|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אלישבע ביחובסקי

סמוך לקברה של רחל המשוררת קבורה אישה לא יהודייה שעליה אמרה רחל: "יש רק אחת שמשתווה לי בשירה העברית" בראשית שנות ה-20 של המאה העשרים נחשבה אלישבע לבולטת מבין המשוררות מייסדות שירת הנשים העברית המודרנית
31/07/2019  |   אבי הרטמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הכל נמכר [צילום: לע"מ]

אלישבע נולדה בשנת 1888 בריאזאן המרוחקת כ-200 קילומטרים מהבירה מוסקבה. היא נולדה כייליזבטה ז'ירקובה. אביה, איוון ז'ירקוב, היה בן הדת הפרובוסלאבית ואמה הייתה ממשפחה אירית קתולית. אביה עבד כמורה ועם השנים הפך למו"ל של ספרי לימוד. בגיל שלוש התייתמה אלישבע מאמה ועברה להתחנך אצל דודתה במוסקבה על ברכי השפה והתרבות האנגלית.

1907 הייתה שנה מכרעת עבורה. בהיותה נערה בתיכון הושפע עתידה משני דברים: היא התחילה לכתוב שירה ובאותה שנה התיידדה עם חברתה לספסל הלימודים, נערה יהודייה, שעוררה את התעניינותה בתרבות היהודית ובשפה העברית. כך החלה אלישבע ללמוד יידיש, שבעיניה הייתה שפה קלה כיוון שידעה גרמנית.

אלישבע כתבה כמאתיים שירים ברוסית ובשנת 1919 התפרסם מבחר מהם שהופיע בשני קבצים: "רגעים" ו"שירות גנוזות". שיריה אלו עסקו בזיקותיה לתרבות היהודית. לאחר שנחשפה לשפה העברית והתרבות היהודית הקדישה אלישבע כ-13 שנים ללימוד העברית ובשנת 1920 כתבה לראשונה שיר בשפה העברית, לאחריו לא המשיכה עוד לכתוב ברוסית. על שיריה הרוסיים חתמה בשמה הרוסי 'ייליזבטה', ומעתה - על שיריה העבריים - החלה חותמת 'אלישבע'.

המורה הראשון שלה לעברית ובעלה לעתיד, שמעון ביחובסקי, השפיע עליה והכשיר אותה לשלוט בשפה זרה ועתיקה זו. היא אימצה את העברית כשפה בלעדית ליצירתה. בתקופת הלימוד התרשם שמעון משקדנותה של אלישבע ומנפשה העדינה. היא מצידה התרשמה מסבלנותו וממסירותו למשימה. האהבה ניצתה והיחסים בין המורה לתלמידתו הביאו לנישואיהם בשנת 1920.

שמעון ביחובסקי, היה פעיל ציוני, מזכירו של ד"ר יחיאל צ'לנוב - מורה, מבקר ספרות ומוציא לאור. הוא היה ידידם הקרוב של י.ח ברנר ואורי ניסן גנסין, וסייע גם להם להוציא לאור את כתביהם.

בחורף 1925 הגשימו הביחובסקים את חלומם. הם עזבו את ברית-המועצות ועלו ארצה עם מרים, בתם בת השנה, והתיישבו בתל אביב הקטנה, לא רחוק מגימנסיה 'הרצליה'. החלום היה למציאות אך לימים התברר כי לא היה זה בדיוק החלום לו קיוו.

זרות ובדידות

הביחובסקים ייסדו בתל אביב הוצאת ספרים פרטית ('תומר'), שנועדה אך ורק לפרסום כתביה של אלישבע. בשנת 1926 הופיע קובץ השירים הראשון - 'כוס קטנה'. היה זה, כפי שכתב אחד המבקרים: "ספר פיוט קטן ככף איש ודק כחוט השערה". היינו, הספר ראה אור בפורמט זעיר, ספרון קטנטן, מה שהיווה חידוש בשירה העברית לדורותיה (באותה עת הופיעו ספרים בפורמט ענק), ונכללו בו 27 שירים בלבד. למרות גודלו הזעיר, או אפילו בשל כך, זכה הספר להצלחה אשר בנסיבות הזמן ובמגבלותיה של הספרות העברית דאז יכלה להיחשב למסחררת. בתוך שנתיים ראו אור שלוש מהדורות וכולן נמכרו. גם מהדורת פאר קטנה (בת 200 עותקים) ממוספרת ומודפסת על נייר משובח, אזלה אף היא. שום קובץ שירים של משורר אחר בן הדור לא זכה לתפוצה נרחבת כל-כך.

