|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

משום הכבוד

משום הכבוד, של האור ושל השומע, של הפרט ושל הכלל של השפה ושל דימויי החיים שהיא מייצגת, היה ראוי לסגור את הארון ממנו מוציאים אנשים אין צורך כשם שאין מציינים ליד שמו של הטרוסקסואל את דבר נטייתו המינית כן אין שום צורך לציין אותה ליד שמו של הומוסקסואל
14/07/2019  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
יוצאים מהארון [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

העברית בת ימינו השאילה לביטוי - המתורגם מן האנגלית - "לצאת מן הארון" משמעות אחת, ברורה, עוברת לכל שיח, של חשיפת הנטייה ההומוסקסואלית לרבים. ההיגיון מאחורי הביטוי האידיומטי הזה הוא כמובן, שכשם שאדם נועל את מלבושיו או את רכושו, או תכולת התא שלו בבתי ספר או באולמות ספורט ומקומות רחצה משום צנעת הפרט, כן נועל הוא את נטייתו היוצאת מכלל נטיות רוב בני האדם, מפני עין זרים, וכשהוא מוכן לעמת עצמו, כמות שהוא, עם מכריו ועם הקונבנציה, הוא יוצא מן הארון. ראוי לבחון, בלא כל יומרה שאפשר עוד לשנות, את המשתמע מן האידיום הזה.

באנגלית של יום יום, השימושית, הנפוצה, יש closet ויש cupboard. אין שימושן הרווח דומה. ה-cupboard היה תחילה מזווה בו הניחו על המדף כוסות. הוא היה פתוח. לימים הוא הפך לארון בחדרי השינה, או בחדרי ספרייה, או בכל מקום גלוי שיש בו צורך לסמוי, לשמור. שמו מעיד על שורשו.

ה-closet היה במקורו במקום מוסתר מעין, מתחת לגרם מדרגות, בנוי לתוך הקיר, שמו ממקור close מעיד עליו. לימים היו שימושים נוספים, כגון מקום צנוע, פינת תפילה מוגנת בתקופה האליזבטנית, מאוחר יותר אפילו בית הכיסא בלשון מעליא, ובימינו באופן נפרץ תאים בבתי הספר ובאולמות התעמלות ועוד.

עכשיו, הכל התחיל כנראה בביטוי cupboard the in skeleton. האידיום הזה, שלד או שלדים בארון, היה בעל משמעות מובנת לכל. סוד משפחתי מביך, העשוי להטיל צל בכל הווה וגם בעתיד, נשמר היטב על-ידי כל הנוגעים בדבר מאחורי דלתותיו של ארון, בעיקר ארון השינה של המשפחה. מה שהיה בארון היו שלדים. שלדים העידו על גווייה. על רצח. על משהו נורא. אמת או לא אמת, בעבר הרחוק או הקרוב, מכל מקום, בושה גדולה של צאצאי החוטא או של מי שהיה נחשב כחוטא בשעת מעשה. חשיפת הסוד יכלה לגרום לנזק תדמיתי, לעתים אפילו משפטי, כבד מנשא. מארון זה, לא יצא שום שלד על דעת עצמו אלא אם כן רצה להתאבד ולמות שנית. אחרים, חשפו. עיתונאים. מלשינים. נוקמים. לא בעל הארון. הלשון השוטפת על-פי זרמי החיים העדיפה לימים את הביטוי closet the in skeleton. הוא היה טרנדי יותר. אבל לא אמר אלא מה שהיה כבר בנוסח הראשוני.

הנטייה ההומוסקסואלית הייתה מקובלת בחברה כמביכה, בקרב בני דתות שונות כחטא שעונשו מיתה, כבושה למשפחה עד כדי הדרה מירושה, משירות צבאי או שירות המדינה מחשש כי ההומוסקסואל חשוף לסחיטה. גברים הומוסקסואלים ונשים לסביות חיו בחרדה שמא סודם יתגלה ברבים וייפרעו מהם החל ממאסר וכלה בהוצאה להורג, פתוח בביוש וכלה בהדרה. הם שאלו את הביטוי cupboard the in skeleton הם ואימצו אותו. אבל לא חיו בארון. הנטייה הייתה סגורה ומסוגרת. דוברי האנגלית לא דייקו. כשההומוסקסואליות החלה להיאבק על זכויותיה ויותר ויותר בעלי נטייה חד מינית חשפו את זהותם ברבים, היא אמרה שהם, לא הנטייה, יצאה מן הארון, הסמוי, ה-closet. השימוש הנפוץ באידיום הזה לא יכול היה למנוע אסוציאציה שהארון שממנו יצאו כלל סוד מביך. אבל היום, הסוד הזה שוב איננו דומה לסוד שהיה קיים בעבר הלא רחוק.

