|   15:07:40
דלג
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מדינת חוק, מדינת משטרה, דמוקרטיה או אנרכיה <br>

על הממשלה, ראשה, שרי הפנים והמשטרה לדורותיהם, וקציני המשטרה לדרגותיהם, לדעת כי חסימת הכבישים היא עבירה על החוק ועל המשטרה היה לעכב מיד את המפגינים הראשונים שירדו מהמדרכה לכביש
11/07/2019  |   יוסף אליעז   |   מאמרים   |   מחאת האתיופים   |   תגובות
פגיעה קשה [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]

בשנים האחרונות אנו עדים להפגנות סוערות, רובן מוצדקות כשלעצמן בבואן לבטא זעם ציבורי, מחאות על פגיעות מיותרות, כנס פוליטי או דתי, או לצורך הבעת דעה. גם אין חולק שבמדינה דמוקרטית המעלה על נס את חופש הדיבור וחופש הבעת הדעה יש לאפשר לציבור להביע דעתו, הסכמתו, הזדהותו, התנגדותו או מחאתו, גם באמצעות הפגנות בשטחי ציבור בכללים שנקבעו בחוק.

עם זאת, קיימת תמיד בעיית המידתיות ביחס בין חופש ההפגנה לזכות הציבור, וכל פרט בתוכו, לחיות בשלום במדינת חוק מבלי שהוא, גופו, רכושו, החופש שלו או שמו הטוב ייפגעו שלא כדין.

בשנים האחרונות אנו עדים להפגנות וכינוסים אחרים לסוגיהם, בין שהם נערכים כחוק, בתיאום ועם אישור משטרתי, ובין ללא אישור כזה, אשר חורגים בהרבה מחופש הבעת הדעה או הזעם וגולשים להפרות חוק בוטות, לפגיעה בציבור הרחב או בחלקים ממנו, ומגיעים עד לפגיעה בגופם של שוטרים ואזרחים אחרים, לפגיעות ברכוש, ומתבטאים לעתים גם בְּוַנְּדַלִּיזְם לִשְׁמוֹ.

גם ידוע שיש אנרכיסטים הששים להצטרף לכל הפגנה בלי קשר לתוכנה או לסיבתה ומנסים להלהיב ולהסית את המון המפגינים להחריף את ההפגנה ואף להפר את החוק על-מנת להתפרע, להביא לנזקים לרכוש ולעתים גם לָבוֹז בָּז. אחרים הם פוליטיקאים המנסים "לרכוב" על ההפגנה, לנסות להשפיע על ההמון ביכוון שהפוליטיקאים הללו מעוניינים בו וגם לזכות בכותרות ובפרסומת בתקשורת. אלו גם אלו אחראים תכופות להתפרעויות ואת אלו צריך לבלום בראש ובראשונה.

באופן זה לא פעם הפגנות שקטות הופכות לסוערות, בלתי חוקיות ומביאות להתערבות משטרתית שלעתים מסלימה עוד את המהומה. הנושא רחב ביותר וברור שברשימה קצרה זו נבצר להקיף את הבעיה מכל צדדיה והיא באה רק להתריע מפני מגמות אנרכיסטיות ההולכות ומתפשטות, ולעתים, תוך האשמת המשטרה, מפקדיה ואף השרים העומדים בראשה בתוצאות הקשות.

הפגנה אלימה

אמר פעם שופט אמריקני-יהודי ידוע, דומני שהיה זה השופט ברנדייס, שחופש הבעת הדעה וההפגנה מסתיים מספר סנטימטרים לפני אפו, או לִסְתּוֹ, של האחר.

ראינו הפגנות מסוגים שונים. אנו זוכרים גם את שביתת הימאים בראשית שנות החמישים שפוזרה בכח תוך שימוש גם בחיילי צה"ל. אנו זוכרים את ההפגנות האלימות נגד פינוי סיני כאשר בין המתבצרים על הגגות היה צעיר ושמו צחי הנגבי, שלימים שימש כשר המשטרה ובימים אלו דיבר בגעגוע ובהסכמה על אותה הפגנה אלימה ונראה שגם בחלוף השנים והמשרות לא למד מאומה. בהשוואה לאותן הפגנות ראוי לזכור את פשע ההינתקות החד-צדדית שיזם אריק שרון אשר הסתיים בהפגנות פסיביות ובדמעות על הפינוי ולא בדמעות מחמת פגיעות אלימות בגוף או בכבוד המפנים והמפונים כאחד, ושוב בשינוי מהפינוי הראשון בָּעֲמּוֹנָה כאשר הקצין הבכיר בשטח הסית את שוטריו להכות ולפגוע במפונים.