הופעתה של אלישבע, כמשוררת לא יהודייה שעזבה את עמה ושפתה כדי להצטרף אל העם היהודי במולדתו המתחדשת, הלהיבה וריגשה את הציבור היהודי בארץ והם ראו בה כמעין רות החדשה (למרות שלא התגיירה).

אלישבע ידעה כיצד היא נתפסת בציבור וריכזה סביב דמותה של רות את כל שירי הקובץ השני שלה, שאף נקרא בשם 'רות' (1916), ובו פיתחה באמצעות הדמות העקורה ממכורתה את תחושת הזרות והבדידות. אלישבע ציטטה בשיריה הרוסיים את ספר רות והשתמשה בדמות המקראית לשם תיאור המצב הרוחני שבו היא עצמה הייתה שרויה - התרחקה מן הקרובים לה אך נותרה זרה גם בין הרחוקים, אליהם ניסתה להתקרב.

גם הקהילה הספרותית קיבלה אותה בחום רב, ערכה לכבודה ערבי קריאה ופרסמה את יצירותיה בכל במה אפשרית, עד כדי כך שפופולריות זו עוררה את זעמם של צעירי המשוררים (חבורת 'כתובים' ובראשם אברהם שלונסקי) והם הפכו אותה ליעד מותקף במאבקם נגד ותיקי המשוררים (חבורת 'מאזניים' ובראשה ח.נ ביאליק, שאלישבע נמנתה עליה). תקופה זו ארכה שבע שנים (1932-1925) ודווקא בשנים אלה כתבה אלישבע את רוב יצירתה העברית.

באותן שנים אלישבע הותירה אחריה מורשת ספרותית מרשימה ומגוונת: ספרי שירה בעברית - 'כוס קטנה' (1926); 'חרוזים' (1928); 'ילקוט שירים' (1970); הסיפורים - גלגל חוזר; (1923); 'אורות בלילה' (1925); 'מקרה טפל' (1929); חמישה סיפורים קצרים שנאגדו בקובץ 'ספורים' (1928); תרגומים ומסות. בייחוד הותירה את חותמה ברומן 'סמטאות' (1929) שהיה הרומן העברי הראשון שכתבה אישה בארץ ישראל.

צריף רעוע

עם זאת מצבם הכלכלי של בני הזוג לא היה קל ואלישבע נאלצה, למורת רוחה, לעזוב לא פעם את בעלה ובתה ולצאת למסע בין הקהילות היהודיות במזרח ובמערב אירופה, שם הופיעה בערבי קריאה משיריה וסיפוריה.

בקיץ 1932, בעת מסעה בקישינב, נפטר בעלה באופן פתאומי. הייתה זו קובית הדומינו הראשונה שנפלה. אלישבע חזרה לתל אביב ועולמה קרס עליה. בנוסף למות בעלה, הכל החלו מפנים אליה את גבם. מאמציה למצוא פרנסה, בין היתר כספרנית בספריית 'שער ציון', עלו בתוהו. היא עברה להתגורר בצריף רעוע בשולי תל אביב וגידלה את בתה בעוני רב. רק הודות לביאליק היא ניצלה מחרפת רעב, כאשר בהתערבותו זכתה לתמיכה זעירה. מרירה ופגועה ניתקה עצמה אלישבע מהקהילה הספרותית בארץ.

בתחילת 1949 אמורה הייתה אלישבע לנסוע לאנגליה לבקר את בתה מרים ואת שלושת נכדותיה, אך כיוון שחשה ברע סייעו לה ידידותיה מ'דבר הפועלת' לצאת בינתיים לחמי טבריה, שם נפטרה ממחלה ממארת במרס אותה השנה.

