|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
חיים פירקש [צילום: באדיבות המשפחה]

סיפורו של העיתונאי חיים פיקרש

לפני כשלושה חודשים ב-20 במאי 2019 הלך לעולמו העיתונאי חיים פיקרש שעבד בעיתון הצפה כ-50 שנים בנוסף, שימש כעיתונאי גם בעיתונים מבט ומקור ראשון בן 87 היה במותו
19/08/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

במשך כחמישה עשורים היה חיים פיקרש כתב בעיתון הצפה. הוא היה מבכירי כתביו של עיתון זה שהיה בזמנו עיתון נקרא ורוב תפוצה יחסית בקרב הציבור הדתי הלאומי.

חיים אהב והרבה לסייר ולבקר בישובים שונים ברחבי הארץ, שוחח עם פעילי ציבור ותושבים מקומיים והביא רשמיו מסיורים אלה במאות ידיעות וב"כתבות צבע" שהופיעו לאורך שנים בעיתון הצפה.

"הוא היה כתב שטח בנשמתו", מספרים עליו חבריו. כבן מושבת פרדס חנה הייתה לו פינה חמה להתיישבות העובדת ולא מעט מכתבותיו שהתפרסמו בעיתונות עסקו בהתיישבות העובדת באנשיה ובנושאים הקשורים להתיישבות. לאורך שנות פעילותו העיתונאית, כתב מאות כתבות סיקר ודיווח על אלפי אירועים.

חיים פיקרש - פרקי חייו

חיים פיקרש נולד ב-13 בפברואר שנת 1932 בבית-חולים הסקוטי בטבריה. אביו ר' ישראל - יצחק פיקרש, בן למשפחה חסידית שנולד בעיירה לוקוב בפולין ב-1910, עלה לארץ ב-1926 עם הוריו טוביה-דב ופסיה פיקרש. המשפחה השתקעה בירושלים. שני הוריו של ישראל-יצחק קבורים בהר הזיתים, ישראל יצחק למד בישיבת "שפת אמת" וקיבל הכשרה והסמכה לתפקיד שו"ב (שוחט ובודק).

לאחר שהשלים לימודיו נשא לאישה את נחמה, ילידת טבריה (1910)בתם של אברהם והניה פייקוב. בשנת 1931 עברו הזוג הצעיר ישראל ונחמה להתגורר במושבה פרדס חנה על-פי בקשת הרב הראשי לישראל דאז הרב אברהם יצחק הכהן קוּק, "כדי להיות יחד עם החלוצים הבונים את המושבה החדשה" שהייתה אז "בראשיתה".

בתחילת דרכם במושבה התגוררו ישראל-יצחק ונחמה פיקרש בצריף ב"שכונת הפועלים", כיום רח' הראשונים. כעבור שנים ספורות בנו ביתם ברחוב האורנים. לנחמה וישראל פיקרש שנמנו עם המתיישבים הראשונים במושבה נולדו שישה ילדים: ארבעה בנים ושתי בנות, הבכור היה חיים פיקרש ובהמשך נולדו שרה, מלאכי, אסתר, טוביה ואברהם. אב המשפחה עבד כשוחט ובודק וכהשלמת הכנסה נהג מדי לילה ללכת ברגל לחדרה ולהביא משם דואר ועיתונים ולחלקם במושבה. האם נחמה ניהלה את המחלבה המקומית במושבה. בהמשך הקימה בית אומנה בה התחנכו וגדלו עשרות ילדים.

חיים פיקרש היה מראשוני בניה של המושבה פרדס חנה. הוא למד בבית-הספר העממי פרדס חנה בו למדו דתיים וגם שאינם דתיים גם המורים היו חלקם דתיים וחלקם שאינם דתיים. אברהם (אברמי) פיקרש אחיו של חיים פיקרש מספר לי, כי חיים סייע כשהיה נער בתעמולה שניהלו האצ"ל והלח"י נגד השלטון הבריטי בארץ וכנער הדביק בפרדס חנה מודעות וכרוזים מטעם האצ"ל והלח"י. את לימודיו התיכוניים עשה חיים פיקרש במדרשית נועם בפרדס חנה.

לאחר סיום לימודיו, התגייס בשנת 1949 לערך לצה"ל ושירת בחיל-הים והיה מראשוני חילי חיל-הים באילת. לאחר סיום שירותו הצבאי, עבד חיים תקופת מה במועצה המקומית פרדס חנה כעוזר המזכיר.

ה"מתה" קמה לתחיה

אלמנתו של חיים פיקרש, רחל פיקרש, מספרת לי כי מגיל צעיר, חיים נהג לקרוא עיתונים והיה בקיא ומעורה בנעשה והמתרחש בארץ. הוא עבר בשקיקה על עיתונים שאביו הביא מדי לילה מחדרה כדי לחלקם במושבה פרדס חנה. בארכיון העיתונות אני קורא דברי הספד שכתב חיים על סבתו הניה פייקוף (פייקוב) במדור "זיכרון להולכים" בהצפה (12.1.1947 ). הוא היה אז בן 16! בלבד.

