|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שישה בשישי

על מי הם חושבים

פוליטיקאים תמיד ידברו על טובת המדינה, אבל תמיד יחשבו על טובתם האישית. זה נכון במערכת הפוליטית שלנו, זה נכון בממשל האמריקני וזה נכון בפארסה סביב הברקזיט
26/07/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
משרת של דיירי בלפור [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]


"לעיני כל ישראל"
היוצא מן הכלל המעיד על הכלל [ציור: רמברנדט]

נסו-נא להציב את הנקודתיים בפסוק הבא: "ויקרא משה ליהושע, ויאמר אליו לעיני כל ישראל חזק ואמץ". מי שמתמצא בטעמי המקרא יגלה, כי חכמי טבריה נתנו כאן שתי אפשרויות. האחת היא "ויקרא משה ליהושע, ויאמר אליו לעיני כל ישראל: חזק ואמץ" – האמירה הייתה לעיני כל ישראל. השנייה היא "ויקרא משה ליהושע, ויאמר אליו: לעיני כל ישראל – חזק ואמץ". לפי פיסוק זה, האמירה הייתה בארבע עיניים, והמסר היה שעל יהושע – העומד להפוך למנהיג עם ישראל – להפגין חוזק ואומץ אל מול העם.

מנהיג צריך להיות בעל אגו, כי אחרת – הוא לא יהפוך למנהיג. אדם עניו לחלוטין יישב לו בצד, לא יתפוס מנהיגות ולא יגלה אחריות. משה רבינו, העניו מכל האדם, קיבל את המנהיגות בעל כורחו, אחרי שבעה ימים של ויכוח עם הקדוש ברוך הוא, והוא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. מנהיג מן השורה – חייב לרצות שידברו עליו, ששמו יופיע בעיתון, שיעניקו לו כבוד. וזה בסדר גמור ואפילו חיוני, כמובן במידה הנכונה.

אבל מה קורה כאשר המידה איננה נכונה? מה קורה כאשר האגו משתלט ודוחק את הסיבות האחרות לרצון להנהיג – לעזור לציבור, לשפר את המצב, לסייע לחלשים? למרבה הצער, לרוב המנהיגים – אצלנו ובעולם – יש הרבה יותר מאשר שמינית שבשמינית של גאווה, עליה המליצו חז"ל לתלמידי חכמים. רוב המנהיגים מדברים גבוהה-גבוהה על טובת המדינה והדאגה לעם, אך ברגעי האמת – עלולות טובתם האישית והדאגה לכסא לגבור על כל השאר. הנה כמה דוגמאות אקטואליות.

בנימין נתניהו
המדינה זה אני? [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]

נתניהו לקח את כולנו לבחירות מיותרות לחלוטין, שעולות מאות מיליונים, משתקות את פעילות הממשלה למשך קרוב לשנה ועלולות/עשויות להסתיים בניצחון של המרכז-שמאל. והכל, משום שנתניהו אינו מוכן אפילו לחשוב על האפשרות שמישהו אחר מן הליכוד יעמוד בראש הממשלה

אני מתחיל לחשוב, שבנימין נתניהו מוכן שהימין יאבד את השלטון אם הוא לא יהיה ראש הממשלה. בפארסה שאחרי הבחירות לכנסת ה-21, נתניהו יכול וצריך היה לאפשר לחבר אחר מן הליכוד להרכיב ממשלה. כחול-לבן הייתה מוכנה ללכת לממשלת אחדות, בתנאי שנתניהו לא יעמוד בראשה. בתסריט כזה, היה קורה אחד משניים: או שהייתה מוקמת ממשלה כזאת, או שעצם אפשרות הקמתה הייתה מובילה את אביגדור ליברמן והחרדים להתפשר, ואז הייתה קמה ממשלת ימין (כפי שהכריע הבוחר).

