|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"ואל אישך תשוקתך"

עדינה בר שלום, מיכל צ'רנוביצ'י ואסתר קוליאן מרדו אומנם בחומת היהדות הצרופה אך הן חיו חיי משפחה נורמטיביים עם בעל נורמאלי שבצילו חסו הן אומנם כרתו בריתות קרובות עם נשים חילוניות אבל לא ניהלו עם גבר זר "יחסים אינטימיים"
23/07/2019  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
עומר ינקלביץ' [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

בכייה לדורות
פרשת עומר ינקלבי'ץ ומעלליה הם כבר איסורי עריות מכרך "אבן העזר" שב"שולחן ערוך". אם הרבנים לא יוציאוה רשמית מחוץ למחנה המתקרא "חרדי" הרי שזו, חס ושלום, תהיה בכייה לדורות עבור הבית היהודי ומתכונתו הדתית-חרדית.

הסיפור שמפורר בימים אלה את "כחול-לבן" איננו עניין של "מאבקי כוח" פוליטיים בלבד או סתם תככים. במרכז הפרשה עומדת גב' בתחפושת חרדית והחיצים המכוונים אליה אינם רק על "הדלפות נוראיות" ו/או כשל בבדיקה פוליגרפית בלבד. לפני כשלוש שנים שוחחתי ארוכות עם יהודי בשם הרב מוטק'ה בלויא. האיש הוא סמן הצניעות הרדיקלי שעוד נותר במפלגת "דגל התורה" מימיו של הרב שך. בשיחה עלה עניין אותן הנשים הקוראות לעצמן "חרדיות" אבל מבקשות לנהוג בצורה דתית הרבה פחות מנשות הציונות הדתית. היו אלה הימים שעדינה בר שלום - ביתו של הגר"ע יוסף, עדיין האמינה בהשתלבותה העתידית בפוליטיקה הישראלית, ולצידה "כיכבו" נשים חדשות כמיכל צ'רנוביצ'י ממפלגת העבודה ואסתר קוליאן, שאיימה על בלויא בתביעה משפטית.

בלויא זרק משפט לאוויר, שמאז ועד היום אני נאחז בו בהרבה דיונים, שיחות, דרשות ובכתיבה. "אישה חרדית איננה מוגדרת רק כמי שנולדה לאם חרדית". וכך גם יהודי חרדי איננו יכול להיות מוגדר רק משום שנולד לאם חרדית. אבל אותן גברות, שבמקום לפנות לציונות הדתית ואולי בכלל להתנהל כנשים חילוניות-מסורתיות, מעדיפות לאחוז את החבל משני צדדיו, ביודען שכול שונאי היהדות ושונאי עולם התורה יסייעו להן במאבקן להגדרתן כ"חרדיות". המונח "חרדי" נולד בעצם רק בתחילת המאה העשרים, כשאנשי ה"מזרחי" פנו לדרך לאומית יותר מדתית, ומשום כך גם הקלו במצוות הדת לטובת העולם הנכרי.

ההגדרה "חרדי" הוקמה אז באירופה כדי להגדיר מיהם אלה שנותרו צמודים ל"שולחן ערוך" ולדת ישראל, על אמונת חכמיה. בארצות המזרח ההגדרה "חרדי" לא הייתה מחויבת המציאות של אותם הימים משום שבארצות המגרב והמזרח חכמי ישראל הם אלה שפסקו להמונים, הרפורמה לא נכנסה לשם וגם רעיונות ה"מזרחי" לא נודעו שם. מכאן ש"אישה חרדית" פירושה אישה שצמודה ל"שולחן ערוך" ולדרך התורה על אמונת חכמיה, ומנגד הדרך איננה כוללת סטיות ולימוד דבר מהחברה הנכרית ו/או החילונית. אבל בשנים האחרונות החלה קבוצת נשים, מבתים חרדים, להרים את דגל המרד עם התכנים הנכריים, אבל תחת ההגדרה "חרדית". אבל עומר ינקלביץ' מ"כחול-לבן", איננה עוד מיכל צ'רנוביצ'י או עדינה בר שלום. ינקלביץ' עברה מזמן גם את ה"קווים האדומים" שאישה מסורתית, ובטח דתית, איננה חוצה אותם.

האישה החרדית והדתית

ה"אור החיים" הקדוש כותב שלימוד התורה אצל האישה הוא הצניעות שלה. הרמב"ן מפרש את הפסוק ו"אל אישך תשוקתך" בכך שבחיי הציבור האישה כפופה לגדר משום גדרי הצניעות, שהם בעצם התיקון חטא הקדמון של חווה אימנו. ההבדל בין האישה החרדית של מזרח אירופה וזו של יהדות המזרח לבין שאר הנשים בעם היהודי היא המחויבות לנשיאה בגידול המשפחה, העמדת דור ישרים והיותה משפיעה מתוך אוהלה לצד בעלה אך רחוקה מההמוניות של הפעילות הציבורית הנכרית הפרוצה. הניסיון לימד ומלמד כי אישה דתית המתרחקת מהבית והופכת לאשת ציבור היא בעצם כמו השוער בקבוצת הכדורגל העוזב את שערו כדי להפוך לחלוץ. אי-היותו של השוער חלוץ איננה מפחיתה מערכו אלא דווקא מעלה את ערך תפקידו.

