|   15:07:40
דלג
  יהושע קרסנה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

ירדן מנסה לאזן

המלך עבדאללה מסתייג מתוכנית טראמפ, מתקרב לקטר וטורקיה - וגם מהדק את היחסים עם מצרים ומנסה להרחיק את עירק מאירן. מהלכים מורכבים אלו נובעים ממצבה המסובך של הממלכה וישראל צריכה להשלים איתם
18/08/2019  |   יהושע קרסנה   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
עבדאללה. מדבר עם כולם [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  האם מצרים חוזרת
  עבדאללה חשוב לישראל

בחודש שחלף מאז ועידת בחריין, הגבירה ירדן את ניסיונותיה לגוון את קשריה האזוריים. מגמה זו נובעת מהמתחים ההולכים וגוברים עם בעלות הברית ומקורות ההון המסורתיים שלה - סעודיה ואיחוד האמירויות - ביחס לתוכנית השלום של ארה"ב, וממבט מוטרד קדימה לשלבים הבאים של התוכנית, שירדן חוששת שיובילו למתח עם בעלת הברית המעצמתית שלה.

דעת הקהל בירדן מתנגדת בחריפות למדיניות האמריקנית בנושא הפלשתיני, וביקורתית כלפי ממשלת ישראל הנוכחית. על-רקע אי-שקט כלכלי וחברתי מתמשך בממלכה, המלך עבדאללה אינו יכול להיראות כמי ש"מתקפל" בסוגיות מרכזיות כמו מדינה פלשתינית, ירושלים ויישובם מחדש של הפליטים. בנוסף, עמאן חוששת שהמהלכים האמריקנים יגרמו להתססת הפלשתינים בגדה המערבית, עם השלכות ביטחוניות קשות על הממלכה.

ירדן ממשיכה לנסות להדק גוש התומך בפתרון שתי המדינות, בהמשך לשיתוף הפעולה המוגבר והצמוד שלה עם הרשות הפלשתינית בשבועות האחרונים. היא גם מבקשת לשפר את קשריה עם שחקנים אזוריים אחרים (קטר, טורקיה, עירק ומצרים) כדי להבטיח תמיכה מדינית, גיבוי כלכלי והמשך גישה למקורות אנרגיה, למקרה של משבר ביחסיה עם הממשל האמריקני וסעודיה.

אסטרטגיה ירדנית זו משתלבת בדפוס רחב יותר של מיצוב מחדש של מספר שחקנים ערביים, כל אחד מסיבותיו שלו, אך כולם בשל המדיניות האמריקנית וההשלכות האזוריות שלה, במיוחד נוכח האפשרות המתגברת לעימות צבאי במפרץ הפרסי. מפגש שרי החוץ של מצרים, עירק וירדן בבגדד (4.8.19) היה רק ​​אחד הסימנים המובהקים יותר של מגמה זו. שלושת השרים הדגישו את מחויבות מנהיגיהם לשיתוף פעולה ותיאום משולשים; למדינה פלשתינית שבירתה ירושלים; להרגעה ודיאלוג במפרץ; ול"תפקיד ערבי" בסיום המשבר הסורי.

בנייה מחדש של גשרים

ירדן הודיעה בחודש שעבר על חידוש היחסים הדיפלומטיים המלאים עם קטר, ושתי המדינות החליפו שגרירים לאחר הפסקה של שנתיים (שבהן יוצגו באמצעות מיופי כוח). ירדן הנמיכה את דרג היחסים הדיפלומטיים ביוני 2017, בלחץ סעודיה ואיחוד האמירויות, לאחר שאלו ניתקו את כל הקשרים עם דוחא והטילו עליה מצור, ושכנעו שמונה מדינות מוסלמיות ואפריקניות אחרות לעשות כן.

ירדן אינה משתתפת באופן מלא באמברגו ושמרה על קשרים אוויריים וסחר עם קטר, כאשר היקף הסחר ביניהן קרוב ל-400 מיליון דולר. בקיץ האחרון, כשירדן התמודדה עם מחאות ציבוריות בגלל המשבר הכלכלי, העניקה לה קטר חבילה כלכלית בסך 500 מיליון דולר, ימים מספר לאחר שסעודיה, האמירויות וכוויית הבטיחו לה 2.5 מיליארד דולר. אבל עד כה הופקדו רק מיליארד דולר בבנק המרכזי של ירדן, בעוד קטר הגבירה משמעותית את השקעותיה בירדן והנפיקה אלפי היתרי עבודה עבור ירדנים בתחומה.

