|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

היהודים שקדמו ליהודים האשכנזים באוקראינה

ההיסטוריון האוקראיני אומלג'אן פריצ'ק פרסם מחקר על היהודים שקדמו ליהודים האשכנזים באוקראינה. חלק מהשטחים שנכללו מאוחר יותר בממלכת רוס היו חלק מהאימפריה הכוזרית שהפכה למקלט ליהודים שברחו מהמזרח, מארצות האסלם והאימפריה הביזאנטית. אליהם נוספו כוזרים שהתגיירו
11/09/2019  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
ממלכת הכוזרים [צילום: AP]

האימפריה הכוזרית

ההיסטוריה הקדומה של הכוזרים לוטה בערפל. הכוזרים השתייכו למשפחת השבטים הטורקים, והיו חלק מהאימפריה הטורקית המערבית באסיה התיכונה, שהתקיימה בין 550 ל-630 והתפוררה כתוצאה ממלחמות אזרחים סביב אמצע המאה ה-7 לספירה. הגרעין של תושבי כזריה היה מורכב מאוסף של שבטים נוודים ממוצא טורקי שהאמינו בדת השמנית - שמניזם, אמונה נפוצה בצפון מזרח אסיה, שלפיה כוהני הדת, שנקראו שמנים, שולטים על פעולת הרוחות הטובות והרעות . על-פי מקורות שונים הם נודעו בשערם האדום, לפי גרסה אחת, ובשערם בצבע החול, לפי גרסה שנייה. הם היו גבוהים ובעלי עצמות לחיים בולטות.

השבטים הללו נעשו עצמאיים בעקבות התפוררות האימפריה והתיישבו בין הים הכספי לים השחור ומבסיסו השתלטו, בהדרגה, על שטחים נרחבים והקימו את האימפריה הכוזרית, שהתקיימה משלהי המאה ה-6 לספירה עד 1083 לספירה. האימפריה כללה את הדון התחתון, הוולגה התחתונה, צפון מזרח הקווקז (דגיסטן ואזרביג'אן), מזרח אוקראינה, חצי האי קרים, מערב קזחסטאן וצפון מערב אוזבקיסטן. יש חוקרים הסוברים שלמעשה הגיעה האימפריה הכוזרית עד אזור פולין והונגריה של ימינו. האימפריה הוקמה, בהדרגה, בין אמצע המאה ה-6 למאה ה-9 לספירה. החוקרים מעריכים שמספר תושבי האימפריה הגיע לכ-1,400,000 נפש.

הקמת האימפריה התאפשרה בזכות צבא מודרני של 40,000 חיילים על-פי גירסה אחת ו-12,000 על-פי גירסה אחרת. הצבא היה מורכב על-פי מחקרו של ההיסטוריון האוקראיני פריצ'ק מחיילים מוסלמים. הצבא הכוזרי הבטיח את השלטון הכוזרי באימפריה באמצעות רשת של מבצרים בנקודות ששלטו ע"פ שטחי האימפריה: מבצר סרקל הוקם על שפך נהר הדון, מבצר קייב הוקם על נהר הדנייפר, ומבצר סאמנדאר הוקם לחופו הדרומי של הים הכספי, בצפון הקווקז.

עד כמה היה שלטונם של הכוזרים מבוסס ניתן ללמוד מהעובדה שהים הכספי נקרא באותם ימים הים הכוזרי, ועד היום הוא נקרא כך בשפות האזארית, הטורקית, הפרסית והערבית. הוכחה נוספת לעוצמתה של האימפריה הכוזרית ניתן ללמוד מהעובדה שבמפה על קיר ארמונו של הכליף של בגדד הופיעה ממלכת הכוזרים כאחת מחמש האימפריות החשובות: הערבית, הנוצרית המערבית, הנוצרית המזרחית וסין.

