|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שירת הפייסבוק

כותב היצירה טופח לעצמו על השכם וחושב: איזה יופי אכן אמרו עלי משוררים טובים שאני בוגר, ושירי מקסים הוא עולה על המשקל ורואה שהוא עלה בעוד שלושה קילו
01/07/2019  |   חגי קמרט   |   כתבות   |   תגובות
לייק אותי ואלייק אותך [צילום: פול סקומה/AP]


מבוא

במשך כשלושים שנה ויותר הייתי פעיל בכמה פורומים מפורסמים לכתיבה יוצרת כמו; "במה חדשה", "בסימן כתיבה", "שונרא", "זה מה שיש", שאני חבר שם עד היום. באותה תקופה למדתי, הרבה יותר מאשר באוניברסיטה, על פרוזה ועל שירה. הייתי בחברה של יוצרים מוכשרים, ביניהם משוררים, סופרים וכמוני חובבים, שפרסמו יצירותיהם וקיבלו תגובות מידיות הן חיוביות והן שליליות. על דרך הפרדוקס נאמר שדווקא למדנו כולנו יותר מהתגובות השליליות, מאשר מהחיוביות, שלא קידמו אותנו צעד קדימה, אלא החמיאו לשביעות רצון היוצר.

באותה תקופה יצא לי לנתח מאות שירים, והיה לי גם מדור מיוחד אליו שלחו אלי שירים לניתוח. עשיתי זאת בחפץ לב ובאהבה רבה. חלק מאותם אנשים התקדמו הלאה, והפכו למשוררים ולסופרים.

בעוד ספר שיוצא מונח על מדפים בחנות, ולפעמים מעלה אבק, הרי יתרונו של הפורום לכתיבה יוצרת שהתגובות הן מיידיות. ולא מקורא אחד, אלא לפחות מכמה חברים. תלוי במידת הפופולריות של אותו כותב, ובמידת הרצון של הקוראים להגיב. אין שם מחמאות לניפוח אגו ולהעלאה במשקל, אלא תגובות ענייניות. לגופה של יצירה. לפעמים היה מתעורר ויכוח בין הכותבים לגבי פרשנות זו או אחרת. ויכוח פורה שניתן היה רק להפיק ממנו תועלת.

נכון, היו גם מקרים של התעללות ותגובות רעות במכוון (גם אני זכיתי לכך). קראנו לאנשים האלו "טרולים", פסיכופטים או סתם אנשים רעי לב שנכנסו על-מנת לפגוע ולקלקל. פעמים עלו עליהם וההנהלה חסמה אותם. ופעמים הצליחו להשתחל בינינו לתקופת מה עד שהשגחנו בהם.

היו לנו גם תחרויות כתיבה בנושאים שונים, והיינו ממנים לצורך כך שופטים משלנו. ברור שיצרנו גם מפגשים חברתיים אחת ל..

הופעת הפייסבוק ולפני כן עוד הבלוגים למיניהם, דחקו אט אט, באופן טבעי, את הפורמים לכתיבה יוצרת. אנשים יצרו לעצמם בלוג, לשם העלו את יצירותיהם ושם קבלו את תגובות חבריהם.

הופעת הפייסבוק שינתה מהקיים. הפייסבוק במהותו שונה מהפורומים לכתיבה יוצרת בכך שניתן לפרסם בו הכל בכל. תמונות, שירים, סיפורים, אירועים, מחשבות והגיגים. ואפילו נוצרה תופעה חדשה של "סלפי" שלא הייתה קודם לכן, ובאה להאדיר את פני המצולם בעיני קהל אוהדיו. גורם נוסף חדש הוא "הלייק" שגם הוא לא היה בחזקת אפשרות מזדמנת בפורומים לכתיבה יוצרת. יש אפשרות של תיוג, מחיקה, עריכה וניתן גם להעביר ביקורת.

מסתבר שאותם יוצרים שפעם העמידו יצירותיהם לבחינה בפורומים לכתיבה יוצרת חיפשו כר חדש מזדמן בפייסבוק, אליהם נוספו חדשים שלא הכירו מעולם את הפורומים למיניהם, ומצאו את ביתם בפייסבוק.