הגמרא, בסיפור על ברוריה אשתו של רבי מאיר, מזהירה לאן יכולה להידרדר צניעות האישה כשאין חלוקה ברורה של הבית היהודי. לא לחינם מובא במסכת "קידושין" הסיפור על כך שהאדם נוצר בתחילה באופן שווה עם שני פרצופים - גבר מקדמתו ואישה מאחוריו, אך מאחר שלספינה היה צריך להיות רק קברניט אחד הרי שה' העביר את האישה הראשונה לכוחות השאול וכך נוצרה חווה מעצם הזנב של האדם, כדי שהאדם הראשון יאמר "הפעם עצם מעצמי".

את כל הפלפול הזעיר הזה מכירים היטב רבני ישראל אבל מפחד הקולות שיברחו מהמפלגות החרדיות, אם הם יעמדו על דעתם התורתית, הרי שרוב רבני המפלגות החרדיות-ציוניות נאלמו דום בפרשת עדינה בר שלום ואח"כ גם בעניין תלמידותיה - צ'רנוביצ'י וקוליאן, עד שהגענו לרגע הזה שבו אישה בעלת ערכים, השקפה והתנהגות חילונית קיצונית חוברת למפלגה שבה השני ברשימה הוא אנטי דתי מוצהר כיאיר לפיד אך קוראת לעצמה "חרדית", ומשם מתבררים לנו עוד פרטים מבישים עליה אך אין קול מצפצף כנגדה. התקשורת החרדית, המונהגת על-ידי העולם החילוני ו/או העסקני, ממשיכה לקרוא לאישה הזו "חרדית", ואף קרייני הערוצים החרדים מתחנחנים עימה בשידור בצחוק של עגבים.

האישה שאיתו

מה שיצא בתקשורת על הגב' ינקלביץ' ויחסיה ה"מיוחדים" עם בני גנץ החילוני לא מפתיעים אותי. במיוחד חמורים הדברים שפורסמו עלייה באתר News1 מחלקה ראשונה. כבר לפני הבחירות האחרונות שמעתי אותה מתראיינת לשני פרשנים חרדים וקולות הצחקוק שלה עימהם הבהירו לי שהפעם לא מדובר רק באישה החפצה לקרוע בלבד את הפרגוד החרדי-ציבורי, שבין הגבר לאישה החרדית, אלא במשהו הרבה יותר נועז וחריג. את פרשנותי כבר הבעתי בדרשת יום השישי שלי בערוץ החרדי - "קול הציבור". כבר אז הזהרתי מכך שהדברים עלולים להידרדר אצלה לאן שערוץ 13 ו-News1" חשפו.

גם נשים חילוניות, ואפילו כאלה שהן שחקניות ונשות בוהמה, יודעות היטב את הבנת המושג "ואל אישך תשוקתך", מבחינת היותן נשות הבעל. במיוחד כך היא הנורמה אצל נשים דתיות וחרדיות, גם כאלה העובדות עם גברים זרים, ואפילו עם גברים חילוניים ונכרים. אבל מי שהופכת ל"אשת סוד" של גבר זר, שפורש עלייה את כנפיו הפטרנליסטיות איננה ראויה עוד להיקרא אפילו "אישה דתית". הייתי מאוד שמח לשמוע למה הכוונה במילים "יחסים אינטימיים" שבין הגב' ינקלביץ' למר בני גנץ. ומה פירוש המשפט "יחסים אינטימיים ללא יחסי מין". אך לדעתי אין להוריד את הנושא האחרון לגמרי מסדר היום אלא יש לבודקו היטב. ביהדות החרדית, אך גם בדתית, אישה כזו איננה יכולה לטעון ל"פרטיות" אלא זו כבר בבחינת "אישה סוררת ומורדת", ואולי בכלל צריכה להיות כאן חקירה האם הגב' ה"חרדית" הזו עוד מותרת לבעלה?

רבני הסמינר החרדי שהזמינוה לבוא לעזרתם לא נכנסו בכלל בעניינים הללו אלא חשבו רק על האינטרסים הצרים שלהם. גם כיום, כאשר היא נחשפת עירומה ועריה על מעלייה וקשריה עם בני גנץ, הרי שאיש מרבני המפלגות החרדיות איננו מעז לעשות את מה שה"ראש", הרמב"ם, הרי"ף, ה"חתם סופר" ושאר חכמי ישראל הורו לעשות - לנדותה ולאסור כל קשר ציבורי עימה. הרבנים והאדמו"רים בוחרים להתעלם מכך שה"סודות" שבינה לבין גנץ נעו גם בתחום החיים האישיים הפסולים של גנץ.

