|   15:07:40
דלג
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

על זכויות והגינות רפובליקנית בחינוך

ביקורת על השיח המכתב של מאמר יוסי דהאן "הזכות לחינוך חינם נהפכה לאות מתה" (הארץ מיום 14.8.19) עם מאמרו של דורון נחמיה "פסק הדין שהוכיח: העליון מתחיל להיגמל מאקטיביזם שיפוטי" (דה מארקר מיום 14.8.19)
19/09/2019  |   יוסי ברנע   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
טובת הכלל [צילום: פלאש 90]

מאמרי מאתגר את השיח הקיים מעצם יציאתו מתפיסת הרפובליקניזם הליברלי. גישה זו משלבת את התפיסה הרפובליקנית הנסבה על "טובת הכלל", עם התפיסה הליברלית הנסבה על חרויות הפרט. חרויות הפרט אינן מתקיימות בחלל ריק אלא בחברה האזרחית, כלומר בתחום הציבורי החורג מתחומם של כל הפרטיים באשר הם. החרות חופנת גם את האחריות ל"טובת הכלל" לאפשור החיים הציבוריים של כל הפרטים החופשיים והשווים בפני החוק.

מעצם תפיסת "טובת הכלל" נגזרת ההגינות, הניתנת להתקבל בהקשר זה לפי תפיסת ג'ון רולס, תוך כ"צדק כהגינות", מעצם קביעת "מסך של בערות", בין הידע של האדם על עצמו לבין זכויותיו. לשיטתי במאמר זה, הוגנות בהקשר לחינוך נסבה בסוגיית התקצוב. אין לי כוונה לכתוב על שיטות החינוך, כל שכן על תכני תוכניות הלימודים וצורת העברתם. אתמקד אך ורק בתקצוב החינוך בבתי הספר מכיתות א' ועד יב'.

לצורך זה אדרש לדיון של בג"ץ בעתירה של הורים לבגץ (כמו גם: ארגון הל"ה, האגודה לזכויות האזרח, עמותת ידיד וגם הפרופ' לחינוך, שכבר ניפטר-גבריאל סלומון), שחפן בתוכו ויכוח ערכי מוסרי, כמו גם משפטי: אקטיביזם מול שמרנות, בו לא אעסוק הגם שאזכירו.
מאמרו של דהאן ביחס לדיון המשפטי על התשלומים הנוספים של ההורים העלה שורה של טענות. אביאם במלואן, אך אתייחס בעיקר למודגשות.

אקדים ואציין שאינני מקבל את נקודת המוצא של דהאן על שוויון, אלא בהקשר הרפובליקני, כלומר למען יצירת שוויון הזדמנויות משמעותי מעצם מתן התקצוב של בתי הספר בידי ההורים, מרצון לצור הוגנות בקו הזינוק במערכת הלימודית (יתכן שיש להתחיל זאת כבר בגילאי גן חובה בשל חשיבות הלימוד בגיל הרך, אך לא אעסוק בכך).

חוסר שוויון

להלן טענות דהאן: א. מערכת החינוך הישראלית הנה מהמערכות הבלתי שוויוניות ביותר במדינות המערב. ב. התרת תשלומי הורים על מגוון רחב של שרותי חינוך תורמת להרחבת הפערים והקיטוב בחינוך מעצם יכולתם הכלכלית. ג. הזכות לאוטונומיה הורית היא בעלת חשיבות במרחב הפרטי אך "במרחב הציבורי עליה להיות מוגבלת על-ידי שיקולי הוגנות, חינוך לאזרחות דמוקרטית ואינטרסים חברתיים וציבורים אחרים, הגוברים על רצון ההורים לתת לילדיהם יתרונות בחינוך בהשוואה לילדים אחרים".

ד. השופטים: "לא הראו כל דאגה מהעדר אוטונומיה שווה לקבוצה רחבה יותר, של הורים מיעוטי אמצעים, לעצב את חינוך ילדיהם". ה. המצוינות הלימודית מצויה גם בקרב ילדים משכבות מעוטות יכולת, כך שלא נכון שיש להקריב את "איי המצוינות" הקיימים לטובת עקרון השוויון בחינוך. ו. "המיקום הנחות של מערכת החינוך הישראלית בהשוואה בינלאומית נובע דווקא מחוסר השוויון בחינוך ולא מדיכוי איי מצוינות".

ז. אחד הגורמים המרכזיים לאי השוויון במערכת נובע מיכולת קבוצות מבוססות ליצור לעצמן מובלעות חינוך בדלניות, מעין פרטיות, בתוך החינוך הממלכתי, הממומנות מכספי כלל הציבור. לעומתו, יצא נחמיה מתפיסה ליברלית תוך התבססות על ערך "האוטונומיה ההורית" כדי לגזור ממנה מבחינה כלכלית תקציבית, עדיפות להורים בעלי אמצעיים כלכליים, מעצם זכות הקניין והשימוש בו (אפשרות הקניית משאבים לצאצאים).

