|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דמוקרטים בלי מנדטים

אף אם לא נהיה שיפוטיים כל כך, ונאמר כי נבחרי הציבור מקיימים את מצוות הנאמנות לבוחר דרך המפלגה שלהם, נחטא בעודף סלחנות
28/07/2019  |   יצחק מאיר   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
משימה מורכבת [צילום: אורי לנץ/פלאש 90]

משילות כאידיאל
לאורכה ולרוחבה של כל החזית הפרלמנטרית מתברר כי המשבר השלטוני בארץ איננו נובע מהיעדר משילות אלא להפך מאימוץ דמוקרטיה בה המשילות היא האידיאל וייצוג האזרח הבוחר, שירות האזרח הבוחר, ספח שנאה לדרוש אותו אבל אי-אפשר נאה לקיימו.

הדמוקרטיה מטילה על השלטון את החובה לייצג את האזרח. לא לנהל אותו. לא השלטון מופקד על אורח חיי תושבי המדינה. לא הוא מכתיב להם את עיקרי הערכים המונחים בתשתית שאיפותיו כאדם, כחבר באגודת עירו, מדינתו. הוא לא ממונה על משנתו המוסרית, המדינית, החברתית. הדתית. על אלה ממונים האנשים והנשים ההולכים אל הקלפי לבחור להם נציגים שייטיבו לייצג אותם, שאם יגיעו לשלטון - ימלאו בו את שליחותם - ייצוג, ייצוג בשאיפות החברתיות, הכלכליות, הביטחוניות, החותרות לבידול מרבי משיתוף פעולה עם מדינות אחיות, או להפך, הדוגלות בפתיחות בינלאומית ולשילוב מרבי עם מדינות אזוריות או עם קהיליית העמים.

הדמוקרטיה מטילה על משרד החינוך את המשימה המורכבת, והקשה, אך בעלת החשיבות הראשונית, לייצג את הורי הארץ בשאיפות שעל פיהן הם מבקשים לחנך את ילדיהם ולהכין אותם לעתיד. היא איננה מצפה ששר או מי מטעמו - בלשון עורכי הדיינים - יחליטו בעבור ההורה מה דמות הם מבקשים לעצב בנער או בנערה על-פי משאת נפש השלטון, ואלו ערכי יסוד הם מבקשים להעמיד בראש סולם הערכים כדי לתת ביטוי לתפישתם הם את הפרופיל של אזרח המחר במדינה שהפקידה בידם את הממשל. בתיבת הקלפי מונחים לא רק שמותיהם של קנדידטים משובבי לב למשרת שר חינוך, כריזמטיים, פילוסופים, אידיאולוגים, ראשי אקדמיות, או ישיבות, או כהנה, המציעים עצמם כרועי רוח הדור הצעיר. לא רק תולדות החיים של עסקני מפלגות הנראים כפורשי רשת דייגי מנדטים סקטוריאליים אמינה שדבר אין להם דווקא עם החינוך, אלא - גם אם בחינת לא יותר מחזון - תכנים של חינוך, תפישת עולם ערכית, הבנה למעמדו של האדם בחברה מתחדשת טכנולוגית ללא הרף וברוכת מסורות מיני קדם. מי שייבחר, בדמוקרטיה, ייקרא לייצג את ההורה ולסייע בידו להוליך דור על-פי מצפן. בדמוקרטיה.

משטר בו ייבחר השר כדי להוביל את הדור כאילו צעירי הארץ הם קדטים באוניית האימונים של השלטון, הדמוקרטי על-פי הגדרתו, פטריוטי, יהיה אולי מצביא מצליח, אבל לא נציגו של האזרח על-פי המנדט שהעניק לו האזרח. מעניין, אולי אפילו משונה הוא, כי "מנדט" בלשון הארץ עכשיו, הוא שם עצם לנבחר. למפלגה יש כך וכך 'מנדטים', קרי נבחרים. במקור, "מנדט" הוא הטלת משימה על אדם לפעול בתיאום עם רצונותיו של מי שיש לו סמכות למנות לו שליח. על-פי החלטת חבר העמים, בעל הסמכות בשעתו, הוטלה משימת ניהולה של פלשתינה על האימפריה הבריטית. ב-15 במאי 1948 תם המנדט, פג תוקפה של השליחות. לדוגמא. בדמוקרטיה הבוחר הוא בעל הסמכות להטיל שליחות על הנבחר. ברוח המנדט, על הנבחר לייצג את הבוחר, את רצון האזרח, ומתוקף ערך הנאמנות של שליח לשולחו, קרי לענייננו ערך הנאמנות של חבר כנסת שקיבל מנדט לבוחר שהעניק לו מנדט, עליו לייצג אותו, לא למשול בו.

