ככל שטכנולוגיית האוטומטיזציה מתקדמת, גובר הוויכוח על השלכותיה: עובדים חוששים שיאבדו את משרותיהם, כלכלנים טוענים שהם ייצאו נשכרים מכך שיידרשו למשרות המצריכות יותר כישורים. ייתכן שבקרוב ניתן יהיה לדעת מי צודק, כותב ניו-יורק טיימס.
אמזון הודיעה בשבוע שעבר על השקעה של 700 מיליון דולר בהכשרת שליש מעובדיה בארה"ב לביצוע משימות יותר היי-טקיסטיות, כהכנה לכך שרובוטים יבצעו את משימותיהם הנוכחיות. ההכשרה תהיה לכל רוחב החברה, ממנהלים ועד עובדי מחסנים, ועד 2025 ישתתפו בה 100,000 עובדים.
זהו הניסוי הגדול ביותר אי-פעם בהתאמת עובדים לעידן הרובוטים; רוב אלו שנעשו עד כה, לא עלו יפה. אך כאשר האבטלה נמוכה והיצע העובדים אינו גדול, חברות כמו אמזון צריכות להשתמש בכוח העבודה הקיים כדי למלא את צרכיהן המשתנים. לדברי הטיימס, התוצאות יוכלו לענות על שאלה גדולה עוד יותר: האם האוטומטיזציה היא המענה לשאלות הגדולות של כלכלת המאה ה-21 – שכר נמוך, פערים גדלים וצמיחה איטית – או שהיא תחמיר את המצב?
על-פי אחת ההערכות, שליש מהעובדים בארה"ב יצטרכו להחליף את מקומות עבודתם עד 2030 בגלל האוטומטיזציה. הדעה הרווחת היא, שבשנים הקרובות הטכנולוגיה תשנה את אופי המשרות ולא תהרוס אותן, ותאפשר לעובדים האנושיים לעסוק בפעולות יותר יצרניות ופחות שגרתיות. עד כה, מציין הטיימס, לא נראה שרובוטים מחליפים בני אדם בהיקף ממשי. אמזון וחברות אחרות שכרו מאות אלפי עובדים לניהול המלאי שלהן, וחברות תעשייתיות מגדילות את מספר עובדיהן אחרי עשרות שנים של צמצומים.
כלכלנים רבים טוענים, שנכון לעכשיו אין מספיק אוטומטיזציה; התפוקה עולה באיטיות, מה שמוביל לירידה בשכר. הודעתה של אמזון עשויה ללמד, ששוק העבודה החזק סוף-סוף מוביל את החברות להשקיע גם בעובדים וגם בטכנולוגיה כדי להגדיל את התפוקה. חברות גדולות אחרות הודיעו על השקעה בהכשרת עובדים, ואמזון עצמה העלתה בשנה שעברה את שכר המינימום של עובדיה ל-15 דולר לשעה – מה שממריץ אותה להפוך אותם ליותר יעילים ויצרניים.
אוטומטיזציה כבר ממלאת תפקיד חשוב במחסני הענק של אמזון. מכשירים אומרים לעובדים היכן נמצא כל מוצר, ויש סימנים לכך שהטכנולוגיה גורמת לה לשכור פחות מחסנאים. התוכנית שלה כעת איננה להפוך את המחסנאים למהנדסי תוכנה, אלא להעלות את רמת הכישורים שלהם, כך שיוכלו לתפעל מחשבים ורובוטים.
כמה מומחים הביעו ספקנות בעקבות הודעתה של החברה: הם הזכירו, שחברות אמריקניות משקיעות באופן מסורתי בהכשרת עובדיהן פחות מחברות אירופיות, ונותנות אותה בעיקר לבעלי השכלה אקדמית במשרות ניהול. יש גם המזכירים, כי תוכנית ההכשרה הקודמת של אמזון לא השיגה את התוצאות המקוות. ב-2012 היא הודיעה שתשקיע עד 12,000 דולר בכל עובד שירצה להעלות את מיומנויותיו – אבל רק 25,000 מעובדיה השתתפו בתוכנית.
הטיימס מציין עוד, כי גם אם התוכנית הנוכחית תצליח, אין ספק שיהיו עובדים שייפלטו ולא כולם יצליחו למצוא משרות אחרות. מחקר של מכון מקינזי הבינלאומי העלה, כי 25 ערים ומרכזי תעסוקה מובילים בארה"ב ייצרו 60% מהגידול במשרות עד 2030, בעוד 54 ערים ומרכזי תעסוקה אחרים – בעיקר בפריפריה, בה מתגוררים רבע מהאמריקנים – עלולים שלא להוסיף משרות כלל.