חווינו, לצערנו, גם בהפגנה בשנת 2000, שכמעט הפכה למסע רצח ולמרד בצפון, הפגנה אלימה ומסוכנת אותה בלם מפקד המחוז הצפוני דאז, הניצב אליק רון, והסתיימה במות 13 מפגינים מההמון המוסת, הפגנה שעלתה לניצב רון במשרתו ובלימת קידומו הצפוי למפכ"ל, ובביקורת בלתי צודקת עליו ועל המשטרה מפי השופט בדימוס תאודור אור [תמהני כיצד אותו שופט נכבד היה פועל בנסיבות כאלו מול המון מוסת לפרעות העולה, מזוין בגרזנים וקלשונים, לפרוע בתושבי ישובים שלווים, תוך קריאות "אטבח אל יהוד!"].

ההפגנות הגדולות כיום מתאפיינות בחסימת צירי-תנועה מרכזיים ובפגיעה קשה בציבור הרחב ובמיוחד בציבור המשתמשים בדרך. כך היו הדברים מההפגנות הזכורות בואדי סאליב בחיפה, בהפגנות הפנתרים השחורים בירושלים, בהפגנות החוזרות של חרדים בשל חילול שבת או מעצר עריק שלא התייצב לשירות [או להשתמטות] בבקו"ם.

ראינו את מחאות הכאב של מפוטרים שֶׁאִבְּדוּ את מטה לחמם, אם מְפוּטֲרֵי "פרי גליל" בצפון ואם מפוטרי "חרסה" בדרום. ראינו את ההפגנות הכואבות של הנכים שנבצר מהם לחיות מההקצבה הדלה שהם מקבלים, או הפגנת התפרעות של עובדי התעשיה האוירית שמשהו בשכרם הלא מועט לא מצא חן בעיניהם ויצאו וחסמו כבישים. ראינו גם את הפגנות הבדווים בדרום בשל הרס בתים שנבנו ללא היתר על אדמה לא להם כמו בכפר אל-עקיב או באל-חיראן.

שרירות לב

כל קבוצה כזו חפצה למשוך את תשומת-לב הציבור ולשם כך היא פוגעת בו, והאופנה האחרונה שמתפשטת והולכת כאמור היא חסימה אלימה של כבישים. הדברים הוקצנו לאחרונה בהפגנות העדה של יוצאי אתיופיה שמחו בכאב רב על מותו של בן-העדה מירי קצין משטרה. זכותם היא למחות ולהפגין אך לא הייתה להם כל זכות לפגוע בציבור, במשטרה או ברכוש.

המפגינים בהפגנה זו השביתו את מרכז תל אביב וכבישים אחרים בארץ למשך שעות רבות, כאשר הנוסעים בכלי-רכב נותרו עצורים ברכביהם הלוהטים בשמש לשעות ארוכות על לא עוול בכפם, לרבות באמבולנסים שעוכבו ואין יודע חייו של מי קוצרו בשל הפגנה זו. רבים מהנהגים ומשפחותיהם שהסכימו בראשית ההפגנה עם המפגינים, הנה אחרי שלוש וארבע שעות בהיותם תקועים ברכביהם בשל חסימת הרחובות שינו את עמדתם. הפגנה זו לדעתי הפכה לבומרנג כלפי העדה היקרה הזו. התגלו שם תופעות של שרירות לב של "מנהיגים מקומיים" שֶׁסֵּרְבוּ לאפשר לכלה להגיע לחופתה כאשר מוזמנים רבים ממתינים שעות לבוא הזוג, או לְפַנּוֹת חולים או פגועים בכלי-הרכב לבתי-חולים. ועמדו בסירובם גם כאשר החלו התפרעויות קשות כולל תקיפות וחבלות ברכוש.