את הקריירה העיתונאית הרשמית החל חיים פיקרש אי-שם במחצית שנות ה-50 של המאה הקודמת. סיפור הגעתו אל עולם עיתונות מרתק ושמעתי זאת גם מאלמנתו, רחל פיקרש וגם מאחיו, אברהם פיקרש.

בשנות ה-50 נפטרה אישה במושבה פרדס חנה. כשהלוויה החלה ואנשי החברה קדישא החלו להוציא את גופת האישה מהבית לקראת קבורתה. פתאום התעוררה האישה לחיים. ניתן לתאר את הבהלה והתדהמה שאחזה באנשי החברה קדישא ובאנשים שהיו סביב מיטתה כאשר האישה המתה קמה לפתע לתחיה. פיקרש מיהר לדווח על האירוע לעיתון הצפה ולעורך "הצפה" דאז, שבתאי דניאל. הכתבה אני מניח פורסמה ועוררה הדים בארץ. שבתאי דניאל ואנשי מערכת הצפה כנראה התרשמו מהבחור הצעיר והנמרץ וקיבלוהו לעבוד ככתב בעיתון.

בהתחלה שימש "סופר הצפה בשומרון". לא חלף זמן רב והוצע לו לשמש כתב העיתון בתל אביב. מאחר שהנסיעה מתל אביב לפרדס חנה הלוך וחזור מדי יום הייתה לא קלה וארכה מספר שעות, החליט חיים פיקרש לשכור דירה באזור תל אביב. שותפיו לדירה היו שני צעירים, האחד בשם זבולון המר השני בשם דני ורמוס שניהם היו מראשי "המשמרת הצעירה" של המפד"ל. המר היה לימים שר חינוך ותרבות ודני ורמוס היה גם הוא לימים בכיר במפד"ל.

נישואיו לרחל הדסי

בתחילת שנות ה-60 נשא חיים פיקרש לאישה את רחל הדסי, בתו של חיים הדסי (מורטנפלד) שהיה סגן ראש עירית הרצליה מטעם הפועל המזרחי (המפד"ל) וכיהן כמנהל סניף בנק מזרחי בעיר. רחל ילידת הרצליה למדה בבית-ספר צייטלין בתל אביב.

"נסעתי בגיל 13 יום יום הלוך ושוב מהרצליה עיר מגורי לתל אביב" היא מספרת. בהמשך למדה הוראה בסמינר מכללת תלפיות בתל אביב. רחל היא בוגרת (1959) המחזור הראשון של אוניברסיטת בר-אילן. מספרת רחל על היכרותה עם חיים פיקרש "אבי כאיש מפד"ל היה מנוי על הצפה ושקראתי עיתון הצפה ואת כתבותיו של חיים פיקרש חשבתי שחיים הוא אדם מבוגר היה לו סגנון מליצי מיוחד נוסח עגנון וכתבותיו משכו את תשומת ליבי. כשהציעו לי בחור נפגשנו באירוע של "המשמרת הצעירה" של הפועל המזרחי או משהו דומה במלון הקסטל ששכן ברחוב אבן גבירול והשאר היסטוריה חיים פיקרש התחתנו בתחילת שנות ה-60 לאחר נשואיהם עברו חיים ורחל פיקרש להתגורר בבניין מגורים אותו רכשו ברחוב בן יהודה בתל אביב 242.

ביולי 1964 הלך לעולמו בבית-חולים בלינסון אביו של חיים פיקרש ישראל יצחק והוא 54 במותו. כעבור חמש שנים פקד את משפחת פיקרש מות כואב נוסף. סמל טוביה פיקרש אחיו של חיים פיקרש שירת כחייל במחלקה שפעלה ברשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפאל) הייתה זו מחלקה מובחרת של אנשים איכותיים שפיתחה עבור צה"ל אמצעי לחימה חדישים ומתוחכמים. טוביה וחיילים נוספים עסקו בעבודות שלא כל אחד היה מוכן לעסוק בהן בגלל הסיכון הרב הכרוך בהן. ב-13 באפריל 1969 אירעה התפוצצות באמצעי הלחימה שעסקו בפיתוחו וטוביה וחברו הטוב סמל שלמה קרופניה ממושב קדרון מצאו את מותם. טוביה היה בן 22 בלבד במותו.

כתב ועורך לילה

מספרת אלמנתו של חיים פיקרש, רחל: "חיים עבד קשה. להשלמת הכנסה בנוסף ב"הצפה" כתב גם בעיתונים נוספים וביניהם בעיתון הכלכלי מבט. הוא היה כתב מוניציפלי, כתב כלכלי לענייני כלכלה כתב לענייני רווחה ועוד. תקופת מה היה כתב לענייני תיירות.

