|   15:07:40
דלג
  אליקים רובינשטיין  
שופט בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

חוות דעת - <br>פרשת שרון - בן-גל - גוסינסקי

החלטת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטת המדינה
בעניין השר אריאל שרון, האלוף (מיל') אביגדור (יאנוש) בן-גל ומר ולדימיר גוסינסקי.
15/02/2001  |   אליקים רובינשטיין   |   נאומים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הודעת אליקים רובינשטיין הכופר בסמכות הממשלה לנהל מו"מ גורלי עם הפלשתינים
  חוות דעת - היועץ המשפטי לממשלה [אינטרנט מהיר בכבלים]
  פרשת נתניהו-עמדי
  פרשת ויצמן-סרוסי-אונגר


כללי

בעקבות פניית עו"ד מיבי מוזר בשם הוצאת עיתון הארץ, חקרה המשטרה חשדות לביצוע עבירות לכאורה הקשורות לעדותו של האלוף (מיל') אביגדור (יאנוש) בן - גל (להלן: מר בן - גל), במשפט שהגיש השר אריאל שרון (להלן: השר שרון) נגד עיתון הארץ והעיתונאי עוזי בנזימן.

כמו כן חקרה המשטרה חשדות לביצוע עבירות הקשורות לטובות הנאה שקיבל לפי הנטען השר
שרון ממר ולדימיר גוסינסקי (להלן: מר גוסינסקי) בתמורה לקידום ענייניו הפרטים של האחרון על ידי השר.

ביום 28/4/99 סיימה המשטרה את חקירתה והעבירה את חומר החקירה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטת המדינה. לחומר החקירה צירפה המשטרה את סיכום חקירתה. לסיכום חקירת המשטרה צורפה טיוטת המלצתה בה נאמר "משקלול התמונה השלמה הכוללת וצבר הנסיבות המרכיבות אותה, נראה לנו, על פני הדברים, שקיימת תשתית ראייתית לכאורה לביסוס החשדות באשמות שנחקרו בתיק זה. מורכבות התיק ורגישותו, ותשתיתו הנסיבתית המצטברת, מחייבות את בחינתה המשפטית של תשתית זו מול האלמנטים של סעיפי העבירה הנוגעים. לאור האמור, מועבר אליכם חומר החקירה לשם בחינתו, כאמור, ועל פיו שקילת העמדתם לדין של החשודים".

החומר נבדק על ידי עורך דין יהושע רזניק, המשנה לפרקליטת המדינה ועורך דין ז'ק חן, סגן לפרקליטת המדינה, ונדון עמנו. לאחר בחינת מכלול הראיות שנאספו בתיק הגענו לכלל דעה, כי אין התשתית הראייתית שהוצגה מספקת לצורך העמדתם של חבר הכנסת שרון, בן - גל וגוסינסקי לדין.

רקע

העובדות בקליפת אגוז, המהוות את הרקע לחקירה הן אלה:

בעקבות כתבה בעיתון הארץ, מאת העיתונאי עוזי בנזימן, בה נכתב, בין השאר - "מנחם בגין אמנם יודע היטב כי שרון רימה אותו, אבל הוא אינו רוצה להסתיר מאחורי גבו הרחב של שר הביטחון שלו את אחריותו האישית של ראש הממשלה למלחמה, לתהפוכותיה, לתוצאתה ובעיקר למחירה", תבע השר שרון את העיתון ואת העיתונאי בתביעת לשון הרע.

במסגרת הגנתם במשפט הדיבה ביקשו הנתבעים להסתמך, בין היתר. גם על דברים שנשא מר בן - גל בהרצאתו מיום 1/6/87, אותה נשא במסגרת יום הרצאות במרכז יפה למחקרים אסטרטגיים שליד אוניברסיטת תל אביב, במלאת חמש שנים למלחמת שלום הגליל (להלן: ההרצאה).

