|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תקשורת לא מאוזנת

"היידה שרה" - שוב נשמע ברמה תוך הדגשת הצד השולי והלא יפה של השליחות ההסברתית ואף מילה על הצד החיובי והמועיל - כמו העובדה שיו"ר הכנסת, דליה איציק, יזמה את השליחות וועדת האתיקה אישרה את הנסיעה. עם זאת, שרה - "היא החוליה החלשה" - בשרשרת הפוליטית העולה של נתניהו
19/03/2008  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   פרשת נתניהו-לונדון   |   תגובות
שרה נתניהו. תהיה בעוכריו?

ההתקפה המתוכננת והמגמתית שמנהלים היריבים הפוליטיים של נתניהו בחודש האחרון אינה מקרית. אין "מקריות" בטבע - ואם קורה מדי פעם מקרה חריג, הוא אינו בא בחבילות וברצף כזה, כפי שאנו עדים לו בתקופה האחרונה. המניות של ביבי בעלייה, הסקרים כבר תקופה ארוכה, מנבאים לו ברציפות את המקום הראשון, בפופולריות הפוליטית ובהובלת הליכוד, מול קדימה, עבודה ושס - מרכיבי הקואליציה הנוכחית.

גם הישארותם של ברק ועמי אילון בממשלה למרות הצהרותיהם המפורשות - שלא ישארו בממשלת אולמרט לאחר פרסום דוח וינוגרד הסופי, על מסקנותיו הלא מחמיאות כלפי אולמרט וממשלתו, לא הצליחו לזעזע אותם. המסקנה שביבי עלול להצליח, מפחידה אותם יותר מאשר ההצהרות וההתחייבות הציבורית שלהם, למפלגתם ולציבוריות הישראלית.

אז מה בכל זאת לא תקין, במסע ההסברה של נתניהו ב-2006 בלונדון, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה? לא הדברים הגדולים, לא ההצלחה ההסברתית, לא הסוויטה היקרה בצירוף "הבטלר" הצמוד אלא ההוצאות הנלוות הפחות יקרות אבל היותר מרגיזות ציבורית. השאלות המציקות והמרגיזות את הציבור הן, למה בזמן המלחמה ובעיצומה של מתקפת טילים - חייבים הגב' נתניהו ובנה להתלוות למסע ההסברה ולא להישאר בארץ עם הבן השני והמשפחה - כאשר תרומתה להסברה היא אפסית.

למה בעיצומה של המלחמה - חייבת משפחת נתניהו ללכת להצגת תיאטרון + מאבטחים, כאשר רוב תושבי הצפון מופגזים ויושבים במקלטים. ולמה - צריך לשלוח את הבגדים לניקוי ואת הראש למספרה גם אם זה על חשבון המארח.

אנחנו מצפים משליחינו, במיוחד בתקופת מלחמה, יותר צניעות, יותר התנהגות המתאימה למדינה עם בעיות כלכליות וחברתיות שתקרין גם על המארחים ואפילו שהם נדיבים.

עם זאת מגיע לראש ממשלה לשעבר ושר אוצר - אירוח בדרגה גבוהה. תוך ביקורת עצמית ובקרה אתית ומוסרית - ממנהיגי מדינה. מבחינה משפטית אתית - תקנון הכנסת בנושא זה ברור ובהיר. כל נסיעה של חבר כנסת על חשבון המדינה ומטעמה. מוסדר ומאושר כל נסיעה הממונה על גורם חיצוני, כמו עמותה ציבורית, הבונד או תורם מיליונר - חייב לקבל אישור מראש של ועדת האתיקה של הכנסת.

נסיעתו של נתניהו, כללה את שני האלמנטים. גם נסיעה מטעם הממשלה/כנסת וגם מתורמים חיצוניים, כלומר: מחייבת אישור ועדת האתיקה.

וגם אם ועדת האתיקה אישרה מראש או בדיעבד את הנסיעה והמימון החיצוני עדיין ניצול המימון, הוא בשיקול דעתו ובשליטתו של הנוסע - ונראה על פניו בשלב זה, כי נתניהו חרג בניצול ההארחה קצת מעבר לנדרש.

בוא ניקח דוגמא מאסטרטגיה צבאית. כאשר ראשי צבא מחליטים לתקוף את האויב, הם מחפשים את נקודות התורפה של האויב (כפי שקרה לאורך ההיסטוריה - בכל המערכות הגדולות) - ושם מרכזים את האש העיקרית.

שרה נתניהו - היא "החוליה החלשה" של השרשרת ההתנהלות הפוליטית של נתניהו ולא רק במקרה הספציפי, אלא לכל אורך התנהלותו הפוליטית ניתן לראות אצל הגב' נתניהו - דפוסי התנהגות חריגים ולא מקובלים לנשות המנהיגים, כמו התערבות יתר בעניינים מנהליים ופרוצדורליים, תוך ערוב החיים האישיים בחיים הפוליטיים.

