|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

נותנים חדשות

בימים כתיקונם אין חשיבות רבה למושג חדשות, בימי בחרות יש ויש בימים כתיקונם כל מה שנותנים בחדשות זה חדשות צהוב יותר או צהוב פחות, ירוק יותר או ירוק פחות, חדשות
11/09/2019  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
סגל.טיפה בים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בימי בחירות, ימים בהם אנו נדרשים להבחין, בין תעמולת בחירות ובין כל דבר אחר, האבחנה בין חדשות לתעמולת בחירות היא חיונית, כי תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה אסורה (למעט בחלונות הזמן המיועדים לכך כמוגדר בחוק).

בעבר, בימי מפא"י העליזים שלט השלטון בנאמר בחדשות ולכן כל ההגנות וכל פסקי הדין כוונו נגד ניסיונות של השלטון להשתלט על השיח התקשורתי בימי בחירות, אך כעת, כאשר מפא"י נזרקה מהשלטון, ונותרה לשלוט כמעט בכל מערכות החדשות הוותיקות, נוצרה לקונה. איש אינו יודע איך להגן על החברה מפני תעמולת בחירות לעומתית לשלטון, אשר מקורה הוא בערוצי השידור המפוקחים על-ידי השלטון. אז בואו נעזור לכם רבותי המחליטים היכן שלא תהיו.

האינטרס

כמו בכל בחירות יש אינטרס לאופוזיציה להחליף את השלטון. זהו אינטרס מאוד מאוד לגיטימי ועומד בשורש הבחירות. ככל שחולפות השנים, האמצעים לכך נעשים יותר ויותר חסרי גבולות, בייחוד בתחום התקשורתי שצעד צעדי ענק בשנים האחרונות, מבלי שהאיזונים והבלמים של החברה התפתחו במקביל.

אין ספק שכל המועמדים יעשו כל מאמץ לנצל את אמצעי התקשורת כמה שיותר. זהו משאב לא יקר למתמודדים ולתומכיהם עם השפעה מכרעת, בייחוד מהדורות החדשות בטלוויזיה.

הטינה האישית לנתניהו

ההתנגדות לנתניהו לא נובעת רק נסיבות פוליטיות. לטעמי מרבית ההתנגדות נובעת מטינה אישית ומהרגשת מיאוס ממנו, מסביבתו, ומכל מה שהוא מייצג. ייתכן שהוא זכה להרגשות האלה בחסד, לדוגמה קבלת המתנות, אבל את הרגשת המיאוס של רוב הצפונבונים אי-אפשר למחוק.

הטינה האישית מוקרנת מפניהם של מרבית עיתונאי הטלוויזיה

לטעמי איש מעיתונאי הטלוויזיה הלעומתיים לא מסתיר את הטינה האישית שהוא חש לנתניהו. נתניהו גם לא מסתיר את הטינה האישית אליהם, ושאלת הביצה והתרנגולת איננה חשובה כלל. מרבית עיתונאי הטלוויזיה שלנו ידווחו בקול תרועה רמה על הרשעתו של נתניהו וידווחו בקול דממה דקה, ואולי אף ביגון כבד, על זיכויו.

אני יכול לומר לכם שבסביבה הצפונבונית שבה אני מסתובב, וכאשר אני אומר שאין לי כל ספק שאצביע לנתניהו, מסתכלים עלי כאילו ירדתי מהפסים, ואני לא צוחק, כאילו ירדתי מהפסים, ותורמים לכך שני גורמים באחריות שווה: א) בנימין נתניהו ובני משפחתו עם התנהגותם המוסרית המקוממת ב) העיתונות הוותיקה שכולה נשלטת על-ידי מפא"י וסילוקו של נתניהו מהשלטון שבוער בעצמותיה.

המפגש של אינטרס עם האמצעים

אז לעיתונאים יש אינטרס, וקיום האינטרס מתאפשר בגלל היכולות שלהם למלא את המסך, והשאלה היא האם הם ממלאים את המסך בחדשות או באינטרס שלהם, כאשר האינטרס הוא ודאי תעמולת בחירות מובהקת.

עמית סגל

קל לי יותר להתחיל עם עיתונאי המזוהה עם הימין, והאינטרסים שלו לקראת הבחירות הם ימין. אתמול שודרה כתבה שלו. לא צפיתי בה אלא רק בחלקים ממנה, אך הבנתי שדובר בה באורח ביקורתי על שיטות החקירה של אלוביץ'. זו הכתבה הראשונה לדעתי שבה מפורסמים חומרים מהחקירות של תיקי ראש הממשלה, בהם המשטרה איננה הגיבור, ונתניהו אינו השטן.

