|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת השבוע ואתחנן (נחמו)

מאבל ליום טוב

הפתיחה של הפרשה בַּתְּחִנָה שמשה נקט בה באמרו לעם: ואתחנן אך לא לבשר ודם, אלא לקב"ה מובאת כפתיחה של הפרשה במיוחד כמסר לכל מנהיג הממלא תפקידו בדבקות כמשה בהיותו נקי כפיים ובר לבב
18/08/2019  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]


יֶשׁ וּלְעִתִּים הַתְּחִנָּה אָכֵן תְּרַכֵּךְ לְבָב
יֵשׁ וישוב והַמִּתְחַנֵּן מִתְּחִנָּתוֹ מְאֻכְזַב
וְתָמִיד עָדִיף לִהְיוֹת נִכְלַם וְלֹא שַׁחְצָן
כְּמוֹ שֶׁעָדִיף לִהְיוֹת עָנִי מֵעָשִׁיר קַמְצָן

בְּשַׁלְהֵי יָמָיו מֹשֶה פָּנָה וּבִקֵּשׁ מְחִילָה
וְהִתְחַנֵּן אֶעְבְּרַה-נָּא וּלְהוֹלִיךְ כְּבַתְּחִלָּה
תְּחִנָּתוֹ לֹא נֶעֶנְתָּה וְקִבֵּל זֹאת בְּהַכְנָעָה
מָסַר שַׁרְבִּטוֹ לַחֲלִיפוֹ וְלֹא הִזִּיל דִּמְעָה

מוּסָר הַשְׂכֵּל מַלֵּא חוֹבָתְךָ בְּלִי חֶשְׁבּוֹן
מַעֲשֵׂיךָ יְרוֹמְמוּךָ גָּם יַשְׁאִירוּךָ בַּזִּכּרָוֹן
טוֹב לִסְטוֹת מִנְּטִיַת הַלֶב כְּמוּרַם מֵעָם
כְּמוֹ בַּפִּתְגָּם אַל תֵהֵא צוֹדֵק הֲיֶה חָכָם

הגזרה קשה אך נסבלת

הפתיחה של הפרשה בַּתְּחִנָה שמשה נקט בה באמרו לעם: ואתחנן אך לא לבשר ודם, אלא לקב"ה מובאת כפתיחה של הפרשה במיוחד כמסר לכל מנהיג הממלא תפקידו בדבקות כמשה בהיותו נקי כפיים ובר לבב, ולא על-מנת לקבל יחס מועדף ולא שכר מוגדל בגין מילוי תפקידו כמנהיג, כי שכרו הוא בתוצאות מעשיו ובהצלחתו להוליך את העם, כמשה, אשר שחרר את ישראל מעבדות לחרות בהציאו את העם ממצרים ועד אשר הביאו עד לגבולות הארץ.

למנהיג שהוא בשר ודם יש חולשות של אדם, הוא מצפה להיות מוערך על שהוא פועל לא לתועלתו האישית או לשם הפקת תועלת אישית מהנהגתו, לא כדי להיטיב עם העם שהוא מנהיגו. כמובן כאשר נותנים תמורה על המעשה שעשה, המנהיג רואה בהערכה למעשיו שכר טוב ולא רק בכסף, לא שכן שנהג בנקיון כפיים ולא שלח ידו בקבלת טובות הנאה לעצמו, כי אם ינהג לקבל שלמונים בכך ימחקו גם מעשיו הטובים שעשה ויזכרו לו את שחיתותו.

המנהיג מקבל שכרו ככל מנהיג או ככל בעל מקצוע שמקבל שכר על עבודתו וכאן בתוספת הערכה מן העם שהוא פעל בנקיון כפים למענו - למען העם. אלא שמשה גם לא בקש שכר על הנהגתו, הוא בקש רק מחילה של עוונו שבגינו נמנעה כניסתו לארץ כנען ביחד עם העם.

