|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

הטעיה נחרצת בהמשכים: מירב מורן, דהמרקר

אצל מירב מורן החיים פשוטים. צריך תחבורה ציבורית בניהול מלא של המדינה, ללא תחרות ללא יוזמות פרטיות, ללא תחבורה שיתופית, עם כבישים פקוקים, ונתיבי תחבורה ציבורית
15/09/2019  |   עומר מואב   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
חקרו את הנושא שנים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מירב מורן, "שוד התחבורה הציבורית: היזמים מתעתעים בסמוטריץ' - ואנחנו משלמים את המחיר", באתר דהמרקר, 12 לספטמבר 2019.

את הפקקים בישראל יוצרים כלי הרכב הפרטיים ולא אף אחד אחר, אז למה האצבע המאשימה לא מופנית כלפיהם? בעלי אינטרס שחומדים את כספי המדינה מטנפים על שירות האוטובוסים, ממאיסים אותו על הציבור - ואז מציגים הבלים כמו תחבורה שיתופית או אגרות גודש כפתרונות.

יש מומחי תחבורה: אנשים שחקרו את הנושא שנים, עשו דוקטורט, קראו מחקרים ובדקו נתונים, והגיעו למסקנות. ויש את עיתון דהמרקר ואת הכתבת מירב מורן, שאינה מומחית לענייני תחבורה, אבל זה לא מפריע לה לגבש עמדה נחרצת, שאינה מתיישבת עם חזית הידע של המומחים, ולהפציץ בכתבות מטעות. כמובן איני סבור שדהמרקר צריך לחסום עמדות מגוונות. אין לי התנגדות שיתנו למורן פעם בכמה חודשים טור דעה, אבל העובדה היא שמי שקורא את העיתון מוטעה באופן שיטתי: הטענות (השגויות) שלה לא מוצגות כעמדה אלא כעובדות מוסכמות.

אצל מירב מורן החיים פשוטים. צריך תחבורה ציבורית בניהול מלא של המדינה, ללא תחרות ללא יוזמות פרטיות, ללא תחבורה שיתופית, עם כבישים פקוקים, ונתיבי תחבורה ציבורית. לשיטתה, מי שרוצה לצאת מהפקק שיסע באוטובוס, פקק זה סבבה, עונש למי שרוצה דווקא להשתמש במכונית (או "בפחית" בהגדרתה).

מומחי תחבורה מבינים שרצוי להפחית את העומס בכבישים, שלצד פיתוח תחבורה ציבורית, רצוי לאפשר שימוש ברכב פרטי בצורה סבירה. לא לכל נסיעה מתאים האוטובוס, והדרך היחידה לצמצם גודש זה לגבות תשלום על שימוש בכביש עמוס (אגרות גודש). לא במקום השקעה בתחבורה ציבורית אבל בנוסף. אין אפשרות סבירה לסמן נתיבי תחבורה ציבורית בכל הכבישים בלי לחסום לחלוטין גישה לרכב פרטי, ואין סיבה סבירה לעשות זאת. מי שמספיק חשוב לו, ישלם וייסע ברכב פרטי.

לא מדובר רק בתאוריה, יש גם ניסיון עולמי - אגרות גודש (בניגוד מוחלט לטענות של מורן) מקטינות גודש, ומשפרות רווחה, במיוחד דווקא של החלשים (למי שכאן אובססיבי לענייני אי-שוויון) שנוסעים באוטובוסים בכבישים פקוקים. ומה לגבי שירותי הסעה כמו אובר? גם אם הם תורמים לגודש, אין סיבה לחסום את האפשרות של אנשים שרוצים שירות הסעה זול וזמין (בהשוואה למונית) בשביל להקטין את הגודש. את הגודש מקטינים על-ידי תשלום מחיר דרך. לפי ההיגיון של מורן, נחסום את אובר בגלל גודש, אפשר גם לחסום שימוש ברכב לאנשים מעל גיל 60/לנשים/לגברים/מה שאתם רוצים. חסימת אובר, כמו נתיבי תחבורה ציבורית, זו גישה של מתכנן מרכזי, תחליף נחות למנגנון המחירים.

