|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הדתה? – סתם הסתה יודופובית

דווקא בחודש אלול, ערב הימים הנוראים, מתעוררות בלוטות ההשמדה העצמית של מטורללי ההדתה, החותרים להפוך את הישראלים לנטולי יהדות, ואת ישראל לנטולת מינימום של מורשת יהודית, מדינת כל אזרחיה
05/09/2019  |   מנחם רהט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
לפיד. בור [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בפתחו של חודש אלול, שהוא במקרה גם תחילתה של שנת לימודים חדשה, מתקרב עם ישראל יותר מבשאר חודשי השנה למסורת היהודית: סיורי סליחות, ימי דין, שופר, צום כיפור. גם רבים שאינם מקפידי קלה כחמורה, מתחברים בימים הללו לשורשיהם היהודיים, מתוך הכרה, שבלעדיהם אין לנו מה לחפש בחבל ארץ אכול משטמה זה; שבהיעדרם, אולי באמת כדאי להעדיף את המילקי הזול יותר בברלין.

יהודי ישראל מזהים בחוש פנימי נסתר, את צימאונם להכרת מורשתם היהודית ומבקשים להתחבר אליה. אך אין בכך כדי להרשים את פעילי הפורום החילוני, הקרן החדשה ושאר גופי השמאל, שמבקשים לנתק את מערכת החינוך מכל סממן של מורשת ישראל ודורשים משר החינוך שלא לעסוק בכיתות החינוך הממלכתי בנושאים שיציגו בפני התלמידים את ערכי היהדות והמסורת.

למרות הלחצים הדוסופוביים (כך מכנה, ובצדק, הפרשן והפובליציסט אורי הייטנר, את געוואלד ההדתה), מחובר ברוב המכריע בקרב יהודי ישראל למסורת היהודית, ברב או במעט, ורואה בה נכס תרבותי וערכי, שממנו נובע סוד העוצמה הרוחנית של עם ישראל לדורותיו - גם אם אין זה לרוחם של 'נאורי' השמאל הפוסט ציוני והאנטי ציוני, ובהם סיעת החזית הדמוקרטית בראשות הורוביץ וסתיו שפיר, זרזירי המיקלדת מעיתון הארץ, וכמה פרופסורים מטורללים.

אפילו מייסד המדינה וראש ממשלתה הראשון דוד בן-גוריון, אשר התנכר להיסטוריה היהודית שבין שנת 70 לשנת 1897 לספירה (מחורבן הבית עד כינוס הקונגרס הציוני הראשון), והתאמץ למתוח כאן גשר ישיר מן התנ"ך אל הפלמ"ח, תוך דילוג על תקופות הזוהר שבהן נוצרה תרבות יהודית עשירה, הבין ברוחק ראייתו, שללא תודעה יהודית בקרב הציבור החילוני, באמת אין לנו מה לחפש בארץ הזו.

מידות מוסריות

לפני 64 שנה (נוב' 1955, חשוון תשט"ז), כתב הזקן לשר החינוך בממשלתו: "...במידה שאני מכיר את הנוער (והמדובר על הנוער הטוב!) - הוא לקוי מאוד מאוד בתודעה יהודית, בהבנת מורשתנו ההיסטורית ובזיקה מוסרית ליהדות העולמית, ויש לדאוג לתוכנית לימודים שתתקן ליקוי זה". במלים בנות זמננו: הבורות במורשת מסוכנת לא פחות, ואולי יותר, מן האויב הערבי.

גם אדמו"ר השמאל יעקב חזן, התבטא בכאב אל מול הבורות של תוצרי החינוך הממלכתי: "רצינו לגדל כאן דור של אפיקורסים וגידלנו דור של בורים ועמי-ארצות". וגם שר הביטחון יצחק רבין תמך ב-1984 בהעמקת ידע המורשת היהודית בקרב חיילי צה"ל. בישיבה לילית של הכנסת ב-10 בדצמבר אותה שנה, בשעה 1.15 אחרי חצות, השיב שר הביטחון רבין לשאילתה של ח"כ מוחמד מיעארי, על אודות מסע התעוררות שהתקיים בבסיס הצנחנים: "מסע ההתעוררות לפני חגי תשרי המכונים הימים הנוראים, הוא אירוע שהשתתפות חיילים יהודיים בו היא חובה. במסע ההתעוררות מסבירים הרבנים הצבאיים את ערכי החג, את המידות המוסריות ואת משמעות המושג תשובה".