זה התחיל בקדנציה הראשונה, כאשר שרה נתניהו נדבקה לבעלה בכל נסיעותיו, כולל הקצרות עם שני ילדים קטנים + מטפלות על כל המשמעויות מכך.

זה נמשך עד היום, בהדלפות על התערבות בלו"ז של נתניהו, קיום ישיבה עם עוזריו ודרישה להחזרת הכסף שקיבלו מחשבונו הפרטי ויש פרטים נוספים, על ניצול של מנעמי ושירותי המלונות היוקרתיים בניו-יורק, לונדון ויתר הנסיעות. זה מיותר, זה לא חיוני וזה מצביע על דפוס "אובססיבי" שלא מחמיא לגברת נתניהו ופוגע קשות בביבי.

המסקנה העגומה יכולה להיות לעתידו של נתניהו, כי מי שיפגע בו מבחוץ ומבפנים, תהיה אשתו שרה יותר מאשר מתנגדיו הפוליטיים. שלא תהיה אי הבנה בנושא, כמו שיש מתנגדים לביבי בחוץ - יש לו גם מספר לא מבוטל של יריבים מבפנים, שמחכים למעידתו ולאו דווקא בשטח הפוליטי.

הצגה לא הוגנת

אבל מאידך - לצורך האיזון וההגינות יש לומר: שהפרשה האחרונה, כפי שהוצגה, לפחות מבראשיתה ע"י ערוץ 10, באמצעות העיתונאי רביב דרוקר, לא היתה הוגנת ולא הוצגה בצורה מאוזנת כמתבקש מעיתונות ותקשורת חוקרת אובייקטיבית.

התמונה הראשונית שנתקבלה מהדיווח הכביכול בלעדי סנסציוני, הייתה של "נסיעת תענוגות" בעת מלחמה ולא מסע הסברה מטעם המדינה.

בעיקר הודגשו ההוצאות הגדולות, לרבות פירוט המסעדות, תיאטרון, ברים, הסוויטה, בליווי תמונות יפות תוך שיטוט המצלמה בחדרים ובאמבטיה.

לא היה כאן רצון להדגיש ולו בצנעה את העובדות הבאות: הנסיעה הייתה, מטעם הממשלה והכנסת. בנימין נתניהו - בכל הקריירה הפוליטית שלו, היה ונשאר איש הסברה של ישראל, מהמעלה הראשונה. בנימין נתניהו - הוא נואם, רהוט, אינטליגנטי מן הטובים שהיו לישראל בארץ ובחו"ל, בעל קסם אישי וכריזמה כובשת בליווי ידע ביטחוני וכלכלי. בהיותו בלונדון הופיע ב-60 ראיונות בכל כלי התקשורת וייצג את מדיניות ישראל בכבוד כדרכו.

נקודות אלו לא הוצגו בצורה ברורה ולא הודגשו מספיק כמו ההוצאות על ניקוי ומספרה למשל. מכאן ניתן להסיק מסקנות, הן על מגמתיות והן על רצון בכל מחיר ומכל פריט גם אם הוא לא נכון, לעשות נושא לדיון ציבורי - וקשה להשתחרר ממגמה של רדיפה פוליטית.

העובדה שנתניהו החליט להגיש תביעת דיבה נגד ערוץ 10 והעיתונאי רביב דרוקר, מצביעה אומנם על ביטחון בגרסתו ואומץ לב ציבורי, אבל להערכתי זה עלול להיות בומרנג פוליטי, כי האמרה הקלאסית בנושא זה אומרת: "במשפט דיבה אתה יודע איך אתה מתחיל, אתה לעולם לא יודע איך זה יסתיים". אלא אם ערוץ 10 יתקפל או יגיעו לפשרה על ניסוח מוסכם של הגרסאות.

במשפט דיבה רשאים הצדדים להגיש שאלון עם מאות שאלות ולהיכנס לכל הנסיעות של ביבי ואשתו בעולם, וההתנהלות שלהם בעולם ביום ובלילה, ומה שיוצא מכך עלול להיות מביך למדי, לרבות רכילות והדלפות מגמתיות.

לכן, להערכתי הצנועה - הגשת התלונה הייתה אמיצה אך לא במקומה וספק אם היא תגיע לדיון או לתהליך משפטי מתמשך, לרבות, ליווי תקשורתי צמוד של נתניהו.

יש ניסיון רע ומר בנושא זה לאנשי ציבור, וכפי שציינתי לעיל רצוי לשני הצדדים למצוא פשרה מכובדת - לסיום הפרשה. לכן, לדעתי היה על נתניהו לצאת בהסברה תקשורתית מאסיבית באופן אישי, לרבות אנשי ליכוד ולפרוש את הגרסה שלהם בעיתונות ובטלוויזיה ולהימנע ממאבק משפטי, שהוא גם ארוך, מייגע, מלווה בכותרות ענק ובגילויים לא מחמיאים.