משה כפי הנראה סבר כי הקב"ה יבטל את גזרתו, אחרת לא היה פונה אל הקב"ה בתחינה או שלא היה פונה כלל, לכן נאמר: ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר. (ג/כב) לכן אמירה זו "אָמְרָה דָרְשֶׁנִי" ואכן רש"י דָּרַשׁ ואמר: ואתחנן לא מלשון "חִנּוּן" או תחנון, אלא מלשון "חִנָּם" שאף הוא משורש "חנן". על-אף זכויותיו הגדולות של משה אצל האלוהים, הוא לא בקש מאלוהים שיחון אותו בזכות מעשיו, הוא בקש זאת כדי שיוליך את עמו בהכנסו לארץ להכנס עמו. ואתחנו שלו משמעותה בקשת מתנת חנם. משה כמנהיג יחיד בכל הדורות, לא התכון לאמר לאלוהים: אתה שְׁלַחְתָּנִי להנהיג את העם והנהגתיו כמצותך, עתה הגיע הזמן שאזכה שֶׁתֵּעָנֶה לי על בקשה אחת היא אומנם לי אבל הי לטובת העם. אינני דורש זאת כשכר אלא מלון תְּפִלָּה רק להכנס לארץ עם העם.

משה פנה בתחינה כי ידע שה' רחום וחנון בדין (ה' הוא סמל מדת הרחמים ואלוהים מדת הדין). כאומר משה אל האלוהים: אתה שאמרת לי בעת צרה להתפלל ונושע לפיכך אני מתפלל עתה אליך, "ועתה הניחה לי" (שמות לב/י), הענה לתחינתי ואין מי שימחה בידך אם תמחול לי ותבטל את גזרתך. ברם משה נואם למעשה בפני העם ומגולל בפניהם מה הוא עשה לביטול הגזרה. ומשה הוסיף לומר לעם כמעין נזיפה מוצנעת: וַיִּתְעַבֵּר ה' בי למענכם ולא שמע אלי עוד בדבר הזה. בגזרו עלי לאמור: עלה על ראש הפסגה ושא עיניך ימה (מערבה) וצפונה ותימנה (דרומה) ומזרחה וראה בעיניך כי לא תעבר את הירדן הזה. (ג/כו,כז).

משה בסיום תפקידו משנן לעם עשרת הדברות

ויקרא משה את כל ישראל ויאמר אליהם שמע ישראל את החקים ואת המשפטים (ה/א) משראה משה כי תחנתו לא נענתה והוא לא יהיה עם ישראל בהיכנסם לארץ, מצא צורך לשנן להם את החוקים ואת המשפטים שלמעשה כבר באר ושינן אותם להם. דבריו נשמעים כמעין צואתו האחרונה לעם אשר הכיר אותו כעם קשה עורף המרבה להתאונן ולהתלונן ומשה חשש כי כאשר הוא לא יהיה אתם יטשו את החוקים והמצוות ובעיקר לא יקימו את עשרת הדברות. שהם ביסוד האמונה של עם ישראל באלוהי ישראל ואף משמשים בחלקם גם את הגויים, מדובר בַּדִּבֵּר החמישי על כבוד אב ואם וכלה בַּדִּבֵּר העשירי לא תחמוד.

ובעקר קריאת שמע" המעמידה את האלוהים כאל אחד ואין זולתו השולט ביקום. בעוד עם ישראל בקריאת שמע אומר כי האלוהים אחד ביקום והוא אלוהינו. זה יוצר חיץ לא מכוון בין ישראל לאומות, כי הרי עם ישראל מעיד כי אין ביקום זולת האלוהים מכאן שגם עמי העולם האחרים ה' אלוהיהם. על זה רש"י אומר: ה' אלוהינו עתה ולא אלוהי האמות, ומישב את הדו משמעות שבקריאה בכך שה' עתיד להיות ה' אחד גם לכל העמים. כי העמים האחרים לא היו במעמד הר סיני ולא שמעו את שתי הדברות מפי אלוהים אנכי ה' אלוהיך לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני, ומוסיף רש"י ואומר: כי הרי נאמר עוד: אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' (צפניה נ/ט) ועוד הכתוב מזהיר אותנו לקבל את הכתוב כמו שהוא: לא תֹּסִפוּ על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם ולא תגרעו ממנו.(ד/א) ולהקפיד שֶׁלֹּא נֶאֱסֹר אֶת הַמֻּתָּר וְלֹא נַתִּיר אֶת הָאָסוּר (ירושלמי ברכות ז/ד) והמבין יבין.