שר החינוך - דמות פיקטיבית ברשימה זו - נמצא בקלפי המטפורית כדגם מדומיין עד מאה ועשרים, או כמשל לכלל החברים בגוף הפרלמנטרי בידו הפקיד הציבור את חובת הנאמנות לשליחות, קרי לייצוג. אבל אין ייצוג. לא רק שהתרבות הפרלמנטרית בה בחרה ישראל עם היוסדה על פיה בוחרים מפלגות המציגות רשימת נציגי אזרחים, שבחרו המפלגות, על-פי נוהל שחוקקו המפלגות. האזרח, איננו שותף בבחירת נציגו. המפלגה כבר עשתה את המלאכה. היא מחלקת את ה'מנדטים' כראות עיניה, עובר לעשייה על-פי שיקוליה. היא מציבה את הבוחר שלה על אחת משלבי סולם הקדימויות על-פי מדדים פנימיים, או על-פי הערכת מידת האטרקטיביות האלקטורלית, או על-פי משחק כוחות שרק עסקני צמרת יודעים לפענח את חוקיו. חבר הכנסת, ברשימה, שייבחר, הוא בעל מנדט שהוא לא יכול היה לקבלו, כי לא היה בקיים מי שהיה מוסמך להטיל אותו עליו. חובת הנאמנות למי ששלח אותו עוברת מן הבוחר למפלגה או לגוף סמכותי מן הגופים המנהלים אותה, או לראש הרשימה שהוא גם ראש המפלגה, ואילו הנאמנות לאזרח הבוחר - היא משאלת לב שלא יכולה להתממש במקרה הטוב, ובדרך כלל אפילו לא זה.

נאמנות מוחלטת

אבל אף אם לא נהיה שיפוטיים כל כך, ונאמר כי נבחרי הציבור מקיימים את מצוות הנאמנות לבוחר דרך המפלגה שלהם, נחטא בעודף סלחנות. אכן מפלגות סוקרות בתכיפות מעוררת חשד כי אינן יודעות אל נכון מה הן רוצות עד שסקר יאמר להם מה לרצות סטטיסטית. הסקר אמור לומר להם מה רוב הציבור רוצה. המפלגה במסע הבחירות משייפת את מסריה על-פי מה שאותו רוב סטטיסטי חסר פנים כביכול רוצה לשמוע. היא אומרת כי בכך היא מייצגת. תוצאות הסקר מאשרות את. תוצאות הבחירות עצמן אף הן, בין אישרו בין הפתיעו בין איכזבו, אבל אין בזה, בתרבות הפוליטית שלנו קיום, כי במקום בו תכלית המפלגה היא למשול, לא לייצג, ואין בארץ הזאת מאז יום קיומה הראשון שום מקבץ בו יש למפלגה אחת רוב מוחלט, 'למשול' - משמעו לחבור מפלגה למפלגה, סיעה לסיעה, על-פי החוקים של האריתמטיקה בהם הנאמנות היחידה היא למספרים, לא לתכנים, לא לפלטפורמות, לא להשקפות עולם, לאלה צל נאמנויות קטועות אחדות ונאמנות מוחלטת רק אחת, לספרה 61! רוב נציגים. לכאורה מפני שהם נבחרי רוב הבוחרים, צריך להיחשב כיציג. האמנם? כמו בכל כזב, הוא מתקיים בזכות שברי שברים של אמת. נשען על מכפלה של אפס המעוות כל תוצאה.

אין אפילו בוחר אחד בשישים ואחד הבוחרים שנציגו יושב בכנסת. זה לא נדרש. הנציגים כולם חבים את המנדט האמורפי שלהם למי שלא היה מוסמך להעניק אותו, למפלגה. היא מיוצגת. האזרח לא. אזרח דתי לאומי, ציוני דתי, עומד בפני התופעה המדהימה של האחודים - לא בציונות הדתית אלא בימין. המפלגות הסירו דף הפניות שלהן אל הציבור הכל חוץ מאשר הימין. האזרח שמבקש להטיל על נציגו חובת ייצוג משאלת לב שולחו על-פי משנת תורה ועבודה, תורה ופיוס מדיני, תורה עם דרך ארץ, תורה ופתיחות למדע כפי שהוא, תורה ומתינות בדין, אינו יכול בכלל לבחור נציג כזה, כי בתרבות הפוליטית הוחלט במטות המפלגות כי דתי לאומי הוא דתי ימני. אין אופציה ריאלית אחרת. לא נורא. ממילא, התרבות הזאת אינה דורשת ברית נאמנות בין הבוחר לנבחר.

גם זאת איננה אלא דוגמה למצב כרוני כולל. תרבות החיבורים מחייבת אדם הדוגל בחופש הדת ובחופש מדת נאמנות להשלים עם העובדה שנציגו כביכול בכנסת חבר עם מפלגתו לרשימה הדורשת את ההפך, נאמר חרדית, ומתוקף הסכמים בהם הוא כמובן לא צד, לא מלכתחילה ולא בדיעבד, עליו להשלים עם העובדה שנציגו מצביע ליטול מן הציבור את חופש הדת או את החופש מדת. הבוחר איננו מיוצג. החרדי יהיה ימין כי החילוני היה לאורתודוקס. זה לא רק על גבול האבסורד הפוליטי. זה גובל באבסורד מוסרי.