מצד שני צודקים אנשי הליכוד ותומכיהם שתוהים ובצדק, איפה הייתה העיתונות והגילויים שלהם בעניין הנסיעות של מנהיגינו בעולם על חשבון המדינה או מיליונרים ואוליגרכים יהודיים, החל בנשיאי מדינה, ראשי ממשלות, שרים וח"כים, לאירופה, רוסיה ויתר קצוות תבל, לא רק להסברה וייצוג המדינה, אלא גם לימי הולדת, נישואין ואירוח מלכותי במלונות פאר על כל מנעמיהם, דוגמת מונקו.

לכן, אין טענה על הגילויים והצגתם לציבור ע"י התקשורת, זה בהחלט תפקידו של עיתונאי שמקבל הדלפה עסיסית בסדר גודל כזה, גם אם היא מתוכננת ומגמתית, הבעיה היא בצורת הצגתה, אובייקטיביותה ואיזונה. ומתוך ניסיון העבר, עוד נשמע בנושא הרבה בעתיד.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  19/03/2008   |   עודכן:  19/03/2008
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקשורת לא מאוזנת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תשאלו את ביבי
19/03/08 10:17
2
א. פובליציסט
19/03/08 11:51
 
לפובליציסט-יה עני
19/03/08 14:09
 
א .פובליציסט
20/03/08 16:59
3
עטרה קלימי שגב
19/03/08 13:32
4
90765975
19/03/08 13:42
 
רעיון מצויין
19/03/08 17:08
5
נחום שחף
19/03/08 17:09
 
יוסיריאן
19/03/08 17:45
 
שופרו של העכוז
19/03/08 21:34
 
אחמד זיבי
20/03/08 00:49
 
שרון ר.
20/03/08 01:25
6
ענבל
19/03/08 18:06
7
ירדנה
19/03/08 23:18
 
לא ליכודניק
22/03/08 10:32
8
הדודה קלרה
20/03/08 06:43
פורום: פרשת נתניהו-לונדון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בכל שנה מתקיימת גם השנה ועידת הפסגה הערבית, ב-29 בחודש יגיעו מנהיגי מדינות ערב והנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס לפסגה שתתקיים בדמשק בירת סוריה. הפסגה מתכנסת כשאחד הנושאים העיקריים שלה הוא החלל שנוצר בעקבות המחלוקת על בחירת נשיא ללבנון. היחסים בין סוריה לממשלת פואד סניורה מתוחים מאוד ולבנון הייתה המדינה הערבית האחרונה שקיבלה את ההזמנה לוועידה.
19/03/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בעת זו פורחת ומשגשגת הטיילנות ביהודה, שומרון ובבקעה. מיני קבוצות סובבות בשטח, וותיקות מתעבות וקולטות זרם משתתפים טרי. לצידן חדשות נוסדות ופוסעות עוד כמה צעדים קדימה בתעוזה דעת ולכת. צעירים שגדלו בשבילי ידיעת הארץ, בגרו למובילי ציבור בשיבה הפיסית למכורה. מורי דרך וחוקרי א"י שגידלו כבר כמה וכמה דורות, עומדים מול גלי רעב גואים של הציבור בכלל והצעירים בפרט, לגמוע מהם את מצבורי דעת דרכם. שבה רגלם של ישראל לתור את הארץ.
18/03/2008  |  אלה קובלנץ  |   מאמרים
גלובס בחר, בתרגיל "הונאה דה לה נסיונל", להסתיר את העובדה הזו מהקוראים שלו, ולהוליך אותם שולל במניפולציה ניסוחית במקום להתייעל, להתחדש ולזנוח את השיטות הישנות והפסולות - איתרוג עיתונאי, ולשדרג את העיתון גלובס באמצעות טיפוח מקורות מידע חיצוניים, עצמאיים ובלתי תלויים, כפי שעושה דה-מרקר, ומתוגמל באהדה סוחפת של צמרת מקבלי ההחלטות בישראל.
18/03/2008  |  אריק באך  |   מאמרים
גידולים ממאירים במעי הגס, נמצאים במקום השלישי בשכיחותם בארץ, לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית (פרוסטטה) בגברים. סוג גידולים זה שכיח באופן זהה בגברים ובנשים ומדי שנה כ-3,500 חולים חדשים מאובחנים בארץ - שיעור זה מן הגבוהים בעולם ומהווה כ-40 חולים חדשים מכל 100,000 תושבים. שכיחות המחלה עולה עם הגיל ובמיוחד מעל גיל 50.
18/03/2008  |  ד"ר איברהים מטר  |   מאמרים
לפני קרוב לעשרים שנה, פנתה למשרדנו אישה מבוגרת. עסק המשותף לה ולבעלה נשרף. הנזק לא היה כבד. הופיע חוקר של חברת הביטוח ושאל אותם אם הם חושדים שמישהו הצית את עסקם. הם לא חשדו.
18/03/2008  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il