עלינו גם לכבד את זולתנו כמונו

בחלק אחד שבתורה דובר על התנהגות האדם כלפי זולתו. והחשוב מכל לנהוג בכבוד וביושר, בעיקר בחיי יום יום בעיקר כשיושב העם בארצו בארץ ישראל אשר ירש אותה מאת הכנענים כרצון אלוהים שהוא אדון כל הארץ. הכתוב רצה לומר לישראל אם יתנהג האחד בכבוד לזולתו, יהיה עמנו חזק איתן ויעמוד בטלטולי העתים. על כן נאמר: וזאת המצוה הָחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אשר צוה ה' אלוהיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה. (ו/א)

ואין בכך כדי לשנות את עקרון השמירה על כבוד האדם והכבוד ההדדי בי אדם לרעהו, כי אלוהים ברא את האדם ובכך גם כל הברואים וכל העמים ולא רק את ישראל. אין אנחנו אדוני כל הארצות וכל העמים. אומנם נאמר ה' אלוהינו אלא שהוא התודע לאברהם אבינו עוד בטרם היינו קימים כעם. לא נוכל להתעלם גם מן העובדה שה' נתן לאברהם את ישמעאל ואת יצחק ויצחק הביא לעולם את יעקב ואת עשו.

לולא רצה בקיומם לא היה בוראם. אלא שישראל מיד האמין באלוהים והעמים האחרים טרם האמינו בו, או שהאמינו תוך סילוף דברי התורה וסלפו את האמונה בו. ברם אנחנו מאמינים בדברי נביאינו שנבאו לנו שיום יבוא ולא ידוע מתי וכך נאמר: ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. (דברי הנביא זכריה) כמובן כולם ידברו בשפה אחת הכונה לדעת את הכתוב בתורה במקור ולא לשפת הדבור שתשאר שונה. וביום ההוא נאמר: אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה'.

שבת שמתנחמים בה בבנין הארץ אחרי החרבן

כבר דובר בשבת שעברה על חורבן בתי המקדש כתוצאה ממעללינו, ועל שגלינו מארצנו, ולמרות זאת עמנו מעולם לא אבד תקוה, כי יום יבוא וישוב לארצו החרבה ויבנה אותה שוב ועם ישראל ישב בה בטח ואדון לעצמו, עמו ילמד מן העבר ולא ישוב אל מצב שהיה בו לפני החורבן מצב של שנאת אחים וזאת בגלל שדעת אחד שונה מדעת האחר. כבר טעם עמנו הטעם המר של הגלות ויודע כי בלב העמים טבועה שנאה לעמנו בקנאם בו וכי השנאה לא נעלמה והיא עולה ומבעבעת שוב.

בזכרנו את השואה של עמנו, אשר נטבחו בה בני עמנו ונשרפו חיים והיו בעת ההיא: נאנחים מבקשים לחם נתנו מחמדיהם בְּאֹכֶל להשיב נפש.(א/יא) ובקרב העמים מפעם לפעם על צוארנו נרדפנו יגענו ולא הונח לנו. (ה/ה) לכן אנו שואלים את אלוהינו: למה לנצח תשכחנו תעזבנו לארך ימים (ה/כ). הנה נחם ותנו כי השיבותה אותנו לארצנו ואנו מתנחמים בשובנו אליה ובבנינה. והנה חרי השואה הקמנו מדינה לתפארת, כל אשר עלינו לעשות לכבד זה את זה, תהא דעתו שונה משל זולתו כי הדעה השונה מפרה ומעשירה את תרבותינו, שעמים רבים משועים אליה ומחפשים לדעת סודותיה וסודות הצלחתה, כי דברנו אל מדינתנו וְלָאֻמָּה כדבר אוהב אל אהובתו: קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח (ישעיהו ס/א) אם נתעה מייד נמהר למצוא הנתיב הנכון ללכת בו ונשוב לשנן לעצמנו ונאמר, כי אויבינו צוהלים כשאנו רבים ומגנים זה את זה.