מאחר שהפייסבוק המציא לאנשים גם את הלייק וגם את הסלפי והתגובות, נוצרה תופעה של מעין שעטנז בין פורום לכתיבה יוצרת לבין הפייסבוק. היינו מצד אחד אפשר לפרסם יצירות, אך מצד שני קיימת מעין הסכמה מן השתיקה שאין לפרסם תגובות שליליות או במילים אחרות ביקורת שלילית על יצירה. זה לא פורום, זה סלפי אחד גדול שבו האדם מראה את יכולתו ואוי למי שמערר עליה. הוא מצלם עצמו וכשם שהוא עושה לייק לחבר הוא מצפה שיעשו גם לו לייק, וכל המרבה בלייקים אליו הרי זה משובח. יש כאן מעין הצגת אגו שחציה אמת וחציה שקר. אגב תגובה שלילית אפשר, מן הסתם, לכתוב במסנג'ר, אך ניסיוני מראה שגם כאן אתה זוכה לחסימה או לבעיטה נמרצת.

למה? פסיכולוגיה פשוטה. אני וכוחי ועוצם ידי! ראו כמה אני יפה בתמונה והגיבו בלייק ובתגובה משמחת ומרננת לב בתגובה. היינו "שחקו אותה" דיסניוורד של האינטרנט כאשר לכיכר המרכזית קוראים "רוצה תשומת לב מירבית". עד כאן מבוא.

דרכו של הפייסבוק: תגובות

שיר: גרעין בודד אחד

בִּלְשׁוֹן הַחֶרֶב הַנַּקְבּוּבִית הָאֲדֻמָּה כְּחֻלָּה, הַמִּתְהַפֶּכֶת בִּסְפִּירָלָה שְׁקוּפָה, בְּמַעֲבֵה כְּחַלְחַל שֶׁל אֲדָמָה בּוֹכִֶיהָ מֻכַּת תְּהוֹמוֹת רַבָּה, וְהֶדֶף כּוֹכָב שֶׁהִתְפָּרֵק אֶל תּוֹכְכֵי חֹר שָׁחֹר טוֹעָה בֶּחָלָל תְּלוּיָה צֶנְטְרוֹזוֹמָה אַחַת בּוֹדֶדֶת שֶׁאִבְּדָה גַּרְעִין שֶׁנִּדְבַּק אֵלַיִךְ אֲהוּבָהּ.

לכאורה לפנינו שיר שלדעתי לא מעט מחברים, המוקירים את הכותב, לא יתעמקו בו ויסמנו מיד לייק. וכל כך מדוע ולמה?

מדוע?

א. כי אין זמן להתעמק בשיר מסובך כזה ולנסות להבין אותו.

ב. המילים מפוצצות והשפה ברמה גבוהה אז זה חייב להיות שיר מפוצץ. הגרעין שעזב את התא והתחבר לאהובה איזה יופי!

למה?

א. כדי להחמיא לחבר (מה אכפת לי זה לא עולה כסף)

ב. כדי שהחבר יחמיא גם לי.

השיר עמוס בדימויים לעייפה, וקושר בין טבע דומם של יצירת אדם; חרב לבין אדמה מתהפכת, כמו החרב המתהפכת של גן עדן. לא ברור מה הספירלה ומה תפקידה? ומה הצבע הכחול עושה פה. ואיך מגיע המיזוג עם חור שחור? שהוא בכלל במדעי האטמוספרה, וגם לא ברור ההקשר הביולוגי עם התא החי, והגרעין שיצא ממנו ועבר והתחבר אל איזו אהובה מסתורית.

ובכלל מה השיר הזה רוצה להביע? מה הפואנטה שלו? ואולי נשאל גם מה המסר שלו?

התשובה פשוטה - את השיר הגרוע הזה כתבתי אני, בתוך שתי דקות בערך. וכמוהו אפשר לכתוב לאלפים. שיר שהוא בעל עומס דימויים, בעל מילים בומבסטיות, משפטים חסרי קשר, ושיר שמוביל לשום מקום, ומנסה איך שהוא לסגור מעגל אנושי בסופו.