בהרצאה זו חיווה מר בן - גל את דעתו, בין השאר, כי אחת הבעיות של מלחמת לבנון הייתה "התכנית הסמויה הלא מאושרת של שר הביטחון והרמטכ"ל והובלת הממשלה בשלבים לאישורה". מבלי לשנות את מסקנתו האמורה, סיפר מר בן - גל בהרצאתו גם על מפגש שהיה בינו לבין ראש הממשלה המנוח, מר מנחם בגין, בארה"ב בחודש ספטמבר 1981. לדבריו, אמר לו מר בגין ז"ל - "אנחנו נגיע לבונקר ונוציא אותו מהבונקר בביירות".

מר בן - גל סירב לפניית עו"ד מוזר ליתן תצהיר מטעם ההגנה במשפט הדיבה. אולם, מאוחר יותר הגישה התביעה תצהיר שגבתה ממנו ובו הוא מספר על פגישתו עם בגין ז"ל, כפי שתיאר אותה בהרצאתו. אין בתצהיר כל התייחסות לשאר העניינים אותם פירט בהרצאתו, ובכלל זה התזה אותה הציג בהרצאה בדבר "התכנית הסמויה והלא מאושרת של שר הביטחון".

ביום 19/5/97, במועד שנקבע לשמיעת עדות מר בן - גל, ביקש עו"ד וייסגלס, בא-כוח השר שרון במשפט הדיבה, למשוך את תצהירו של מר בן - גל מתיק בית המשפט ולוותר על עדותו. עו"ד מוזר הודיע לבית המשפט על כוונתו להזמין את מר בן - גל לעדות. כבוד השופט טלגם הציע כי לאחר שישמש את עדות השר שרון, יוכל עו"ד מוזר להחליט אם ברצונו לעמוד על שמיעת עדותו של מר בן - גל.

בין התאריכים 4/6/97 - 10/6/97 שהה השר שרון, במסגרת תפקידו כשר התשתיות, בביקור עבודה ברוסיה. לביקור זה נלווה אל השר שרון גם מר בן - גל. מטרת הביקור הייתה קידום יחסי המסחר שבין ישראל לבין רוסיה בנושאים הקשורים לענייני משרדו של השר שרון.

ביני לביני, עוד ביום 4/6/97, החליט כבוד השופט טלגם, לבקשת עו"ד מוזר ולאחר שהשר שרון ומר בן - גל נסעו לרוסיה, שעדותו של מר בן - גל תישמע.

ביום 22/6/97 העיד מר בן - גל במשפט. מפרוטוקול הדיון עולה כי בתשובה לשאלות עו"ד מוזר הוא אישר שתמליל ההרצאה שנתן משקף דברים שאמר והוסיף - "ביוני 96' מונה השר שרון כשר התשתיות ואני גמרתי את תפקידי באוגוסט 96' לא נפגשתי אתו".

בחקירתו הנגדית לעו"ד וייסגלס, אישר מר בן - גל את הדברים שמסר בתצהירו, ואז, בפעם הראשונה, אמר - "הייתי אמור להעיד כעד תביעה מטעמך, עיינתי בתצהירים השונים וכן בתמליל ראיון המוקד ואמרתי את הרהורי ביחס לדבריי מההרצאה באוניברסיטת תל אביב. לאחר שקראתי את התצהירים של האנשים שהוזכרו ושמעתי את הקלטת בגין שהופיע בתקשורת ובטלוויזיה בתכנית מוקד - אמרתי שכל טענותיי כאילו שהייתה תכנית סמויה במלחמה זה הבל הבלים ורעות רוח וטעיתי טעות מרה ואני משוכנע שכל המהלכים שהתבצעו בשל"ג היו מתואמים בין השר שרון לבין ראש הממשלה לאורך כל מהלכי המלחמה. נוכחתי בכך במהלך השנים 96' - 97' וזאת מתוך קריאת מסמכים ( חסויים ) שקיימים היום האומרים דבר אחר. עד היום טרם פרסמתי זאת כי אינני סופר ולא כתב. היה לי לב כבד על שנאלצתי לעזוב את פיקוד צפון בעיתוי שעזבתי. לקראת הרצאתי לא ערכתי מחקר אלא הסתמכתי על אינפורמציה כללית ופרסומים באמצעי התקשורת". בפסק דינו כינה כבוד השופט טלגם את עדותו זו של מר בן - גל "מחזה עצוב" וקבע כי לא ניתן לסמוך ממצאים על פיה בשל היותה עדות כבושה.