הם מצפים בפינה לנו ומייחלים למעידתנו חלילה עלינו לדעת כי האחדות בקרב עמנו מול צר ואויב תעמוד לנו ונצליח מולם זאת למרות שאין אחידות דעות, כי המטרה של כולנו שלא נהיה שוב במעמד שבו היה עמנו בתקופת החרבן. ניתן לדבר על מי יכול להביא בשורה ושפע לבני עמנו, בחיי יום יום ומי מביא שפע ורווחה יותר ובעיקר מי יכול להביא את השלום המיוחל. לכן בט' באב אמרנו ושוב נאמר:

הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם.(איכה ה/כא).
חַזְקֵנוּ ה' וְתֵן בִּיָנה בְּלִבֵנוּ לְבַל נִתֵּן בְּיַד אוֹיֵבינו נִשְׁקֶנוּ
כִּי הָאוֹיֵב מְבַקֵּשׁ לְכַלּוֹתֵנוּ אַךְ בֶּאֱמוּנָתֵנוּ וְאַחְדּוּתֵנוּ נְכַלֶּנּוּ
וְכִי יֵשׁ אוֹיֵב אוֹרֵב לְפִתְחֵנוּ בַּל נַשמִיעַ לוֹ שִׂיחַ שִׂפְתּוֹתֵינוּ
וְלֹא נִהְיֶה בְּשִׂיחֵנוּ וּבְדַבְּרֵנוּ מְזִינִים בְּמֵידַע רָב אָת צָרֶינוּ

וּכְבַר נֶאֱמַר עֲלֵינוּ חֲכָמִים בְּמַדָּע וּבְיֵדַע וְעוֹלָם אָנוּ מְזִינִים
אָז אַיֶּה חָכְמָה וְאַיֶּה דַּעַת כְּשֶׁבְּדַבְּרֶנּוּ לַצָּר תָכְנִיתֵנוּ נוֹדַעַת
הִזַּהֲרוּ אָחִים פֶּן תַּכְשִׁילוּ כִּי אוֹיֶב אוֹרֵב דְּעוּ זֹאת הַשְׂכִּילוּ
וְאוֹיֶב לֹא יֶדַע אָנָה נִכְנַס הֶן פָּרָס אוֹ חִזְבַאלָּלא אוֹ חַמַס

וְיָדַעְתָּ כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ יוֹדֵעַ צְפוּנֵי לֵב וְחוֹסֵף כָּל חַדְרֵי בֶטֶן
וְאָחִיךָ נֶאֱמָן לְךָ וּלְאוֹהָבֶיךָ וְכִי בְּעֵת צָרָה יֵהֵא נִצַּב לְפָנֶיךָ
אַף אִם בְּדַעְתּוֹ חוֹלֵק עֲלֶיךָ מוּל צָר וְאוֹיֵב יִמָּצֵא תָּמִיד לְצִדְּךָ
כִּי נִצְטַוִינוּ לֶאֱהוֹב אֶת זֻלָּתֶנוּ גֵּר וְתוֹשָׁב לֹא כֹל שֶכּןֵ אֶת אֲחֵינוּ