האומנם אישה "חרדית" ראויה להיקרא בת לוויה לאיש זר העושה מעשי עריות על-פי לשון התורה (ולא על-פי לשונו של בן יהודה...)? הרבנים כנראה איבדו את הראש, את השכל ואת התורה בפרשת עומר ינקלביץ'. אם לא תצא אש ותבער בשדה הקוצים הזה, ותאכל את הגדיש והקמה הרי שמחר, חס ושלום, יפרצו הסכרים ועשרות ינקלביצ'יות תתחפשנה ל"חרדיות" וחילול השם רק יגדל ויעמיק. רבני שכונת רמת בית שמש א' - שכונת מגוריה של הגב', הם האחראים הראשונים לעשות את הסדר הזה, ואחריהם רבני כל העיר בית שמש, ואח"כ גם רבני ישראל באשר הם.

תאריך:  23/07/2019   |   עודכן:  23/07/2019
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ואל אישך תשוקתך"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי נמט
23/07/19 19:45
2
עמוס שנער
23/07/19 23:14
3
זה אמיתי?
24/07/19 00:48
 
אליהו קאופמן
24/07/19 12:34
4
עוברת אורח
24/07/19 06:54
 
אליהו קאופמן
24/07/19 12:39
5
Loanda
25/07/19 19:00
6
ע.נ.
28/07/19 00:33
 
אליהו קאופמן
28/07/19 12:20
7
אוהב עמי
22/01/20 03:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
מערכת הבחירות ב', שהייתה עד כה "רדומה", למגינת לבם של העיתונאים המבקשים הרבה "אקשן" וכותרות, מתחממת והולכת, גם בסיוע התקשורת. הציבור, העייף מהפוליטיקה היצרית שלנו, מגלה אדישות-מה לנוכח המתרחש בזירה זו, אבל יש מי שדואג לחימום מנועים. זה לא כחול-לבן וגם לא הליכוד. זה בעיקר האיש-בצעיף, שכבר מציף את העיתונות והרחובות בשלטי ענק על "מדינת נתניהו או מדינת ישראל". הוא מטיף ל"ישראל דמוקרטית", כאילו אין המדובר בדמוקרטיה היחידה במזרח-התיכון, מדינה שהוא עצמו כינה: "וילה בג'ונגל".
"אני עושה כל מה שאני יכולה כדי להביא לאיחוד במחנה. אני עובדת גם מול הגורמים האחרים בתוך המחנה, גם מול ישראל דמוקרטית וגם מול מרצ כדי להביא לעוד איחוד, כשאני מקווה מאוד שמפלגת העבודה תוביל אותו", אמרה ח"כ סתיו שפיר בראיון ל'כאן חדשות'.
23/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) תוקף את מפלגת מרצ. בראיון (יום ב', 22.7.19) לערוץ כנסת, אמר אבידר: "מרצ לא נלחמים בכפייה דתית. הם מדברים על כפייה דתית, אנחנו נלחמים נגדה. אנחנו המפלגה היחידה שנתנה למדינה את ההזדמנות לעצור את מדינת ההלכה - לא מרצ, לא העבודה, לא כחול לבן ולא אף אחד. אנחנו עצרנו את זה בגופנו. אנחנו התחייבנו שזו תהיה ממשלת חרום רחבה בלי החרדים".
22/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראשי ״הימין החדש״, השרים לשעבר נפתלי בנט ואיילת שקד, קיימו (יום ב׳, 22.7.19) סיור בגוש-עציון עם אנשי תנועת ״רגבים״. במהלך הסיור התייחסה שקד למהלכים הפוליטיים האחרונים ואמרה: "נתמודד עד הסוף גם אם לא יהיו חיבורים, אנחנו בסקרים אתמול עם שמונה מנדטים, מאמינה שאפשר להיות מפלגה עצמאית וחזקה אבל מעדיפה שנוביל איחוד רחב בימין".
22/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
לכאורה, יש לנו כאן 'קובייה הונגרית' שאין לה פתרון: הליכוד אינו יכול להרכיב ממשלה כי בלי קולותיו של ליברמן אין לו רוב, וכל מפלגה אחרת אפילו אינה מתקרבת לרוב כזה. באין פתרון החליט נתניהו לקיים בחירות חדשות, אך גם אילו החזיר את המנדט לנשיא שהיה מטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על בני גנץ, התוצאה הייתה דומה, כי גם לכחול-לבן אין רוב. לפי הסקרים גם הבחירות החדשות לא יביאו את הישועה ואף ירחיקו אותה, מפני שליברמן הולך ומתחזק. אז מה? נכריז על בחירות ג', וכן הלאה? אין טעם לחפש מענה לשאלה, מדוע ליברמן מסרב להצטרף לקואליציה של נתניהו. הכל תמימי דעים שנימוקים כמו גיוס החרדים לצה"ל הם תירוצים בלבד והרושם הוא שליברמן נחוש להכשיל כל ניסיון של נתניהו להישאר ליד הגה השלטון. דוק: נתניהו ולא הליכוד. האיש, לא המפלגה.
22/07/2019  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il