החברה הכוזרית

החברה הכוזרית הייתה חברה רב-לאומית והייתה מורכבת ממגוון רחב של שבטים ודתות. מלבד הכוזרים נמנו על הממלכה שבטים סלביים, מגיארים, הונים, אירנים ועוד...מבחינה דתית האוכלוסייה הייתה מורכבת על-פי פריצ'ק ופטר גולדן מרוב מוסלמי. אבל, האוכלוסייה כללה גם נוצרים, יהודים ופגאנים.

היהודים בממלכת הכוזרים

כזריה - יהודים הגיעו לאזור שבין הים השחור לים הכספי לפני שקמה ממלכת הכוזרים. יש חוקרים הסבורים שעוד בימי בית ראשון הגיעו לאזור גולים מעשרת השבטים, לאחר שהאימפריה האשורית חיסלה את ממלכת ישראל בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס. גל שני הגיע לדעת חוקרים במאה ה-1 לספירה, לאחר חורבן בית שני. גל שלישי הגיע לאחר כשלון מרד בר כוכבא, ב-135 לספירה. גל רביעי הגיע על-פי ההיסטוריון ברוק סביב 455 לספירה, והיה מורכב מיהודים שברחו מהממלכה הססאנית (הפרסית) בשל רדיפות דתיות והתיישבו באזור שהפך מאוחר יותר לכזריה.

אבל, היו גלים נוספים של פליטים יהודים מפרס וארמניה ומאזורים תחת שלטון מוסלמי ונוצרי שמצאו מקלט בממלכת הכוזרים לאחר הקמתה. כנראה שבריחתם אירעה לפני הכיבוש המוסלמי של ארמניה בסוף המאה השביעית לספירה. היהודים ברחו מפרס עם כיבושה בידי הביזאנטים ב-628 כאשר הקיסר הביזאנטי הרקליוס הוציא בשנים 630 - 632 צו המחייב את כל היהודים להתנצר. יהודים הגיעו גם מביזנטיון בעקבות הרדיפות בימי הקיסר רומנוס ה-1. אל-מסעודי כתב על הגירה מארצות האיסלאם לכזריה במאה ה- 9 ומתעודת קמברידג' שהובאה מהגניזה של תכתובת יהודים בקהיר,יש עדות על הגירה יהודית מבגדד וכורסן. אבל, לדעת אלכסנדר קוליק רוב היהודים היו מרוכזים בחלקים המזרחיים של כזריה. א-דימשקי כתב על גירוש יהודי ביזנטיון לכזריה בימי הרון אל-רשיד (סוף המאה ה-8 וראשית ה-9).

עדויות בנות הזמן

רוב העדויות היו בין המאה ה-10 ל-13. אבל, האיזכור המוקדם ביותר היה ב-864: הנזיר דרטמור מאקוויטניה כתב שבכזריה יש שבט שכולו נאמן ליהדות.
אבן חוקל (976) - כתב על רשמיו ממבצר סמנדר שחיים שם מוסלמים וזולתם ולהם מסגדים ולנוצרים בתי תפילה וליהודים בתי כנסיות.

אבן פלדאן (922) - כתב על הריסת בית כנסת באיטיל.

אל-אצטח'רי (930 - 951) - כתב שרוב התושבים הם מוסלמים ונוצרים ואילו היהודים היו מיעוט שלטוני, העדה הקטנה ביותר שכללה את המלך ומקורביו. (הכוונה לכוזרים- יהודים).

אל-מסעודי (943) - היסטוריון מוסלמי כתב על אימוץ היהדות ע"י מלך כזריה.

אל-בכרי (1086 או 1094) - מספרד. לרשותו עמדו מקורות יהודיים והוא קבע שהיהודים היו מיעוט בכזריה.

מספר היסטוריונים יהודים וישראלים התייחסו במחקריהם להגירה היהודית לתחומי הממלכה הכוזרית עוד לפני שהממלכה נוסדה ובעיקר לאחר היווסדה: הנחת היסוד שלהם הייתה שהייתה אוכלוסייה יהודית ניכרת בכזריה.