בשעות אחר הצהרים של יום העדות התראיין מר בן - גל לתכנית הטלוויזיה "ערב חדש" וחזר על עיקרי עדותו. הוא הוסיף: "אני מעוניין לטפל בנושא הגז הטבעי כאיש עסקים פרטי. אני עובד בתעשייה האווירית רק כ..... בהיקף של 85 אחוזים מזמני".

כך היה גם למחרת היום, בראיון שנתן לתוכנית הטלוויזיה "בוקר טוב ישראל". בראיון זה הוסיף מר בן - גל שבהרצאתו טעה טעות אמיתית וזה נבע מכך "שרצה להיכנס חזיתית באריק שרון".
בתשובה לשאלה אם התנצל בפני השר שרון על האשמה החמורה שהטיח בו בזמנו אמר "אני לא האשמתי אשמה חמורה, אני הצגתי את תפיסת עולמי בנושא זה, ואני לא התנצלתי אישית אלא באמצעות העדות שלי מאתמול בבית המשפט".

שרון - גוסינסקי

במסגרת חקירת המשטרה בתיק זה נחקרו גם חשדות לפיהם בנסיעה לרוסיה נתן גוסינסקי טובות הנאה לשר שרון בתמורה לקידום עניינו הפרטי בפרוייקט הגז על ידי השר.

מחומר החקירה עולה כי מסע המשלחת בראשות השר שרון לרוסיה אורגן, באורח יוצא דופן, על ידי מר גוסינסקי ואנשיו ולא על ידי משרד החוץ ושגרירות ישראל כמקובל. מר גוסינסקי לא רק שארגן את פגישות השר עם גורמי שלטון ברוסיה, אלא אף נטל בהן חלק. בכלל זה השתתף מר גוסינסקי גם בפגישות עם ראשי חברת גאזפרום הרוסית בנושא הגז. על פי חומר הראיות, למר גוסינסקי היה עניין עסקי מובהק בנושא אספקת גז מרוסיה לישראל.

עוד עולה מחומר החקירה שנאסף, כי מר גוסינסקי במישרין או בעקיפין, שילם עבור ארוחות פאר במסעדות יוקרה בהן סעדה המשלחת, מימן את הטסת המשלחת ממוסקבה לסנט פטרסבורג, מימן את שהות המשלחת במלון ונשא שם בהוצאות נוספות בהיקף כספי לא מבוטל.

גם בפרשה זו מצביע חומר החקירה, לפחות על פני הדברים, כי קיים חשד למתן טובות הנאה על ידי מר גוסינסקי לשר שרון. עם זאת, עמדתנו היא שאין מקום להעמדתו לדין של השר שרון משום שאין תשתית ראייתית מספקת הדרושה במשפט פלילי כדי להוכיח את מודעותו של השר. במועד הרלבנטי, למימון ההוצאות כפי שפורטו לעיל. לכך יש להוסיף כי משחזרה המשלחת לארץ, שולמו ההוצאות בהן נשא מר גוסינסקי על ידי משרד החוץ.

ראינו להדגיש כי מעורבותו של מר גוסינסקי בארגון הנסיעה ובמימון חלק מהוצאותיה כמפורט לעיל, לפחות כמימון ביניים, אינה ראויה ואינה מתיישבת בכל דרך עם עקרונות מנהל תקין.

שרון - בן-גל


פרשה זו עניינה החשד שמר בן - גל העיד לטובת השר שרון, וזאת בניגוד למצב דעת אמיתי כפי שהובעה בכתב ובעל פה בעבר, בתמורה לקידום עניינו הפרטי בעסקת יבוא גז מרוסיה לישראל. בהקשר זה, העבירות הרלבנטיות שעמדו לבחינה, הן עבירות של עדות שקר, הדחה בעדות, שיבוש מהלכי משפט, מתן שוחד ולקיחת שוחד.

