תגובותיהן הפבלוביות של
ישראל ביתנו ותנועת ישראל חופשית לאפשרות עליה הודיעה המדינה לבית המשפט, כי תידרש אסדרה חדשה מול אוטובוס השבת ברמת גן, כאילו מדובר במהלך חדש לכפייה דתית, חוטאות לאמת ולו מן העובדה הפשוטה שתשובת השר הייתה בצד שלהם, ומבחינה תחבורתית לשר אין ברירה אחרת אלא להורות את מה שהורה, ונסביר.
העתירה שהגישו תושבים דתיים מרמת גן והתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית כנגד החלטת מועצת העיר בראשות
כרמל שאמה הכהן תלויה ועומדת. הטענה כלפי השר
בצלאל סמוטריץ' ו
משרד התחבורה הייתה על כך שאינם אוכפים את החוק ומונעים את קווי השבת ברמת גן.
שלא יהיה ספק: ודאי לא אחד כמו סמוטריץ' יהיה מעוניין לתת הכשר לפעילות שכזו בשבת, אולם החוק היבש כובל אותו ולטענת הגורמים המשפטיים במשרד התחבורה לא ניתן להגדיר הסעות אלה כ"קו שירות", שאת תנועתו ניתן להגביל בשבת.
עם זאת התברר למשרד התחבורה כי כנראה גם לא ניתן להגדיר את השירות המדובר, מכל מיני נימוקים משפטיים שפורטו בעתירה, כ"הסעה מיוחדת", שלגביה אין שום הגבלה.
העתירה העלתה בעיה של מוצר תחבורתי חדש, מעין יצור כלאיים שהחוק הקיים כנראה לא חל לגביו. אולם אם מקבל משרד התחבורה הנחה כזו ונמנע מהתערבות, עשויה להיות לדברים השלכה תחבורתית רחבה - הרבה מעבר לגבולות רמת גן והרבה מעבר לשבת. המשמעות תהיה שכל פילנתרופ יוכל להפעיל בכל יום בשבוע להתחיל להפעיל אוטובוסים ללא תשלום בכל מקום בארץ ולערער את המוסכמות התחבורתיות שנקבעו בפקודת התעבורה, בתקנות ובצווים.
מול שידוד מערכות שכזה, לא יכול שר התחבורה סמוטריץ' להישאר שווה נפש. על-אף גישתו הכלכלית הליברלית ולמרות הבטחתו לראש הממשלה שלא להבעיר מדורות בנושאי תחבורה בשבת עד לבחירות לא יכול סמוטריץ' - ובעצם אף שר תחבורה מאף מפלגה - להישאר אדיש. גורמי המקצוע והגורמים המשפטיים במשרד התחבורה מתריעים כי הדבר עלול ליצור תוהו ובוהו תחבורתי, ולכן אין מנוס מאסדרת הנושא.
כיצד בדיוק תהיה האסדרה, מתי, והאם ועדת הכלכלה בכנסת הבאה תידרש למתן אותה או להחמיר אותה? מוקדם לנחש. דבר אחד ברור: הפעלת אוטובוסי השבת ברמת גן היא הטריגר.
ומה באשר לטווח המיידי ברמת גן, ולמעשה גם ביתר הערים שמפעילות שירות דומה (הרצליה, גבעתיים, כרמיאל וחולון)? בכך יצטרך בית המשפט להכריע - כאשר השאלה המרכזית תהיה כנראה האם יהיה די בטענה שהסעות אלה אינן "הסעה מיוחדת" כדי לאסור את פעילותן.