ההיסטוריון שלום בארון יצא מהנחה שהייתה הגירה יהודית מסיבית לאזור כזריה אשר הפכה את אוכלוסייתה לכוזרית יהודית מעורבת.

ההיסטוריון בן ציון דינור יצא מהנחת יסוד שהייתה אוכלוסייה יהודית קדומה שרק בזכותה התגיירה הממלכה. הוא קבע שהייתה הגירה שנמשכה כל הזמן והיהודים היו שכבה ניכרת של האוכלוסייה והגבירו את היסוד היהודי בה.

ההיסטוריון אברהם פולק קבע שבכזריה היו יהודים לפני ההתגיירות של הכוזרים ואף לפני הכיבוש הכוזרי...הייתה הגירת יהודים מארצות אחרות, בייחוד מאסיה המרכזית המוסלמית, ממזרח אירן ומביזנטייה: וכך התהוותה אוכלוסייה יהודית גדולה שהכוזרים המתייהדים היו חלק ממנה.

אבל, במחקרים אלה לא הובאו נתונים מספריים או הערכות לגבי מספר היהודים בתוך אוכלוסיית כזריה. ההיסטוריון האוקראיני אומלג'אן פריצ'ק ופטר גולדן הגיעו למסקנה שונה: המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר באוכלוסיית כזריה והיהודים היו מיעוט.

ללא קשר לחלקם באוכלוסייה היהודים מילאו תפקיד חשוב במעבר של הכוזרים מחברה נוודית לחברה חקלאית ומסחרית. הסיבה לכך הייתה שהיהודים הגיעו מהמזרח התיכון שהיה מרכז התרבות בתקופה העתיקה והם היו בשלב מתקדם מבחינה תרבותית וטכנולוגית בהשוואה לשבטים שהגיעו מאסיה המרכזית.

היהודים מילאו תפקיד חשוב בפיתוח ענף המלאכה. מהחפירות הארכיאולוגיות מתברר שהם הכניסו לאזור את השימוש בזכוכית, את סוד הארגמן וצביעת בדים ואת ענף התכשיטנות. במבצר סרקל, בשפך נהר הוולגה נחשף רובע בתי המלאכה לזכוכית, צביעת בדים ותכשיטים. בחפירות בקייב הכוזרית חשפו ארכיאולוגים רוסים 11 מפעלי זכוכית.

היהודים מילאו תפקיד חשוב גם בפיתוח המסחר. סוחרים יהודים עסקו במסחר בדרך המשי עם המזרח הרחוק, בסחר בין אזור הים השחור לאזור הים הבלטי ובסחר עם המזרח הקרוב.

היהודים מלאו תפקיד חשוב בפתוחה של ממלכת הכוזרים בכל התחומים. הם שימשו יועצים והכוזרים הכניסו אותם לעמדות מפתח בממשל. הכוזרים, שהיו אנלפבתים, אף אימצו את הכתב העברי העתיק. הסופר אבן אל-נדים (סוף מאה 10) מבגדד כתב שאין להם כתב משלהם והם כותבים בעברית, ויש הטוענים שהם אימצו אף את השפה העברית מפי היהודים שהיו על רמה תרבותית וטכנולוגית גבוהה בהרבה משלהם.

קהילות יהודיות בשטחי האימפריה הכוזרית

אוקראינה - דן שפירא קבע במחקרו ששמה הקודם של העיר קייב היה סמבטס. השם קייב ניתן לה ע"י הכוזרים ופירושה בכוזרית היה Kui - גדת הנהר, ו-ev - יישוב. היהודים הראשונים התיישבו באוקראינה במאה ה-7 בתקופת השלטון הכוזרי. בקייב הייתה קהילה יהודית ויש עדות על המשך קיומה בסוף המאה ה- 10 כפי שמתברר מתעודת קייב - מכתב מהקהילה היהודית בקייב בגניזה הקהירית- והיה בה רובע יהודי. קוליק הביא ראיות על התיישבות יהודים באוקראינה עוד לפני השתלטותה של רוס על האזור. כלומר, בתקופה הכוזרית. על-פי מחקרו היו יהודים בקייב וצ'רניגוב במרכז, בוולין במערב, בסוזדל בצפון מזרח וטמוטורוקן בדרום.