כואב הלב על אותו צעיר אתיופי שנהרג, אולי ערב גיוסו לצה"ל, אך מה לכך ולפרעות? לתקיפת שוטרים שגם להם משפחות דואגות, תוך ונדליזם? להשלכת בקבוקי תבערה, ניפוץ שמשות, תקיפת נהגים ושריפת רכב? ופגיעה בחפים מפשע. במה אשם אותו נהג שהותקף באלימות וכמעט שנרצח ורכבו הוצת ועלה באש?

סח לי חבר בעל מפעל קטן שהוא מהסס עתה להעסיק עובדים מיוצאי אתיופיה או בדווים שמא בשל מחלוקת על שכר או פיטורים יתייצבו כנגדו במפעלו משפחה, עֵדָּה, חמולה או שבט שלם.

בכלל - התרגלנו כבר לפגיעות בכלל הציבור בשל בעיה, לרוב פְּתִירָה במו"מ, של חלק קטן בציבור. ההסתדרות הכללית ממהרת להכריז על שביתות ואפילו השבתה כללית במשק, תוך גרימת סבל עצום לציבור רחב, שרובו או חלקו הגדול חבר באותה הסתדרות המאשרת ירידה לחייו. למה הכוונה? לסירוב המתמשך לחוק בוררות חובה, אפילו בשירותים החיוניים, להשבתת רכבות, נמלי תעופה וים. אכן, בהסתדרות הכללית קיימת בעיה של שכרון הַכֹּחַ. תמהני מניין לוקחים משביתים אלו חרות לעצמם לפגוע בציבור, ותכופות גם בחוק. משום מה משביתים אלו לא עומדים לדין ולרוב גם לא נתבעים לפצות מכיסם את הנפגעים (אגב - גם הממשלה אינה טומנת ידה בצלחת ופוגעת בכלכלה, במעסיקים ובמשק הרבה מעבר לנחוץ, כמו בהכרזת יום שבתון מיותר לחלוטין בימי בחירות לכנסת או לרשויות המקומית).

זניחת יתר

שמענו את דבריו חסרי-השחר של מפקד מחוז המרכז שהתגאה בכך שהוא והשוטרים גילו איפוק ו"הכלה", וכי הוא החליט אישית עד מתי לאפשר את חסימת הכבישים. למחרת החרה החזיק אחריו השר הממונה, שהוא חסר כל סמכות בנדון, שהצהיר שיש לגלות איפוק ואחר-כך איים על שוטריו שכל שוטר שיפגין חוסר סובלנות יסולק מהמשטרה. כמו תמיד שר אומלל זה גורם נזק בדבריו הן לציבור הרחב, הן לשוטריו שמקבלים מסרים מבולבלים והן לעצמו, כמו גם בפרשת אבו-חיראן. אילו החריש היה נחשב למעט יותר חכם.

ראש ממשלתנו הכמעט נצחי התערב בהפגנה על מות הצעיר האתיופי מעט מדי ומאוחר מדי כדרכו - כמו באישור הקמת הגדר בדרום נגד מסתננים באיחור של שלוש שנים כאשר מאות אלפים מסתננים כבר חדרו למדינה והשוטרים והחיילים לא קבלו פקודות כיצד לנהוג, וכמו בהזמנת מטוס הכיבוי "הטנקר" הענק לאחר שהכבאים כבר השתלטו על עיקר הדליקה הנוראה בכרמל, וכמו בהתעלמות ארוכה מבעיית המנהרות גם לאחר חטיפת חיילים, כולל שביט, תוך שימוש במנהרות אלה, וכמו בעצירת מכלול בזבוזיו של כחלון שגרם לחורבן התקציב ללא פיקוח מֵרֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה שֶׁטָּרוּד בִּבְעָיוֹתָיו הָאִישִׁיּוּת תּוֹךְ בזניחת יֶתֶר הַתְּחוּמִים שֶׁהוּא מוּפְקָד עֲלֵיהֶם מִכֹּחַ החלטותיו עצמו.

