשרה לנו לחיות על הכדור, שכן לפני מיליארדי שנה לא היה חמצן באטמוספירת כדור-הארץ וגם האוקיאנוס היה כמעט ללא חמצן".

מדוע קיבוע חנקן הוא כה חיוני?

ברמן פרנק: "קיבוע חנקן אטמוספירי על-ידי חיידקים הוא תהליך אנזימטי המשתמש במולקולת חנקן (N2) והופך אותה לאמוניה, שהיא צורה זמינה יותר של חנקן לרוב הצמחים או הצמחים הימיים (אצות). לא כל מולקולת אמוניה מנוצלת על-ידי אותו החיידק לגידול וחלק ממה שמקובע, מופרש לסביבה ואז יצורים אחרים יכולים לקלוט את החנקן ולהשתמש בו.

"בתהליך הפוטוסינתזה חיידקים פוטו-סינטטיים כחוליות וצמחים מקבעים דו תחמוצת הפחמן ופולטים לאוויר חמצן, תהליך שנמשך לאורך מיליוני שנה בכדור-הארץ. כמות החמצן שהם פולטים בים, ששטחו מעל 70% מכדור-הארץ, היא זו שאפשרה למעשה את המשך החיים. רוב האורגניזמים האחרים שאינם צמחים, רק צורכים חמצן, כך שתהליך זה היה חיוני לאורך ההיסטוריה וגם חיוני עכשיו כיוון שהצמחים הימיים כמו גם הציאנובקטריה, הן בסיס מארג המזון הימי. הם מווסתים את האקלים על-ידי ספיחה של דו-תחמוצת הפחמן, שאותו אנו פולטים בכמויות עצומות כיום לאטמוספירה, כתוצאה מהשימוש היומיומי שלנו באנרגיה מבוססת דלקים ופולטים לים ולאטמוספירה חמצן".

מחקר הכחוליות (ציאנובקטריה)

לחקור את המנגנון
ארבעים שנה לא ידעו כיצד תהליכים אלו קורים במשך היום ללא ההגנות הנדרשות. אני חקרתי את המנגנון ואת האסטרטגיה של יצור זה אשר יודע לעשות הפרדה בזמן ובמרחב של התהליכים. כשחזרתי לארץ התחלתי לבדוק מה התרומה של יצורים מקבעי חנקן בים התיכון ובים סוף. אני עדיין עובדת עליהם בתחומים שונים. למשל, כיצד הם מייצרים מושבות ומה המנגנון של מושבות אלו. היצורים הללו הם בעצם חיידקים שיכולים לחיות כחוט בודד המורכב מהרבה תאים ויכולים גם ליצור מושבות שהם צבר של חוטים הפועלים ביחד ומתקשרים ביניהם כיצור אחד. אנחנו בודקים גם כיצד השינויים העולמיים כמו התחממות או החמצת הים, ישפיעו על אוכלוסיית מקבעי החנקן בים.


ספרי על מחקר מקבעי החנקן הימיים

ברמן פרנק: "בפוסט דוקטורט התחלתי לעבוד על תעלומה בציאנובקרטיה חשובה באוקיינוסים כדי להבין כיצד היא מבצעת פוטוסינתזה (ומייצרת חמצן כחלק מהתהליך) ומקבעת חנקן, בו-זמנית, שהוא תהליך הניזוק מחמצן.

"ארבעים שנה לא ידעו כיצד זה נעשה ביצור הזה. אני חקרתי את המנגנון ואת האסטרטגיה של היצור הזה, כיצד הוא עושה זאת. כשחזרתי לארץ התחלתי לבדוק מה התרומה של היצורים מקבעי החנקן בים התיכון ובים סוף. אני עדיין עובדת עליהם בתחומים שונים. למשל, כיצד הם מייצרים מושבות ומה המנגנון של מושבות אלו. היצורים הללו הם בעצם חיידקים שיכולים לחיות כחוט בודד המורכב מהרבה תאים ויכולים גם ליצור מושבות שהן צבר של חוטים הפועלים ביחד ומתקשרים ביניהן כיצור אחד. אנחנו בודקים גם את התחזיות העתידיות למה שיקרה באוקיאנוס".

מהי מטרת המחקר?

