|
[צילום: אנג'י האנג וואן/AP]
|
|
|
|
|
בישראל כמו בשאר העולם קיימת עלייה מתמדת בשכיחות של השמנה ומחלות כרוניות, כגון: סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם ועוד. מגמת עלייה זו מופיעה הן בילדים והן במבוגרים ומעוררת דאגה רבה במערכת הבריאות, החינוך והחברה כולה. הסיבות להתפתחות מחלות אילו טמונות ברובן בסביבה וכוללות תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית. מדובר בגורמים סביבתיים אותם ניתן למנוע. אירגוני בריאות בעולם ובישראל ממליצים על התערבות בגיל צעיר, בחינוך וביישום הרגלי חיים ותזונה אשר מקדמים בריאות.
עד היום, לימודי תזונה אינם מתקיימים במסגרת תוכנית הלימודים ברוב בתיה"ס ובוודאי שלא כמקצוע חובה. כאמור קיים צורך בידע בתזונה ובניהול אורח חיים בריא, אשר הולך ועולה בשל התפשטות ההשמנה בקרב ילדים בכל גיל והופעת מחלות הקשורות להשמנה, כבר בגיל הצעיר. קיימת אומנם הכרה בקרב אנשי הבריאות וחינוך, בחשיבות אורח חיים בריא כבסיס לפתרון, אולם בפועל היישום לא קיים. היעדר אנשי מקצוע בעלי ידע עמוק ורחב בתזונה וקידום בריאות בבתי ספר אינו מאפשר הענקת חינוך מתאים לתזונה בריאה ולאורח חיים בריא.
בישראל שיעור ההשמנה ועודף משקל מתקרב בממוצע לכ-30%. בסקר האחרון שנעשה על-ידי משרד הבריאות בכל הארץ בכיתות ז' באזורי הפריפריה, אחוזי ההשמנה ועודף המשקל אף עולים ל-49%-45%. יש צורך דחוף בהכשרתם של אנשי חינוך בעלי בסיס ידע רחב ומעמיק בתזונה וקידום בריאות, אשר יהווה פתרון לשינוי המצב כבר מגיל צעיר. לימוד לתעודת הוראה של ביולוגיה על-ידי בוגרי מדעי התזונה, יוכל להפוך את הסיסמאות למעשים.
נדרשת השלמת קורסי פדגוגיה, דידקטיקה וכן קורסי ביולוגיה ספציפיים הנדרשים על-ידי משרד החינוך בשילוב התנסות מעשית בהוראת קורסים אלה בבתי הספר עם ליווי מקצועי. כמו-כן, מרצים מהמחלקה למדעי התזונה ילמדו קורסים המקשרים את תוכנית הלימודים בביולוגיה בבתיה"ס לשילוב תכנים תזונתיים, לשם הוראת ביולוגיה יחד עם תכנים תזונתיים.
פתרון מצויין
קיים חסר במורים בכלל ובמורים לביולוגיה בפרט. הכשרת מורים נוספים לביולוגיה באוניברסיטת אריאל עשויה לשפר את המצב. יתרה מכך מורים לביולוגיה בעלי תואר במדעי התזונה הינם בעלי רקע מעמיק ויסודי בתזונה ובקידום בריאות, לפיכך הם יוכלו לשלב בחומר הלימוד נושאים הקשורים לתזונת האדם וקידום בריאות. שילוב תכנים אילו יתרום לשיפור המודעות בתחום הבריאות בקרב תלמידים וכך יתרום למניעת השמנה והמחלות הנלוות אליה בקרב התלמידים. חינוך הילדים אף עשוי לתרום לתזונה בריאה במשפחה כולה, משום שהם יכולים להשפיע גם על הוריהם.
מסלול כזה יכול להוות פתרון מצוין עבור בוגרי תואר ראשון במחלקות לתזונה בישראל, המבקשים, תעסוקה בתחום החינוך. יש לציין שבוגרים אלה ממתינים לעיתים אף שנתיים לביצוע הסטאז' בתזונה וזאת כאשר בידם ידע יקר שיכול להועיל רבות לבריאות הדור הצעיר.
כון לעכשיו קיים מסלול הוראת ביולוגיה עם תכנים תזונתיים חדש בישראל ובלעדי באוניברסיטת אריאל, באישור משרד החינוך והמל"ג - המועצה להשכלה גבוהה. לימודים אלה מקנים תעודת הוראה מוכרת על-ידי משרד החינוך, בתחום לימודי ביולוגיה בשילוב תכני תזונה בחט"ב ובבתיה"ס התיכוניים, כולל לימודים מוגברים ברמת 5 יח"ל בבגרות. הייחוד הוא בשילובם של תכני תזונה כצורך בריאותי וחינוכי לשיפור בריאות האוכלוסייה. המסלול תוכנן בתמיכת משרד הבריאות והוא ייחודי לאוניברסיטת אריאל.
המסלול פתוח לכל הדיאטנים/יות שסיימו את לימודיהם ומעוניינים ברכישת מקצוע נוסף. ולבוגרי מדעי הטבע (ביולוגיה מולקולרית, קדם רפואה וכדומה) שידרשו להשלים קורסים במדעי התזונה.