חצי האי קרים - על-פי מחקרו של דן שפירא התיישבו יהודים בחצי האי קרים בחרסונס החל מהמאה השנייה לספירת הנוצרים כאשר האי נכבש ע"י האימפריה הרומית ונוצרו יחסי מסחר עם ערי יוון, סוריה, פיניקיה ואסיה הקטנה. על-פי מסורית יהודית הוגלו לאי יהודים ע"י הקיסר אדריאנוס לאחר דיכוי מרד בר- כוכבא ב-135 לספירה. יהודים נוספים הגיעו לאי בעקבות גזרות דתיות שנגזרו בימי הקיסרים תאודוסיוס השני, יוסטיניאנוס הראשון ורומנוס לקפנוס על יהודים באימפריה הביזאנטית. באי נמצאו מצבות יהודיות עם סמלים יהודיים כמו שופר, לולב, מנורה ועוד. באי היו גם לא- יהודים שהיו "יראי אלוהים", כלומר אמצו את האמונה באל עליון אך לא התייהדו/ התגיירו, עובדה המעידה על השפעה יהודית באי.

כאשר חצי האי קרים נכבש ע"י הכוזרים במאה השביעית היו בה יהודים. הייתה שם קהילה יהודית שאליה הצטרפו פליטים יהודים מפרס, משטחי האימפריה הביזאנטית ומאזורים שכיום הם אוזבקיסטן, ארמניה, הונגריה, סוריה, טורקיה, ועירק. באמצע המאה ה-10 היו יהודים בקרים. באי קרים יש עד היום שרידים של קהילה יהודית ממוצא כוזרי.

הקווקז - קווין אלן ברוק חקר את תולדות היהודים ההרריים בקווקז. הוא הגיע למסקנה שכבר בעת העתיקה היו יהודים בקווקז. על-פי מסורת יהודית ראשוני היהודים הגיעו לאשור ומדי וגם לחוף הדרומי של הים הכספי - לקווקז - כבר במאה ה-8 לפנה"ס בעקבות חיסול ממלכת ישראל ע"י האשורים. במאה ה-7 לפנה"ס הצטרפו אליהם יהודים מבבל והם הניחו את היסודות לחברה היהודית באזור אזרביז'אן בחוף המערבי של הים הכספי (מזרח הקווקז) ובדגיסטן בצפון הקווקז. על-פי חקר המנהגים והשפה הגיעו החוקרים למסקנה שרוב היהודים בקווקז היו ממוצא יהודי. במאות ה-5 וה-6 לספירה הגיעו יהודים מפרס והתיישבו באזור אזרביג'אן. קיימת סברה שהם היו חיילים שהוצבו שם ע"י הממלכה הססאנית (הפרסית) כדי למנוע פלישת נוודים לממלכה. על-פי מקורות תלמודיים היו בקווקז ישיבות בדגיסטן ב-80 לפנה"ס. אלדד הדני ביקר בקווקז בשלהי המאה ה-9 ומצא שם יהודים. האוכלוסייה המקומית קיבלה על עצמה את הנצרות במאה ה-4 לספירה. ברוק הסתמך על מקורות ערביים שקבעו שהיו יהודים בהרי הקווקז בתקופה הכוזרית. קונסטנטין לרנר דיווח על קברים יהודיים שעל מצבותיהם היו סימני זהות יהודיים באזורי דגיסטן ואזרביז'אן.

