|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עסקת ענק: אלקון רוכשת אופטונול הישראלית

עם המרוויחים נמנים: אלי יונס, אבי פישר ונעמי בלומנטל פיתחה שתל שגודלו קטן מגרגיר אורז לטיפול בגלאוקומה היקף העסקה - 180 מיליון דולר
14/12/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: גיא גרימלנד, פז וייסמן   |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
אופטונול פיתחה שתל לטיפול במחלת הגלאוקומה [צילום: יח"צ]

ההיי-טק הישראלי ממשיך לרתוח בכל הקשור לעסקות ענק: היום, לאחר כמה דחיות, חברת אלקון (alcon) צפויה לחתום באופן רשמי על רכישת חברת הטכנולוגיה אופטונול (optonol) שמפתחת שתל לטיפול במחלת הגלאוקומה. האקזיט הוא בהיקף של כ-180 מיליון דולר. עם earn out שיכול להגיע בעתיד לעשרות מיליוני דולרים ולמעלה מזה, לפי עמידה באבני דרך.

לפי חברת המחקר IVC-ONLINE, בחברה הושקעו לאורך השנים כ-22 מיליון דולר. לדברי גורם המעורה בפרטים, המרוויחה הגדולה מהעסקה היא קרן פיטנגו, בניהולם של חמי פרס ורמי קליש, המחזיקה ב-30% מהחברה. הקרן צפויה לקבל את הנתח הגדול ביותר בעסקה הנוכחית. עם זאת, החברה עברה מספר סבבי גיוס הון והקצתה למשקיעים סוגים שונים של מניות בכורה, כך שאין מספרים מדויקים בטרם הפרסום הרשמי.

לדברי קליש, "צריך לתת קרדיט רחב למנכ"ל החברה, עירא ירון, שהצליח לנהל את החברה בצורה יעילה מאוד, בהשוואה לחברות מכשור רפואי אחרות, מה שבא לידי ביטוי ביעילות הון גבוהה (Capital Efficiency). החברה - אשר מוכרת כבר כ-5 שנים והינה רווחית - לא הבשילה ביום אחד לידי אקזיט, עברנו תהליך ארוך, 8 חודשים של משא-ומתן, בכדי להגיע לעסקה."

עוד מוסיף קליש כי למרות ש-2009 הייתה שנה קשה מאוד לקרנות ההון סיכון, לפיטנגו כ-3 אקזיטים מקרן פיטנגו 3 - וונטור שנמכרה למדטרוניק תמורת 335 מיליון דולר, דיון נטוורקס שנמכרה לברודקום ב-200 מיליון וכעת אופטינול שנמכרת בקרוב ל-200 מיליון דולר. "מה שמשמח אותי הוא ששניים מהאקזיטים הם מפיטנגו 3, קרן שהבציר שלה קצת מאוחר אבל איכותי".

לפי חברת המחקר IVC-ONLINE, משקיעים עיקריים נוספים הם טכנורוב הולדינגס וטיטנאניום ונצ'רס, קרן בניהולה של נאוה סברסקי סופר. לפי חברת BDI ישראל, השקיעו בחברה גם יזראל הלף קייר שמחזיקה בנתח של 13%, ואגמון אחזקות שמאחוריה עומד עו"ד צביקה אגמון, שהיה בין המועמדים הסופיים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בין המשקיעים בעלי האחזקות הקטנות בחברה, נמצאים מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות אלי יונס, וחברת הכנסת לשעבר נעמי בלומנטל. קרן אוורגרין השקיעה בעבר בחברה אך כבר לא מחזיקה במניות.

אופטונול נוסדה כספין אוף ממדינול

אופטונול נוסדה ב-1996 כספין אוף של מדינול, לאחר שהיזם עירא ירון עזב את חברת מדינול, שנוסדה על-ידי קובי ויהודית ריכטר. עירא (שעבד לפני כן באורבוטק) הגיע עם השניים להסכם פשרה, שלווה במאבק משפטי קשה, אחרי שבוסטון סיינטיפיק השקיעה בחברה. לפי גורם המעורה בפרטים, בעקבות ההסכם עם מדינול קיבל עירא אור ירוק להמשיך את הפיתוח הטכנולוגי עליו עבדו בזמנו בחברה - סטנט להורדת הלחץ התת-עיני. לדבריו, "אופטנול היא חברה ותיקה ששרדה את כל העליות והירידות לאורך השנים, ולמרות שעברו 15 שנה יצרה אקזיט למשקיעים שלה. עבור קרן פיטנגו 3, שהשקיעה בחברה, זהו החזר יפה מאוד".