ברמן פרנק: "מבחינה אקולוגית יש ליצורים האלו תרומה מסוימת היום, ואנחנו יודעים שהאוקיינוסים מתחממים ומוחמצים, ויש אזורים שבהם יש תוספת חנקן אדירה דרך החקלאות למקורות המים. אני מסתכלת גם על מקבעי החנקן וגם על ההשפעה של כל השינויים העולמיים האלה על בסיס מארג המזון, על האצות. האם זה ישפיע לטובה מבחינתם? האם זה יגרום לפריחות רעילות מבחינת בני האדם? חלק מהיצורים האלה מפרישים רעלים העלולים לגרום למוות, ובארץ אין כל כך מודעות לכך, כי אנחנו לא סובלים מהתופעה הזאת. אבל יש מקומות בעולם שהפריחות הרעילות מובילות לאיסור רחצה בחופים ולאיסור אכילה של מיני דגים, אצות, צדפים וכל הגידול הימי.

"בכל הקשור לחקלאות ימית בעולם, יש מערכות שמנטרות ויכולות להתריע באמצעות הטלפון אם יש עלייה במספר הפרטים הרעילים, וכך ניתן למנוע או להתריע לחקלאות הימית באזור הימי הרעיל, או להיפטר מהשלל הימי המורעל. בארץ, אנו צריכים למנוע מצבים שבהם הפריחות הרעילות האלה יתרחשו".

הדואליות של ההתפלה


מה בדקת במחקרך על תהליך התפלת המים בישראל?

ברמן פרנק: "70% ממי השתייה שלנו, מקורם במי ים מותפלים, תהליך מופלא הפותר בישראל את בעיית המים. אולם בסוף תהליך ההתפלה מוזרמת התמלחת וכימיקלים אחרים לים. קיבלתי לפני כארבע שנים להוביל מחקר גדול בנושא הזה (עם שותפים מאוניברסיטת בר-אילן וחקר ימים ואגמים לישראל) הבודק מה ההשפעות של הזמרת התמלחת לים. זהו מחקר ממומן על-ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד המדע ומשרד התשתיות. מטרת המחקר היא להבין האם יש נזק סביבתי מהזרמת התמלחת והכימיקלים השונים חזרה לים על-ידי בחינת יצורים מיקרוביאלים (אצות וחיידקים).

"חלק מממצאי המחקר כבר התפרסמו. חשוב להרחיק את הזרמת התמלחת והכימיקלים מחוף ולדאוג למיהול מהיר וגם למהול את החומרים כי למים בעלי שיעור מליחות גבוה יש תכונות שונות ממי הים שהם ממילא מלוחים. חשוב גם שחברות ההתפלה תפחתנה את השימוש בחומרים לניקוי המסננים או המים, שכן אלו כימיקלים שכאשר הם מוחזרים לים הם עלולים לגרום לבעיות שונות. אנחנו מסתכלים על ההשפעות של החומרים האלו על האצות ועל החיידקים, כדי להבין כאמור את מידת ההשפעה ולתת המלצות".

המחקרים על נושא ההתפלה הם די חדשים בעולם, וישראל נחשבת לחלוצה בעולם בכל הקשור להתפלה - מעידה ברמן פרנק. בשל העובדה שיש לנו ריכוז של מפעלי התפלה גדולים באזור גאוגרפי קטן, אם יש נזק הוא עלול להיות בשיעור גדול יותר בשל כך, היא מדגישה, ויש חשיבות חיונית למזער את הנזקים הפוטנציאליים.

מיזם תחנה ימית DEEPLEV
שיט באילת 2012

מיזם ראשוני מסוגו
"אני מעורבת במיזם גדול מאוד וראשוני בארץ, שבמסגרתו הקמנו לפני כשנתיים וחצי תחנה ימית 50 ק"מ מערבית לחיפה. מדובר בעצם בכבל שמעוגן לקרקעית הים בעומק של 1.5 ק"מ, ולאורכו יש מכשירים שונים שמודדים את הכימיה ואת הפיסיקה של המים, כשהמטרה לבדוק את שטפי הפחמן שנוצרים מאורגניזמים, כמו אצות וכל חומר חי שמתפרק וצונח לתחתית הים התיכון. הדלק והגז שאנו מוציאים היום מהאדמה הם בעצם שרידים של אוכלוסיות עתיקות של אצות ששקעו לקרקעית האוקיאנוס, ותחת לחץ וטמפרטורות גבוהות הפכו לדלקים"