נשוב אל העברית. נשוב אל התקשורת. נשוב אל הרווח. אישים יידועי שם מוצגים כראשי המדברים בקהילה הלהטב"ית. נטייתם המינית היא פרטית לחלוטין, אבל כיוון שהם לא מסתירים אותה, העיתונים מדגישים אותה ומוסיפה גם פרטים ביוגרפיים כגון מתי יצא אותו איש או יצאה אותה אישה מן הארון, כאילו מה שהסתירו עד אז - היה נשוא חטא או עוון או בושה. הביטוי 'יצא מן הארון' הוא כבר אסוציאציות שאינן הולמות יותר את העובדה כי ההומוסקסואלים עומדים בראש המאבק של הכרה בהם כשווים מול שווים. לדידם, מי שיוצא או צריך לצאת מן הארון הוא החברה שעדיין נעולה במיני טאבו שהזמן והמדע הפריכו אותם.

משום הכבוד, של האור ושל השומע, של הפרט ושל הכלל של השפה ושל דימויי החיים שהיא מייצגת, היה ראוי לסגור את הארון ממנו מוציאים אנשים. אין צורך. כשם שאין מציינים ליד שמו של הטרוסקסואל את דבר נטייתו המינית כן אין שום צורך לציין אותה ליד שמו של הומוסקסואל. אי-אפשר לכבד גם את העובדה כי הנטייה חשופה וגם את העובדה כי מפרסמים אותה, גם את העובדה כי היא חלק מזהותו של האדם וגם את האדם שמלחשים אחריה, גם את העובדה כי לא נזהרים מאסוציאציות בלתי נמנעות. משום הכבוד. והוא חשוב כתמיד. לכל כלל.

תאריך:  14/07/2019   |   עודכן:  14/07/2019
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין זה חשוב כלל אם האתר המרכזי הזה, שאליו העביר עמרי מלך ישראל את בירת ממלכתו, נמצא בשטח B או בשטח C - אין צורך להתפלסף על כך, שהרי מדובר באתר ארכיאולוגי והיסטורי ישראלי השייך ליהודים בלבד ואין לו קשר לכל עם אחר
14/07/2019  |  שמואל פישר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בלי משוב, אין מיישמים, יצלחו את המשבר? מונופול באיום, יתוסף והחזירו משנכנס אדר מרבין בשמחה
14/07/2019  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בני זוג שלהם ילד קטין התגרשו. ההורה שלו ניתנה המשמורת על הקטין המיר את דתו, ורוצה להמיר גם את דתו של הקטין. מה הדין? בעניין זה קיימת סתירה בין החוקים.
14/07/2019  |  יוסף פנדריך  |   מאמרים
נצחונו המוחץ של עמיר פרץ בפריימריז בעבודה הוכיח כי ציבור בוחרים עושה לעתים "תיקון" להצבעתו הקודמת, גם אם ההזדמנות הנוספת מגיעה אחרי שנתיים וזאת משהוא מגלה שהנבחר לא עומד בציפיותיו ומגשים תקוותיו. בפריימריז בעבודה נפגשתי עם רבים מתומכי אבי גבאי בהתמודדות הקודמת, שברגע שניתנה להם הזדמנות "לתקן" הצבעתם עשו זאת בחפץ לב.
14/07/2019  |  יורם דורי  |   מאמרים
זכות הציבור לדעת - הוא עקרון קלאסי במשטר דמוקרטי אבל לזכות הציבור לדעת יש מגבלות וגבולות אשר הציבור לא תמיד ולא בכל נושא צריך להיות מודע לכל הפרטים והשלכות, אלא להסתפק בידיעת המסגרת הכללית בלבד
14/07/2019  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il