1. בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני ביקורת המדינה בנושא מינוי והעסקה של עובדים במשרות אמון בלשכות השרים וסגני השרים מיום 11.10.05 (בק/97), ובשל תקופת הבחירות בה אנו מצויים, ולאור פניות אלי בנושא זה, אבקש להבהיר את גדרי המותר והאסור בפעילותם הפוליטית של עוזרי השרים וסגני השרים, ובשימוש בנכסי הציבור לצורך פעילות פוליטית, בתקופת הבחירות ובכלל.
הדין כולל לענייננו שני איסורים מצטברים: איסור שימוש בנכסי הציבור ואיסור פעילות מפלגתית, כפי שיפורט להלן:
איסור שימוש בנכסי הציבור
2. סעיף 2א לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959 (להלן - חוק דרכי תעמולה), וסעיף 28כה2 לחוק המפלגות, התשנ"ב-1992, קובעים כי אין לעשות שימוש בנכסי הציבור בקשר עם תעמולת בחירות, בין בחירות כלליות ובין בחירות פנימיות. נכסי הציבור כוללים לעניין זה, בין היתר, תקציבים, משרדים, מקרקעין, רכב וציוד המוחזקים על-ידי משרדי הממשלה (וכן גופים ציבוריים אחרים).
איסור פעילות מפלגתית
3. סעיף 3ב לחוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959 (להלן - חוק הסיוג) קובע, כי עובד המדינה לא יעסוק בפעילות מפלגתית בתחום נכסי הציבור, כאמור בסעיף 2א לחוק דרכי תעמולה.
עוזרים וצוות לשכה
3. סעיף 3ב לחוק הסיוג כולל סייג לכלל האמור, האוסר פעילות מפלגתית בתחומם של נכסי הציבור, ולפיו האיסור לא יחול על "פעילות מינהלית" המתבצעת על-ידי עובדי הלשכה, לרבות עוזרי ויועצי השר "והכל כשהיא נעשית כסיוע לשר או לסגן השר".
4. לעניין זה יש להבחין בין העוזרים המקצועיים של השר/סגן השר לבין העוזרים הפוליטיים. בהתאם להחלטת ועדת השרים, הנזכרת בסעיף 1 לעיל, רשאי שר לקבוע כי אחד או שנים מעוזריו ישמשו כעוזרים פוליטיים (שאחד מהם יכול לשמש כדובר ויועץ תקשורת לשר), וכי סגן שר רשאי לקבוע עוזר אחד כעוזר פוליטי. שאר העוזרים הם עוזרים מקצועיים.
5. העוזרים המקצועיים, המסייעים לשר בפעילותו המקצועית במשרד, אינם רשאים, ככלל, לעסוק בפעילות פוליטית, אלא כשהמדובר בפעילות מזדמנת ואקראית, הנלווית לפעילותו המקצועית. (ראו הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 1.1704 - פעילות מפלגתית המתבצעת מלשכות השרים).
6. העוזרים הפוליטיים רשאים לסייע לשר או לסגן השר בפעילותם פוליטית, על-מנת לפנות את מירב זמנם של השר וסגן השר לעסוק בענייני משרדם. לצורך כך הם זכאים לשימוש במשאבי המשרד ההכרחיים הדרושים לעבודתם, כגון חדר בלשכה ושירותי מזכירות וטלפון. מעבר לכך אין לאפשר שימוש במשאבי המשרד, ואין לנצל פעילות זו כ"מסלול עוקף" לאיסור השימוש בנכסי הציבור, ולאיסור הפעילות המפלגתית של עובדי המדינה.
בהתאם לכך, אין לגייס את העוזר הפוליטי (וכל שכן עוזר מקצועי) לפעילות פוליטית כללית במסגרת מפלגתו של השר/סגן השר.