|
חקירת הגבלים [צילום: עמר אלפיקי, AP]
|
|
|
|
|
פייסבוק שומעת היטב את הקולות הגוברים הקוראים לפצל אותה והיא מתחילה לפעול לבלימת אפשרות זו. בסוף השנה שעברה – מגלה ניו-יורק טיימס – הפסיקה החברה שיחות לרכישת חברת Houseparty, מדיה חברתית המתמקדת בווידאו; הגדלת חלקה במדיה החברתית נראתה לפייסבוק כמהלך מסוכן מדי. היא גם החלה במהלכים פנימיים שיקשו לפצל אותה: חיבור מערכות המסרים של פייסבוק מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם, והידוק הפיקוח של פייסבוק על שתי האחרונות שהן חברות חיצוניות שרכשה.
לצד זאת, מארק צוקרברג שב ואמר, כי פייסבוק מתמודדת עם תחרות מכל עבר וכדי להתמודד איתה עליה להיות הרבה יותר אינטגרלית. לכן, יש האומרים שמהלך ההידוק אינו מיועד להתמודד עם צעדים רגולטוריים אפשריים, אלא הוא עומד בפני עצמו. ג'ין קימלמן, שעבד ברשות ההגבלים בממשל אובמה, סבור שיש הצדקה עסקית לאיחוד היחידות.
לעומת זאת, דייוויד סיסיליין, יו"ר ועדת ההגבלים בבית הנבחרים, חשדן: "החיבור של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם לפלטפורמת התקשורת הגדולה בהיסטוריה הוא ניסיון ברור למנוע אכיפת הגבלים יעילה. אנחנו חייבים ללחוץ על כפתור העצירה". פייסבוק עצמה דוחה את הטענות נגד המהלך. לדבריה, כל המטרה היא לאפשר ללקוחותיה ליצור קשר ביותר דרכים וביותר מהירות.
הפעילות של פייסבוק בוושינגטון מתמקדת בוועדת המסחר הפדרלית, החוקרת כעת האם היא מפרה את חוקי ההגבלים – כהסתעפות חקירת הפרות הפרטיות שהחלה בשנה שעברה. אקדמאים וקובעי מדיניות טוענים מזה שנים, כי אסטרטגיית הרכישות האגרסיבית של פייסבוק פוגעת בתחרות. השנה ביקשה וקיבלה הוועדה ממשרד המשפטים אישור לפתוח בחקירת הגבלים, ובחודש שעבר היא יצרה קשר עם שורה של מייסדי חברות שנרכשו בידי פייסבוק ב-15 השנים האחרונות כדי לקבל מידע על הדרך בה נהגה פייסבוק.
כאמור, במקביל להתגברות החקירות של ועדת המסחר, התעניינה פייסבוק ברכישתה של חברת Houseparty, שהאפליקציה שלה מאפשרת למשתמשים רבים לצפות בסרטונים בעת ובעונה אחת. החברה הוקמה בשנת 2016 בידי בן רובין וזכתה לפופולריות רבה במיוחד בשכבת הגיל שעד 24. בדצמבר שעבר היו השיחות בשלב מתקדם, אך אז החליטה פייסבוק לסגת, בנימוק שהעסקה תגרור תשומת לב פדרלית בלתי רצויה. מאוחר יותר נרכשה Houseparty בידי Epic Games, יצרנית משחק הווידאו "פרונטיין".
מהלך נוסף האמור להפוך את פייסבוק לחברה משולבת יותר, ולכן גם קשה יותר לפיצול, הוא מיתוג מחדש. בשנה שעברה שכרה פייסבוק את סוכנות Prophet Brand Strategy והטילה עליה להפוך אותה ל"בית ממותג", כך ששמה של פייסבוק יבוא תמיד לפני שמותיהן של ווטסאפ ואינסטגרם. האישור למיתוג מחדש בא מצוקרברג ומסמנכ"ל השיווק, אנטוניו לוצ'יו.
בחודש מארס השנה דיווחה חוקרת האבטחה ג'יין מנצ'ון-וונג, כי הבחינה במיתוג "אינסטרגם מבית פייסבוק" בכמה שורות קודים שלא הופעלו רשמית. נכון להיום, המיתוג טרם יצא לאוויר העולם – אך יש סימנים לכך שהוא בדרך. ביוני 2018 השיקה פייסבוק מכשיר מדידה לספירת המשתמשים בכל שירותיה. שמו: "משפחת האפליקציות של פייסבוק".