במקום זאת, נתניהו לקח את כולנו לבחירות מיותרות לחלוטין, שעולות מאות מיליונים, משתקות את פעילות הממשלה למשך קרוב לשנה ועלולות/עשויות להסתיים בניצחון של המרכז-שמאל. והכל, משום שנתניהו אינו מוכן אפילו לחשוב על האפשרות שמישהו אחר מן הליכוד יעמוד בראש הממשלה.

נתניהו ממשיך לפגוע קשות במחנה שבראשו הוא עומד, ורק מסיבות אישיות. ברור לחלוטין שאיילת שקד היא האדם הפופולרי ביותר בימין מלבד נתניהו. במצב הזה, שקד צריכה הייתה להתקבל בזרועות פתוחות בליכוד – אבל נתניהו בכלל לא מוכן לשמוע על כך (ורק הוא יכול לשחרר אותה מתקופת אכשרה של שלוש שנים במפלגה לפני התמודדות מטעמה לכנסת).

לפי מה שפורסם ולא הוכחש, נתניהו גם דחק ברב רפי פרץ שלא להסכים לכך ששקד תעמוד בראש איחוד הימין – למרות שלפי כל הסימנים היא תחזק את כוחו של האיחוד. כלומר: נתניהו מוכן שהימין יאבד קולות ואולי גם את השלטון, ובלבד ששקד לא תצבור כוח לקראת התמודדות אפשרית על ראשות הליכוד. זה נראה כאילו נתניהו השתכנע, שלא רק המפלגה זה הוא – אלא גם המדינה זה הוא.

ראשי הימין
אחד ויתר, מה עם השני? [יונתן זינדל, פלאש 90]

נכון לעכשיו, אין הסכמה על איחוד של רשימות הימין. הבעיה המרכזית וכנראה היחידה: מי יעמוד בראש הרשימה – רפי פרץ או איילת שקד. ואני שואל: זה כל כך חשוב?! אתם מוכנים לבזבז שוב רבבות קולות ולהסתכן באובדן השלטון?

לזכותו של בצלאל סמוטריץ' – לא האדם המועדף עלי בימין – חייבים לומר, שהוא היה הראשון לוותר בצורה ברורה ופומבית. הוא אמר שמבחינתו אפשר לתת לשקד את המקום השני ואת תיק המשפטים. מגיע לו כל הכבוד על כך, גם אם יהיו ציניקנים שיאמרו שסמוטריץ' יודע ממילא שלא יקבל את התיק, או שהוא לא התכוון שזה יקרה או כל מיני הסברים ציניים אחרים. אני מאמין לסמוטריץ' שהוא התכוון לכך בכנות, ובכל מקרה – הוא עשה את המהלך הזה, שמצביע על אכפתיות אמיתית ונכונות לשים בצד את עצמו לטובת המחנה כולו.

כעת תורם של פרץ ושקד, וליתר דיוק – של פרץ. אני משוכנע שהרב פרץ מכיר את שני דברי חז"ל שאני מזכיר כאן. האחד היא דבריו של התנא ר' יהושע בן פרחיה: "בתחילה, כל האומר 'עלה [לגדולה]' – אני כופתו ונותנו לפני הארי. עתה, כל האומר לי לירד ממנה – אני מטיל עליו קומקום של חמין". אכן, קשה מאוד לוותר על השררה גם אם מלכתחילה לא רוצים בה.

אבל אז בא מאמר חז"ל השני. זהו המדרש על נסיונו של הקדוש ברוך הוא לשכנע את ירבעם בן נבט שלא למרוד ברחבעם בן שלמה: "חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן". שואל אותו ירבעם: "ומי בראש?", אך כאשר התשובה היא "בן ישי", אומר ירבעם: לא, תודה. כך ירד לטמיון הסיכוי האחרון למנוע את הפילוג הנורא של הממלכה. מעיר ר' מנחם מנדל מקוצק: הרי הקב"ה אמר במפורש את הסדר – ירבעם לפני רחבעם; מדוע שואל רחבעם "מי בראש"? והוא משיב: נכון, אבל ירבעם רצה לשמוע את זה שוב. האגו, האגו. זה מה שהרס את המדינה באותה עת. האם הרב פרץ רוצה חלילה ללכת באותה דרך?