לאורכה ולרוחבה של כל החזית הפרלמנטרית מתברר כי המשבר השלטוני בארץ איננו נובע מהיעדר משילות אלא להפך מאימוץ דמוקרטיה בה המשילות היא האידיאל וייצוג האזרח הבוחר, שירות האזרח הבוחר, ספח שנאה לדרוש אותו אבל אי-אפשר נאה לקיימו. במדינה בה יש מחד מבנה על פיו מעניקים 120 מנדטים לנציגי ציבור ואף לא מנדט אחד מוטל על-ידי מי שיש לו סמכות להטיל אותו - האזרח לא המפלגה - יש מצב של משבר אמון כרוני בין המדינה לבין האזרח ההולך וצובר יותר ויותר ייאוש עם כל מערכת בחירות בה ייחשף הנזק הבלתי נמנע למשנה הדמוקרטית בישראל.

שקר רווח הוא כי אין דמוקרטיה מושלמת, כי בכל שיטה יש מקום לשיטיון, כי על כן מוטב לא להעיר ולא לעורר מגמה של שינויים בתרבות הפוליטית הישראלית כי אין לדעת אם מה שיבוא עדיף על מה שייצא. זה מספיק נכון כדי להתקבל כבלתי נכון בתכלית. הפרסה שהפכה את שנת 2019 לשנת בחירותיים, איננה מקרית. היא פועל יוצא ממציאות הפרלמנטרית בה איש אינו מיוצג עוד, בה מדינה הולכת באי רצון מופגן לבחירות מתוך הרגשה כי ייתכן ששום דבר לא ייקבע על ידו, כי הכל כבר דטרמיניסטי, כי השיטה כילתה כבר את מכבדיה. לא לנסות לשנות, אחרי היערכות, בחינה, לימוד הקשרים בין סיבה למסובב, הוא לשנות את הסיכוי לרפואת המכה. לומר כי כבר ניסינו ולא רק שלא הואלנו אלא גם הריעו, אומר כי משום מעשה שלא עלה יפה בולמים מעשה שיכול לעלות יפה, לעת משבר. האלטרנטיבה המצטיירת דומה יוצר מדי לדמוקרטיות הלא ליברליות הצומחות על הגזע האירופי והאמריקני בשנים האחרונות וחונקות אותו מעט מעט. חזות קשה.

תאריך:  28/07/2019   |   עודכן:  28/07/2019
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
ההסכם למיזוג סיעת כולנו, בראשותו של השר משה כחלון, ברשימת הליכוד בבחירות הקרובות הוא חוקי. כך קובעת (יום א', 28.7.19) נשיאת בית המשפט העליון, בדחותה את ערעורו של ח"כ אריאל קלנר.
28/07/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
האיחוד בין מרצ לבין חבורת אהוד ברק הוא בעצם סימון סופה של האלטרנטיבה השמאלית-מדינית והציונית שמעבר לגוש המרכז. לאחר כניסתה של מפ"ם לברית עם מפלגת העבודה, במחצית השנייה של שנות השישים של המאה העשרים, נוצר חלל ריק במשבצת הציונית-שמאלית, שמפ"ם מילאה עד אז בפוליטיקה הישראלית. כניסתה של מפ"ם לממשלת לוי אשכול - בינואר 1966 (לאחר הבחירות של סוף שנת 1965) הייתה תחילת המשבר הזה, של היעלמות השמאל הציוני מהמפה הפוליטית בישראל לתקופת מה.
יו"ר מפלגת הבית היהודי, הרב רפי פרץ, דחה פעם נוספת את הפגישה שתוכננה להתקיים הבוקר (יום א', 28.7.19) עם השרים לשעבר נפתלי בנט ואיילת שקד. פרץ ביקש לדחות את פגישתו עם שקד ובנט לשעה 19:30 בעקבות ישיבות הממשלה והקבינט המתוכננות היום.
28/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
אינני יודע מה עובר בראשי המתחברים החדשים בשמאל. אני יכול רק לנחש שהפחד (המבוסס) ממחיקה פוליטית במקרה של התמודדות בנפרד הוא ששפעל את המהלך. בכל אופן כפי שיוסבר לקמן, אני מרשה לעצמי להעריך ששכר המתחברים יצא בהפסדם.
28/07/2019  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
יו"ר מרצ ומייסדי רשימת המחנה הדמוקרטי אומר כי אינו מתחייב להמליץ על בני גנץ לראשות ממשלה. על השאלה האם יעלים את אהוד ברק מהקמפיין של המפלגה בעקבות החברות עם עבריין המין המורשע ג'פרי אפשטין, אמר: "אין כוונה להחביא אף אחד. ברגע שברק הודיע שהוא מנתק את כל קשריו וענייניו עם האיש הזה - מבחינתנו נפתחה הדלת לשיתוף פעולה".
27/07/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (ב)  
אהוד ברק נפלט; עמיר פרץ נחלש  /  עידן יוסף
"כוח פוליטי שלא היה שנים בשמאל"  /  איציק וולף
שקד: המטרה - מפלגה רפובליקנית מימין לליכוד  /  איציק וולף
ריקוד מושחת  /  ד"ר חיים משגב
על מי הם חושבים  /  איתמר לוין
גם לשמאל יש בוטים  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il