|   15:07:40
דלג
  חיים משגב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

גניבת דעת של הציבור בישראל

22/12/2002  |   חיים משגב   |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות

התקשורת שוב חוגגת: אותם עיתונאים ששיתפו פעולה עם הוזי אוסלו, תוך הסתרת האמת מעיני הציבור, עושים זאת עתה שוב. כמעט כאיש אחד הם מתגייסים לנסות ולהטות את הכף בבחירות הקרובות לטובת ה'מחנה' שלהם. האמת לא חשובה. העובדות רק מבלבלות. מה שחשוב הוא לנצח בכל מחיר.
כמו במדינות הבולשביקיות. השקר - הוא האמת; העובדות - לא חשובות. הציבור ממילא קורא רק את הכותרות. כך זה היה לפני כעשור כשרבין חתם על 'הסכם שלום', וכך זה היה כאשר ביילין רץ לטאבה והבטיח לפלשתינים את 'זכות השיבה' ( במספרים קטנים…) וכך זה קורה עכשיו כשמצנע מבטיח נסיגה חד-צדדית אל מאחורי גדרות תייל. לא 'שלום' - ולא בטיח. רק נסיגה - אל הגטו ש'מחנה השלום' מייעד למדינה היהודית.

בבחירות 1999 נעשה שימוש בעמותות שקר כדי לגייס מיליונים לטובת 'התקווה הגדולה'( קרי: אהוד ברק…) של "קואליציית  השלום". מבקר המדינה קבע שהיו ראיות לכאורה למעשים פליליים. היועץ המשפטי לממשלה הורה לחקור. הכל קרה - ושום דבר לא קרה. יצחק הרצוג, אז מזכיר הממשלה והיום מועמד בכיר ב'רשימה של מצנע', שמר על זכות השתיקה. המשטרה המליצה על העמדתו לדין. אותן המלצות הוגשו גם כנגד וייצמן שירי וכנגד אורנה אנג'ל - אף הם מועמדים אצל אותו מצנע - אבל העיתונאים לא 'מחפשים' אותם. הם רוצים לדעת למה מיכאל אלנקווה הזמין חדרים ערב הפריימריס בליכוד בבית מלון. אהוד ברק כבר לא מעניין אותם. רק האמריקנים עדיין חוקרים אותו. הם באמת רוצים לדעת מה קרה סביב לפרשת החנינה של נוכל המיליונים מארק ריץ'. שם אי אפשר יהיה 'לקנות' כמה עיתונאים ולהחליק את הפרשה העגומה הזאת.

גם 'פרשת גינוסר' לא מטרידה את מנוחת העיתונאים. לא העובדה שהאיש המושחת הזה ניהל מו"מ בשם מדינת ישראל עם אלה שעימם יש לו עסקים ושמטעמם הוא, ורבים אחרים מ'מחנה השלום', גוזר קופונים במיליוני דולרים, ולא העובדה שמשטרו של ברק עשה זאת ביודעין. עכשיו הורה היועץ המשפטי לממשלה לחקור את פרשת תצהיר השקר שהגיש דני יתום- עוד מועמד ברשימה של 'האיש הישר' - לבית המשפט הגבוה לצדק בפרשה שעוד לא הייתה חמורה ממנה, אבל העיתונאים רוצים לדעת אם גילה גמליאל כבר הגישה את העבודה האחרונה שלה למנחה האקדמי שלה במסגרת לימודיה לתואר שני.

מצנע עצמו נחקר תחת אזהרה לאחר שהתברר שחשבון לקבלת תרומות נפתח בארה"ב. כמה מעובדי העירייה עבדו בשבילו. אחד מהם אף נפגש עם 'תורם' וקיבל ממנו 20 אלף דולאר. גם החקירה הזאת מוקפאת - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה רוחמה אברהם שילמה  בעד כנס תמיכה שהתקיים בלוד. מצנע, אגב, עוד לא הסביר כמה מהתנהגויותיו המוזרות-לכאורה בתקופה שבה הוא שירת בצבא, אבל גם בעניין הזה אף עיתונאי לא רוצה לדעת מה באמת מסתתר מאחורי האיש  עם החזות של קיבוצניק שזה עתה קם משנתו במחסן האספסת.

אלי בן מנחם - עוד מועמד חשוב ב'רשימה של מצנע' - הציע שוחד למועמד אחר. הראיות אינן שנויות במחלוקת, אבל העיתונאים רוצים לדעת למה  החקירה  בעניין 'השחיתות' בליכוד לא מעלה כל עובדות של ממש. חלק מהם אפילו 'כועס' על אוזלת ידה של המשטרה. הם לא מבינים כיצד זה לאחר שהם כבר הושיבו את הליכוד על ספסל הנאשמים - הראיות בוששות להגיע.