חרות הורית

טענות נחמיה הינן: 1.בעתירה יש הדהוד של מאבק ערכי מוסרי: "מצד אחד, כמיהה לשוויון מהצד השמאלי פוגרסיבי של הסקלה הפוליטית, גם אם הוא עלול להוביל לפגיעה בחלק מהאוכלוסייה ומצד שני, רצון של הצד הימני-ליברלי יותר להגדיל את החרות והאוטונומיה האישית של האזרחים ולאפשר להם לקבל אחריות גדולה יותר על ניהול חייהם. 2. בית המשפט על שופטיו השמרנים העדיף שהמחלוקת האידיאולוגית תברר בציבור ולא בבית המשפט, ומבחינה פוליטית הגדיר זאת השופט אלכס שטיין בניסוח הנסב על קביעה אודות "ביום הבוחר ולא ביום העותר".

3. ביטול תשלומי ההורים המבוססים הוכתר כ"השוואה למטה" וזכה לביקורת מצד השופט עמית, שגם הבהיר שבית המשפט איננו הזירה המתאימה לבירור. 4. השופט מינץ הסביר שיש לתת להורים לממש את האוטונומיה שלהם לגבי חינוך ילדיהם שכן "מערכת החינוך אינה באה להחליף ולבטל את תפקידם הבסיסי של ההורים... ולא במימוש זכויותיהם לעשות כל שיכולתם למען חינוך ילדיהם". 5. "בעימות בין ערך השוויון לחרות ההורית לטפח את ילדיהם" נוטה מינץ לצד הליברלי הנותן "יותר משקל לטובת האוטונומיה והחובה ההורית - מלים שאינן מובנות מאליהן במציאות שלנו, שבה עולות חדשים לבקרים טענות כי המדינה צריכה לקחת חלק אחריות על ילדינו".

6. השופט שטיין רמז ש"דווקא מתן אוטונומיה היא זו שמדגישה את כבוד האדם - אמירה נדירה במחוזותינו, שחותרת תחת האתוס הפוגרסיבי שקנה לו אחיזה בציבוריות הישראלית עם המורשת הסוציאליסטית, שבה המושגים חרות ואוטונומיה נשמעים (שלא בצדק) כעניין זר ולא ישראלי. אלה קולות חדשים, שמגוונים את קשת הדעות בבית המשפט העליון. 7." האיזון בין השוויון לחרות במערכת החינוך הוא נושא רגיש ועדיין".

שיטת השוברים

כיצד יש לבחון את השיח האידיאולוגי בהקשר לחינוך? ראשית יש לציין, שמערכת החינוך בישראל "מצטיינת בבינוניות הישגי התלמידים", מה שמחייב חשיבה "מחוץ לקופסה", כמו גם ביחס לתקצוב הקיים. שנית, מערכת היחסים בין ערכי השוויון לחרות הנה מורכבת וחורגת מתחום החינוך, ובמאמרי זה אתייחס אך ורק למערכת החינוך ולא לכלל ערכי החברה. שלישית, לא אתייחס למערכת החינוך מבחינה הסוציאליזציה, כלומר הטענה שהיא אמורה לחנך לרפובליקניזם של ישראלי כמדינת לאום ישראלית. לא אתייחס לתכני הרפובליקניזם, אלא למשמעות התקציבית שלו בהקשר לחינוך.

לעצם העניין, אני סבור שאת השיטה הקיימת יש להחליף בשיטה אחרת שכבר נכתב עליה והיא שיטת השוברים (באוצרים), כלומר מתן סכום כסף תוך בחירת ההורה את בית הספר לילדיו. עוד אוסיף ששיטה זו חייבת לכלול גם את ההסעה, כמו גם את כלל מרכיבי העלויות החינוכיות (מגוון עלויות החינוך). הסיפא נובעת מכישלונה של שיטת השוברים שלא התאפשרה בשל חוסר הנגישות של בתי הספר לאוכלוסיות חלשות כלכלית, והמרוחקות מהם. שיטה זו מאפשרת בסיס משמעותי לשוויון הזדמנויות לכלל התלמידים, הגם שברור, שתלמידים ממשפחות חזקות יותר כלכלית יכולות לאפשר תנאי לימוד טובים יותר וסביבה תומכת לילדיהם, מה שהינו מובן ולא אמור להימנע.