במשך שנים רבות היה סופר הצפה בתל אביב, אולם במקביל לתפקיד זה כתב גם על נושאים ארציים רבים שמחוץ לעיר תל אביב כמו נושאי חקלאות, רווחה ועוד. שנים לא מעט היה עורך לילה ב"הצפה". חיים פיקרש היה חבר באגודת העיתונאים בתל אביב.

ב-20 במאי 2019 הלך חיים פיקרש לעולמו והוא בגיל 87. הוא הובא לקבורה בבית העלמין ירקון. על מצבתו, כך מספרת לי אלמנתו, נכתב בנוסח "כשמך כן אתה הייתה נתתה לנו חיים". הותיר אחריו את רעייתו רחל, שלושה ילדים: אביעד, העוסק בנושאי מולטי מדיה, אפרת ציפורי וטולי פיקרש, עיתונאי ויועץ תקשורת נכדים ונינים.

[צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  19/08/2019   |   עודכן:  19/08/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של העיתונאי חיים פיקרש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
20/08/19 19:04
 
נצר גבריאל
20/08/19 21:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעשור האחרון מסתובב גזען תורן - שמציג את עצמו כ"חרדי", ותוקף מכיוון גזעני נטו את כל מה שמייצג כמזרחי או כחרדי. יתרה מכך, האיש שאמצעי התקשורת מביאים אותו כ"מסביר חרדי", מופיע שוב ושוב וכמובן תוקף את ה...חרדים! האיש הוא פרובוקאטור שמדיף ומטיף לשנאה לכל דבר מזרחי וחרדי באשר הוא כזה, ומנגד הוא מהלל את האויב מספר אחד של המזרחיים והחרדים, מאז ההתיישבות הציונית, ובמיוחד מאז הקמת המדינה: את מפלגת העבודה - בימים שהייתה לדבריו "לבנה", ואת הסמל ההיסטורי שלה, את דוד בן-גוריון.
שתי חברות קונגס אנטי-ישראליות, אנטי-יהודיות ואנטי-ציוניות החליטו לסוע ארצה לביקור למידה. בין הביקור לבין "למידה" אין ולא כלום, שכן דעתן עוצבה זה מכבר, ואין הן מוכנות לשנותה. דומה הדבר לאותה סטודנטית שהגיעה ארצה ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. הסטודנטית הייתה פעילה במאבק נגד מדינת ישראל, ראש תא בקמפוס שבו למדה, אך פתאום היא שינתה את עורה והחליטה שהמקום הטוב ביותר להמשיך את לימודיה הוא דוקא - כן, דוקא - באל קודסאשר בפלשתין הכבושה.
19/08/2019  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
במהלך החופשה הקצרה על שפת הכינרת והירדן הדרומי עלתה במוחי מחשבה מעניינת. היא עלתה כשאני וחברתי לחיים עלינו על קיאק נופש, לא מקצועי כמו זה של המתחרים, קיבלנו כל אחד משוט אחד. ניסינו לתאם עבודת צוות כדי שהקיאק ינוע אל המטרה ולא יתקע על שפת הנחל. לפתע שמתי לב ששנינו בלי תיאום מראש, תוך רצון למלא את המשימה, כנסנו משוט לימין הסירה ולאחר מכן לשמאל הסירה....והיא נעה לפנים. כשהשתכללנו חתרנו האחת בימין והאחר בשמאל וכשהתעייפנו החלפנו צד..."שמאל ימין, ימין ושמאל והסירה נעה במהירות לאן שבחרנו לחתור.
19/08/2019  |  מיכאל מירו  |   יומני בלוגרים
לאחרונה עוסקת התקשורת הישראלית בהשוואת בנימין נתניהו לדוד בן-גוריון, לאחר שעקפו באורך הכהונה כראש ממשלה, וזאת לאחר שנים של השוואת נתניהו למנחם בגין סביב נושא בג"ץ ושלטון החוק. המשווים הם בדרך כלל יריבי נתניהו המעצימים את בגין כאיש ההדר, מגן שלטון החוק ומקדש בג"ץ (לאחר שגינוהו חדשים לבקרים כקיצוני ומחרחר מלחמה במהלך שנות שלטונו).
19/08/2019  |  גיל סמסונוב  |   יומני בלוגרים
אלוהים ברא את הגבר עם יותר מסת שריר, ואת האישה עם ציוד ההאכלה, כדי שהגבר ייצא להביא בשר ציד, והאישה תטפל בבית ותאכיל את הצאצאים. אבל להומו ספיאנס, האדם שחושב שהוא חושב, כבר לא די ב"חיים" אלא הוא צריך גם "רמת חיים"/ וכך' אין מנוס אלא שגם הוא וגם היא ייצאו להביא בשר צייד/ וכל הסידור הכל-כך טבעי וכל-כך הגיוני של "משפחה" של פעם הלך לאבדון.
19/08/2019  |  אריה גל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il