הקלפיות המזוייפות בבחירות בין בורג ופואד כבר "נחקרות" למעלה משנה  - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה ענבל גבריאלי לא גילתה להם שהיא עוד לא סיימה את לימודיה  במרכז הבינתחומי. גם "קלפיות השקר" משנת 1999 שהדיחו את אדיסו מסאלה לטובת סופה לנדבר עדיין נודדות בין משרדי החקירות, אבל העיתונאים רוצים  לדעת למה מי שביקר בהרבה 'חגיגות משפחתיות' הועדף על פני מי  שעסק רק ב'עשייה ציבורית'.

גניבת דעת היא עבירה פלילית. אבל אף אחד מן העיתונאים לא יעמוד בגינה לדין. שום דבר לא קרה להם בגלל 'שיתוף הפעולה' שלהם ערב מלחמת יום הכיפורים ומאומה לא קרה להם בעיקבות ה"משת"פיות" שלהם עם  השקר האש"פי - וגם עכשיו הם יצאו, ללא ספק, ללא פגע.

חבל.


תאריך:  22/12/2002   |   עודכן:  23/12/2002
ד"ר חיים משגב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות



22/12/2002  |  יהודה דרורי  |   מאמרים

באחת השבתות ראיתי תוכנית שנקראת מספרי סיפורים. בתוכנית זו סיפרה קולט אביטל על מקרה סברה ושתילה שהושווה בצרפת, שם היתה צירה בשגרירות, לטבח באורדור בו, לדבריה נטבחו יהודים.

אורדור היא מקרה מאד מפורסם בהיסטוריה הצרפתית החדשה. המקרה האמיתי היה 11 ימים אחרי הפלישה לנורמנדי. שיירה של הצבא הנאצי הותקפה מן המארב ליד הכפר אורדור סור גלן   (Oradur-sur-Glane)  ה- SS ריכז את כל תושבי הכפר בכנסיה ושרף אותם. אחרי כן הוחרב הכפר ונשרף. עד היום ניתן לבקר בחורבות הכפר שנישאר כמצבה אילמת לחיתיות של הנאצים.

במקרה זה של אורדור לא היה כל קשר ליהודים

מעניין שבחיפוש שערכתי באינטרנט, השם אורדור מופיע בסמיכות לדיר יאסין, כפר מרצחים בפאתי ירושלים שתושביו הוזהרו, תוך איבוד יתרון ההפתעה, ונתבקשו לעזוב את הכפר. בתום כיבוש הכפר התברר כי נהרגו אזרחים רבים, התנהגות ידועה של לוחמי "חופש" ערבים להשתמש באזרחים בתור מגן חי.

נראה שקולט אביטל לא למדה את החומר, לא כשהיתה צירה בשגרירות ישראל בצרפת ולא אחרי כן. בהיותה גורם בכיר לאורך שנים רבות במשרד החוץ ניתן להקיש על הידע והבקיאות של חבריה במשרד החוץ. 

לפני זמן קצר נפטר אבא אבן, שהיה אוטודידקט יוצא דופן. נראה שרוב ממשיכי דרכו היו והם חיוורים ביחס אליו. ונשאלת השאלה, אם מדינה בעלת מקבץ כישרונות נדיר לא יכולה להוציא מקרבה 500 אנשים המתקרבים לרמתו המקצועית של אבא אבן?

ולשגרירות ישראל ביוון, כדאי לכם לדעת שהיה מקרה דומה ביוון בכפר דיסטומו (Distomo) בו בעקבות תקיפת שיירתSS   ב - 10 ליוני 1944 נרצחו 218 תושבי הכפר - מתינוק בן חודשיים עד זקן בן 86, מקרה שדומה יותר לטבח בסברה ושתילה, שבוצע בפאתי בירות על-ידי נוצרים, כתגובה מאוחרת לטבח של הארגון לשחרור פלשתיןבנוצרים בדאמור, כהכנה לשחרור "פלשתין".


21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים
21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים

המגזין האוסטרלי SMH מפרסם מאמר (שבת, 21.12.02) שכותרתו: "טנקים ישראלים מטילים צל על רוח חג המולד, אשר בה מפרט הכתב כי "קשה לדמיין את האווירה הקשה של חג המולד בבית לחם יותר מאשר בשנה זו. ישראל כפתה שוב את הכיבוש הצבאי שלה על העיר... והאזור המקיף את כנסיית המולד, המקום בו על-פי המסורת ישו נולד, נשלט כעת על-ידי חיילים ישראלים חמושים".