לאחר כיבוש העיר איטיל, בירת כזריה הגיעו יהודים מכזריה לקווקז. היה בקווקז גם מיעוט יהודי- כוזרי. אבל, חוקרים רוסיים בדעה שיהודי הקווקז הם ממוצא כוזרי.

בימי הביניים, תקופה בה סבלו היהודים מרדיפות דתיות במקומות מושבם, שימשה ממלכת הכוזרים מקלט לפליטים יהודים. הם התקבלו שם ברוב כבוד ומילאו תפקיד מכריע בהפיכתה של הממלכה הכוזרית לאימפריה כלכלית, צבאית ומדינית.

לאחר התמוטטות האימפריה הכוזרית חלק מהכוזרים נשארו במקומותיהם, ואחרים ברחו מזרחה לאזורי אסיה או מערבה לאזור פולין והונגריה. היהודים ברחו מערבה.
כוזרים יהודים

ההיסטוריונים חלוקים בדעתם לגבי השאלה אם הייתה התגיירות של כוזרים. רוב ההיסטוריונים מסכימים שהייתה התגיירות אם כי הם חלוקים בדעתם לגבי היקפה. המחלוקת היא לגבי השאלה אם ההתגיירות הייתה מצומצמת וכללה את משפחת המלוכה והאצולה והקיפה כמה אלפים בלבד או שהיהדות השפיעה במשך הזמן וחלחלה לשכבות יותר רחבות באוכלוסייה.

שלמה זנד טען בספרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי" שפורסם ב-2008 שהיהדות הקיפה חלקים נרחבים באוכלוסייה הכוזרית ויהודי מזרח אירופה הם צאצאי כוזרים ולא יהודים שמוצאם מארץ ישראל. זנד איננו מומחה לכזריה או לתולדות יהודי מזרח אירופה והוא לא הביא בספרו ראיות של ממש לתזה שלו.

ההיסטוריון האוקראיני אמלג'אן פריצ'ק חקר את הנושא ביסודיות. הוא סקר את כל המקורות על ההתגיירות בכזריה והגיע למספר מסקנות:

  • הייתה התגיירות אבל כזריה לא הייתה ממלכה יהודית.
  • סוחרים יהודים מאסיה המרכזית הם שהשפיעו על השליט הכוזרי להתגייר
  • רוב תושבי ממלכת הכוזרים היו מוסלמים
  • ההתגיירות הקיפה את משפחת המלוכה והעילית השלטת

גודלה של האוכלוסייה היהודית בכזריה

פריצ'ק הסתמך על עדויות מוסלמים - al - Istakhri ועל al - Mascudi - שחיו במאה ה-10, כמאה שנים לאחר ההתגיירות. על-פי עדויות אלה שכללו נתונים על מספר תושבי כזריה והרכבם מבחינה דתית הוא הגיע למסקנה שמספר היהודים בכזריה כולה היה כ-30,000. הוא קבע שאלה שהתגיירו היוו חלק משמעותי אבל לא מוחלט של העילית הכוזרית אבל רוב היהודים היו יהודים שהיגרו לכזריה מהתפוצות. פריצ'ק לא קבע כמה מתוך ה-30,000 היו כוזרים שהתגיירו וכמה היו יהודים מהתפוצות.

התמוטטות האימפריה הכוזרית וגורל היהודים

האימפריה הכוזרית הלכה והצטמקה עד להתפוררותה המוחלטת בשלהי המאה ה-10 כתוצאה מהתקפה משולבת של ממלכת רוס הסלבית והאימפריה הביזאנטית לאחר התנצרות הסלבים, החל משלהי המאה ה-9. הסלבים היו בעבר תחת שלטון כוזרי ומרדו והקימו את ממלכת רוס שבירתה הייתה קייב.

פריצ'ק הגיע למסקנה שמספר היהודים ששרד את תקופת המלחמות שהביאו לחיסולה של ממלכת הכוזרים ירד משמעותית. חלק נהרגו, חלק התנצרו בממלכת רוס ומספר היהודים שנותרו באזור אוקראינה במחצית הראשונה של המאה ה-10 היה למטה מ-8,000.