עמית סגל לא יותר טוב מכל חבריו, הוא לא משדר חדשות, הוא משדר אג'נדה פוליטית, ובמסגרתה משתלבת ההגנה על אלוביץ' וביקורת על המשטרה, באורח מיטבי, אך עמית סגל הוא טיפה בים.

אגב שימו לב שעיקר העבודה של מפא"י בטלוויזיה היא בערבי שבת, כך ניצח לפיד את הבחירות של 2013, עם עבודה מקדימה רבת שנים בערבי שבת בטלוויזיה, כאשר השער של היריב ריק משוערים, וההגנה שלו מתפללת ערבית בבתי הכנסת. הימין והדוסים מפקירים את האולפנים בימים האלה, ואלה ימים של צפייה ענקית במהדורות סוף השבוע של קהל צפונבוני, אשר ערך המשפחה אצלו פשט רגל, ולעומת זאת קהל הליכוד, ימין ודוסים עסוק באותן שעות בסעודות השבת, ואפילו אם לא שומר שבת, הס מלהזכיר טלוויזיה בשעות האיכות האלה, הנועדות למשפחה ולמשפחה בלבד.

עמית הוא טיפה זכה מפדלניקי"ת בים אדירים עכור של מפא"י

אין טעם לפרט את השמות. בעיתונות של מפא"י עמית יש אחד, ויש הרבה הרבה טורפים, טורפים חברי מפא"י, ולא סתם מפא"י אלא מפא"י אדוק ושרוף.

וכאשר מפא"י מספרת לנו שחקירות ראש הממשלה הן חדשות היא פשוט משקרת לנו. כי חקירות ראש הממשלה, כמו גם החקירות של אלוביץ', הסתיימו לפני חודשים רבים, או שהחומרים היו בידי העיתונאים עוד קודם לכן והם המתינו עמם לימי בחירות כפצצת זמן, ואז אין מדובר בחדשות כלל, כי אם היו אלה חדשות היה עליהם לפרסמם במועד קבלתם, או שהגורמים שמסרו להם את החומרים החזיקו את החומרים כפצצת זמן לימי הבחירות וגם אז אין מדובר בחדשות אלא כאמור בחומר שנועד מראש לתעמולה מובהקת.

חדשות הן משהו מן הסוג שאם לא תדווח עליהם כעת, אזי "עבר זמנו בטל קורבנו", אבל איזה קורבן יתבטל אם הדיווחים האלה יחכו שבועיים עד סגירת הקלפיות?

אני מכיר אנשים שישלמו הון על-מנת לצפות ב"חדשות", ויטוסו על יבשות ואוקיאנוסים לשם כך, לדוגמה בספורט, לראות את הגולים ברגע התהוותם, כי הגולים בזמן אמת, הם ורק הם החדשות. הנאומים בזמן אמת הם החדשות, הקרבות בזמן אמת הם החדשות. וכל השאר, סיפורי מעשיות אשר מידת דחיפותם חייבת להישקל אל מול ערכים אחרים, ובימי בחירות הערך המרכזי הנגדי הוא טוהר הבחירות.

שיקולים ומשקלים

בשידור תוכני החקירות ערב בחירות יש מוטיב חדשותי ויש מוטיב של השפעה על הבוחר. בואו נאמר שמוטיב האלה שווים בעצמתם (למעט במקרה של שקרים, ואז מתאפס הערך החדשותי, או אפילו נעשה שלילי, ומוכפל הערך של הפרת טהר הבחירות). אבל בואו נבין מהן הסיבות לשידור דווקא כעת, ערב בחירות. מדוע לא שודרו החומרים לפני חודשיים, ומדוע לא ישודרו בעוד שלושה שבועות. כאן, לטעמי, אין חולק על כך שהחומר משודר ערב בחירות ועקב הבחירות במטרה מובהקת ובמשקל של 99% על-מנת להשפיע על הבוחר שלא יצביע לנתניהו הפוחז, ויתרת המשקל, בגובה 1%, היא לספק חדשות לציבור.

ועמית סגל ככיפה בודדת בערב שבת, מול ים אדירים של מפא"י, הוא לא יותר מכסת"ח למצפון המפאיניק"י. כסת"ח חשוב, כסת"ח מרשים ומקצועי, אך כאמור טיפה קטנה וזכה בים אדירים של מים עכורים.