ה"אב" קרנרדוס מצוטט באומרו, כי "מלך השלום, ישו, נולד כאן. אבל לא היה כאן שלום מאז זמנו של המלך דוד". ובצד השני של הכיכר, עומד עומר חביב, פלשתיני בן 17, אשר בילה 25 יום בכנסיה באפריל. הוא עדיין מאמין, כך נכתב, כי "אם הישראלים עדיין מוכנים להושיט ידם לשלום ולידידות הם ימצאו שותף נכון, לפחות בקרב פלשתינים 'רגילים' רבים". "אם הם (הישראלים; ה.פ.) רוצים שלום, בסדר, אין בעיה, אבל אם הם רוצים להרוג אותי והם מביאים את הרובים שלם, יש בעיה".

עוד נכתב, כי עד לא מזמן יכל ראש הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, לבקר בבית לחם, וכי הוא ביקר באופן קבוע במיסה בחג המולד, עד לשנה האחרונה, בה מנעו ממנו הישראלים את הכניסה.

אבל מעבר לטקסט, שנראה די אובייקטיבי, אומרת התמונה הכל: צילום פיסלה של הבתולה מרי, מוכתמת בדם, ותחתיו כתוב: "פיסלה של הבתולה מרי, מוכתם בדם כתוצאה מירי של הישראלים" (ירי כתוצאה ממה? לא מפורט). התמונה, תמונה אמיתית, וגם מה שנכתב עליה נכון. האם למרות זאת ניתן לקרוא לסיקור מסוג זה תעמולה?

אין ספק, שני צדדים למטבע. גם הסיקור הישראלי את האינתיפאדה, הראשונה והשניה, סיקור "המלחמה" (והדיון הניצחי בכך שאנחנו נמצאים במלחמה, גם אם לא קוראים לה מלחמה אלא בכותרות העיתונים בלבד) גם הוא מעלה שאלות לא מעטות. השפה בה בחרה העיתונות להשתמש, של "הם" ו"אנחנו", פעולות צה"ל "בתגובה" ופעולות הפלשתינים "מפרות הסדר" ועוד דרכים רבות אחרות בהן משתמשת התקשורת להעביר את מסריה, גם אם בחלקן, וגם אם בחלקן הגדול נכונות - אינה מאפשרת לנו לדעת בעצם, מה נכון ומה לא, מי אובייקטיבי (יש כזה? עוד דיון שלא נגמר) ומי לא. כל צד תורם את חלקו.

ערוץ 7, לפני מספר שנים, פרסם מילון מונחים לשדרניו. לדוגמא, בחלק מההוראות נכתב, כי יש לכתוב "התהליך המדיני" במקום "תהליך השלום". הסבר הערוץ: טרם הוכח שהמגעים עם הערבים אינם מבוא למלחמה. או, "התפרעויות" במקום "הפרות סדר". ההסבר: זהו חלק ממאמץ להעניק חיפוי פסיכולוגי לאלימות הפלשתינית.

ספרו של דניאל דור, "עיתונות תחת השפעה", אשר מתאר את התודעה הקולקטיבית הישראלית שמתעצבת על-ידי התקשורת, והעיתונות אשר פועלת תחת השפעתם של הפחד, הזעם, השינאה והבורות, לדבריו,  יכול להיכתב בדרך דומה, על הסיקור "שלהם", כפי שאנחנו רואים אותו. גם כתבות באתרים הפלשתינים, בהם מתואר מצב בו חיילים ישראלים עצרו פלשתיני אשר "לא היה בידו משהו שנראה כמו נשק מסוכן", אינן מדווחות בעצם מה היה בדיוק אותו דבר ש"לא נראה כמו נשק מסוכן".

לנצח נוכל להצביע "עליהם", או להפנות אצבע מאשימה כלפי עצמנו, לזעזע את עצמנו בכותרות של "מלחמה", "כיבוש" וחלק מאיתנו גם לא ידעו מה בעצם עומד מאחורי הכיבוש, הנכבש, הכובש, אנחנו והם, אלה שרוצים שלום ואלה שמחרחרים מלחמה, כל צד בוחר בחייל שלו במשחק - לבנים ושחורים, משחק שנראה אחרת משני צידי הלוח.