ספרי על המיזם הימי שאת מובילה כיום

ברמן פרנק: "אני מעורבת במיזם גדול מאוד וראשוני בארץ, שבמסגרתו הקמנו לפני כשנתיים וחצי תחנה ימית 50 ק"מ מערבית לחיפה. מדובר בעצם בכבל שמעוגן לקרקעית הים בעומק של 1.5 ק"מ, ולאורכו יש מכשירים שונים שמודדים את הכימיה, את הביולוגיה ואת הפיסיקה של המים, כשהמטרה לבדוק את שטפי הפחמן שנוצרים מאורגניזמים, כמו אצות וכל חומר חי שמתפרק וצונח לתחתית הים התיכון. הדלק והגז שאנו מוציאים היום מהאדמה הם בעצם שרידים של אוכלוסיות עתיקות של אצות ששקעו לקרקעית האוקיאנוס, ותחת לחץ וטמפרטורות גבוהות הפכו לדלקים.

"שטף החומר הצונח או מסולק לקרקעית האוקיאנוס (או הים) חשוב משני טעמים. אחד הוא הפחמן (חלק מכל חומר ביולוגי המתפרק) המגיע לקרקעית הים, "יוצא מהמשחק" לתקופה ארוכה ולא חוזר לאטמוספירה בטווח של מאות שנים, ובעצם מצטבר כפחמן בשכבה מבודדת מהאטמוספירה. כאשר מדברים על מציאת פתרון לפליטות של דו תחמוצת הפחמן לאטמוספירה, אחת הדרכים המוצעות היא להגביל את קצבי החלוקה וכמות האצות הימיות, כדי שיספחו פחמן וישקעו למעמקים. בטווח של תקופות גאולוגיות הפחמן המצטבר בקרקעית על-ידי תהליך זה, הופך לדלק שאותו אנו מנצלים".

מהי שיטת המחקר?

ברמן פרנק: "אנחנו מקבלים נתונים באופן שוטף ומסתכלים על שינויים לאורך זמן, כאשר בכל חצי שנה אנו יוצאים לים לאסוף נתונים. זה מיזם במימון גופים שונים ובהם מענק מחקר, מהאקדמיה הלאומית למדע שמהם קיבלנו מענק מחקר. כמו מחקרים ימיים רבים, נדרש שיתוף ושילוב של מומחים בתחומים שונים ולכן שותפים בהובלה חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן (פרופ' ישי וינשטיין ורונן אלקלאי) וכן חוקרים מחקר ימים ואגמים לישראל (ד"ר תימור כץ ופרופ' ברק חרות). מרכז ים תיכון עזר אף הוא במימון חלק מהתשתיות למחקר שעלותו יקרה. גייסנו כמוכן למיזם זה חוקרים מאוניברסיטאות שונות מתחומי הפיזיקה, גלים, כימיה, ביולוגיה, גאולוגיה וגיאוכימיה. באופן זה מכפלת הכוח גדלה וההבנה של התמונה הכללית טובה יותר".

בימים אלה מציינים הגופים הירוקים את הקריאה להקמת שמורות טבע ימיות, וכחוקרת ימית מובילה בתחומה, גם לברמן פרנק דעה נחרצת בנושא.

מה החשיבות בהקמת שמורות טבע ימיות?

ברמן פרנק: "האנושות הצליחה לחסל אחוז ניכר מהמגוון הביולוגי הקיים בים, ובמיוחד מינים מסוימים שהפכו למינים מסחריים. עקות שונות על הסביבות הימיות גורמות לירידה במגוון הביולוגי כמו גם דיג יתר הגורם לתמותה ומביא כמעט להכחדה של מיני דגים רבים. שמורות ימיות חיוניות כדי לשמר מגוון מינים, לאפשר רבייה של מינים והגנה על אוכלוסיות שמנוצלות על יד בני האדם כתוצאה מדיג יתר. חשוב שאזורים אלו יהיו גדולים מספיק על-מנת שיהיו יעילים וכן ייצגו אזורי מחיה או סביבה שונים, כדי שהמגוון הביולוגי יהיה גדול".".