במאמץ שני של המערכה הדיפלומטית ביקר שר החוץ הטורקי בעמאן ושוחח עם מקבילו הירדני על דרכים לשיפור הקשרים בין המדינות, כמו גם על נושאים אזוריים. האורח הטורקי הדגיש את חשיבות תפקידו של המלך עבדאללה בהגנה על "האתרים הקדושים האיסלאמיים והנוצריים בירושלים" (בניגוד מסוים למאמצים המדווחים של גורמים טורקיים לרכוש השפעה על ההר). בעוד שהמלך אולי אינו אוהב את מדיניותו של רג'פ טאיפ ארדואן, הוא מבקש את תמיכתו בשימור התפקיד ההאשמי בהר-הבית.

ירדן ביטלה בשנה שעברה את הסכם הסחר החופשי עם טוריה, בלחץ בעלות בריתה במפרץ, בשל המאבק שלהן בטורקיה בשל תמיכתה בקטר ובאחים המוסלמים, וכן בשל התחרות הגאו-פוליטית על הנהגת העולם הסוני. אך בעקבות פגישותיו בעמאן צייץ השר הטורקי, כי "הסכם לשיתוף פעולה כלכלי חדש, שייחתם בקרוב מאוד באנקרה, ירחיב עוד את יחסינו". מקורות דיפלומטיים מדווחים כי ראש המודיעין, שר הביטחון והרמטכ"ל של טורקיה ניהלו לאחרונה גם הם שיחות עם בכירים ירדניים.

טורקיה וקטר נתפסות על-ידי סעודיה ואיחוד האמירויות כיריבות עיקריות ואפילו כאויבות. שתי המדינות העשירות הללו תומכות גם בתוכנית טראמפ, וירדן חושדת בשיתוף פעולה של סעודיה עם הממשל האמריקני לפגוע באינטרסים הפלשתינים והירדניים (במיוחד מאמצים סעודיים מדוּוחים לפגוע במעמד ירדן במקומות הקדושים בירושלים).

היחסים עם סעודיה עוברים תקופה קשה: ירדן סירבה ליטול חלק בקואליציה בתימן וגילתה התנגדות ללחץ מצד יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לגלות פתיחות רבה יותר לתוכנית השלום של דונלד טראמפ. המהלכים הירדניים האחרונים בנושא דוחא ואנקרה הם איתות לריאד ולאבו דאבי שלא לקחת את עמאן כמובנת מאליה, ואולי אף ניסיון לפתח בסיס כלכלי חלופי, אם עמדות ירדן לגבי תוכנית טראמפ ונושאים אזוריים אחרים יובילו למשבר. טורקעה היא המעצמה האזורית הסונית העיקרית השנייה, ויחסים משופרים עימה עשויים לאזן הסתמכות יתר, והחמרה אפשרית עתידית ביחסים, עם סעודיה.

כאיזון אפשרי לפעילות זו, ואולי כדי לצמצם נזק קשה מדי למערכת היחסים הקיימת עם האיחוד, ביקר המלך עבדאללה באבו דאבי. הוא נפגש (כולל בארבע עיניים) עם מוחמד בן זייד, יורש העצר והמנהיג בפועל של האמירויות, והשניים אישרו את "היחסים העמוקים והאחווה של המדינות". (ראוי לציין, כי היחסים עם דובאי, המרכיב החזק האחר באיחוד, עשויים להיות עדינים יותר בשל תיק הגירושין המתנהל בין שליט דובאי לאשתו השישית, אחותו למחצה של המלך עבדאללה).