אמיר אוחנה
באנגלית זה not done [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אי אפשר להבין לאן אוחנה ממהר. בלשון הגמרא זה קרוי "ממה נפשך": אם הוא יהיה שר המשפטים בממשלה שתקום אחרי הבחירות – שיחליף אז את המנכ"ל; ואם לא – ודאי שאין סיבה שימנה מנכ"ל לשלושה-ארבעה חודשים. ממילא בממשלת מעבר לא יכול אוחנה לבצע צעדי מדיניות משמעותיים (ולא משנה כרגע אם המגבלה הזאת מוצדקת; זהו המצב), אז מה דחוף לו להחליף מנכ"ל?

איך שלא נסתכל על החלטתו של אמיר אוחנה להדיח את אמי פלמור, היא לכל הפחות מסריחה – אם לא טרפה לגמרי. ייתכן שהצעד הזה חוקי; בג"ץ הוא שיכריע. אבל לא כל דבר חוקי הוא דבר תקין, ולא כל מה שאפשר לעשות הוא גם מה שראוי לעשות. יש מה שקרוי באנגלית not done – ואולי אין זה מקרה שבעברית לא קיים ביטוי מקביל.

פלמור התנגדה להחלטתו של אוחנה להקפיא את המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, בו מתמודדת ליאת בן-ארי – פרקליטת מיסוי וכלכלה, המובילה את הטיפול בתיקי נתניהו. פלמור אמורה הייתה להיות חברה בוועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה, שיעמוד בראש המערכת אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד בנימין נתניהו. יומיים לפני הדחתה שיתף יאיר נתניהו פוסט בו נטען שפלמור – עובדת מדינה מזה 22 שנים – היא אשת שמאל. בגילי ובנסיוני, אני לא מאמין לכאלה צירופי מקרים.

בלא נסיבות אלו, אי-אפשר להבין לאן אוחנה ממהר. בלשון הגמרא זה קרוי "ממה נפשך": אם הוא יהיה שר המשפטים בממשלה שתקום אחרי הבחירות – שיחליף אז את המנכ"ל; ואם לא – ודאי שאין סיבה שימנה מנכ"ל לשלושה-ארבעה חודשים. ממילא בממשלת מעבר לא יכול אוחנה לבצע צעדי מדיניות משמעותיים (ולא משנה כרגע אם המגבלה הזאת מוצדקת; זהו המצב), אז מה דחוף לו להחליף מנכ"ל? ומי שיש לו קצת שכל ויושרה מבין, שדווקא שר טרי וחסר כל ניסיון, צריך לצידו – לפחות לכמה וכמה חודשים – את הדרג הניהולי המנוסה.

זה בדיוק מה שעשה מנחם בגין בשנת 1977. הוא הביא איתו את אליהו בן-אלישר כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, את יחיאל קדישאי כמנהל לשכתו ואת מזכירתו יונה קלימוביצקי – וזהו. כל שאר הבכירים נשארו, למרות שהתמנו בידי המערך. בגין אמר להם: אתם עובדי ציבור מקצועיים ואני זקוק לנסיונכם. אבל סליחה על ההשוואה. מאיפה לקחתי את המחשבה, שיהיה איזשהו דמיון בין המנהיג הצנוע והישר הזה, לבין החבורה שממלאת כיום את חדר הישיבות של הממשלה.

מכל מקום, מאחר שלא ניתן למצוא הסבר הגיוני ומוצדק לצעדו של אוחנה, אנחנו נשארים עם ההסבר הלא-הגיוני והמקומם: הוא מבצע טיהור ומעיף את מי שעלול להפריע לנתניהו וחבורתו. המדינה לא מעניינת אותו, המינהל התקין לא מעניין אותו, ואולי אפילו האגו שלו עצמו לא מעניין אותו; הוא נער שרת של יושבי רחוב בלפור.