הכותרות והשפה התעמולתית, של שני הצדדים - לטובת מי הם?; לטובת ביטחון המדינה?; גיוס התקשורת לטובת השלטון (שלנו, "שלהם")?; הפחדת הציבור או הכנתו למלחמה?; הרי קהל הקוראים הממוצע, הקורא את העיתונים הפופולריים, שאינם מגוונים, בלשון המעטה, את הכיוון בו נושבת בהם הרוח, אינו יכול או אינו מעוניין להתנגד לדעת השלטת. והרי הדעה השלטת מתגבשת בשיחות הסלון, לאחר עיון בעיתונים, לאחר שיחות, ובהתבסס על דיווחים בעיתון ובטלוויזיה (דומה, אפילו התמונות), ושטיפות המוח - ראוי להדגיש של שני הצדדים. מכאן, שהתקשורת אינה משמשת רק ככלי העושה את המוטל עליו כשירות לציבור שזכותו לדעת, אלא היא כלי להעברת תעמולה, בכל דרך שתסתכלו עליה, מעצם היותנו העיתונאים בני אדם המגוייסים למדינתם, בין אם נודה בכך ובין אם לאו. המצפון שאינו מאפשר לנו להראות מה שיכול להזיק לנו, עומד בעוכרנו. והפתרון היחיד - הוא שלום. ואולי הגיע הזמן, שיזם הסטאט-אפ הבא יזום רעיון מקורי וישים - כיצד להגיע לאותו שלום, וכך יימכר אותו סטארט-אפ בסכומי עתק, וירוויח מכך היוזם - הקונה, והציבור הרחב.

אוטופיה? בינתיים בהחלט שכן.


21/12/2002  |  הדר פרבר  |   מאמרים
ביום 24.11.02 חשפנו את הממצאים העיקריים של הוועדה הציבורית שבראשה עומד ד"ר ישראל צבי-גילת ("ועדת גילת"), בנושא "ועדות החלטה המופעלות בלשכות הרווחה. על פי ממצאי הוועדה, הוועדות פועלות במשך עשרות שנים בלא מסגרת חוקית, תוך קיפוח זכויותיהם של משפחות וילדים, ובכלל: ללא הרשאה חוקית. וכל זאת בעניין רגיש ביותר: הוצאת ילדים בסיכון לכאורה מהבית והעברתם לאימוץ ו/או לפנימיות.

פקידי הסעד לחוק הנוער זעקו. איגוד העובדים הסוציאלים, שהצליח ליצור לובי חזק ולרכוב על המצוקה הנוראית שאליה נקלעות משפחות וילדים, ניסה לבטל את רוע הגזרה ולסכל חתימה ופרסום פומבי של דוח הוועדה.

זה לא עזר. ביום 11.12.02 פרסם שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, את הדוח המלא והסופי, ובו נקבע כי אכן "ועדות החלטה", אותן ועדות המוציאות מאות ואף אלפי ילדים בשנה מבתיהם, עושות זאת בלא מסגרת חוקית. שומו שמים. השר בניזרי קיבל את הדוח ונדהם. הוא אימץ את הדוח, על כל חלקיו. משמעות הדבר מעת שאימץ את הדוח: איסור מוחלט על הוועדות להתכנס ומיוחד לדון בגורלם של ילדים.

עכשיו מתחילה להיפתח תיבת פנדורה. נודע לי כי כמה לשכות רווחה כבר קיבלו דרישות מצד משפחות: להימנע מלדון בעניינן, דיון העולה כדי פגיעה בפרטיותן ונגיסה חמורה בזכויותיהן.

אחת המשפחות פנתה השבוע, באמצעות עו"ד רמי צוברי, אל לשכת הרווחה בעיר נתניה, בדרישה להימנע מלהתכנס ו/או לדון בעניינה של אותה משפחה. יום קודם פנה עו"ד צוברי אל השר, התריע ואף קיבל חוות דעת: התכנסות "ועדת החלטה" היא אסורה, זאת נוכח שפעילותה אינה מעוגנת בחוק, ובמיוחד נוכח אימוץ דוח ועדת גילת על-ידי שר העבודה והרווחה - דבר השולל את מסגרת פעילותן של ועדות החלטה. עכשיו מצחצח עו"ד צוברי את החרבות. אם לא ייענה מבוקשו, הוא מתריע, יגיש תביעה אישית נגד פקידי הסעד והעובדים הסוציאלים הנוגעים בעניין, וגם יפנה לבית המשפט העליון.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, אתי פרץ, מסרה בתגובה כי "ועדת גילת" פעלה באופן מניפולטיבי ולכן שגה השר בניזרי כשקיבל את המלצותיה. פרץ מציעה להקים ועדה חדשה שתקבע כללים שיהיו ראויים ושקופים.
20/12/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il