עבודות הרכבת הקלה בגוש-דן צפויות לעלות שלב בסוף 2012 ולהימשך במהלך 2013, כאשר 14 פירים ייחפרו בצירים מרכזיים, בעיקר בציר ז'בוטינסקי. העבודות יגרמו גודשי תנועה כבדים במיוחד בכבישי גוש-דן לנוכח חסימות של צירי תנועה מרכזיים.
בכינוס של "עמותת פתח תקוה זה אני" שהתקיים בסוף-השבוע, אמר
מיכאל רצון, יו"ר חברת נת"ע, המופקדת על פיתוח מערכת הסעת ההמונים בגוש-דן, כי הוא סבור שיש להיערך לכך מראש באמצעות נקיטת מספר אמצעים, כגון: הטלת אגרות גודש על בעלי הרכב הפרטי, שירצו להיכנס למטרופולין תל אביב, יצירת אמצעים שיאלצו את התושבים לעבור לתחבורה ציבורית בשנה הבאה דוגמת הקמת חניוני חנה וסע חינם למי שיעבור לתחבורה ציבורית, ויצירת שבילי אופניים בחלק מן הרשויות. "הפתרון שלנו יהיה בצורת קו אדום מהיר מקדים, שיהיה קו אוטובוס רב-קיבולת חדיש (BRT), שיסע בתוואי הרכבת הקלה, בעת העבודות", אמר רצון.
מסוף ענק
חניון סגולה-ירקונים ייפתח, צומת גהה ישנה פניו וייפתח בו מסוף תחבורה מרכזי ענק עם חניוני חנה וסע. חלק מהצירים יוסטו וייועדו לתחבורה ציבורית בלבד (לדוגמה, שדרות ירושלים ביפו). גשר
מעריב ייהרס ובמקומו ייפתח מעבר משוקע ממזרח (רח' יצחק שדה) לקרליבך וללינקולן. למרות בקשתו של ראש עיריית פתח תקוה,
יצחק אוחיון, השיב רצון כי לא תינתן עדיפות כלי רכב על פני מסלול התחבורה הציבורית בפניות מתל אביב לרחובות שנקר והיצירה.
לדברי רצון, אין אזרח במדינת ישראל שלא יחוש על בשרו את העבודות, שיבוצעו במלא עוצמתן, בשנה הבאה, גם אם יהיו ראשי ערים שיחששו מהן, בשל הבחירות המוניציפליות הצפויות להתקיים בסוף 2013. "מדינת ישראל נמצאת בפיגור עמוק ואדיר בנושא הסעת ההמונים. רכבת קלה ו-BRT יכולים בהחלט להוות את הפתרון לכך", אמר. "כ-45% מהמועסקים יהיו כ-500 מטרים מתחנות הקו האדום ולשאר נצטרך לדאוג לקווי הזנה. השימוש בתחבורה ציבורית יעלה מ-19% היום ליותר מ-38%, עם הפעלת הרכבת הקלה. אין ספק שמערכת הסעת ההמונים החדשה, שאנו עמלים עליה כעת, היא הצדק החברתי האמיתי, שכולנו מדברים עליו".
אגף תחבורה ציבורית יפורק
מרכז בקרה מטרופוליני לתחבורה יחל לקרום עור וגידים החל מתחילת 2013 ועתיד להסתיים ב-2016. יו"ר נת"ע ציין כי הוא בעד מתן סמכויות אסדרה ומדיניות בלבד לרשות התחבורה המטרופולינית אותה מתכוון
משרד התחבורה להקים, ומתנגד לכך שיינתנו לה סמכויות תכנון וביצוע.
רצון התייחס לדבריו של ראש אגף תחרות במשרד התחבורה, גבי נבון, שאמר כי האגף לתחבורה הציבורית במשרד התחבורה עתיד ללהתרוקן מסמכותיו בסביבות שנת 2013, וסמכויותיו יעברו בחלקן לנת"ע וחלקן לרשות המטרופולינית.
BRT כל דקה וחצי
נבון הודה כי אכיפת נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית לא בדיוק מתקיימת בפתח-תקווה (ברחוב הברון הירש שם נמצא השוק), והטיל את האחריות על אי-אכיפת הנת"צ בעיר על עיריית פתח תקוה ומשטרת ישראל. אולם בינואר 2013, יצא לדרך אוטובוס רב-קיבולת שייצא מהעיר על תוואי הקו האדום בכל דקה וחצי.
לדבריו, המשרד אינו יכול לדאוג לנתיבי תחבורה ציבורית בכבישים בינעירוניים, משום שאין לו סמכות להקצות נתיבי תחבורה ציבורית על כבישים בינעירוניים (כביש 5, כביש ראש העין-פתח תקוה וכביש מכבית), משום שהאחראית על הנושא היא החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ). נציגי ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל הקשו מדוע משרד התחבורה, הממונה על הן על מע"ץ והן תחום התחבורה הציבורית אינו יכול לטפל בנושא?
נציג ציבור בוועדות התכנון
לשאלת נציגי ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, מדוע אין נציג של ציבור הנוסעים בוועדות התכנון השורות, השיב כי הם יכולים להעלות הצעות לשיפור במכרזים. על כך העיר מיכאל רצון, שגם שר התחבורה הוא נציג הציבור כנבחר ציבור. הנציגים קטעו אותו והעמידו אותו על ההבדלים שבין נבחר ציבור ברמה המוניציפלית החי בתוך עמו ונוסע בתחבורה הציבורית לבין כזה המתנהל ברכב פרטי ואינו מודע לצורכי הנוסעים.
גבי נבון, שהמשרד ממנו הוא פועל מחזיק באסכולה שרואה בהערות הציבור כמטרד, השיב כי נציגי ציבור אינם יושבים בוועדות התכנון בגלל טענות נוסעים סותרות שהם מעלים, ושבגללן יש כל הזמן שינויים בתחבורה הציבורית, שהופכים אותה לבלתי יעילה. הוא ציין כי נעשים סקרי ביקוש כל הזמן לתחבורה ציבורית גם במקומות עבודה.
נציגי ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל אמרו בדיון לנציג משרד התחבורה: "בגלל שאתם טוענים שאין תשומות - אין היצע, אמינות התחבורה הציבורית מוטלת בספק, אין שיווק ולכן אתם טוענים שאין ביקוש. אנחנו דורשים נציג ציבור בכל הליך תכנוני מכרזי".
ציון פת, מנכ"ל
חברת קווים, אמר: "אם אין עדיפות לשדרוג מסופים, לתחנה מרכזית מסודרת, להוספת נתיבי תחבורה ציבורית ופיקוח עליהם – זה פוגע בשירות המפעיל, והדבר הזה לא באחריותנו. בלי שיתוף פעולה מול גורמים מקומיים וממשלתיים קשה לקדם מהלך לטובת הנוסעים".
מנכ"ל עיריית פתח תקוה, אבי בן-חמו, קבל על כך שתדירות התחבורה הציבורית בפתח תקוה אינה טובה, ועל כך שברשות המטרופולינית העתידית קיבלה ת"א-יפו ארבעה נציגים, שהם 20% מקרב חברי הדירקטוריון, וזכתה לעדיפות על פני שאר הערים.