משט מסוג אחר

שיתוף פעולה חוצה גבולות
"כמי שעובדים בים ובנושאים סביבתיים, היה ברור לנו שבמרבית הסוגיות הסביבתיות, גבולות פוליטיים או מדיניים אינם רלוונטיים. אם אנחנו מזהמים את הסביבה הימית, הזיהום מגיע ללבנון או לטורקיה וכנ"ל מלבנון אלינו"

אחת מנקודות השיא החשובות בקריירה האקדמית של ברמן פרנק היא, לדבריה, קורס בינלאומי שארגנה ביוני 2011 באיטליה במסגרת התנדבותית בעמותת אקואושן, שאליו הגיעו סטודנטים ממדינות הים תיכון כגון לבנון, יוון, אירן, טורקיה, מלטה, תוניס וכן פלשתינים וישראלים.

כיצד נולד הרעיון למשט המחקרי הזה?

ברמן פרנק: "את הרעיון לקורס הגה דניאל שפר, אז מנכ"ל עמותת אקואושן שהיא עמותה ישראלית לקידום ופיתוח חינוך ומחקר ימי בישראל. פעלתי יחד עם דניאל שפר, ופרופ' סוון בר מאוניברסיטת תל אביב ועם ארגון סביבתי איטלקי Environmental Ocean Team ומכוני מחקר ימיים איטלקים, כדי להפוך חלום למציאות.

"כמי שעובדים בים ובנושאים סביבתיים, היה ברור לנו שבמרבית הסוגיות הסביבתיות, גבולות פוליטיים או מדיניים אינם רלוונטיים. אם אנחנו מזהמים את הסביבה הימית, הזיהום מגיע ללבנון או לטורקיה וכנ"ל מלבנון אלינו. מטרתה העיקרית של הסדנה הייתה קידום שיתוף הפעולה במחקרים ובמנהל ימי וסביבתי, כדי להבין את הסביבות הימיות והחופיות הנתונות בלחץ מתמיד כתוצאה מפעילות אנושית ולהגן עליהן. לשם כך התמקדנו בדור הבא של החוקרים והמנהלים והבאנו סטודנטים לתארים מתקדמים לאיטליה, לשבועיים שבהם הם חיו, למדו ועבדו יחדיו על נושאים שונים במכון המחקר האיטלקי. בשבוע השני הם הצטרפו להפלגת מחקר בים הליגורי (בין איטליה לצרפת) על סיפונן של ספינת מחקר ישראלית לעבודה אוקיאנוגרפית ויאכטה איטלקית העוקבת אחרי יונקים ימיים (דולפינים ולוויתנים)".

מה היו האתגרים במשט ייחודי מסוג זה?

ברמן פרנק: "גולת הכותרת של הקורס מבחינתי הייתה החוויה המשותפת בים. עבודה בים עלולה להיות עבודה קשה, בעיקר כאשר הספינה מתנדנדת וצריך להוריד ציוד למים, לקבל נתונים ולנתחם גם כאשר מחלת הים תוקפת. כחוקרת הראשית בהפלגה, הייתי צריכה להפעיל שיקול דעת על-מנת לרצות את החוקרים השונים שציפו לקבלת תוצאות (האיטלקים והאנגלים שעבדו בספינה על מיזמים שונים) ולהדריך את הסטודנטים בעבודת מחקר ימית טיפוסית עם תפעול של מכשור מתוחכם ויקר, כאשר ביומיים הראשונים שליש מהסטודנטים שוכב למטה וסובל ממחלת ים".

מה הערך המוסף של המשט עם מגוון חוקרים שהחיבור ביניהם אינו מובן מאליו?

ברמן פרנק: "מעבר לעבודה המדעית, ה-MEDEXPLORER הייתה שגרירה מצוינת של מדינת ישראל עם צוות מקצועי ומחבק (קפטן משדות ים, מכונאי מירושלים ששירת בחיל-הים וטבחית מגרעין צבר שנשארה בארץ), שקיבלו את כולם בזרועות פתוחות וסיפקו ארוחות שחיתות בשפע ואפילו יין ישראלי מהגולן בסיום העבודה. הגמישות הישראלית אפשרה לנו לשנות את מסלול ההפלגה המתוכננת ולעשות עבודה מדעית במים שקטים יותר מול חופיה המהממים של שמורת צ'ינקוטרה האגדית. בסיום השבוע רצו כל הסטודנטים לחזור להפליג אתנו.