אין לי צל של ספק שאם היו לי מאתים חברים בפייסבוק שידעו להעריך אותי חלק הרוב מהם היו מסמנים לי לייק על השיר הזה.

אחרים היו כותבים תגובות כמו: תגובה ראשונה - ירדת לעומק מסתורי עולמנו וידעת בצורה נפלאה להעלות את המוסתר אל הגלוי בחיבור של אהבה מרגש. גרעין לאהובה (מן הראוי לציין שמגיב זה בוודאי היה מבין רק שורה אחת מהשיר, היא הסיפא שלו גרעין שנדבק אלייך אהובה). תגובה שניה - שיר מקסים הפעם התעלית על עצמך!

תגובה שלישית - ענק. ניכרת בגרות ושלמות היצירה בשירך זה. יישר כוח. תגובה רביעית - איזה ידע! לא ידעתי שגם בחוֹרים שחורים אתה מבין שלא לדבר על מרכיבי התא הביולוגי. תגובה חמישית - כל מה שאני יכול לומר שחבל שלא אני כתבתי את השיר הזה.

למעשה כולנו צוחקים. אך הצחוק הוא צחוק מר! כיוון שנכנסנו כאן למבוך של זיופים וחנפנות לשמה. מבוך שבשל כללי הפייסבוק אי-אפשר לצאת ממנו.

הסתייגות: למרות הנאמר, אי-אפשר לעשות כאן עוול לאלו שבכנות וברצון טוב מבקרים לפי ידיעתם ויודעים לומר את הדבש אך גם את העוקץ. לבי אתם. או את אלו שאינם מומחים בשירה או פרוזה, וכותבים לפי תחושת הבטן שלהם. אני מתכוון רק לאלו הרואים את הפייסבוק כמעין משחק של שמור לי ואשמור לך, החמא לי ואחמיא לך, הסתכל על הסלפי שלי והגב בלייק כמה אני יפה, ואני אסתכל על הסלפי שלך ואכתוב כמה אתה יפה.

התוצאה: כותב היצירה טופח לעצמו על השכם וחושב: איזה יופי אכן אמרו עלי משוררים טובים שאני בוגר, ושירי מקסים. הוא עולה על המשקל ורואה שהוא עלה בעוד שלושה קילו. ובראי, לחייו סמוקות מהנאה והוא רואה בכל מוקיריו כידידי אמת, ומודה להם בכל לב על תגובותיהם השובבות לב.

המגיבים: משחקים את המשחק עד הסוף. הם שמחים על שהוא מודה להם, ומסמנים מיד לייק פן ייעלם חו"ח הדף. ובלבם יודעים שבפעם הבאה הוא ישיב להם גם בלייק, ואולי גם בתגובה יפה על מה שהם יפרסמו.

2. זיוף משלה

מה אנחנו היוצרים (לא בעלי הסלפי והאגו שרק מחכים ומצפים למחמאות) מצפים מקהל החברים שלנו, כאשר אנו מפרסמים יצירה? האם די לנו בתגובות מחמיאות ולייקים טובים, כי זה יעדנו וזה מה שאנו רוצים בבחינת חביבי אשליות?

או שמא באמת ובתמים, בהעדר פורומים לכתיבה יוצרת, היינו רוצים לקבל תגובות אמתיות, ואפילו שאינן מחמיאות כל כך. כי אנחנו שוחרי אמת, ולכן אנו מחפשים את האמת לנו ושגם חברינו ילמדו מהטעויות שלנו, ואנחנו נלמד גם כן מהטעויות שלהם.

נכון שהמון אנשים מסתובבים בפייסבוק ולא מעט אנשים קוראים את השיר, למשל, ואת התגובות אליו. האם אנו מתביישים בשיר שכתבנו? האם יש להתבייש בהערה בונה המציגה שגיאה בפנינו ובפני חברנו, שאף הם, מן הסתם, רוצים בטובתנו?

מדוע לא לשנות את הזיוף המשלה הקיים אל אמת יציבה מקדמת ומלמדת? למה לא לנצל את הפייסבוק למטרות חיוביות במקום לקבל טפיחות כל כך רבות וכבדות על השכם עד שננמיך קומה? ומעשית, נצא בחוסר כל, רק עם תוספת לטיפה קלילה לאגו.