ביקור זה עשוי גם להוות חלק משינוי במדיניות האמירויות: הינתקות חלקית מסעודיה ועמדה מאוזנת יותר כלפי אירן. ניתן לראות זאת בחוסר הרצון של האיחוד להצטרף לארה"ב, סעודיה וישראל בהאשמה ישירה של אירן בתקיפות על ספנות במפרץ; קריאותיה למצוא פתרון דיפלומטי למשבר הנוכחי במפרץ; ביקורים שקטים של גורמים מהאמירויות באירן בחודש האחרון לשיחות על התפתחויות אזוריות, כמו גם על ביטחון ימי, והסגת מרבית חייליה מתימן. איחוד האמירויות נשאר בדרום תימן להילחם ב"אל-קאעידה בחצי האי ערב", וכנראה כדי להבטיח את האינטרסים הגאו-פוליטיים והמאחזים החדשים שלו בבאב אל-מנדב וים סוף, אך מתנתק מהמלחמה שהובילה סעודיה עם החות'ים.

האיחוד, ובמיוחד דובאי כנמל מרכזי, חושש מההשפעות הישירות האפשריות של פעולות איבה עם אירן. האיחוד, עם עומאן וכוויית הניטרליות, הם השכנים הקרובים ביותר פיזית לאירן; האיחוד הוא הפגיע ביותר מבין מדינות ה-GCC (מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ). הוא אף חושש מהשפעה מצננת עקיפה, לרבות באמצעות שיעורי ביטוח ימי גבוהים יותר, על כלכלתו מבוססת הייצוא.

כל זה אינו מפתיע, בהתחשב בעובדה שלאיחוד יש סדרי עדיפות שונים במקצת מאלה של בעלת בריתו הסעודית, כשהוא מוטרד יותר מאיומים של תנועות עממיות בעולם הערבי, האחים המוסלמים וציר קטר-טורקיה מאשר מאירן (עימה עדיין היה לו ב-2018 סחר בילטרלי של 13-19 מיליארד דולר; האיחוד הוא שותף המסחר השני בגודלו של אירן).

מערכות ידידותיות קיימות

ירדן ממשיכה גם להדגיש את יחסיה המשופרים עם עירק. בגדד מצידה מנסה לגוון ו"לשערב" את קשריה האזוריים, במיוחד עם ירדן ומצרים, כדי להתרחק מעט מאירן ולחזור לרלוונטיות בעולם הערבי. ראש ממשלת ירדן, עמר אל-רזז, נפגש בעמאן עם שר הפנים העירקי, יאסין אל-יסירי, ואמר, כי "ירדן תישאר תומכת, ערבה ו'ריאה' עבור עירק. ביטחון שתי המדינות אינו ניתן לחלוקה".

מוקדם יותר בחודש שעבר ביקרה שרת האנרגיה הירדנית בבגדד ודנה בסוגיות שונות, כולל אספקה ​​לירדן של 10,000 חביות נפט גולמי עירקיות מדי יום מכרכוכ דרך מעבר גבול קראמה, והחלטת הקבינט העירקי להחל בבניית צינור לייצוא של מיליון חביות נפט ביום משדות רומילה, בסמוך לבצרה, דרך עקבה. פרויקט זה יקח שנים ליישום, אך בסיומו ישחרר את עירק מתלות במעבר דרך טורקיה והמפרץ לייצוא נפט.

כל זה מתרחש בזמן שירדן מהדקת בהתמדה את שיתוף הפעולה הכלכלי והמדיני עם מצרים. המלך ביקר בקהיר ונפגש עם הנשיא עבד-אל-פתאח א-סיסי, כדי לאותת על שיפור הקשרים הדו-צדדיים וכן כדי לתאם את תגובות שתי המדינות ליוזמה האמריקנית. שתי המדינות קיימו בראשית החודש שעבר גם ישיבת שרים, כאשר משלחת בראשות ראש ממשלת ירדן ביקרה בקהיר.

בתום ביקורו של המלך בקהיר הצהירו שני הצדדים, כי "מדינותיהם ישמרו על התמיכה בעם הפלשתיני עד שישיג מחדש את זכותו הלגיטימית להקים מדינה עצמאית בגבולות יוני 1967, עם ירושלים המזרחית כבירתה, כמפורט ביוזמת השלום הערבית". בנוסף, מצרים וירדן הגיעו לאחרונה להסכם לפיו מצרים תשפה את ירדן ב-15 השנים הקרובות בכמות הגז הטבעי שלא סופקה לה במסגרת הסכמים קודמים, בגלל ניתוק של שבע שנים בצינור המחבר בין שתי המדינות (בעקבות פעולות טרור).

