|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בוטל כתב האישום נגד הדסק הרוסי ב'הפועלים'

בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את כתב האישום נגד שני בכירים בסניף הירקון של הבנק, שנחשדו ב-15 מקרים שבהם לא דיווחו על הלבנת הון קיבל את טענת "הגנה מן הצדק" בית המשפט מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות: "המדינה לא עיינה בחומר החקירה לפני הגשת כתב האישום ולפני הדיונים...העבריינים העיקריים יצאו בלא כלום"
22/08/2010  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תגובות
השופט רוזן. הפרקליטות הסתירה

סרטן במערכת אכיפת החוק
איתמר לוין
בפעם השלישית בתוך חודשיים מחפפות רשויות אכיפת החוק בחקירות ומעלימות מידע מנאשמים * הדבר מצריך בדיקה מעמיקה בידי ועדת חקירה שתוכל להעיף את האחראים
לרשימה המלאה

בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את כתב האישום שהוגש נגד שני מנהלים בדסק הרוסי של סניף רחוב הירקון - תל אביב, של בנק הפועלים.

מדובר בכתב אישום שהוגש נגד מנהל הדסק, אליק לדר, ונגד האחראי על קשרי לקוחות, יעקב סברדליק, ב-15 מקרים שבהם לא דיווחו כדין על הלבנת הון.

את לדר ייצגו במשפט עורכי הדין שמעון דולן, דרור מתתיהו וסיון בן אלישע - אטיה. את סברדליק ייצגו עו"ד יעל גרוסמן, עו"ד רוני בלקין ועו"ד סאלי ליכט.

השופט דוד רוזן אימץ חלק ניכר מטיעוניו של עו"ד שמעון דולן, שייצג את אחד הנאשמים והחליט לבטל את כתב האישום נוכח מחדלי פרקליטות מיסוי וכלכלה, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על ההצהרות, שהן לדבריו, חצאי אמיתות של פרקליטי המדינה לבית המשפט המחוזי והעליון.

רוזן קבע בפסק הדין החריג כי המדינה נמנעה מלצפות בסרטי האבטחה, שיכולים היו להוכיח את טענותיה ושנציגי הפרקליטות הצהירו הצהרות בלתי נכונות ובנויות על חצאי אמיתות.

לדבריו, המדינה לא עיינה בחומר החקירה לפני הגשת כתב האישום ולפני הדיונים בבית המשפט. "מדובר בהתנהגות בלתי נסבלת", קבע.

עוד ציין, כי העבריינים העיקריים לכאורה בפרשה, שהם לקוחות הבנק, יצאו בלא כלום מבלי שהוגש נגדם כתב אישום לאחר ששילמו כסף, ואילו הנאשמים חיים כבר במשך כחמש שנים תחת עננה כבדה של הליכים פליליים.

"התנהלות המדינה גובלת בהתנהלות שערורייתית. המדינה לא העבירה את חומר החקירה, הצהירה הצהרות לא נכונות והגישה כתב אישום מבלי שבחנה את החומר. יש בקיום ההליך הפלילי משום פגיעה חמורה בהגינות", ציין בהחלטתו.
הכרעת דין: מדינת ישראל נ' אליק לדר ויעקב סברדליק

"הצהרה לא נכונה של המדינה פוגעת באושיות המשפט"

"הצהרת המדינה בבית המשפט הינה בבחינת הצהרה של מצב דברים נתון. הצהרה בלתי נכונה של המדינה יש בה כדי לפגוע באושיות מסגרת המשפט. הצהרה שכזו יש בה כדי לערער משמעותית אמון הציבור בתביעה ובנציגיה. אמון בזרוע חשובה ועיקרית של רשויות המדינה. אמון הציבור הינו מנשמת אפה של חברה המושתתת על יסודות חוק ומשפט"

בית המשפט ציין בהכרעת הדין כי נתון הוא שחומר החקירה לא הועמד בשלמותו לעיון ההגנה לאחר הגשת כתב האישום, לא חודשים רבים אחר כך, אלא רק במהלך פרשת התביעה, לאחר שמיעת עדי תביעה מרכזיים במספר ישיבות, לאורך שעות ארוכות.

"המדינה סבורה כי חלק ניכר מן החומר אינו רלוונטי להגנת הנאשמים. טענה זו מוטב ולא נטענה משנטענה. עמדו לרשות המדינה חודשים רבים לבחון בדקדקנות ולעיין בחומר שנערם במשרדיה. המדינה ביכרה שלא לעשות כן, ורק בעיצומה של פרשת התביעה העבירה "חומר חקירה" לרשות ההגנה. משהעמידה המדינה עשרות הארגזים המכילים עשרות של קלסרים לעיון ההגנה הצהירה בכך כי עניין לנו ב"חומר חקירה".