טראמפ ופלוסי
לא בעיה שלהם [צילום: אוון ווצ'י, AP]

קשה למצוא משהו עליו מסכימים הנשיא דונלד טראמפ ויו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. אולי על זה שהיום יום שישי; אולי. אבל השבוע הם הגיעו להסכם בעל חשיבות עצומה: מסגרת התקציב הפדרלי לשנתיים הבאות.

מאחר שהממשל קרוב לתקרת ההלוואות שהוא יכול ליטול על-פי החוק, היה צורך למנוע את הסכנה של חוסר יכולת למחזר חובות ובכך להוביל לאפשרות של חדלות פרעון של ארה"ב – שמשמעותה התמוטטות הכלכלה העולמית. אפשר היה לעשות זאת בשתי דרכים: לקצץ בהוצאות וכך לפנות כסף להחזר חובות, או להגדיל את ההלוואות וההוצאות. כמו תמיד, הבחירה הייתה באפשרות השנייה. טראמפ ופלוסי הסכימו להגדיל את ההוצאות ב-320 מיליארד דולר ולהעלות את תקרת ההלוואות.

המשמעות היא שהגרעון התקציבי של ארה"ב, שכבר מתקרב לטריליון דולר בשנה ולסכום מצטבר של 22 טריליון דולר, יגדל עוד יותר. מי ישלם את זה? הדורות הבאים, מתישהו. זאת אומרת, הדור שלא יוכל להמשיך לגלגל את החובות לדורות שאחריו. מה שברור, שזו לא תהיה הבעיה של טראמפ בן ה-73 ושל פלוסי בת ה-79. מבחינתם, העיקר הוא שבשנת הבחירות המתקרבת, הממשל לא יושבת והאזרחים לא יספגו קיצוץ בשירותים והעלאה במיסים. כל השאר – בעיה של מישהו אחר.

בוריס ג'ונסון
לא יודה שאולי טעה [צילום: פרנק אגוסטין, AP]

הם טוענים, שזו תהיה פגיעה בדמוקרטיה – טיעון מוזר, בלשון המעטה. הרי לא מדובר על משאל עם נוסף שלושה ימים אחרי הקודם, אלא שלוש שנים – וכאמור, כאשר הצטבר מידע משמעותי מאין-כמותו. שלוש שנים הן פרק הזמן שלעיתים חולף בין שתי מערכות בחירות, גם בבריטניה; ואיש אינו טוען שלבוחר אסור להביע שוב את דעתו ואולי גם לשנות אותה

לפני שלוש שנים החליטו אזרחי בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. נכון, זה היה ברוב זעום יחסית (1,269,510 קולות שהם 3.8% מהקולות), אבל בדמוקרטיה – כל מה שצריך הוא 50% ועוד קול אחד. נכון, הייתה שם התערבות רוסית, אבל היא לא נחקרה כמו בארה"ב וכנראה גם לא הייתה באותם ממדים. מבחינה חוקית, משאל העם הזה מחייב וצריך לפעול לפיו.

אבל ישנו גם הצד המעשי. בשלוש השנים הללו התחוור לאזרחי בריטניה מה יהיה מחיר הפרישה, ובעיקר התברר שכנראה אין דרך לבצע אותה בצורה המלאה שעליה הוחלט, בגלל בעיית הקשר בין צפון אירלנד הפורשת לבין אירלנד הנשארת. אלו הן עובדות חשובות ביותר, שלא היו ידועות בזמן ההצבעה המקורית. לכן, הדבר ההוגן וההגיוני לעשות הוא ללכת למשאל עם נוסף, בו יכריעו הבריטים האם הם רוצים לשלם את המחיר – וזו כמובן זכותם המלאה.

אלא שתרזה מיי ומהשבוע ביתר שאת בוריס ג'ונסון, לא מוכנים לשמוע על זה. הם טוענים, שזו תהיה פגיעה בדמוקרטיה – טיעון מוזר, בלשון המעטה. הרי לא מדובר על משאל עם נוסף שלושה ימים אחרי הקודם, אלא שלוש שנים – וכאמור, כאשר הצטבר מידע משמעותי מאין-כמותו. שלוש שנים הן פרק הזמן שלעיתים חולף בין שתי מערכות בחירות, גם בבריטניה; ואיש אינו טוען שלבוחר אסור להביע שוב את דעתו ואולי גם לשנות אותה.

