|
כולם לטובת הילדה, אך לבית ספר היא לא הולכת [אילוסטרציה: עומר שליט]
|
|
|
|
|
סיפור על עקשנות וביורוקרטיה. מזה שלושה חודשים נמצאת הילדה רוני מזרחי בביתה ולא לומדת בבית ספר, מאחר שמשרד החינוך והוריה מנהלים מאבק על גבה מה הוא המוסד המתאים ביותר בשבילה.
רוני בת ה-7.5 מבית חורון, היא ילדה אוטיסטית במצב תפקודי גבוה. עד ליוני השנה היא למדה בגן ילדים ניסויי בירושלים יחד עם חמישה חברים נוספים במצבה, ועמם הייתה אמורה להמשיך ללמוד בבית הספר המשולב 'יד המורה' בירושלים. על אף הביקוש הרב מצד הורים לאוטיסטים, החליטה ועדת החינוך, בהתאם לעמדתה של עיריית ירושלים, לפתוח רק כיתה אחת בת 36 תלמידים.
בעוד חמשת חבריה התקבלו לכיתה ב'יד המורה', רוני הופרדה מהם ונשלחה לבית ספר 'הדרור' במבשרת ציון שם, לדבריו של אביה יוסף, יתדרדר מצבה התפקודי על-פי אזהרה שקיבל מגורמים מקצועיים המכירים את רוני ואת שיטות הלימוד בבית הספר. לפיכך, החליט יוסף שלא לשלוח אותה לבית הספר שם אולי תשמש, לדבריו, "שק חבטות או שפן ניסויים".
בתגובה הרשמית של משרד החינוך נאמר כי "מאחר שמדובר באמצע שנת לימודים בבית הספר 'יד המורה' אין מקום לקלוט את התלמידה, ועל כן שובצה התלמידה בבית הספר במבשרת", זאת על אף שהודו כי שובצה שם חודשיים לפני פתיחת שנת הלימודים וכי על-פי חוות דעת של גורמים מקצועיים, בית הספר במבשרת מתאים לרוני. מטעמים של צנעת הפרט לא ניתן לפרט, אך במשרד החינוך הבהירו כי אין מקום לבדיקה נוספת של מצבה, על אף טענות האב ולמעשה, "ההורים מטעמם האישי לא מוכנים לשלוח את הילדה לבית הספר". עם זאת, התחייב נציג משרד החינוך כי במידה שהמסגרת תתגלה כלא מתאימה לרוני - היא תועבר למסגרת אחרת כפי שנעשה עם כל ילד שאינו משתלב במסגרת בה הוא מושם.
עיריית ירושלים מזניחה את האוטיסטים
סיפורה של רוני הוא סיפורם של ילדים רבים מהאזור, שמאבקים פוליטיים ואולי כספיים משפיעים על חינוכם. ההחלטה שהתקבלה בקיץ על אי פתיחת כיתה נוספת על אף הצורך בה, נבעה ממדיניות של תיעדוף בתי ספר קרובים בפסגת זאב וברמות, הסובלים ממחסור בתלמידים.
לאחר שהתקבלה ההחלטה, טענו בזמנו ההורים כי הסיבה האמיתית שעומדת מאחורי ההחלטה היא ניסיון להעביר את המבנה לחרדים תחת שרביטו של ראש העיר לופוליאנסקי. במשרד החינוך מבהירים כי מלכתחילה היה ברור שזו החלטה לשנה בלבד וכי ייתכן ובשנה הבאה תיפתח כיתה נוספת. כמו-כן אמרו כי לילדים במצבה של רוני ואף במצבים קשים הרבה יותר, נמצאו פתרונות חלופיים וכי "בסוף ההורים שלהם הודו לנו".
כמו-כן ביקשו להדגיש כי "אי שליחת הילדה לבית הספר כפי שנקבע על-ידי הגורמים המקצועיים, מהווה עבירה על חוק חינוך חובה" ואמרו כי עדיף לילדה לאין ערוך להיות במסגרת כלשהי מאשר בבית; ואכן, האב בעצמו הודה כי מאז שרוני בבית, התדרדר מצבה וכי הוא ואמה מתקשים לתת לה את הטיפול ההולם.
האם מדובר באב מסור הנלחם בממסד האטום? או אולי מערכת מקצועית שהציעה פתרון הולם, אל מול אב עקשן המסרב להכיר במציאות? מה שבטוח, בינתיים רוני עדיין בבית ומצבה מתדרדר מרגע לרגע.