ירדן גם השתתפה, יחד עם לבנון ועירק, בסבב שיחות השלום הפנים-סוריות שהתקיים לאחרונה במסגרת "תהליך אסטנה", בהובלת רוסיה, אירן וטורקיה. ניתן לראות בכך מרכיב נוסף של אסטרטגיית האיזונים של ירדן, הכוללת יחסים טובים עם מוסקבה ושיפור קשריה עם אנקרה, כמו גם מתן ביטוי לרצון לעודד את חזרתם של הפליטים הסוריים.

ככל שתוכל ליצור גוש שאינו תומך ביוזמת השלום של טראמפ, במיוחד עם מצרים, ירדן עשויה לחסן את עצמה במידה מסוימת מתגובות חריפות אפשריות מצד תומכיה הגדולים. המלך שואף לגשר על שני צידי השבר הפנים-סוני, מרכיב מרכזי בארכיטקטורה האסטרטגית הנוכחית באזור. אולם ייתכן שהאסטרטגיה המוצגת כאן אינה הפתרון האופטימלי, וייתכן שהיא לא תספק לירדן פיצוי נאות על הניכור מתומכותיה הגדולות. אומנם ניתן לראות בכך מדיניות של "עשה מה שאפשר", שהיא טובה יותר מלהישאר פסיבי.

הזווית הישראלית

מנקודת מבטה של ישראל, לא נראה שיש הרבה מה לעשות כרגע כדי לסייע לשכנתה ובעלת בריתה. בין ירדן וישראל יש כיום כמה הבדלי מדיניות משמעותיים, והאינטרסים שלהן אינם חופפים בכל הנושאים. למרות עונת הבחירות הארוכה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנהג בממלכתיות בנושא זה, ונראה שהוא נוקט בראייה ארוכה לגבי יחסי ישראל-ירדן, ואינו שם דגש על היבטים בעייתיים שונים של מדיניות ירדן בחודשים האחרונים (דוגמת הר-הבית וביקורת על המדיניות הישראלית במזרח ירושלים, סוגיית ביטול מעמדם המיוחד של כיסי צופר ונהריים והסתייגויות ירדן הקשות מתוכנית טראמפ). זאת, אף על-פי שחלק גדול מבוחרי מחנהו יקבלו בברכה עמדה קשוחה יותר כלפי ירדן בנושאים אלה.

שיתוף פעולה בין מצרים לירדן, כששתי המדינות מנסות במשותף להעביר את עירק מעט מחוץ לחיבוק הדוב האירני ואל עבר הזרם המרכזי בעולם הערבי, תואם ככל הנראה את האינטרסים של ישראל. בנוסף, לישראל אין אינטרס ממשי לקדם עוד יותר את הפיצול הפנים-סוני (המשרת את אירן), והתקרבות ירדנית מתונה אל קטר וטורקיה אינה מאיימת על אינטרסים ישראלים חשובים.

הקפדה על המשך המעורבות הפעילה של ירדן בפורום הגז של מזרח הים התיכון, המעודד את עיגונה של ירדן מערבה לעבר גוש המזרח התיכון המתהווה, ולא מזרחה, כמו גם העמקת הקשרים האנרגטיים שלה עם ישראל ומצרים, יכולים הן לקדם את האינטרסים של ישראל והן להקל על חששות ירדניים מפני בידוד אפשרי.

ממשלת ישראל לא תתמוך באג'נדות הירדניות של התנגדות לתוכנית טראמפ, קידום פתרון שתי המדינות ומאמץ מדיני לשכך את המתיחות במפרץ, שאינן עולות בקנה אחד עם מדיניותה ועם האינטרסים שלה. על שני הצדדים להסכים לא להסכים. עם זאת ישראל צריכה לשקף, במגעים עם סעודיה, איחוד האמירויות ובעיקר עם ממשל טראמפ, הבנה לדילמות המורכבות של ירדן.