התחושה שלי היא, שלפחות אצל ג'ונסון – יש כאן עניין עמוק מאוד של אגו. הוא הוביל את מהלך הברקזיט והיה הקול הבולט ביותר בין תומכיו, והניצחון במשאל העם היה הישג אדיר שלו. אז עכשיו לסכן אותו? עכשיו לומר שאולי זאת הייתה טעות? עכשיו לאפשר ל-40 מיליון בריטים לשנות את דעתם? מה פתאום. ללמדכם, שפוליטיקאים אנוכיים קיימים בכל מקום.


תאריך:  26/07/2019   |   עודכן:  26/07/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ממשלת בריטניה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מי הם חושבים
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
26/07/19 11:34
 
נפתלי השקדן
26/07/19 13:23
2
יאיר נתניהו
26/07/19 12:06
 
ערך למדינת ישראל
26/07/19 22:28
3
משאלעם
26/07/19 12:46
4
המתקן
26/07/19 13:16
5
ע_הראל
26/07/19 13:20
6
בני בנקר
26/07/19 14:17
7
אלי אלטוס
26/07/19 14:42
8
מוטי1
26/07/19 15:17
9
באום
26/07/19 16:56
10
יהודה אלידע
26/07/19 22:15
11
יחיאל האדמוני
26/07/19 23:51
12
אלי נמט
27/07/19 08:35
13
עוד
28/07/19 04:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
אהוד ברק אומר לגבי כחול-לבן: "הייתה אנמיות ואנרגיה נמוכה בבחירות הקודמות. בלי בוטות וישירות לא ניתן לנצח בחירות". כאשר קוראים בלי ניקוד ניתן להבין כי ברק מדבר בשפה של התקופה על גיוס בוטים למערכת החרות, או בלשון נקבה בוטות.
סקרי ערוצי הטלוויזיה ביום בו הוכרז האיחוד בשמאל במסגרת רשימת המחנה הדמוקרטי, מראים כי המהלך אינו משנה את תמונת הגושים וגוש הימין ממשיך להוביל. מנגד, מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ נחלשת בעקבות המהלך עליו הכריזו ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק.
25/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בכירי מפלגת המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, ח"כ סתיו שפיר, וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ערכו מסיבת עיתונאים משותפת ראשונה להתנעת הפעילות הפוליטית של המפלגה החדשה.
25/07/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
קשה להאמין עד כמה עסקני השמאל ו/או הימין מתקשים לצופף שורות ולהתאחד לגושים, לקראת מועד הגשת הרשימות בבחירות לכנסת הבאה. מסתבר שמה שקורה בשמאל, קורה גם בימין, בדיוק נמרץ. ולהפך. תמונת ראי.
25/07/2019  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
יו״ר ״הימין החדש״, השרה לשעבר איילת שקד, קוראת לאיחוד מפלגות הימין להתאחד עם מפלגתה לרשימת ימין אחת שתכלול את כל מפלגות הימין מלבד הליכוד. ״אחדות בימין זה צו השעה. אני חושבת שהציבור לא יסלח למי שלא יאפשר את זה", אמרה (יום ה', 25.7.19) בהצהרה לתקשורת בפתח ביתה.
25/07/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (ב)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   בריטניה פורשת מהאיחוד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
עתירה נגד הדחת פלמור  /  איתמר לוין
"יש שאננות בימין"  /  מחלקה ראשונה
סיכום: הורוביץ, שפיר וברק ירוצו יחדיו  /  איתמר לוין, מירב ארד
שוב חוזר הניגון, ברק ומרצ  /  דן מרגלית
רק 13  /  אברהם בנמלך
בוקה ומבולקה - חודשיים לבחירות המיותרות  /  יוסף אליעז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il