התברר בחקירה שקודם לעדותו, לא נתן מר בן - גל ביטוי פומבי לשינוי עמדתו. מלבד באי כוח השר שרון לא ידע מר בן - גל להפנות את המשטרה לאנשים נוספים, ששמעו ממנו את עמדתו החדשה. חומר הראיות שבתיק מצביע על כך שמר בן - גל סיפר לבאי כוח השר שרון על שינוי עמדתו בחודש מאי 1997.

מר בן - גל, בחקירתו במשטרה, לא נתן הסבר מספק מה הביא לגיבוש דעתו החדשה ומתי זה קרה. דבריו בבית המשפט היו נחרצים: "..... אמרתי שכל טענותיי כאילו שהייתה תכנית סמויה במלחמה זה הבל הבלים ורעות רוח וטעיתי טעות מרה ואני משוכנע שכל המהלכים שהתבצעו בשל"ג היו מתואמים בין השר שרון לבין ראש הממשלה לאורך כל מהלכי המלחמה".

כאמור, רק לאחר עדותו של מר בן - גל בבית המשפט התברר שמספר שבועות קודם לכן הוא צורף לנסיעת השר שרון לרוסיה. בנסיעה זו נבחנה בין השאר, האפשרות לקדם רעיון של יבוא גז טבעי מרוסיה לישראל. לנוכח מידע זה ולנוכח דברי מר בן - גל בתקשורת על עניינו כאיש עסקים פרטי בפרוייקט ייבוא הגז, חקרה המשטרה האם היה זה המניע לשינוי עמדתו של מר בן - גל כפי שבאה לידי ביטוי בעדותו בבית המשפט. עדות זו תמכה בקו - התביעה של השר שרון.

אין חולק כי מר בן - גל גילה עניין עסקי - פרטי בפרוייקט ייבוא הגז מרוסיה. אין גם מחלוקת כי נסיעתו של מר בן - גל ביחד עם השר שרון לרוסיה, מבחינתו של מר בן - גל, הייתה נסיעת עסקים פרטית וכי מר בן - גל ראה בנסיעה משותפת זו מנוף חשוב לקידום עניינו, כפי שסיפר מר בן - גל במשטרה.

לדברי מר בן - גל, במהלך כל התקופה שבין מתן תצהירו בחודש 8/96 לבין עדותו במשפט ביום 22/6/97, הוא ידע כי הוא צפוי להעיד במשפט. תחילה כעד מטעמו של השר שרון ולאחר מכן כעד מטעם הנתבעים.

בתקופה זו, שקדמה לנסיעה המשותפת לרוסיה ולעדות מר בן - גל, קיימו השר שרון ומר בן - גל, מספר פגישות, חלקן בארבע עיניים וחלקן בהשתתפות מר גוסינסקי ואנשי משרד התשתיות. נושא שיחותיהם, שהתקיימו בנוכחות אחרים, היה הנסיעה הצפויה לרוסיה.

מסתבר שמר בן - גל שינה את עמדתו בנושא השנוי במחלוקת במשפט הדיבה, מן הקצה אל הקצה, מבלי לשכנע באשר לטעם שהביא את לשינוי עמדתו. מחומר הראיות עולה כי מתחילת שנות השמונים עד למועד הקרוב לעדותו, מערכת היחסים בין השר שרון למר בן גל הייתה קשה וטעונה בין השאר בגלל הדברים הקשים שהטיח מר בן - גל בשר שרון בהרצאתו. השר שרון ראה בדברי מר בן - גל "דברי בלע". מערכת יחסים זו, לגרסת שניהם, "הפשירה" עם מתן תצהירו של מר בן - גל לבא כוח השר שרון. לכך יש להוסיף שלמר בן - גל היה אינטרס עסקי בפרוייקט הגז, אותו קיווה לקדם באמצעות השר שרון. על הקשר שבין העדות הצפויה, וכל זאת מבחינתו של מר בן - גל, ניתן ללמוד גם מדברים שאמר בן - גל לאחד הנוכחים, בצאתו ממפגש בחברת גאזפרום יחד עם השר ברוסיה: "אני לא יודע איך אני אצא מזה כי אני צריך להעיד במשפט של אריק".