האקזיט הנוכחי ישפר את התשואה השלילית שרושמת פיטנגו 3. לפי דוח קלפרס האחרון, לקרן תשואה שלילית שנתית של 11.1%, והיא הניבה למשקיעיה תשואה של פי 0.5 על ההשקעה - כלומר, על כל דולר שהושקע בה היא החזירה 50 סנט. פיטנגו 3 השקיעה גם בחברת קולבר, שנמכרה לג'ונסון & ג'ונסון עבור 159 מיליון דולר ולאחרונה נסגרה. כמו-כן השקיעה הקרן בחברת טראנספארמה, שיש לה הסכם גדול עם אלי לילי, ובחברות ויז'ן קייר ובריינסגייט. פיטנגו רשמה לאחרונה אקזיט בחברת דיון נטוורקס. נקז בגודל גרגיר אורז

מדוע בעצם הפתרון של אופטונול הוא כל כך ייחודי? הסיבה היא שהנקז שפיתחה מסייע באחת המחלות הקשות שקיימות כיום - מחלת הגלאוקומה. לפי נתונים שפורסמו בהארץ במארס 2009 לרגל יום מיוחד לציון המחלה, כ-40 אלף איש חולים בישראל במחלת העיניים גלאוקומה.

הגלאוקומה (ברקית) היא הפרעה בניקוז הנוזלים הנוצרים באופן קבוע בעין וגורמת לעלייה בלחץ התוך עיני. כתוצאה מכך נגרם נזק בעצב הראייה ובשדה הראייה, שעלול להביא עם הזמן לעיוורון. המחלה ניתנת לטיפול בתרופות - טיפות עיניים או כדורים לבליעה שמורידים את הלחץ התוך עיני - או בטיפולי לייזר ובניתוחים. גלאוקומה היא הסיבה השנייה בשכיחותה לעיוורון בעולם המערבי.

מנתוני איגוד רופאי העיניים בישראל עולה כי בארץ רשומים כ-30 אלף עיוורים, מתוכם כ-4,000 בעקבות גלאוקמה. בעולם הרפואה זכתה המחלה גם לכינוי 'הגנב השקט' של הראייה, כיוון שהנזק שנגרם לעצב הראייה מביא לאובדן של שדה הראייה באופן הדרגתי ולרוב ללא כאב, כך שהחולה לא מקבל התרעה על מצבו.

אופטונול פיתחה נקז חדשני בשם Ex-PRESSTM שמוריד את הלחץ התוך עיני למידה הרצויה ומסייע לחולים שאינם מגיבים לטיפול תרופתי. הנקז עשוי מאותה המתכת שממנה עשויים סטנטים לשימוש קרדיולוגי, וגודלו קטן מגרגיר אורז, בקוטר פנימי של 50 עד 200 מיקרון. קצהו האחד חד (להקל על ההחדרה לעין), ובקצהו השני דיסקה (למניעת חדירת יתר של הנקז לעין). על פני הנקז קיים מעצור שמטרתו לקבע אותו בעין. לאחר ההשתלה, הנוזלים מתנקזים מהחלק הקדמי של העין אל ריקמת העין, וכך יורד הלחץ התוך עיני למידה הרצויה. פרופ' ארנה גייר, מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי כרמל בחיפה, מסבירה כי במקרים בהם הניתוח המקובל נכשל או שאינו מומלץ - כמו בגלאוקומה הנובעת מצמיחת כלי דם חדשים בעיניים שעברו ניתוחים קודמים או בגלאוקומה משנית לדלקת תוך עינית - נהוג לבצע ניתוח עם השתלת נקז. בשנים האחרונות שונה הניתוח של השתלת נקז האקספרס, ובמקום להשתיל אותו מתחת ללחמית, הוא מושתל כיום מתחת לדופן העין. הנקז מושתל במהלך ניתוח דומה לטרבקולקטומי - הניתוח המקובל לגלאוקומה - בהרדמה מקומית.

גייר אומרת כי פרסומים בספרות הרפואית הראו שהניתוח איזן במקרים רבים את הלחץ בעין מבלי לגרום לסיבוכים רבים. לדבריה, נקז ה-Ex-PRESS לא מתאים לכל חולה. במקרים בהם הרקמה (הלחמית) מצולקת - כמו אצל אנשים שעברו ניתוחים באזור - משתמשים במסתם הקרוי אחמד. "מדובר בנקז עם שסתום שמווסת את ניקוז הנוזל. ה-Ex-PRESS הוא משהו אחר לגמרי - הוא בנוי כמסמר חלול שאמור לשמור על פתח הניקוז מפני סגירה, ומנקז את הנוזלים בקרבת האזור שבו הוא נמצא. הוא מחייב הימצאות ליד ריקמה בריאה. יש עוד נקזים בשוק אבל אלו שני הסוגים העיקריים".