הכותב הוא מומחה לפוליטיקה ואסטרטגיה בעולם הערבי במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS). אתר המכון: www.jiss.org.il

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  18/08/2019   |   עודכן:  18/08/2019
ד"ר יהושע קרסנה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירדן מנסה לאזן
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד סתם אחד
19/08/19 18:18
2
עוד סתם אחד
19/08/19 21:29
 
דוד של אביו בעירק
22/08/19 09:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
על-פי גורמי מודיעין אמריקנים, חמזה בן-לאדן, בנו של אוסאמה בן-לאדן מנהיג ארגון הטרור "אל-קאעידה" נהרג בהפצצה אמריקנית בשנתיים הראשונות של ממשל טראמפ, הממשל מסרב למסור פרטים נוספים ונראה שהמידע על מותו אושר לפרסום לאחר שהמודיעין האמריקני קיבל "הוכחות חותכות" שמאמתות את דבר מותו, הנשיא טראמפ שנשאל על הנושא סירב להתייחס.
בכיכר פלשתין ליד שגרירות ישראל לשעבר בטהרן, הוצב מונה ענק שסופר לאחור את הימים שנשארו לישראל להתקיים. לפי קביעתו של המנהיג העליון חמינאי, נשארו לישראל עוד 25 שנים להתקיים, ובמדויק 7,705 ימים (מעודכן עד 30.5.2019), ובמילים אחרות, תאריך החיסול שנקבע - 11 ביולי 2040.
31/07/2019  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
למרות הסיפורים והידיעות שאנו שומעים מפעם לפעם על תקיפות ישראליות בסוריה ובגבולה עם עירק, המכוונות למתקנים אירניים ולהיערכות אסטרטגית יבשתית שלהם נגד ישראל, תחושת הבטן, שלי לפחות, איננה נוחה. את הפיצוצים רואים ושומעים בקול רם, את ההיערכות התשתיתית הנמשכת ומתנהלת סביב גבולות ישראל בצפון, שומעים הרבה פחות טוב; כבעבר, רובה נסתרת מהעין.
24/07/2019  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
סעודיה הרשמית שומרת בינתיים על שתיקה ולא מתייחסת לתקיפתו והשפלתו של פעיל הרשת הסעודי מוחמד א-סעוד בזמן שביקר ברחבת הר-הבית ובסימטאות העיר העתיקה בירושלים. אין לטעות, ההנהגה הסעודית היא נקמנית אך סבלנית, היא תימצא את העיתוי המתאים לסגור חשבון עם ירדן ועם הרש"פ.
אין זה סוד שהערבים בכלל והמנהיגים בפרט אינם מסמפטים את ההנהגה הפלשתינית על כל גווניה, מהרשות ועד החמאס והג'יהאד האסלמי, לזאת למרות הצהרות התמיכה בזכויותיהם. אנשי תקשורת בסעודיה, מדינות המפרץ ומצרים משמיעים ללא הרף התבטאויות קשות נגד הפלשתינים בגלל מדיניות הסירוב שהם נוקטים, פעילות הטרור שהם מבצעים נגד ישראל ושיתוף הפעולה שלהם עם האחים המוסלמים. נביא דוגמאות של גינויים נגדם מיני רבות.
16/07/2019  |  שאול מנשה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
פרנקל. רווחים עצומים [צילום: אתר ועידת הנשיא]
תומר קורנפלד
עסקות שבוצעו מחוץ לבורסה בסכום של כ-65 מיליון ש"ח ובמחיר 2400 אגורות למניה הקפיצו את מניותיה של תמר פטרוליום    שער המניה נסגר במחיר הגבוה בכ-60% מעל המחיר בהצעת הרכש שפרסם אהרן פרנ...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
הכרעת חמאס או שחרור החטופים? התשובה נמצאת ברפיח ובציר פילדלפי    ההשתלטות על רפיח ועל ציר פילדלפי הכרחית גם לביטחון ישראל ביום שאחרי
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
מלחמת "חרבות ברזל" חשפה לא רק כשלים ביטחוניים וצבאיים, אלא גם משגים חמורים בהערכות העורף האזרחי    אירועים אלו מעלים שאלות נוקבות בנוגע למוכנות המדינה להתמודדות עם מצבי קיצון אחרים,...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il