שוויון הזדמנויות זה (ושאינו בגדר שוויון מלא, לפי החזון הסוציאליסטי) מהווה ביטוי להוגנות, כלומר "צדק כהוגנות" המתכתב עם זה שניסח ג'ון רולס (שחפץ בהשגתו, הודות ל"מסך הבערות", המפריד בין האדם לקביעת זכויותיו). במילים אחרות, מתן נקודת זינוק שווה לכלל התלמידים, ללא קשר לחוזקן הכלכלי של משפחותיהם, נועדה לאפשר הגינות בסיסית האמורה לאפשר לבעלי הפוטנציאל הגבוה לממש אותו, ללא כל קשר ליכולת הכלכלית של הוריהם.

אין להיות תמימים ולחשוב שהורים חזקים יותר כלכלית וחברתית, לא יוכלו לתרגם את הישגי ילדיהם להצלחה כלכלית הודות לקשריהם. זה אך טבעי. עם זאת יש לציין שהוגנות דורשת, אם לקחת לדוגמה את האקדמיה (בה לא אעסוק), כשבמצב הקיים ראוי שתהיה התמודדות בתופעת תרומת משפחות חזקות למוסדות אקדמיים, להבטחת הכנסת ילדיהם אליהן, הגם נפילת הישגיהם מילדי "הלא מקושרים"....

במילים אחרות, אני מציב תפיסה רפובליקנית ליברלית השואפת להצלחה הודות לקריטריון הכישרון ולא העושר. מחד קיים בסיס שוויוני של הוגנות, מעצם נקודת המוצא המשותפת בציפייה למימוש הפוטנציאל האנושי של כלל התלמידים. מאידך-גיסא, אין במצב הזה פגיעה באוטונומית ההורים חזקים, כל עוד אינם פוגעים בהוגנות העקרונית של התקצוב המוצע.

אתר "מחלקה ראשונה" הוא האתר היחידי שמפרסם לי את כל מאמרי.
הכותב הוא חוקר עצמאי ופובליציסט ביקורתי.
תאריך:  19/09/2019   |   עודכן:  19/09/2019
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על זכויות והגינות רפובליקנית בחינוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל קורנבלום
20/09/19 04:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מוכרח להודות שאני מופתע בכל פעם כשאני שומע פוליטיקאים ובעקבותיהם גם את העיתונאים שמקוננים על "שתיית קולות". הכוונה של טענות העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי, לכחול לבן ושל עוצמה יהודית וימינה, לליכוד. אני מופתע, שכן האמירות הללו הן ביטוי של חולשה וחוסר אטרקטיביות מצד אחד ומן הצד האחר ביטוי למשמעות הבחירות בעידן הזה שהן לא יותר מאשר מאבקי כוח, תחרות בין מרכולים, קניונים, לבין חנויות מכולת.
19/09/2019  |  מיכאל מירו  |   יומני בלוגרים
חודש אלול תכף מסתיים וממוצאי שבת גם אחינו בני אשכנז יצטרפו אלינו לאמירת הסליחות. יחד ניכנס אל ראש השנה ואחריו יום הכיפורים. גם יהודי, רחוק ככל שיהיה, לא יכול שהמילים הללו "ראש השנה" לא יגרמו לו לאחל לחברו שנה טובה ומתוקה. אין יהודי שלא יגיע ליום כיפור ולא ירגיש את חרדת היום וקדושת היום באוויר. רחוק ככל שיהיה, בגופו ברוחו אבל לא בנשמתו.
19/09/2019  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
זוכרים את יורם ארבל ב"ככה לא בונים חומה" בהקשר לכדורגל? אני שואל ממנו בתיקון: ככה לא בונים ממשלה. אני מתכוון לממשלה חלופית בראשות בני גנץ, לא זו של החשוד בפלילים בנימין נתניהו.
19/09/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ביבי הנח לזה. שוב אתה מכנס את ראשי הסיעות ותעניק ליעקב ליצמן עוד ספסל בישיבה ולאריה דרעי סיוע כספי, ואז מה תעשה עם איילת שקד? תעניק לה טובת הנאה פוליטית? - תחטוף בבית; תמנע ממנה - תחטוף בציבור.
19/09/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בתל אביב נהרס השבוע בשקט, כמעט ללא פרסום ודיווח בתקשורת, אחד מבתי התרבות הבולטים של תל אביב - "בית תבורי" ברחוב שולמית 7 ליד כיכר דיזנגוף. השבוע "פשט" דחפור ענק על המבנה והרסו מן היסוד. ביקרתי במקום ביום הבחירות האחרון והמחזה שניגלה לי הוא הר-גל של הריסות אבן ועליו דחפור ענק. בימים הקרובים יושלם פינוי ההריסות. במקום המבנה "ההיסטורי" שנהרס יוקם מבנה מגורים בן מספר קומות.
19/09/2019  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il