אופטונול מעסיקה כיום בין 20 ל-30 עובדים בנווה אילן. צוות ההנהלה שלה כולל - מלבד המנכ"ל והמייסד ירון עירא - את דן גזית המשמש כסמנכ"ל כספים וסגן נשיא לפיתוח עסקי, את עודד ניסן המשמש כסגן נשיא ומנהל מו"פ וייצור, את יונתן קולטין המשמש כסגן נשיא ואחראי תחום רגולציה, את פטריק קינג המשמש כמנהל אופטונול אמריקה, ואת מיטל בן חור המשמשת כמנהלת ניסויים קליניים. אלקון היא חברת ענק המייצרת מכשירים לניתוחי עיניים ומוצרים לטיפול בעיניים, ונסחרת בנאסד"ק (סימול ACL). שווי השוק של החברה עומד על 48 מיליארד דולר. ההכנסות שלה בשנת הכספים 2008 עמדו על 6.2 מיליארד דולר והרווח הנקי עמד על כשני מיליארד דולר. ב-2008 חברת נוברטיס רכשה 74 מיליון מניות מאלקון, כ-25% מהחברה, במחיר של 143 דולר למניה. לנוברטיס יש אפשרות לרכוש 52% מאלקון שנמצאת בבעלות נסטלה בשווי של 28 מיליארד דולר.

אלקון היא חברה אמריקנית שקיימת מ-1945 ונרכשה על-ידי נסטלה ב-1977. כיום יש לחברה פעילות ב-75 מדינות והיא מוכרת את תכשירי העיניים שלה ב-180 מדינות. החברה מעסיקה כ-15 אלף עובדים. ברבעון השלישי, המכירות של החברה הסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה עמד על 515 מיליון דולר.

האקזיט הנוכחי הוא חלק מגל רכישות שמתבצע לקראת סוף השנה. בין רכישות הענק הנוספות שדווחו לאחרונה: ברודקום שרוכשת את דיון נטוורקס עבור כ-200 מיליון דולר ויבמ שרוכשת את גארדיום עבור 225 מיליון דולר. כמו-כן, מתגבשת עסקה לרכישת ג'אג'ה עבור כ-200 מיליון דולר מטעם O2, זרוע הסלולר של טלפוניקה באירופה.

בענף המכשור הרפואי, האקזיט הנוכחי הוא עוד הוכחה לכך שהתחום נחשב לפורה במיוחד בהיי-טק הישראלי. ב-2009 נרשמו שתי עסקות גדולות בתחום: מדטרוניק רכשה את ונטור עבור 325 מיליון דולר, ובוסטון סיינטיפיק רכשה את Labcoat - של אשר שמואלביץ' - עבור כ-100 מיליון דולר. ב-2008 האקזיטים הגדולים מתחום מדעי החיים היו רכישת אומריקס - באמצעות ג'ונסון & ג'ונסון - עבור 438 מיליון דולר, ורכישת מדיגייד על-ידי סנט ג'וד מדיקל עבור 300 מיליון דולר.

תאריך:  14/12/2009   |   עודכן:  14/12/2009
גיא גרימלנד, פז וייסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עסקת ענק: אלקון רוכשת אופטונול הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר האוצר, יובל שטייניץ, מתח ביקורת חריפה על פסיקות בתי-המשפט, אשר לדבריו כורכים בחובם עלויות כלכליות עצומות. הדברים נאמרו במסגרת נאומו בוועידת ישראל לעסקים, אשר נערכת בחסות היומון הכלכלי גלובס.
14/12/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות

בנות השרון הגיעו למפגש מול רמת-חן במומנטום נהדר עם 3 ניצחונות רצופים. בפתיחת ההתמודדות היה נראה כי חניכותיו של שיקי פלח בדרך למספר 4, אך במחצית השנייה ובעיקר ברבע האחרון פשוט חירבו לעצמן את המשחק ואיפשרו למארחות לברוח ל-79:90 קליל בסיום. "התחלנו רך מדי אבל אני מאוד מרוצה מהניצחון שבתקווה יכניס אותנו לרצף טוב", אמר המאמן המנצח, עדני דגן, שהיה מרוצה מהנחישות והאופי של קבוצתו.


תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל העלתה אתר בעיצוב חדש. שלושה חודשים אחרי ההינתקות מאחיזת msn ישראל שהפעילה את האתר, עלה לרשת אחר-הצהריים (יום ב', 14.12.09) האתר בעיצוב החדש.
14/12/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
בת המשפט העליון פסק כי האכסניה הגרמנית ובית רוטשילד הינם מוסדות חינוך חוקיים ולגיטימיים. פסק הדין ניתן על-ידי הרכב-שלושה שופטים: אילה פרוקצ'יה, סלים ג'ובראן, יונתן עדיאל. ההכרעה ניתנה לאחר 10 שנים בהם ננקטו הליכים משפטיים.
14/12/2009  |  שרון דעי  |   חדשות
הרב הראשי לישראל יונה מצגר רמז כי ייתכן שפלשתינים הם העומדים מאחורי הצתת המסגד בכפר יאסוף. בראיון לגלי צה"ל, לאחר ביקורו בכפר, סיפר כי כוחות הביטחון אמרו לו שהפלשתינים ניקו מהר את המקום מבלי שניתנה אפשרות לצה"ל לחקור מיהו העומד מאחורי ההצתה.
14/12/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il