פריצ'ק חלק על התזה שיהדות מזרח אירופה היא ממוצא כוזרי. היהודים הראשונים היו אלה שרובם הגיעו מהמזרח, מארצות האיסלאם והאימפריה הביזאנטית ומיעוטם היו ממוצא כוזרי והם קדמו להגירה היהודית האשכנזית ממערב אירופה למזרחה והיו הבסיס להקמת הקהילות היהודיות באוקראינה.

תאריך:  11/09/2019   |   עודכן:  11/09/2019
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היהודים שקדמו ליהודים האשכנזים באוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף החודש שעבר קמה סערה, כאשר בית הדין הרבני הגדול פרסם פסק דין שזכה בעיתונות לכינוי "פסק דין הבוגדת 2". היו שטענו, כי "ביה"ד הרבני הגדול קבע שבגידה מצדיקה שלילת רכוש מאישה". עורכי דין מיהרו להעניק פרשנויות ולכתוב ביקורות. אבל מן הראוי לבדוק את הדברים לגופם, ואזי מתברר שמדובר בסערה חסרת יסוד.
ארה"ב הגדולה של אמריקה מתמודדת מזה שנים עם חששות לזיופים בבחירות, והפרשה הרוסית אף הביאה רבים וטובים לטעון שצריך לנטוש את הקלפיות הממוחשבות לטובת - לא תאמינו - הצבעה בפתקי נייר. אחת הבעיות היא שאין צורך להציג אמצעי זיהוי בעת ההצבעה. הנשיא דונלד טראמפ טען, כי קנייה במכולת מחייבת תעודת זהות, ולכן אין הוא מבין מדוע לא קיימת חובה כזאת בקלפיות.
08/09/2019  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לפני מספר ימים פורסם מאמר פרי עטי בכתב העת המשפטי "עורך הדין". מדובר בכתב עת היוצא לאור מטעם לשכת עורכי הדין, ומציע למשפטנים להביע את דעתם בנושא זה או אחר. בגיליון האחרון, גיליון ספטמבר, בחרתי להתייחס לתופעה המעסיקה אותי מזה זמן: שימוש היתר שעושות המשטרה והפרקליטות בעדי מדינה לצורך גיבוש כתבי אישום - בשעה בה הן נמנעות מלעשות שימוש דומה במידע שמקורו בחושפי שחיתויות.
07/09/2019  |  חי בר-אל  |   מאמרים
בליל 25-24 באוגוסט 2019 התרחש אירוע חריג שבמהלכו הושמד מן האוויר יעד של משמרות המהפכה האירניים בסוריה והופעלו מל"טים גם נגד יעדי חיזבאללה בבירות. קדמה לכך סדרת הפגיעות בשבועות האחרונים ביעדים של המיליציות הפרו-אירניות בעירק (הפועלות תחת מסגרת-העל של "אל-חשד אל-שעבי", כוחות ההתגייסות העממית, שמילאו בשנים האחרונות תפקיד משמעותי בלחימה נגד דאעש).
07/09/2019  |  ד"ר ערן לרמן  |   מאמרים
ההחלטה שלא לאפשר את ביקורן המתוכנן בישראל של חברות הקונגרס הרדיקליות רשידה טאלב ואילהן עומר, והתבטאויותיו בעניין זה של הנשיא דונלד טראמפ, חוללו סערה רבתי בישראל ובארה"ב (ובייחוד בקרב יהדות אמריקה). דא עקא שבעיצומה, של המחלוקת נעלמה מן העין סוגיית מפתח: החשיבות האסטרטגית של ההגנה על זכותה הריבונית של ישראל לקבל החלטות בסוגיות החשובות לעתידה.
06/09/2019  |  ד"ר ערן לרמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il