אלישבע מעולם לא התגיירה ואף הקפידה תמיד לציין זאת, ולכן התעוררו קשיים לקברה בקבר ישראל. לבסוף הוסכם לטמנה בבית העלמין של קבוצת כנרת, ליד קברה של המשוררת רחל.

שם בבית הקברות על שפת ים כנרת נתקיימו מילות שיריה:

"כאן אשב בין ים
ובין רקיע ואדמה,
כי גם הקץ הגיע.
כי מצאה נפשי מולדתהּ"

תודות לעורכת: כרמית אביבי.

תאריך:  31/07/2019   |   עודכן:  31/07/2019
אבי הרטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלישבע ביחובסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זכרון עד
1/08/19 09:25
2
ארי בוסל
2/08/19 05:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קצת קשה לקרוא בשם "איחוד" למפלגה המצרפת לשורותיה ח"כית בודדת ממפלגה אחרת (סתיו שפיר) ומתמודד שזה עתה הקים לו מפלגה חדשה הרשומה בעיקר על הנייר, שאין לה עדיין שום היסטוריה (אהוד ברק). לא מדובר באיחוד של שתיים או שלוש מפלגות קיימות ומבוססות עם קהל תומכים נאמן או במהלך שיכול להעביר מנדטים מהימין לשמאל.
31/07/2019  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
אט אט נחשפים פרטים על ביקורה של משלחת חמאס בטהרן בשבוע שעבר ופגישתה עם המנהיג הרוחני העליון של אירן עלי ח'מינאי ובכירים נוספים בהנהגה האירנית. ראש המשלחת, סאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית ואיש הקשר של תנועת חמאס לאירן ולארגון חיזבאללה, הגדיר את הביקור כ"ביקור היסטורי" ואכן, נראה כי בביקור הושגו הבנות חשובות ביותר ברמה האסטרטגית ובתיאום בין חמאס לאירן נגד ישראל.
האם ראיתם את תמונת ראשי מפלגות הימין לאחר האיחוד? מי היו שם? היו שם ראש מפלגת "הבית היהודי" הרב פרץ, ראש מפלגת "האיחוד הלאומי - תקומה" בצלאל סמוטריץ', ראשת מפלגת "הימין החדש" איילת שקד ו... נפתלי בנט.
31/07/2019  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
... ועכשיו, נעלמה הציונות הדתית. היא עוד נאחזה בזיז אחרון, "הבית היהודי", למרות שזיז זה כבר הלך ואיבד את כוחו. הזיז שלידו, כבר היה איתן יותר, שום יומרה להזכיר משהו שמדיף ניחוח של מורשת, "האיחוד הלאומי". "לאומי" היה יותר טרנדי. לא "דתית", אפילו לא "ציונות". דברים כהווייתם, "לאומי"! אבל כאמור היה "בית יהודי". היו אפילו שאמרו שהיא יורשת של המפד"ל, מפלגה דתית לאומית. יורשת "המזרחי", מרכז רוחני. הייתה אסוציאציה כזאת, למרות ש"הבית היהודי" כמו אמר, שהבית הזה הוא יהודי, אל עומת המפלגות האחרות שאינן יכולות בלב שלם לקרא לעצמן משהו שחובר עם "יהודי". היה טעם של תביעה למונופול על האוטנטיות היהודית. קצת יהיר, אבל, מכל מקום, יהודי. המשתמע היה כי אין צריך לומר "ציוני" כי "יהודי משמע שהוא ציוני", גם אם יש גם יש יהודים שומרי תורה ומצוות שאינם רואים עצמם ציונים, אלא חוטאים ליהדותם. משהו מעין זה. בתחום האפולוגטיקה.
30/07/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
האם כשביבי מתיישב רגע עם הסיגר הוא מהרהר בינו לבין עצמו אם הוא מושחת? או מה גרם לו להיות מושחת? ושהוא עצמו, אילו ישב עם עיתונאי בבית הקפה מול "הבימה", היה לועג לראש ממשלה שקדם לו המספר סיפור הזוי שהסתיר מהרמטכ"ל ושר הביטחון כי הסכים לשיפור הצוללות המצריות? ובעיקר שהוא שיקר להם במצח נחושה שזה לא נכון עד שנתפס כמו שהוא אומר באנגלית red handed?
30/07/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il