מסעי ההתעוררות נעלמו מן הנוף הצבאי בשנת 2005, על-רקע הגירוש מגוש-קטיף - ההינתקות. צה"ל כולו היה מגויס להצלחת מבצע העקירה, לרבות הרבנות הצבאית הראשית בראשות הרב תא"ל יצחק וייס, שלא התפנתה להקצות כוח אדם לנושא. הדילוג על מסע ההתעוררות בחודש אלול שלאחר ההינתקות, שנחשב זמני, הפך לתופעת קבע, ומאז נעלמו מסעות ההתעוררות מן הנוף הצבאי.

דוגמה מבעיתה לעמארצות שהצמיח החינוך הממלכתי, היא ח"כ יאיר לפיד, שחולם להיות כאן ראש ממשלה ברוטציה. בטור שפירסם לפני 42 שנה (1977) במעריב, הוא כתב את השטות הזו: "בעוד השבת כתובה בתורה, חנוכה ופורים נזכרים בנביאים, וליל הסדר היא תקנת חז"ל, הרי יום כיפור הוא מנהג שהתחדש בימי האנוסים והאינקוויזיציה ואין לו שום רמז במקורות".

הסכנה האמיתית

כל השומע תצילנה שתי אזניו. בורותו הגיעה לתחתית החבית. יום הכיפורים אינו מוזכר בתורה? ארבע פעמים מופיע יום הכיפורים בתורת משה: "כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאותיכם"... בעצם, זה לא צריך להפתיע. גם אביו יוסף טומי לפיד, נהג להיכשל כמעט מדי שנה כשכתב במעריב על 'תפילת קול נדרי'. נתהפכה לו תפילת כל נדרי לתפילת קול נדרי, וזה חזר על עצמו שוב ושוב עד שהפך לבדיחה עונתית במסדרונות בית מעריב, בימיו הטובים.

היו זמנים שתוצרי החינוך הכללי, ידעו הרבה יותר. הנה עדותו של אורי הייטנר, בבלוג האישי שלו, לפני שבוע: "לקראת ראש חודש ספטמבר, עולה רמת ההסתה הדוסופובית, עם דחליל ה'הדתה'. המסרונים של המחנה הדמוקרטי, כפי שמרצ מתקראת, הודיעו על הקמת 'קו חם נגד הדתה', להורים החרדים מפני הוצאת ילדיהם לשמד. לא חלילה קו חם נגד אלימות, פדופיליה, הטרדות או שטויות זניחות כאלה, אלא נגד הסכנה האמיתית - חטיפת ילדינו בידי בעלי זקן וקרניים...

"קראתי כותרת אחת על כך שכמות 'שיעורי הדת' בישראל היא פי שלושה מבאירופה. וואו. ובכן, כשאני הייתי תלמיד בחינוך הממלכתי (ה'חילוני') למדתי הרבה יותר תנ"ך מכפי שלומדים התלמידים היום, ולמדתי גם תלמוד, שהתלמידים היום כלל אינם לומדים. חלק ממוריי היו 'דתיים' וחלקם 'חילונים'. ולאורך כל השנים לא הייתי ולו בשיעור דת אחד".

מתוך יושרה אינטלקטואלית חושף הייטנר את שורשי היודופוביה: "אין אלו לימודי דת, אלא לימודי התרבות הלאומית של העם היהודי. הדוסופובים שמנסים להפחיד אותנו מפני שיעורי הדת, מצאו את הנקודה הרגישה להסית אותנו. מה שבאמת חורה להם הוא לימודי התרבות הלאומית של העם היהודי. מה שמעורר את סלידתם אינו הדת, אלא עצם הלאומיות היהודית". לאמור, לא דוסופוביה ולא נעליים. סתם אוטואנטישמיות מאוסה, משוקצת, מניעה את המטורללים ממחלקת געוואלד ההדתה. שונאי עמם ועצמם, שרוצים לכונן כאן מדינת כל אזרחיה, נטולת מינימום של יהדות.

אלא שלמרבה המזל מדובר רק בקומץ מטורללים, שאיש לא סופר אותם. להם מציע הייטנר: "אני בעד שיאפשרו לדוסופובים החרדים להקים, כבקשתם, זרם חינוך משלהם. שימצאו איזו כיתה או תא טלפון ישן לרכז את כל התלמידים שיגייסו".

תאריך:  05/09/2019   |   עודכן:  05/09/2019
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדתה? – סתם הסתה יודופובית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
6/09/19 12:30
 