גם המתנגדים לאגרות גודש אינם מכחישים כי תשלום עבור שימוש בכביש עמוס מקטין את השימוש. (מדהים לא? גובים מאנשים כסף והם משתמשים במשאב פחות). הסיבות של המתנגדים הן אחרות, אבל את מורן גם זה לא מבלבל. לטענתה אגרות גודש לא מפחיתות גודש, הן רק דרך לסחוט עוד כסף מהציבור.

אבל גם טענה זאת אינה מבוססת כלל: המשמעות של אגרות גודש, או "מחיר דרך" אינה העלאת מיסים, אלא שינוי מבנה המס: פחות על דלק/מס קנייה/אגרה שנתית יותר על שימוש בכביש עמוס, ללא הגדלת הנטל הכולל על ציבור הנוהגים. לסיכום: יש מקום לוויכוח אינטליגנטי ומבוסס עובדות על הפתרונות הרצויים לבעיות התחבורה בארץ. אבל מה שמירב מורן עושה בחסות דהמרקר זה פשוט בזיון.

מצורף נייר מדיניות של שני שרייבר ושלי על אגרות גודש. עומר מואב ושני שרייבר, "כיצד ניתן לצמצם את הצפיפות בכבישים ע"י אימוץ אגרות גודש", נייר מדיניות 2017.06, דצמבר 2017.

ניתן למצוא בנייר המדיניות תשובות לכל הטענות, אז אין צורך להגיב כאן עם הטענות הנפוצות אך שגויות. בעיקר הטענה שעד שאין חלופה "סבירה" אין לגבות תשלום על שימוש בכביש ברכב פרטי. עם או בלי חלופה סבירה, יש כאן משאב במחסור, והקצאה על-ידי מחיר יעילה יותר מהקצאה על-ידי עמידה בתור.

[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  15/09/2019   |   עודכן:  15/09/2019
עומר מואב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטעיה נחרצת בהמשכים: מירב מורן, דהמרקר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
בני הזוג איתן גרוסי וחגית גרוסי ממושב גבעולים תובעים 2.2 מיליון שקל מרכבת ישראל, אוליצקי עבודות עפר כבישים ופיתוח וקבוצת אשטרום. בני הזוג הם חקלאים בעלי מאות דונמים של שטחי גידול, לרבות עגבניות בחממות ובבתי רשת.
14/09/2019  |  יצחק דנון  |   חדשות
הודות למאמץ מרוכז להקדמת לו"ז עבודות התשתית המתבצעות במקטע נהריה-עכו, וכן התקדמות עבודות השדרוג המתבצעות בתחנת נהריה, נערכת רכבת ישראל לחידוש חלקי של תנועת הרכבות אל ומתחנת נהריה, בשעות 16:00-12:00 (בקירוב), במתכונת של רכבת אחת בשעה לכל כיוון.
13/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישבו חכמי רכבת ישראל וטיכסו עצה: כיצד נוכל להמשיך להתעלל בנוסעים? מה עוד אפשר לעשות כדי להבהיר להם שהם אומנם הבעלים שלנו והלקוחות שלנו, אבל אין להם שום זכויות אצלנו? מאגר הרעיונות הלך והתייבש. ביטולי רכבות? יש כל יום. איחורי רכבות? יש כל שעה. נהגים "חולים"? מיצינו. קרונות ללא מיזוג? הפעלנו. דוחק בלתי אנושי? טופל. מחירים גבוהים מהאוטובוס? משרד התחבורה אישר. אז מה נשאר?
13/09/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
קבוצת אלקטרה זכתה במכרז של רכבת ישראל לביצוע עבודות תשתית במסילת 431 בהיקף כספי של כ-385 מיליון שקל. אלקטרה תשתיות, חברת-הבת של אלקטרה בע"מ, תבצע את המיזם שכולל עבודות תשתית, גישור ומינהור, ומהווה חלק מחיבור קו הרכבת תחנת ראשונים למודיעין ולקו הרכבת המהיר לירושלים.
10/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הבחירות המרכזית בשיתוף משרד התחבורה, הפיקה לקחים מן הבחירות הקודמות, והחליטה כי שירותי הנסיעה בתחבורה הציבורית הבין-עירונית ב-630 קווים וברכבת ישראל, יהיו חינם. זאת לעומת 495 בלבד במערכת הבחירות הקודמת באפריל - גידול של 135 קווים.
10/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il