כמו מצבה החולה של מערכת הבריאות, הקטסטרופה בכבישים וברכבת, התמוטטות שירות החוץ, התמוטטות ההרתעה של צה"ל בכלל ומול חיזבאללה וחמאס בפרט, השלמתו עם שריפות הבלונים בעוטף עזה תוך אִיפְשׁוּר העברת סכומי ענק לאויב [לאחרונה גם אושרה העברה לעזה של משאית נושאת הליום המשמש למילוי בלוני-התבערה! וכו' וכו'] ברצוני להזכיר לשר לביטחון פנים, למפכ"ל ולמפקד המחוז הצפוני במשטרה כי לא להם לקבוע עד מתי מותר לחסום כביש ו"להכיל" הפרת החוק. בוודאי לא כאשר מתחילות הפרות חוק חמורות.

על הממשלה, ראשה, שרי הפנים והמשטרה לדורותיהם, וקציני המשטרה לדרגותיהם, לדעת כי חסימת הכבישים היא עבירה על החוק ועל המשטרה היה לעכב מיד את המפגינים הראשונים שירדו מהמדרכה לכביש, שלא לדבר על מעצר מיידי של מסיתים לעבירות, של משליכי בקבוקי תבערה או אבנים, של תוקפי-שוטרים ושל מציתי דליקות. תפקיד המשטרה אינו "להכיל".

אוזלת-יד, הססנות שלא במקומה והעלמת-עין מפשיעה חמורה אינן "הכלה". קצין משטרה אינו מוסמך להסכים לפגיעה בחוק ובאזרחים, לא לשם כך מונה לתפקידו. אין צורך באלימות אך שריפה מכבים בראשיתה ולא ממתינים שתתלקח ותהפוך לאסון!

תאריך:  11/07/2019   |   עודכן:  11/07/2019
יוסף אליעז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדינת חוק, מדינת משטרה, דמוקרטיה או אנרכיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
11/07/19 16:26
2
שמ
12/07/19 10:31
3
עודד הנודד
14/07/19 14:26
4
שפרירית
14/07/19 16:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מחאת האתיופים
סלומון טקה נהרג ככל הנראה מקליע שניתז מן הקרקע ולא מירי ישיר של השוטר המעורב. כך מסרו (יום ב', 8.7.19) בכירי הפרקליטות ומח"ש לבני משפחתו של טקה ולעורכי דינם.
08/07/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
יש להודות בכנות ובעצב, קיימת גזענות גלויה וסמויה כלפי העדה ביום רביעי הופיע בתוכנית הבוקר, מיילדת צעירה ונחמדה מהעדה וסיפרה בעצב ובכעס, כי יולדת סירבה שהיא תישאר בחדר או תיקח חלק בלידה עצוב, מרגיז אבל זאת לפעמים המציאות
08/07/2019  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
השבוע החולף עמד בסימן מחאת העדה האתיופית על הריגת בן העדה ע"י שוטר, באירוע של התפרעות- רחוב בקריית-חיים (30.6.19). מזה זמן לא קצר חיה העדה בתחושות של נחיתות, הזנחה, דעות קדומות ומידה רבה של אפליה שמקורה בהתייחסות מזלזלת מצד הממסד ורוויית סטיגמות מצד הציבור הרחב. מסיבות שונות מקשרים בני העדה יחס זה לצבע עורם השחום, ועל-רקע מחול השדים של התקינות הפוליטית האוכל בנו בכל פה, רואים בקשר זה - בין אם הוא נכון ובין אם לאו - ביטוי לגזענות.
07/07/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
המחאה של יוצאי אתיופיה השבוע הסתיימה. החוויה האישית שלי כ'קורבן המחאה', כפי שהתקשורת הגדירה אותי ואת כולנו, נבעה מפקקי התנועה שנוצרו מאזור הבורסה ברמת גן עד לרחוב דיזנגוף תל אביב, יום רביעי אחה"צ. כעת אני מתביישת.
07/07/2019  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - החלמה, חתרנות, הקפטן יוכרז כקדוש ואפליה מגדרית שבוע טוב
07/07/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il