עוד ציין בית המשפט כי הודעות המדינה במהלך המשפט עומדות בניגוד להצהרת המדינה בבית המשפט מיום 13.12.09, בה הצהירה המדינה שכל "חומר החקירה" הועבר לעיון ההגנה התבררה כהצהרה בלתי נכונה.

"הצהרת המדינה בבית המשפט הינה בבחינת הצהרה של מצב דברים נתון. הצהרה בלתי נכונה של המדינה יש בה כדי לפגוע באושיות מסגרת המשפט. הצהרה שכזו יש בה כדי לערער משמעותית אמון הציבור בתביעה ובנציגיה. אמון בזרוע חשובה ועיקרית של רשויות המדינה. אמון הציבור הינו מנשמת אפה של חברה המושתתת על יסודות חוק ומשפט", ציין.

"ביתר שאת, הצהרה זו מצביעה כי ניתנה קודם עיון בחומר החקירה, שהיה, כאמור, ברשות התביעה לאורך חודשים ארוכים. הסבירות כי כתב האישום הוגש מבלי שהתביעה עיינה בחומר החקירה כולו בשלמותו ואלפי מסמכים עין תובע/ת לא שזפתם - אינה מבוטלת. מצב זה אין הדעת סובלתו", לשון הכרעת הדין.

זכות יסוד הופרה בבוטות ונפגעה יכולת ההגנה

"הגנת נאשם המושתתת אך על חלקי חומר חקירה אינה בבחינת הגנה שבית משפט יכול להסכין עימה. הנחה היא מלפני בית המשפט הדן בפלילים כי הפרקליטים העומדים לצידו של הנאשם, בחנו חומר החקירה והתוו קו ההגנה על בסיס כלל החומר שהועמד לרשותם. חומר המוזרם לידי ההגנה טיפין טיפין משבש עבודת ההגנה. הגנה שחומר חקירה רב וניכר לא הועמד, לרשותה, אינה בבחינת הגנה ראויה. משפט בו ניתנה לנאשמים הגנה שלא על בסיס כל חומר החקירה אינו בבחינת משפט הוגן"

השופט רוזן קבע עוד בהכרעת הדין כי בכוחו של חומר החקירה ללמד לעיתים על ראיות המספיקות לאישום אדם. אבל יכול גם חומר החקירה להצביע על חפותו של אותו אדם, או לעורר ספק בעניין אשמתו.

"תובע מוסמך להגיש כתב אישום רק לאחר שעיין ולמד חומר החקירה שברשותו. הגשת כתב אישום ללא עיון בכלל חומר החקירה הינו מעשה פגום היורד לשורש סמכות כתב האישום. אמור מעתה, אלפים רבים של מסמכים - "חומר חקירה" למהדרין - לא הועמד לרשות ההגנה. לא מדובר רק בזכות יסוד שהופרה בבוטות על-ידי המדינה. מדובר בפגיעה ממשית ביכולת הנאשמים לקיים את הגנתם", קבע.

לדבריו, נאשם לא יכול לקבוע קו הגנתו ללא עיון בכל חומר החקירה. "הגנת נאשם המושתתת אך על חלקי חומר חקירה אינה בבחינת הגנה שבית משפט יכול להסכין עימה. הנחה היא מלפני בית המשפט הדן בפלילים כי הפרקליטים העומדים לצידו של הנאשם, בחנו חומר החקירה והתוו קו ההגנה על בסיס כלל החומר שהועמד לרשותם. חומר המוזרם לידי ההגנה טיפין טיפין משבש עבודת ההגנה. הגנה שחומר חקירה רב וניכר לא הועמד, לרשותה, אינה בבחינת הגנה ראויה. משפט בו ניתנה לנאשמים הגנה שלא על בסיס כל חומר החקירה אינו בבחינת משפט הוגן", ציין.

"הפרקליטות גרמה לנזק לא הפיך"

בבנק הפועלים קיבלו בשמחה ובסיפוק רב את החלטת בית המשפט המחוזי. "לכל אורך הדרך, נתן הבנק אמון מלא בעובדיו, האמין בחפותם והיה משוכנע שלא היה מקום להעמידם לדין. הבנק מברך את עובדיו המזוכים ומביע תקווה, שהפרקליטות תשים עתה סף לפרשה, שכונתה בעבר פרשת סניף הירקון", לשון תגובת הבנק.

פרקליטיו של מנהל הדסק הרוסי אריק לדר, עורכי הדין שמעון דולן ודרור מתתיהו, ציינו בסיפוק כי מתוך 15 אישומים חמורים ביותר לא נותר דבר.