השר שרון ייחס לתביעה שהגיש כנגד עיתון הארץ והעיתונאי עוזי בנזימן ולעדותו של מר בן - גל במשפט חשיבות רבה. הפשרת האווירה, כאמור, בעקבות התצהיר, אפשרה את שיתופו של מר בן - גל בהכנת הנסיעה לרוסיה וצירופו למשלחת.

השר שרון שולל מכל וכל את החשדות המופנים כלפיו. על פי גרסתו, הוא לא ידע כלל על העניין העסקי שמגלה מר בן - גל בפרוייקט הגז, לדבריו - לו היה יודע על כך, לא היה מצרף אותו לנסיעה, כפי שדחה בקשות של בעלי עניין אחרים להצטרף. לגרסתו, במועד הנסיעה כלל לא ידע שמר בן - גל יעיד במשפט. השר שרון מסביר כי צירופו של מר בן - גל למשלחת היה מכוח היותו יושב ראש התעשייה האווירית, שבתפקידו זה כבר קשר בעבר קשרי מסחר מוצלחים עם הרוסים. לדברי השר, בצירופו של מר בן - גל הוא ביקש לאותת לרוסים על רצינות כוונותיו לקשור קשרים עסקיים עמם. לגרסתו, היה זה מר בן - גל שביקש להצטרף והוא נעתר לבקשה לאחר שהורה למנהלת לשכתו לבדוק האם נסיעה זו הינה בהתאם ל"כללים". ההחלטה נפלה אצלו לאחר שראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, ששב מביקור ברוסיה אליו התלווה מר בן - גל, ובעקבות הצלחת ביקור זה, המליץ בפניו שיצרף את מר בן - גל לנסיעה. גם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, אמר בהודעתו במשטרה, כי היה זה הוא אשר המליץ לשר שרון לצרף את מר בן - גל. לאחר שובם מרוסיה. השר שרון מסכם את עמדתו בעניין זה במילים "הוא בא לשם אז צירפתי אותו כי הוא היה שם".

בניגוד לדברי השר שרון אמר בן - גל בחקירתו, שהיה זה דווקא השר שהציע לו להצטרף לנסיעה. השר שרון לא אמר למר בן - גל כי הוא מבקש לצרפו לנסיעה כיושב ראש התעשייה האווירית, ומר בן - גל "מניח", לפי גרסתו, כי השר שרון ידע על העניין שהוא מגלה בפרוייקט הגז.

חומר הראיות שאספה המשטרה מצביע על כך שגורמים שהיו מעורבים בנסיעה, מתוך משרד התשתיות ומחוץ לו, ידעו כי מר בן - גל נסע לרוסיה כאיש עסקים פרטי. אחרים, לא ידעו להסביר את שילובו של מר בן - גל בנסיעה. גורמים ממערכת הביטחון והתעשייה האווירית שהיו אמורים להיות ערים לכך שמר בן - גל השתתף בנסיעה כיושב ראש התעשייה האווירית, אם אכן כך היה, לא יכלו לאשר זאת.בישיבות ההכנה לנסיעה, שקיים השר שרון, ובהן השתתף מר בן - גל, נדון גם פרוייקט הגז. לפחות אחת מישיבות אלו התקיימה עוד קודם לנסיעתם המשותפת של ראש הממשלה ומר בן - גל לרוסיה. עובדה זו מדגישה את הקושי בגרסת השר שרון לפיה החליט על צירופו של מר בן - גל לנסיעה בעקבות המלצת ראש הממשלה. זאת ועוד, הקושי בגרסת השר שרון מודגש גם נוכח הממצאים הבאים: השר שרון היה זה אשר קבע את רשימת המשתתפים במשלחת, רשימה ממנה נגרע שמו של מר בן - גל לאחר ששגרירות ישראל במוסקבה ביקשה אישור לכך שאכן הרשימה שהגיעה לידיה, בה מופיע שמו של מר בן - גל, נכונה; מר בן - גל מימן את הנסיעה מכיסו והשתתף עם השר שרון בפגישות בהן נדון פרוייקט יבוא הגז; לאחר קיום הפגישות עם נציגי חברת גאזפרום עזב מר בן - גל את המשלחת, שהמשיכה בפגישותיה, וחזר ארצה. מאידך, חלק מהמשתתפים בפגישות ברוסיה העידו כי השר שרון הציג את מר בן - גל בפני עמיתיו הרוסים כיושב ראש התעשייה האווירית.