"מסיבת הסיום של הקורס נערכה בחזרה במרינה בלה ספציה במסגרת פסטיבל ימי גדול שנערך בעיר ובו ספינות ויאכטות מכל העולם כולל ספינות וצוללות הצי האיטלקי. ה-MEDEXPLORER הישראלית, עטורה בדגלי ישראל, עגנה במקום של כבוד בתחילת הרציף ועל סיפונה שלל סטודנטים חוגגים את הצלחת הסדנה ואת היכולת לחצות את הקווים וההגבלים הפוליטיים ולעסוק ביחד בנושאים הסביבתיים החשובים לכולנו כשוכנים לחופי הים התיכון".

הילדה שהפליגה בנעלי אביה, הפכה לרב-חובל בתחום מדעי הים וממשיכה לסמן אופקים מחקריים חדשים במשט האקדמי חובק העולם שלה. בנובמבר 2019 אמורה ברמן פרנק לצאת להפלגה של 35 יום באוקיאנוס השקט על אוניה צרפתית גדולה עם השותפים שלה מצרפת.

במשט באיטליה יוני 2011
בעבודה באוקינוס השקט ובים תיכון
2016 DeepLev team 1st deployment
תאריך:  25/06/2019   |   עודכן:  02/07/2019
שרון מגנזי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוברת פולמוס חריפה מאוד נגד הרב קוק וספרו "אורות"- חוברת "קול השופר" מוצעת כעת למכירה בבית המכירות ברנד בבני ברק ביום ראשון, 30.6.19, 19:00 .
25/06/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
שתיקה חרדית. בציבור החרדי לא מדברים על מין, ודאי לא בפרהסיה. עוד יותר לא מדברים על עבירות מין (בפרשת קצב לא הזכירו בתקשורת החרדית את טיב המעשים). ועוד יותר לא מדברים על עבירות מין בילדים. בנוסף לכך, בחלקים ניכרים מהציבור החרדי יש חוסר אמון במשטרה - גם כחלק מהיחס הכללי למדינה, וגם בשל הצורה האלימה בה היא נוהגת כלפי מפגינים חרדים. התוצאה היא, שעבירות מין - במיוחד בילדים - מטויחות לחלוטין או מדווחות באיחור ניכר. זה בדיוק מה שקרה באונס הילדה.
25/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
זאב ("זאבי") רייס נולד בקיבוץ גבעת ברנר בשנת 1936, בנם בכורם של פאולה ואיזי רייס מראשוני הקיבוץ. האב איזי רייס (1954-1904) איש תיאטרון שחקן ובמאי שלמד בימוי ומשחק אצל הבמאי הנודע מקס ריינהרט, נולד בדאסאו בגרמניה עלה לארץ והגיע לגבעת ברנר בתחילת שנות ה-30. בקיבוץ היה פעיל תרבות ועבד כמנהל חשבונות. בנוסף עבד "בסוכנות היהודית" והיה שליח מטעם המדינה בחו"ל.
25/06/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
"לשבור את הצופן" היא הצגה מרגשת ומותחת על חייו של הגאון המתמטי שפיצח את הצופן הנאצי ושם קץ לחייו בעקבות טיפול סירוס בשל נטייה מינית אסורה באותם ימים בבריטניה. ההפקה העולה בבית צבי ברמת גן שופכת אור על האיש שיכולתו המדעית תרמה לניצחון בעלות הברית ומצד שני מאירה תקופה אפלה בבריטניה הנאורה שבה התנהגות הומוסקסואלית הייתה עבירה פלילית שדינה מאסר או סירוס.
25/06/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
"תעלולי סקפן", העולה בבית צבי ברמת גן היא הצגה תוססת, מצחיקה ובתצורה מודרנית, חרף היותה בת כ-350 שנים לפרמיירה שלה, בכיכובו של מולייר עצמו. המחזה נכתב בהשראת הקומדיה הרומית פורמיו מאת פובליוס ושם המשרת התככן דומה לדמותו של סקפינו.
24/06/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
לעמוד בחזית המחקר  /  שרון מגנזי
מדענית עם מבט לעתיד  /  שרון מגנזי
חוקרת שיוצאת לשטח  /  שרון מגנזי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הציבור בישראל התעורר בשבעה באוקטובר. הוא לא מוכן שימכרו לו לוקשים בסגנון "החמאס מורתע" או יפקירו את הביטחון שלו בידי רוצחים מיומנים של הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il