"מניסיוננו הרב, לרבות בפרקליטות המדינה, איננו זוכרים מצבור של כשלים כה חמורים של המשטרה והפרקליטות כפי שחווינו בתיק זה וגרמו לאליק לדר עוול גדול ונזק בלתי הפיך", טענו.

הפרקליטות: הגנת הנאשמים לא נפגעה עד כדי זיכוי

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה להכרעת הדין שכללה ביקורת נוקבת ביחס לפעילותה כי כבר מקריאה ראשונית נראה כי יש למדינה השגות לגבי קביעותיו של בית המשפט.

לטענת הפרקליטות, יש להדגיש את החשיבות בהגשת כתב האישום ובניהול התיק, שהינו אחד מהראשונים שהוגשו כנגד פקידי בנק לפי סעיף 3 ב' לחוק איסור הלבנת הון.

"פקידי הבנק הם שומרי הסף, החוליה הראשונה בשרשרת הדיווח, בו חייבים הבנקים על-מנת לסייע במאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור, ומכאן חשיבות העמדתם לדין, לאור פוטנציאל הנזק העצום שיכול להיגרם, למדינה ולכלכלתה. הערותיו של בית המשפט הנכבד המתייחסות להתנהלותה של הפרקליטות נדונו במהלך המשפט, לאחר שהפרקליטות, כדרכה, הביאה זאת לידיעת בית המשפט. היות והדברים נאמרו, נדונו ואף פורסמו, כבר הוסקו המסקנות והופקו הלקחים הדרושים", ציינו אנשי משרד המשפטים.

ביחס לטענת בית המשפט כי בשל מחדלי הפרקליטות נפגעה היכולת של הנאשמים להתגונן אמרו בפרקליטות כי לא נפגעה הגנת הנאשמים לכדי הצדקת ביטול כתב האישום, וכי מעיון ראשוני בהכרעת הדין עולה כי בית המשפט לא פירט את מידת הפגיעה בהגנת הנאשמים.

"מדובר בחקירה שבמסגרתה נאסף חומר חקירה עצום ואך טבעי שבהיקפי חומר כאלו יתרחשו תקלות. עם כל הכבוד, אין לקבל גישה לפיה תקלות שלא פגעו בהגנת הנאשם יביאו לביטול אישום".

"חרף הזיכוי אנו מקווים כי יופנם המסר כי לפקידי בנק אין חסינות מפני העמדה לדין פלילי וחובת הדיווח מחייבת כל אזרח במדינה כחלק מהמאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור. בהקשר זה יש לדעת הפרקליטות לברך על הקמתו של בית המשפט הכלכלי, ואף לשקול הבאת תיקי הלבנת הון לדיון בפניו", לשון תגובת הפרקליטות.

תאריך:  22/08/2010   |   עודכן:  26/08/2010
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בוטל כתב האישום נגד הדסק הרוסי ב'הפועלים'
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן סובול
22/08/10 12:20
2
מסעודה לייבוביץ
22/08/10 16:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשת המכוניות "פורד" האמריקנית מעסיקה חמישה מהנדסים שכל תפקידם הוא להריח כל דבר שנמצא ברכב, ולוודא כי הוא לא משחרר גזים רעילים או סתם ריח רע. כך לפי פרסום (ד', 18.8.10) במגזין "פורבס".
22/08/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
שר הביטחון אהוד ברק הודיע הבוקר כי יואב גלנט הוא מועמדו להיות הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל. בכך שם ברק קץ לחרושת במטכ"ל, על תככים כביכול בצמרת בשל פרסום מסמך גלנט.
22/08/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
מקובל לחשוב שאם חייזרים ינחתו על כדור הארץ, הם יבקשו לחקור את התיאוריות של אלברט איינשטיין ואייזיק ניוטון. צוות מדענים שנדרש לסוגייה, כך מדווח (ה', 19.8.10) מגזין "פורבס" האמריקני, סבור כי הגזע החוצני יתעניין יותר במוזיקה ובאמנות מאשר במוחם של גדולי הגאונים.
22/08/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
משככי כאבים נפוצים בשימוש נמצאו קשורים לעלייה בסיכון להתקפי לב וכן לעלייה בסיכון לשבץ. אלו הממצאים המדאיגים של מחקר חדש.
22/08/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
צעירה בת 29 מפתח תקוה נעצרה (21.8.10) בחשד לנטישת בנה התינוק בחורשה ובחשד לתקיפת צעירה בת 16 בסכין. בחקירתה הודתה במיוחס וטענה כי ביצעה זאת כדי למשוך תשומת לב בעלה.
22/08/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il