תאריך:  18/08/2019   |   עודכן:  18/08/2019
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאדם הכופר בקיומה של ישות אלוהית וכל שבוע שוקד על קריאת פרשת השבוע, אבקש לפתוח את התייחסותי לפרשת השבוע בשיר של המשוררת רחל בלובשטיין שאני אוהב, לשיר הוסיף חן מוסיקלי המלחין המחונן יהודה שרת, שיר שהרבינו מאוד לשיר בצעירותנו בתנועות הנוער. הפרשה נפתחת במילים "וָאֶתְחַנַּן אֶל-יְהֹוָה.." וזאת כאשר משה רואה "אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַרְדֵּן. הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן.." וכל נימי נפשו כואבים כי "וַיִּתְעַבֵּר יְהֹוָה בִּי לְמַעַנְכֶם,",,.
פסיקתו של השופט מנצרת - לגבי אישור ההפרדה באירוע הזמר של מוטי שטיימניץ והציבור החרדי, עוד עלולה להפוך לחרב פיפיות נגד היהדות החרדית, גם כשידובר באירוע קודש ולא רק באירועים זמר מפוקפקים, מבחינת ההשקפה היהודית. השופט מנצרת רצה דווקא לכוון לחיוב. הוא - להבדיל מחבריו השופטים היהודים - החילוניים, לא היה מעוניין בשינוי החברה היהודית - הדתית, שהרי שינוי שכזה יכול להפוך לבומרנג דתי ותרבותי נגד החברה המוסלמית בה הוא עצמו חי, וזה אולי הדבר האחרון שהוא חפץ בו, ולכן הוא ביטא את דעתו לטובת ההפרדה באירוע. אבל מנגד, הוא גם יודע כיצד מונה לשופט ואיזו מערכת אנטי דתית - יהודית הוא משרת ולכן הוא היה חייב "לקרוץ" גם למערכת הזו בפסיקתו. ולכן לצד הפסיקה כי תתאפשר הפרדה בין גברים לנשים הוא גם פסק שיהיה שם גם מתחם שלישי ובו לא תהיה הפרדה, אלא לשם יגיעו כאלה שיחפצו לחזות באירוע ללא הפרדה. זה די מזכיר לי את "משפט שלמה" - לחתוך את הילד בשווה לשתי הנשים. מבחינת ההשקפה היהודית - דתית הרי שאין מקום לפסיקות פוליטיות "פרגמאטיות" בענייני הלכה ויהדות. אם החלק השלישי הינו חלק מעורב הרי שדינה של ההופעה כולה כהופעה מעורבת. זה כמו לבשל בשר כשר ובשר טרף בכלי כשר. המאכל הופך לטרף והכלי הופך לטרף. אך גם סכנה עתידית גדולה טמונה לעתיד בפסיקה הזו, ליהדות החרדית.
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הופיע ב-16 באוגוסט בנאום ממקום המסתור שלו לרגל מה שמכונה בחיזבאללה "חגיגות הניצחון" במלאת 13 שנים למלחמת לבנון השנייה שבו איים על ישראל, כדי להרתיעה מכל החלטה אפשרית לפלוש ללבנון. "אם היא תחליט לפלוש ללבנון, היא תצפה בהרס הטנקים וחטיבות צה"ל בשידור חי", התרברב נסראללה",אני אומר לישראלים, אם תתקפו אותנו שוב, כל נקודה בדרום לבנון תהייה כמו בקרב של בינת ג'ביל, רק פי 500."
שוב תוקפת אותנו תופעת טרור היחידים או טרור. "הזאבים הבודדים", החל מרצח חייל צה"ל דביר שורק ז"ל באזור גוש-עציון ועד לפיגוע הדריסה ליד הישוב אלעזר באותו האזור עצמו.
בקיץ 2005, לקראת ההינתקות, פרסמה "המועצה לשלום ולביטחון" הצהרה חתומה בידי מאות בכירים לשעבר במערכות הביטחון בהבטחה כי "ההינתקות תשפר את מצבה הביטחוני של מדינת ישראל". לאחר 14 שנים, רבים מאותם "מומחי ביטחון" - בהם האלוף הטרי במיל' יאיר גולן - ממשיכים להחזיק בדעה כי ההינתקות מרצועת עזה שיפרה את מצבה הביטחוני של ישראל. טענתם נתמכת בעיקרה על השוואת מספר הפצועים וההרוגים בשנים שלפני ההינתקות לשנים שלאחריה. הם לא סופרים את שיבוש התנהלותה התקינה של המדינה, החל מהסבל המתמשך הנגרם לישראלים רבים, דרך השקעות עתק במיגון היישובים ובהקמת מכשול נוסף שעלותו עד כה מעל ארבעה מיליארד שקלים, וכלה בעלות הכבדה של שלושת המבצעים הגדולים וסבבי הלחימה הרבים. כך למשל הגיעה עלותו של מבצע צוק איתן לבדו, בסיכום ההוצאה הצבאית וההוצאות האזרחיות וחישוביי אובדן התוצר ליותר מעשרה מיליארד שקלים. ה"מומחים" אף מתעלמים ממאזן האימה שיצר חמאס באמצעות יכולותיו לשבש את שגרת החיים בעורף הישראלי, וכמובן מתכחשים לתופעת אובדן חופש הפעולה הישראלי הנובע מהתהוותו של מאזן האיום הרקטי. מעל לכל ולפני הכל, בהצבת מספר הנפגעים כמדד עיקרי לבחינת מצב ביטחוני, כפי שעשו מפקדי הצבא האמריקני בווייטנאם לשם הצדקת הדשדוש המתמשך, מתעלמים ה"מומחים" מההבנה שמשוואת ביטחון לאומי רחוקה מלהיות תלויה בעיקרה בכמות הפצועים וההרוגים. אם זה אכן היה מדד עיקרי, היו נמנעים בין היתר מרבית המאבקים לשחרור לאומי.
18/08/2019  |  גרשון הכהן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il