עובד 1
9/09/19 10:25
2
אורי כץ
7/09/19 02:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסיפור שכתב עוז, בנוי על חליפת מכתבים בתקופות שונות בין אישה בישראל לבעלה הראשון החי בארה"ב, המתנכר לבנם היחיד, כשהשנאה והניכור בין שניהם שולטים בהמחשת העלילה. חליפת המכתבים הנמשכת גם בין אלכס, נמרוד ברגמן, לעורך הדין (יובל ינאי בתפקיד המעניק לו אפשרות להחצין את מלוא כשרונו כאן - כעו"ד, הוא מהוה דמות מפתח במשולש האהבים הרווי יצרים ואכזבות), המייצג את האישה, אילנה (מיכל שטמלר היפה והנשית הכובשת בחום וברגש שלה), ובעלה השני - מישל סומו, אינה בבחינת תיאטרון קריאהחנן שניר, מבכירי הבימאים הישראלים, גורמים לטקסטים של עוז להפוך לדרמה מלאה חיות, למלאי תעצומות רגש ומרשימים. כך הם גם משמשים כלי להבלטת הפער העמוק בין החילונים לדתים בישראל, ואת התקווה שפעם הפער ייסגר. זאת, במונולוג של הבעל השני, החרדי, מישל, לבין הפרופסור השמאלני. המונולג הזה הוא אחד מהעוגנים של המחזה המלא נפתולים ומצבי קיצון נפשיים.
אני משווה לנפשי בריכת שחייה נאה, במקום נאה, ומימיה טובים וצלולים ונקיים ויש בה מציל, לא אחד אלא מציל בדרומה ומציל בצפונה, ואין כמוה עוד בריכה ברמתה ובעונג הצרוף שהיא עתידה להעניק לשוחיה ולרוגעים סביבה. אבל היא ריקה מאדם. כל כך למה? מפני שבעליה ומפעיליה אינם מוכרים כרטיסי כניסה אלא למי שקונה בו במקום גם גלגל הצלה.
05/09/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בגיליון אפריל 2019 של כתב העת הצבאי מערכות התפרסם המאמר "מהשילוש הקלאוזביציוני למשוואת הזהב של נסראללה: נקודות תורפה ומשמעויות לגבי ישראל", פרי עטם של האלוף אמיר ברעם, מפקד המכללות הצבאיות והגיס הצפוני דאז (וכיום אלוף פיקוד הצפון) וסגן אלוף דן, קצין המודיעין של הגיס. המאמר דן בתורתו של קלאוזביץ' ובהשלכותיה האפשריות על המלחמה העתידית נגד חיזבאללה ומשקף השקפות רווחות בצה"ל לגבי מהות האיומים הצפוניים והדרכים להתמודד עמם, המבוססות על תפיסה פרדיגמאטית העומדת בבסיס תורת הלחימה של צה"ל בעשורים האחרונים. מאמר זה חשוב בשל העובדה שאינו עוסק רק ברמה האופרטיבית אלא אף מציג את הדרך שבה מי ששימש עד לאחרונה כאחראי על חינוכם ועיצובם של מפקדי העתיד של צה"ל תופס את המחשבה הצבאית האוניברסלית ומעבדה באורח שיקנה לגיטימציה לתפיסה הדוקטרינרית שלו ושל צה"ל - תוך פרשנות שגויה של תורת קלאוזביץ' וגזירת מסקנות שגויות כתוצאה מכך.
05/09/2019  |  עקיבא ביגמן  |   יומני בלוגרים
המלחמה בין נתניהו וצוותו לבין כלי התקשורת המדווחים על המעשים המיוחסים לראש הממשלה בשלושה כתבי האישום כפוף לשימוע, היא מלחמה טוטלית. האשמות הנשמעות מכל הצדדים קשות ביותר. המציאות עולה על כל דמיון. האלימות, השיסוי, ההסתה, האיומים, ומה לא, כל אלה הגיעו לדרגה מפחידה. אלא שבתוך כל בליל הידיעות והפרשנויות, מתעוררת שאלה מרכזית: האם זכותו של הציבור לדעת במי הוא הולך לבחור? האם יש חשדות נגדו, אילו סוגי חשדות? זו שאלה שצריכה להטריד כל אדם הגון הזכאי לקבל מידע על המועמדים האמורים לייצגו. הסתרת המידע מן הציבור, בכוונת מכוון או באיצטלה של שמירה על זכויותיו של הפרט, כולל הזכות לחפות כל לא הוכחה אשמתו, יש בה כדי לפגום קשות בבוחרים עצמם.
הגירה ערבית לארץ ישראל/פלשתינה שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב" מחמוד עבאס מקדם הונאה היסטורית וטוען שהפלשתינים הם יוצאי חלציהם של הכנענים המקוריים. מערכת החינוך של מחמוד עבאס, המעודדת ילדי גן ובית ספר להצטרף לטרור המתאבדים, מהדהדת את ההונאה ואף טוענת שממצאים ארכיאולוגים המתעדים את 3,000 שנות השורשים היהודים בארץ ישראל "מהווים מאמץ יהודי למחיקת המורשת הפלשתינית... והצגת ירושלים כאילו הייתה יישות ציונית...." (לימודי חברה, כרך 1, כיתות ו' ז').
05/09/2019  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il