לנוכח האמור לעיל, קיים חשד לכך שמר בן - גל העיד לטובת השר שרון על דרך שינוי מן הקצה של הדברים שהשמיע בעבר, בתמורה לקידום ענייניו העסקים בנושא הגז. גם לגבי השר שרון קיים חשד שלפיו ביקש להיטיב עם מר בן - גל על דרך שילובו בקידום פרוייקט הגז ערב עדותו של מר בן - גל במשפט במועדים שבהם מר בן - גל הוא עד צפוי במשפט.

ואולם, לצורך העמדה לדין, אין די בחשד; לצורך זה נדרשת תשתית ראייתית מספקת. היה עלינו לבדוק האם קיימת תשתית כזאת, הדרושה במשפט פלילי לשם הרשעתה מעבר לספק סביר, ומה מידת הסיכוי להרשעת מר בן - גל והשר שרון בעבירות הקשורות לפרשה זו. הגענו למסקנה כי אין בידינו להשיב על כך בחיוב. הראיות שבתיק הינן ראיות נסיבתיות בלבד... המבחן המשפטי להרשעה על סמך ראיות נסיבתיות בלבד הינו מבחן מחמיר, ולפיו על מכלול הראיות להוביל למסקנה הגיונית אחת ויחידה - היא המסקנה המרשיעה. המקרה דנן אינו נכלל, לדעתנו, בגדר זה, בין השאר, נוכח הקושי הקשור בהעדר ראיות ישירות, וכן העובדה שעובר לנסיעה לרוסיה היה עניין עדותו של מר בן - גל נתון להחלטת בית המשפט, לאחר שנמסרה הודעת וויתור על העדות מטעם בא - כוחו של השר שרון. החלטתנו אפוא היא כאמור לעיל.


סיכום

החלטנו אפוא, כאמור, על סגירת התיק מחוסר ראיות מספיקות כנגד כל אחד מהחשודים.

בחתימת הדברים, אנו רואים לנכון להוסיף: תיק זה מדגים את הדילמות הקשורות בקבלת החלטותיה של התביעה הכללית, במתח שבין תחושת אי תקינות העולה מן התיאור דלעיל, לבין הצורך בראיות שמעבר למישור המנהלי, לשם הגשת תיק פלילי. במקרה דנן גם המבקש לדון לכף זכות את כל המעורבים אינו יכול להשתחרר מרשמי המסכת שהוצגה לעיל כלפי דרך התנהגותם של אישי ציבור בתחום המשיק שבין עניני ציבור לענייניהם האישיים, אף אם לא הגיע לכלל עמידה במבחנים המשפטיים להוכחת עבירה פלילית.

תאריך:  15/02/2001   |   עודכן:  28/02/2001
אליקים רובינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוות דעת שהוגשה ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין:
הצעת חוק עיגון ורישום זכויות בקרקע של חקלאים ושל זכאים לדיור ציבורי, תושבי ערי פיתוח ושכונות מצוקה, התשס"א-2001 והצעת חוק עיגון ורישום זכויות חקלאים וזכאים אחרים בקרקע, התשס"א-2001
04/02/2001  |  עליזה קן, עו"ד  |   נאומים

רשיון מפ"א כללי קצר מועד לחברות הכבלים
החלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיק החקירה בעניין ראש הממשלה לשעבר מר בנימין נתניהו, גב' שרה נתניהו מר משה ליאון ומר עזרא סיידוף
החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין נשיא המדינה מר עזר ויצמן

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il