גם לי יש דעה

כפי ששמתם לב גם לי יש דעה, ועמית הוא לא סתם עמית, והטורפים הם לא סתם טורפים. הכל נובע מעמדה פוליטית ומאג'נדה פוליטית, הרוב סביבתי חושב בדיוק הפוך, לא אני ולא הם משקרים, אנו פשוט יוצאים מנקודות מבט שונות, אך אני מתבטא במשאב פרטי, אשר אינו אוסר עלי לפרוס את האג'נדה הפוליטית שלי באמצעותו. גם האפקט של הדברים שלי הוא מאוד מוגבל (כולל 40 עוקבים, כנראה כולם או חברים שלי או שונאים שלי עוד לפני שהתחלתי לכתוב). אין לי גם גישה לחומרי מדינה כמו חומרי חקירה וכיו"ב ואף לו הייתה לי לא היית מפרסמם הן בגלל שהפרסום אינו ראוי והן מחשש שאני עובר על החוק ואני קטן מידי ומושתן מידי על-מנת לעבור על החוק בשם חופש הביטוי.

אבל לעמית שמימיני ולטורפים שמשמאלי אין אלוהים. הם יודעים שלא יאונה להם כל רע, לכל היותר המערכת תשלם כמה גרושים, ושם, דווקא שם, חייבות הרשויות לפקח, מה שלצערי ממש ממש אינו קורה.

תאריך:  11/09/2019   |   עודכן:  11/09/2019
אפרים הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נותנים חדשות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
11/09/19 09:02
 
ה.א
11/09/19 15:00
 
שלמה המגיב
11/09/19 18:29
 
שלמה המגיב
11/09/19 18:58
 
ה.א
11/09/19 23:29
 
שלמה המגיב
12/09/19 11:59
 
ה.א
12/09/19 13:43
 
ה.א
12/09/19 15:55
 
שלמה המגיב
12/09/19 19:50
 
ה.א
12/09/19 23:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי (ליכוד) מבהיר את כוונת ראש הממשלה, שהודיע על החלת ריבונות ישראלית בהתיישבות ביהודה ובשומרון, ואמר כי היא תחול רק בתחומי הישובים הישראלים אך לא מחוצה להם. במסגרת חבר-דיון בכינוס ה-19 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) בבינתחומי הרצליה, אמר: "לפני שלוש שנים קיבלנו במרכז הליכוד החלטה פה אחד, להחיל את החוק הישראלי על ההתיישבות היהודית באיו"ש, דבר אשר נקרא היום סיפוח או החלת ריבונות לא מדובר על סיפוח בשטח בסגנון רמת הגולן או ירושלים, מדובר על 400 אלף תושבים שהחוק הישראלי לא חל עליהם, עובדה שבמשך 50 שנה מבטאת אנומליה.
10/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
סקרי ערוצים 11, 12 ו-13: כחול לבן 32; הליכוד 31; הרשימה המשותפת 11-9; ישראל ביתנו, ימינה 9; יהדות התורה 7; ש"ס 7-6; המחנה הדמוקרטי 6; העבודה-גשר 6-5; עוצמה יהודית 4.
10/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר על כוונתו להחיל את הריבונות הישראלית על היישובים הישראלים ביהודה ובשומרון, על בקעת הירדן וצפון ים המלח.
10/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
ערב הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית, תכננו רשימת עוצמה יהודית ורשימת נעם להתמודד יחד ברשימה אחת. האיחוד בין השתיים, שבנושאים רבים אוחזים בגישות רעיוניות דומות למרות ההבדלים ביניהן, לא צלח בסופו של דבר, אך השתיים איחלו זו לזו הצלחה ונפרדו כידידות. יו"ר עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר, הסביר כאילו מה שמנע את האיחוד היה סירובה של נעם לכך שברשימה ישולב חילוני, דבר שמבחינת עוצמה יהודית אינו בא בחשבון. אחר כך גם עלתה הטענה כאילו שילובה של אישה הוא שמנע את החיבור. אולם ל-News1 נודע כי סיבת הריצה הנפרדת היא אחרת.
10/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימת המחנה הדמוקרטי, עתרה בפני יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, ודרשה לאסור שידור ישיר של מסיבת העיתונאים שמתכנן לקיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשעה 17:00. זאת, בשל מה שהגדירו "תעמולה אסורה".
10/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (ב)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
48 אלף מצביעים חדשים נוספו מאז אפריל  /  איציק וולף
135 קווים חינם יתוספו ביום הבחירות  /  עידן יוסף
ההתלבטות של נתניהו: האם לחזק את עוצמה  /  איציק וולף
המודל ושברו  /  ציפי לידר
מדוע תוצאות הבחירות צפויות  /  אפרים הלפרין
נגד מצלמות  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il