תשובה שלילית על שיר או פרוזה או כתבה או מסה, במסנג'ר, לא תשקיט את חמת המבוקר, וזה לא משנה אם התגובה השלילית תעשה בפרהסיה או בפרטי (נחסמתי על-ידי כמה משוררים שהערתי להם בפרטי). היצירה היא נשמת הכותב ופגיעה בה כפגיעה בנשמתו. ולכן, לא משנה המקום והמיקום והעיתוי. חשובה היא הבגרות הספרותית של היוצר, היודע לקבל ביקורת (זו אומנות בפני עצמה) ואפילו לומר תודה לאדם שהשקיע מזמנו וכתב את הביקורת למענו. ואחרים שרואים? שיראו. אולי ילמדו מכך ויפיקו גם הם תועלת לגבי יצירותיהם לעתיד.

סיכום

קשה מאוד להילחם בגוף שנוהג על-פי כללים שנקבעו זה מכבר במשך שנים. כך שנראה לי שדברי כאן הם בחזקת השחתת מילים ואוטופיה. אך בכל זאת כתבתי את הדברים שאולי מי שיקרא את דבריי אלו יפנים אותם, ויחשוב שאולי יש איזו שהיא אמת בדברים. או אז ישכיל להבין עד כמה חשובה היא התגובה האמתית ולא המתחנחנת, מתוך כוונה כנה ובתום לב לעזור לאחר מהידע שיש לך. תמיד אפשר לומר תודה ולזרוק את התגובה לפח. ותמיד אפשר לומר תודה להפנים את הדברים שנאמרו, ואולי בעתיד לחזור אליהם ולומר: בעצם הוא צדק או עכשיו אני יודע/ת שהוא טעה.

תאריך:  01/07/2019   |   עודכן:  01/07/2019
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכתב על נייר מכתבים של FREDERICK HOTEL בלונדון, מיום 19 בינואר 1931, מוען לידידו ד"ר זלקינד ובו מפצירו ביאליק לכתוב את פירושו למסכת כלאים בשפה העברית דווקא. ביאליק מבשרו כי "בעוד ימים מספר אעזוב את לונדון ואשובה לארץ".
01/07/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
קובץ השירים הראשון של יפעת גדות, שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר, מחולק לשבעה חלקים: פְּגִישָׁה עִם עַצְמִי, שֶׁבֶר, מִדַּת הָאַהֲבָה, צִבְעֵי הַסְוָאָה, קֶשֶׁר דָּם, נְשָׁמוֹת, הֲפוּגָה. החלק השני, שֶׁבֶר, מוקדש לתוהו ובוהו שניפץ את סדרי עולמה עם מות בן זוגה. עם זאת, שירים בהשראת האבידה הגדולה נמצאים גם בחלקיו האחרים של הקובץ כי לא ניתן יהיה להפריד בין העצמי לבין האבל, שנטמעו זה בזה והגיעו למעין איזון. בחלק השני, פְּגִישָׁה עִם עַצְמִי, נמצא השיר אֲוִיר:
30/06/2019  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
כתבת עיתון דה-מרקר, אסנת ניר, סבורה כנראה שדוברי הממשלה צריכים לעבוד עבורה בשבת. אחרת קשה להסביר את השאילתה העיתונאית שהגישה (29.6.19) בשבת אחר-הצהריים לדובר משרד התחבורה בנושא דירוג נהגי אוטובוסים.
30/06/2019  |  עידן יוסף  |   כתבות
והשבוע על הימצאות הכוכב מרקורי שמתחיל את נסיגתו במזל אריה וחוזר למזל סרטן עד סוף החודש. בשבוע הקרוב ייכנס הכוכב מרקורי המקושר גם עם תקשורת לנסיגה במזל אריה עד שיסיים את הנסיגה בחזרתו למזל סרטן. התאריכים יהיו משבוע זה ועד לתאריך 1.8.2019 ועוד כמה ימים לאחר מכן.
30/06/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בעקבות השריפה במבוא מודיעים נשרף גם ביתו של הרב קרליבך וכן ספרים שלו.
30/06/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il